לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

גופנו - אוטוביוגרפיה מהלכת

נעמי בר - פסיכותרפיסטית - פסיכותרפיה גופנית - נעמי בר - דרך גוף
נעמי בר - פסיכותרפיסטית - פסיכותרפיה גופנית - נעמי בר - דרך גוף
מאת: נעמי בר


כולנו רגילים, באופן אוטומטי, לדחות/לשפוט/לבקר/לנתח תחושות ורגשות לא נעימים.

גופנו ? אוטוביוגרפיה מהלכת
"אני עייפה..אני חשה שאין לי אנרגיות לכלום..אני רק רוצה ללכת למיטה ולישון".
נילי הביטה בי ממקום מושבה, התיישבה בקצה של הספה ניכר כאלו גופה הכבד מנסה לקחת כמה שפחות מקום בחלל. אני מביטה בעיניה והן נראות עייפות על סף יאוש.
נילי, בת 37, עורכת דין במקצועה ונשואה. הגיעה אליי, בשל תחושת חוסר סיפוק בחייה האישיים והמקצועיים. היא סבלה ממחושים בביטנה וכאבי ראש תקפו אותה על בסיס שבועי.
ביקשתי ממנה שתביא את מודעותה אל גופה ותתאר עבורי מה היא חשה. נילי שמה לב שביטנה מתוחה.
פסיכותרפיה גופנית מתחילה בהגדלת המודעות לגוף. לעיתים, המעבר מהנסיון לפתור בעיות ברמה הרציונאלית להקשבה לתכנים עמוקים יותר שמעורר גופנו, הינה למידה מחדש של התחברות והקשבה לעצמנו. אנו רגילים להתייחס לגוף מתוך נקודת מבט אסתטית. אך למעשה, הגוף טומן בחובו גישה לאמת עמוקה יותר ולעיתים מפתיעה שבתוכנו.
ביקשתי ממנה שתתרכז בתחושה ותראה עם עולה בה דימוי שמשקף את התחושה שבבטן.
"זאת תחושה של משהו חזק ונוקשה - היא ענתה. "זה כמו חומה, קיר מבטון..".עודדתי אותה להישאר בתחושה ולנשום לבטן.
כולנו רגילים, באופן אוטומטי, לדחות/לשפוט/לבקר/לנתח תחושות ורגשות לא נעימים. ככל שאנו עסוקים בביטול רגשותינו- אנו חשים שאנו נשארים באותו מקום ואולי מרגישים אף גרוע יותר. כאשר אנו מאפשרים לרגשות לעלות- אנו מאפשרים להם להתפתח ולהשתנות. כאן, נכנסת מערכת היחסים של אמון בין המטפל למטופל אשר מאפשרת להרחיב את היכולת לחוש ו"להחזיק ביחד" רגשות קשים.
נילי החלה לחוש את המאמץ שבטנה עושה כדי להישאר קשה וקשוחה. היא עצמה את עיניה, ובעידודי ניסתה לחוש איזה רגש מתבטא דרך התחושה הזו. "זה כאילו תחושה של אסור"- אמרה לי נילי "תחושה שאסור להיות רגשנית..", "אני חשה פחד" הבזיקה בה ההבנה. אט אט תחושת הנוקשות התפוררה "התחושה בבטן הפכה לתחושה שמזכירה חלל..כמו ריק" אמרה. "מהו הדבר שמפחיד?" המשכתי לשאול.במוחה הבזיקה תמונה של ילדה כבת שלוש לערך, יושבת בפינת החדר בעיניים גדולות ועצובות. "תשאלי את הילדה מדוע היא עצובה?" אמרתי. בתגובה תחושת החלל שבבטנה פינתה את מקומה לתחושה חזקה של גוש בגרון. נילי חיכתה ואט אט עלו במוחה כל אותן פעמים שבהן שמה את רגשותיה וצרכיה בצד משום שחשבה שאלה של בעלה/ילדיה/הבוס בעבודה חשובים יותר. "כאילו שאין מקום לכל הרגשות שבתוכי" אמרה.
היא החלה לבכות, אך הפעם היו אלה דמעות של רווחה, כאלו גל עצום של עצב השתחרר. "אני חשה שגופי קליל, כאלו יצאתי מאיזו מערה למקום שבו אני יכולה לראות, להריח ולשמוע שוב".
עייפותה של נילי, לצד המחושים בבטנה וכאבי הראש, היו ביטוי לנוקשותה כלפי עצמה וכלפי העולם הפנימי שלה. פעמים רבות המאמצים הרבים שאנו משקיעים בנסיון להכחיש את רגשותינו מתבטאים בתחושות של עייפות ודיכאון.
