לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

זומבה ואימון פונקציונאלי

זומבה עם שיר - shirfit - דרך גוף
זומבה עם שיר - shirfit - דרך גוף


טרנד הזומבה התפשט בשנה האחרונה בארץ כפטריות אחרי הגשם והוא מראה סימנים שהוא כאן כדי להישאר. מהו בעצם אימון הזומבה ואיך הוא מתקשר לעקרונות האימון הפונקציונאלי?

הזומבה החל בארצות הברית, כשמדריך אירובי בעל קסם לטיני ואישיות כריזמטית העונה לשם בטו, שכח את קלטות המוזיקה האירובית בבית ונאלץ להעביר שיעור עם קלטות המוזיקה הלטינית ששלף מרכבו בנסיון להציל את המצב.

זה עבד ועוד איך: במהרה שיעוריו הפכו למפוצצים ושמו הלך לפניו בעולם הכושר של שנות התשעים בארצות הברית. לאחר תקופה, הוא כינה את שיעוריו "זומבה" והפך את שיטת הלימוד למותג שכיום צובר תאוצה ואהדה רבה בעולם כולו.

אימון הזומבה למעשה מבוסס על צעדים בסיסיים מעולם הריקודים הלטיניים והאמריקאיים: סלסה, צ`ה-צ`ה, ג`אז, אפרו-דאנס, קומביה, מרנגה, טנגו, רגטון, היפ-הופ ועוד. עולם מגוון זה ומקצבים משתנים אלה, יוצרים שיעור שהוא חוויה: מסיבה במקום אימון.

ומהו אימון הפונקציונאלי? זהו אימון כושר, המשפר את יכולותיו של המתאמנים בחיי היומיום שלהם. האימון יבנה איזון שרירי בין חלקי הגוף בכדי למנוע עומס על מפרק מסוים, או על פלג גוף העליון, יקנה יכולות לעלות בקלות במדרגות (יכולות שמורכבות מסיבולת אירובית וכוח שריר), יכולת לבלום נפילות, ועוד דוגמאות רבות נוספות.

היתרון של אימון הזומבה אינו רק במוזיקה המקפיצה, בתנועות הפשוטות והמהפנטות ובאווירת שמחת החיים והכיף שבשיעור. אימון הזומבה יכול להיות מוגדר כאימון פונקציונאלי חיוני התורם ליכולותיו של המתאמן ולשיפור תפקודו היומיומי: מחיזוק השרירים ועד לבניית עצם, חיזוק שרירי בטן וליבה, התורמים למרכז-גוף אסוף ויציב, עבודה בטווחי דופק משתנים, וכמובן חיזוק קבוצות שרירים גדולות וחיוניות בגופנו.

בשונה משיעורי אירובי "רגילים", באימון הזומבה אנו עובדים עם טווחי דופק משתנים, כתוצאה ממקצבי השירים המשתנים ומאופי הצעדים עצמם. מהליכה רגילה, נעבור להליכה במקצב מהיר מאוד, משם לריצה מהירה קצרה ושוב להליכה, נשלב תנועתיות ידיים גבוהה ומשמעותית הרבה יותר מזו של שיעורי אירובי רגילים וכך נגדיל את שריפת הקלוריות בכ-40% (!!), נשלב צעדי צ`ה-צ`ה וצעדים המשלבים מכרעים וכפיפות ומעלים את דופק הלב ואת שריפת הקלוריות, בהתאמה.

למעשה, אימון הזומבה הנו אימון שניתן לכנות בשפה המקצועית "אימון מחזורי" או אימון אינטרוולי, שבו משולבים מקטעי אירובי עצימים יותר, לצד מקטעים עצימים פחות. אימון שכזה מאפשר למתאמן לבנות כושר אירובי באופן מהיר ויעיל יותר, מאשר אימון אירובי "רגיל". אימון בדפקים המשתנים גם פונקציונאלי מאוד לחיי היומיום שלנו: מעברים בין עלייה למדרגות, לישיבה, לקימה והתרוצצות ולעתים גם זינוק מהיר, במידת הצורך. האימון בטווחים המשתנים, למעשה, פונקציונאלי לחיי היום-יום של רוב האוכלוסייה, הרבה יותר מאימון בטווחי דופק קבועים פחות או יותר (אימון אירובי "רגיל").

