לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

פילאטיס כצורת חינוך להכרות עבודה נכונה עם גופך



שיטת הפילטיס היא מכלול תרגילים המבוססים על התנגדות קפיצים וכן על ייצוב עצמאי של הגוף בזמן תנועה.


בשנת 1926, כאשר ג`וזף פילאטיס, גרמני ממוצא יווני, פתח את המכון שלו בניו-יורק הוא לא תאר כי בסוף המאה שיטתו תגרוף מליונים של מתאמנים במאות מועדונים וכי לכל מכון כושר המכבד את עצמו בארה"ב יהיה סטודיו לעבודה ע"פ תורת חייו, או לפחות שיעורים בקבוצה ע"פ תרגילי הקרקע של השיטה, למרות שתמיד טען כי תורת האימון שלו, לה קרא CONTROLOGY , מקדימה את זמנה בכ- 50 שנים.

שיטת הפילאטיס היא מכלול תרגילים המבוססים על התנגדות קפיצים וכן על ייצוב עצמאי של הגוף בזמן תנועה.
האימון מתבצע הן על מכשירים מיוחדים המאפשרים עבודה בסביבה נטולת כח הכובד, הן על מזרונים והן בעזרת עזרים כגון ה- (fitness ball ,swiss ball) גלילים (foam rollers) וגומיות בעבודה ע"פ עקרונות השיטה.
המגוון הרב של התרגילים מאפשר עבודה ברמות שונות, לכן ניתן להשתמש בשיטה זו למטרות שיקום אחרי פציעה, חזרה לכושר גופני אחרי זמן רב בו לא בוצעה פעילות גופנית, וכן לחזק, למתוח וליצור אתגר בעבודה מול אנשים ברמת כושר גבוהה כמו רקדנים או מתעמלים. ביסודו, האימון הוא אישי - אימון בצורה פרטית, חצי-פרטית (מאמן מול שני מטופלים, בעבודה שונה ונפרדת לכל אחד מהם עפ?י צרכיו). אך ניתן גם להתאמן בכיתות, בחלוקה לפי רמות, שכן כל תרגיל מבוסס על תנוחה ועקרון בסיסי, וניתן להקל או להקשות את המאמץ לפי יכולת המטופל.

אימון בפילאטיס מפתח את שריר ליבת-הגוף, מאריך את השרירים בנוסף לחיזוקם וכן מקנה גמישות גבוהה של עמוד השדרה והגפיים, מודעות גבוהה מאוד לנשימה ולגוף וכן נותן שיפור קואורדינציה של תנועה ושל תנועה-נשימה. הקו המנחה של השיטה הוא חיזוק שרירי הליבה. תנועה שופעת וזורמת צריכה לבוא מתוך גוף יציב וחזק. הדבר מתבצע ע"י פיתוח שני מרכזי שליטה: אחד באיזור הבטן התחתונה (lower rectus transversus, internal and external obliques) ואחד באיזור מרכז הגב (lower trapezius, serratus, lattisimus-dorsi, teres rhomboids) ובכך לייצב את עמוד השדרה והשכמות בפלג הגוף העליון (לא כולל גפיים וראש -torso). תרגילי הפילאטיס בעלי סדר מסויים ונועדו ליצור עבודה נכונה ומלאה על כל הגוף, תוך כדי מתיחת קבוצת שרירים אחת ועבודה על המנוגדת לה במכלול תרגילים, ובתרגילים הבאים עבודה הפוכה, כך שבסוף שעת אימון חיזקנו את השרירים תוך כדי מתיחתם, דבר המעצב את הגוף ומונע גוף "מנופח".

במהלך כל התרגילים יש הקפדה אישית על צורת הנשימה, מצב עמוד השדרה, השכמות, הראש והצוואר ובאילו שרירים אנו משתמשים לביצוע הפעולה, בניגוד לרוב התמעמלים בחדר-הכושר, המבצעים את הפעולה "בכל-מחיר" בעזרת כל שריר שניתן וללא הקפדה על מצב הגוף ועמוד השדרה, דבר העלול לגרום לנזק. כמו כן האימון מתבצע בצורה מאוזנת (צידי הגוף, לפנים-לאחור) ולא מתרכז רק בקדמת הגוף.
בנוסף יש חינוך להרפיית ומתיחת השרירים "המכורים לעבודה" (quads, illias psoas, pecrtorial upper trapezius ) ושימוש בשרירים המפורטים מעלה וכן דגש על שרירי ה- gluteus (שרירי הישבן) באגן ו-hamstring (אחורי) ושרירי הירך הפנימית (adductors) בגפיים התחתונות.
הידע הנצבר במהלך האימון מקנה עבודה נכונה עם הגוף גם בחיי היום-יום ומאפשר הגנה מפני פציעה, יציבה נכונה וכן מניעת בעיות גו-צוואר בעתיד ושיפור בהווה, וישפר כל פעילות גופנית אותה אנו כבר מבצעים הקפדה על פרטים אלו גורמת לנו לשים לב לעובדה שכשאנו נוהגים או יושבים מול המחשב גבנו כפוף (flexion) אך הראש נוטה קדימה וגורם להארכה ( extension) בחלק הצוואר של עמוד השדרה, שכשאנו נשענים לאחור בצורה לא נכונה שוטפים כלים או מניחים בגדים במכונת הכביסה אנו יוצרים עומס על הגב התחתון, שכשאנו יושבים בקולנוע ומניחים זרועות על המשענות הדבר גורם לשכמות והכתפיים לעלות למעלה ויוצר עומס על הצוואר, ומקנה (הידע) כלים למניעת המצב.

פילאטיס זו לא רק שיטת אימון גופני, כי אם צורת חינוך להכרות עבודה נכונה עם גופך.

המאמר פורסם גם כאן »

עמית דרור מטפל, מנחה פילטיס, עובד באופן קבוע עם רקדנים ואקרובטים (מיומנה).

כל המאמרים של עמית דרור (עמיתמית):

לטפל בבעיה או בסימפטום???

לטפל בבעיה או בסימפטום??

"הרפואה המערבית מטפלת בסימפטום, האלטרנטיבית פותרת את הבעיה" - האם יש מקום למשפט הזה? האם זה שגוי לטפל בסימפטום? האם אפשר לגלות את הבעיה? חומר למחשבה...» מאת עמית דרור

לטפל בבעיה או בסימפטום???

לטפל בבעיה או בסימפטום???

» מאת עמית דרור

עיסוי תאילנדי מסורתי - נואד

עיסוי תאילנדי מסורתי - נ

רקע על מקורו של העיסוי התאילנדי,והסברים על מהות תוכן ותכלית הטיפול.» מאת עמית דרור

שיתוף חברים
עם : עמית דרור