רובנו מכירים את החוויה של התכווצות. אומרים לנו משהו מעליב, פוגע - וקודם כל הגוף מגיב. לפני כל חשיבה רציונאלית או עיבוד נתונים כלשהו- הגוף מדבר. באותו אופן, נחרטים בגופנו קווי המתאר של חיינו. אורך חיים מתוח או לחוץ נאגר בגוף בדמות מתח שרירים כרוני, טראומה הגורמת לגוף להתכווץ ולאבד נשימה באופן קיצוני- תישאר במערכות העצבים ותישא סימפטומיים פיזיים ונפשיים. .
הגישה של פסיכותרפיה גופנית גורסת שישנו קשר הדוק בין רגשות מודחקים, זיכרונות וטראומות שחווינו במהלך חיינו לבין דפוסים גופניים, חשיבתיים והתנהגותיים. פסיכותרפיה גופנית הינה טיפול נפשי המתייחס לגוף כמראה המשקפת מה קורה בנפשנו. הגוף, משמש כאוטוביוגרפיה מהלכת: מנח הגוף, מתח השרירים ומיקומם, תנועות הגוף, שפת הגוף ותחושותיו. כל אלו, למעשה, הם שער אל התת-מודע של נפשנו, שער המאפשר גישה אל לב הבעיה. ההתיחסות אל כל הרבדים שבאדם מאפשרת הן שיחרור פיזי והן שיחרור נפשי המביאים לשינוי.
שאלה ? כיצד פסיכותרפיה גופנית שונה מהפסיכותרפיה הקלסית?
ראשית, ההבדל הינו ביצירת חוויה. הטיפול בפסיכותרפיה גופנית הינו חוויתי. להבדיל מטיפול וורבלי בלבד, הפסיכותרפיה הגופנית משתמשת במגוון כלים חוויתיים המותאמים לכל מטופל באופן ספציפי וייחודי. דמיון מודרך, נשימה, מגע, משחק תפקידים ותחושות גוף הינם מקצת מהכלים התרפוייטים בהם משתמש הפסיכותרפיסט הגופני. ההבדל בן הבנה שיכלית להבנה מתוך חוויה גופנית-נפשית, פותחת את השער אל רמות עמוקות יותר של מודעות עצמית. השילוב בין יצירת מרחב בטוח בקשר הטיפולי ובין חוויה נפשית- גופנית, יוצרים קרקע המאפשרת התפתחות וריפוי .
שנית, ייחודה של הפסיכותרפיה היא בכך שהיא עוברת את מחסום "השכל" והרציונאל. התיחסות לגוף, תוך כדי טיפול, מעוררת הקשבה לאמת עמוקה יותר, בעוד השכל מנסה להבין, לנתח ולפרש. הגוף מכיל בתוכו מידע, זכרונות וחויות הקשורים לסימפטומים שברצוננו לרפא.
בנוסף על כך, הגישה הטיפולית הינה הומוניסטית ומתבססת על ראיית האדם כמכלול של גוף, נפש, מחשבה והתנהגות. באותו אופן, הריפוי מתבטא בכל ההבטים הללו.
בעבודתי הטיפולית אני שמה דגש על מרחב בטוח וקשר טיפולי מתוך אמונה שאלו חשובים בבואנו לגעת בתכנים נפשיים, מודעים ולא מודעים בתוכנו.
שאלה ?לאלו אנשים פסיכותרפיה גופנית מתאימה?
הטיפול בפסיכותרפיה גופנית, בדומה לפסיכותרפיה הקלסית, מתאים לכל מצוקה נפשית. מצבי משבר, לחץ ומתח, מצבי חרדה (כולל פוביות, התקפי חרדה, (OCD , דיכאון, פוסט- טראומה (טראומה ממוקדת וטראומה התפתחותית). דימוי עצמי נמוך, זהות מינית, התמכרויות, יחסים ומחלות פסיכוסומטיות. למעשה, כל אדם המחפש דרך להכיר את עצמו, לצמוח ולהתפתח.
(מכאן והלאה, לשיקולכם, האם כדאי להכניס לכתבה את הפיסקה הבאה)
שאלה ? מאין הגיעה הגישה של פסיכותרפיה גופנית?
פסיכותרפיה גופנית הגיעה מהזרם ההומוניסטי. הינה שיטת טיפול אשר פותחה על-ידי הפסיכיאטר ד"ר וילהלם רייך, תלמידו של זיגמונד פרוייד. רייך הבחין כי בזמן הטיפול הוורבלי, הפסיכואנליטי, מגיב גוף המטופל להתרחשויות הנפשיות. רייך היה חלוץ בתקופתו ומצא קשר בין תהליכים שמטרתם להגיע אל כוח החיים, אותו כוח ראשוני החבוי בכל אחד מאתנו, ולעודד את זרימתו החופשית לכדי ביטוי מלא.
http://www.neomibar.com/ceisez.html