הצעדים המשולבים בשיעורי הזומבה, מגוונים ומגיעים מסגנונות ריקוד שונים. מצעדי סיקול האופייניים לג`אז ולסלסה, לעבודת ירכיים עצימה בצעדים האפריקאיים. כל צעד כזה מביא עמו תרומה שונה לגופנו: הסיקולים חיוניים ביותר בכדי לגרות את מסת העצם לבנייה וכך לשמור על עצמות חזקות עוד מגילאים צעירים, לשם מניעת אוסטאופרוזיס ואוסטאופניה (בריחת סידן מהעצמות והידלדלותן) בגילאים מבוגרים.

הצעדים ה"נמוכים", שנעשים תוך כדי מכרעים ו"סקוואטים", במקצבים האפריקאיים ובמקצבי הקומביה, תורמים לחיזוק שרירי פלג הגוף התחתון, בעיקרם שריר הירך הקדמית - אחד מהשרירים הגדולים בגופנו. עבודת האגן והבטן בסלסה, בצ`ה-צ`ה וברגטון, למשל תורמים לחיזוק שרירי הליבה של גופנו: המעטפת הפנימית של הגו הקדמי והאחורי, השומרים על מרכז-גוף אסוף, חזק, אסתטי ומונע פציעות וכאבי גב.

באימון הזומבה, עבודת הזרועות הינה דומיננטית ומשמעותית הרבה יותר מאשר באימוני אירובי שגרתיים. הזרועות יונפו מעל לראש, יימתחו במלוא אורכן לצדדים ויבצעו תנועות שונות משל פלג הגוף התחתון. עצם הפיתוח של הקואורדינציה הזו חיוני עבור חיי היומיום שלנו, בהם עלינו ללכת ברחוב, לסחוב שקיות מהסופר, להחזיק ביד השנייה טלפון נייד או עגלת תינוק. כמו כן, התנועתיות של הזרועות מסייעת לפתיחת בית החזה ולמנח תקין של חגורת הכתפיים - דבר חיוני ביותר בעולם בו רובנו כפופים במשך רוב היום קדימה: מול ההגה, מסך המחשב, שולחן המשרד או הכיור במטבח.

עם עבודת הזרועות המרובה גם מושג כוח בחגורת הכתפיים ובשרירי הזרוע השונים - מה שתורם למראה החיצוני, ליצירת איזון בין פלג הגוף העליון לתחתון, ולהגברת ההוצאה הקלורית בשיעורי הזומבה. עבודת זרועות משמעותית, תוסיף לנו שריפה של עוד 40% קלוריות יותר בשיעור!

זהו רק קצה הקרחון, בנוגע לתרומות של אימון הזומבה לחיי היומיום. הפונקציונאליות המשמעותית ביותר של אימון הזומבה, היא העובדה שזהו שיעור כייפי, אנרגטי וחווייתי, שמאפשר למתאמנים להתמיד ואף להתמכר אליו. כי מי לא רוצה לעשות כושר בצורה של מסיבה?

* הכותבת היא שיר פורטל, מדריכת זומבה מוסמכת וחברת ארגון הזומבה העולמי. מלמדת בחיפה במספר מסגרות וכן בסטודיו פרטי.

המאמר פורסם גם כאן »

שיר פורטל מדריכת אירובי, דאנס, פילאטיס וריקוד מוסמכת, מדריכת זומבה מוסמכת מארגון זומבה העולמי. מאמינה ואוהבת תנועה ואת החופש בתנועה ובריקוד.

כל הפעילויות של shirfit:

שיעורי פילאטיס אינטגרטיביים

שיעורי פילאטיס

פילאטיס אינטגרטיבי- מפגיש את הפילאטיס עם עולמות תנועה משיקים כמו יוגה, מחול וחיזוק. שיטה אפקטיבית, נעימה, חדשנית ומרעננת.» עם שיר פורטל

0/0/0
שיעורי פילאטיס אינטגרטיביים

שיעורי פילאטיס

עם: שיר פורטל

מתי: 0/0/0

שיתוף חברים
עם : שיר פורטל