לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מה היא למידה אורגאנית



למידה אורגאנית היא למידה חוויתית בה עוסקים בניסוי טעייה ותהייה.למידה זו יכולה להתקיים רק בתנאים נוחים ללא איום של הצלחה או כישלון תוך סקרנות חיפוש ושמחת הגלוי.למידה באמצעות תנועה נגישה לכך

מה זאת למידה אורגאנית
כשהתינוק נולד הוא עסוק בלמידה עצמית בה הוא מתנסה בהתמודדות עם כוח המשיכה, הזדקפות, הוא לומד לתפוס חפצים ולהגיע אליהם, הוא עובר בין תנוחות שונות כמו להתגלגל מהגב לבטן ומהבטן לגב, להתיישב, ולייצב את ראשו על עמוד השדרה, הוא נעמד, מתחיל ללכת, לומד לדבר ולתקשר עם סביבתו, כל הפעולות הללו נלמדות במהלך השנתיים הראשונות לחייו.

למידתו מבוססת על ניסוי ותהיה תוך נפילות וגם אי הצלחות. רק כך הוא מגלה את היכולת לבצע פעולות אלו . התינוק חוקר את העולם וחוקיו בסקרנות וכך הוא מכיר את עצמו ואת סביבתו. הוא נהנה מהגילויים שלו ובאמצעותם הוא מתפתח ומתקדם.

כל כך הרבה לומד התינוק בעצמו במהלך התקופה הראשונה לחייו. כל זאת הוא לומד מתוך צורך פיזיולוגי. הסיפוק והעניין בחקירה זו מניעים את הילד לחפש ולנסות. תחושת הסיפוק שלו שייכת לו ואינה מותנית ב"ציון" שהוא מקבל מסביבתו.

צורת למידה זו של התינוק היא למידה אורגאנית.

במהלך התבגרותו הילד לומד או לא לומד באמצעות ניסוי ותהיה, הוא נעשה תלוי בסביבתו בה הוא מקבל ציונים על מה שהוא מנסה ללמוד וכך למידתו נעשית באווירה לוחצת , מאיימת ותלויה בהצלחה בלבד. בתנאי לחץ האדם אינו יכול להרשות לעצמו לחקור ולנסות. הוא חייב להצליח והוא חושש מכישלון. כך לא יוכל לנסות ומסקנותיו תהיינה תלויות בדברים שאחרים גילו . למידתו תהיה מושפעת מגורמים שאינם שייכם לעניין עצמו.
כך האדם הבוגר לומד בצורה שאינה עצמאית והוא תלוי בסביבתו מפני שההצלחה מהווה מרכיב חשוב בלמידתו. הוא מאבד את יכולת השיפוט הטבעית שלו, התוצאה ? הציון או ההצלחה, היא המטרה והיעד. הדרך להצלחה או להשגת המטרה נהפכת לפחות חשובה.

בשיטת פלדנקרייז האדם לומד את עצמו וסביבתו באמצעות ניסוי ותהייה, הוא משתמש בתנועה כדי לחפש ולמצוא אפשרויות חדשות . הוא לומד מתוך התעניינות ולא מתוך רצון להצליח. הוא בוחן מחדש את הרגליו ומרגיש מה נוח לו ומה נעים לו ואיך הוא יכול לפעול בצורה יעילה . כל זאת בתנאים נוחים, כאשר הכישלון לא מהווה איום אלא להפך, מטעויות לומדים.
בדרך למידה זו מחזיר לעצמו האדם את התחושות הטבעיות של מה נכון ומה נעים ונוח. תחושות שנעלמות לנו במהלך הזמן כשאנו מנסים לרצות ולהשיג הישגים שהעולם מסביבנו מצפה מאתנו.
כשכואב לנו או כשאנחנו לא מרגישים טוב אנחנו פונים לעזרה מבחוץ: הולכים לרופא, פונים למטפל זה או אחר כדי שיאבחנו מה לא בסדר ואיך אפשר לטפל בנו.
אנחנו שוכחים שמדובר בגוף שלנו עצמינו , מי שאמור להכיר, להרגיש , לדעת ולטפל בנו זה קודם כל אנחנו.

אם נלמד להכיר את עצמינו ולדעת מה נוח וטוב לנו נוכל גם לטפל בעצמינו ולא נהיה כל כך תלויים באחרים שידעו מה טוב בשבילינו.
זאת בתנאי שהלמידה שלנו את עצמינו תהיה אורגאנית. היא תתקיים בתנאים נוחים, ללא איום של הצלחה או כישלון, תוך סקרנות , חיפוש ושמחת הגלוי.

"כל אחד יכול לעשות את מה שהוא רוצה אם הוא יודע מה הוא עושה" ? משה פלדנקרייז.

המאמר פורסם גם כאן »

מיכל ריטר מיכל ריטר Ma.Med.Sc מורה וותיקה בשיטת פלדנקרייז, אסיסטנט טריינרית , מנחה ומלווה מורים בשיטה, מרצה לאנטומיה יישומית,חוקרת דרכים שונות של למידה באמצעות תנועה והשפעתה על גמשות המוח.

כל המאמרים של מיכל ריטר האקדמיה לתנועה אורגנית:

לחזור ולהתקרב לעצמך לאחר לידה

לחזור ולהתקרב לעצמך לאחר

נשים רבות, שעברו את חווית הלידה, סובלות מתשישות ומכאבים באזורים שונים בגוף. מיכל ריטר, מורה בשיטת פלדנקרייז ואם לארבעה ילדים מביאה דוגמא לשיעור שנתנה לאישה אחרי לידה:» מאת מיכל ריטר

התמודדות עם כאבי ברכיים בשיטת פלדנקריז

התמודדות עם כאבי ברכיים

הלימוד בשיטת פלדנקרייז נעשה באמצעות מודעות. כאשר התלמיד מודע להרגליו, מתאפשרת למידה דרך הקורטקס ונרכשת שליטה במערכת העצבים, המובילה לתפקוד יעיל יותר .» מאת מיכל ריטר

יציבה

יציבה

יציבה נכונה - היא מוכנות לפעולה. אפשר לזהות אותה בתחושה פנימית של קלילות ונינוחות המתבטאת ביופי ואסטטיקה» מאת מיכל ריטר

יציבה

יציבה

» מאת מיכל ריטר

שיתוף חברים
עם : מיכל ריטר