המאמר פורסם גם כאן »

נעמי בר נעמי בר, פסיכותרפיסטית גופנית מוסמכת ומנחת סדנאות מודעות בתל-אביב.

כל המאמרים של פסיכותרפיה גופנית - נעמי בר:

מהי חרדה חברתית? כיצד ניתן לטפל בחרדה חברתית

מהי חרדה חברתית? כיצד ני

חרדה חברתית שייכת לקבוצת הפרעות החרדה ומתאפיינת בדאגה מוגזמת ממצבים חברתיים. החרדה כוללת פחד במה, פחד מפני דמיות סמכותיות ופחד מבני המין השני.» מאת נעמי בר

בדידות ודיכאון

בדידות ודיכאון

נמצא קשר בן בדידות לסימפטומיים של דיכאון, חרדה, אומללות, וביישנות.» מאת נעמי בר

בדידות ודיכאון

בדידות ודיכאון

» מאת נעמי בר

אינטמיות ומערכות יחסים

אינטמיות ומערכות יחסים

כולנו נעים קדימה ואחורה בין הפחד מפני נטישה ובין הפחד מפני מחנק.» מאת נעמי בר

מצבי ניתוק והדחקה

מצבי ניתוק והדחקה

רובנו מכירים את החוויה של שיכחה, חוויה בה אנו מדחיקים מהכרתינו מידע כלשהו. אז מה קרה למידע הכל-כך חשוב? והאם זהו בעצם תהליך נפשי? חוויה זאת, של שיכחה, יכולה להאיר על חוויה פתולוגית עמוקה יותר הנקראת ניתוק או דיסוציאציה.» מאת נעמי בר

מצבי ניתוק והדחקה

מצבי ניתוק והדחקה

» מאת נעמי בר

מהי חרדה?

מהי חרדה?

חרדה מוגדרת כתחושת פחד מוגזמת או תחושת בהלה או דאגה יתרה המלווה בתסמינים גופניים הבאה בעקבות צפייה לסכנה שיכולה להיות חיצונית או פנימית.» מאת נעמי בר

מהי חרדה?

מהי חרדה?

» מאת נעמי בר

כוחו של דמיון - דמיון מודרך

כוחו של דמיון - דמיון מו

דמיון מודרך הינו שימוש בטכניקות הרפיה על- מנת לחזות מצבים ועצמים. דמיון מודרך נועד ליצירת שינוי ומשמש ככלי להצבת מטרות.» מאת נעמי בר

חרדה גופנית - נפשית/ טיפול בחרדה

חרדה גופנית - נפשית/ טיפ

כאשר בני אדם חרדים מתבקשים לבצע משימה קוגניטיבית, מחשבתם השלילית מנבאת את כישלונם וגונבת את תשומת ליבם, עד כדי כך שמוחם אינו עסוק כלל בפתרון הבעיה הנצבת בפניהם.» מאת נעמי בר

טראומה ופוסט-טראומה

טראומה ופוסט-טראומה

טראומה נגרמת על-ידי התרחשות שהיא מחוץ לטווח החוויות האנושיות הרגילות ומאיימת על שלמותו הפיזית ו/או הפסיכולוגית של האדם ועשויה לגרום למצוקה חמורה לחווים אותה.» מאת נעמי בר

טראומה ופוסט-טראומה

טראומה ופוסט-טראומה

» מאת נעמי בר

מערכות יחסים ואינטימיות

מערכות יחסים ואינטימיות

אנו לומדים על קשר ואינטימיות מתוך ההתנסות הראשונה שלנו במערכות יחסים עם הדמיות המשמעותיות בחיינו.» מאת נעמי בר

דימוי עצמי, ביטחון עצמי

דימוי עצמי, ביטחון עצמי

דימוי עצמי חיובי הינו חיוני להישרדות פסיכולוגית. זהו תנאי רגשי הכרחי, ללא מידה מסוימת של תחושת ערך עצמי, החיים יכולים להיות מכאיבים לאין שיעור.» מאת נעמי בר

הילד בתוכי - פסיכותרפיה גופנית

הילד בתוכי - פסיכותרפיה

כאשר הילד שבתוכנו פצוע, מאגרי אנרגיית החיים שלנו מבוזבזים על שימור מערכות ההגנה שלנו. מנגנוני הגנה רבים כמו הדחקה והכחשה נועדו להגן על הילד הפנימי הפגוע שבנו.» מאת נעמי בר

קשה להרגיש טוב כשהחזה שקוע - פסיכותרפיה

קשה להרגיש טוב כשהחזה שק

רגשות מודחקים, מחשבות ותחושות שאנו נושאים עמנו בתדר היום- יומי שלנו משפיעים על תפקודי הגוף.» מאת נעמי בר

דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך

אחד הגורמים הבסיסיים המבדילים בני אנוש מבעלי חיים, הינו קיומה של מודעות עצמית ובחירה חופשית. קיימת בנו היכולת, כבני אדם, להשתמש בהגיון ? להגדיר, לפרש, לבקר, להסיק מסקנות ולבסוף- לבחור. בין השאר, יכולת זאת מאפשרת לנו לעצב זהות, למדוד את ערכנו בעולם ולגבש דימוי עצמי חיובי או שלילי.» מאת נעמי בר

דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך

» מאת נעמי בר

מהי פסיכותרפיה?

מהי פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה גופנית מתייחסת לגוף כמראה המשקף מה קורה בנפשנו. מנח הגוף, מתח השרירים ומיקומם, תנועת הגוף ושפת הגוף הם כלים אשר מספרים את סיפור חיינו. הפסיכותרפיה מאפשרת נגיעה ישירה בתכנים עמוקים המאפשרים תהליך של ריפוי והתפתחות אישית. » מאת נעמי בר

מהי פסיכותרפיה?

מהי פסיכותרפיה?

» מאת נעמי בר

שיתוף חברים
עם : נעמי בר