לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

היא רוצה להיפרד, הוא רוצה להמשיך יחד

מאת: שי גיל


כיצד מתמודדים עם קיומם של פערים משמעותיים בצרכיהם, בכוונותיהם ובמוכנותם של בני זוג המגיעים לגישור למטרת גירושין? בכך נעסוק ברשימה זו.

כאשר אני נפגש לראשונה עם בני הזוג, אני שואל כל אחד מהם, מה מביא אותה/אותו אלי? יש ושני בני הזוג משיבים באופן שאינו משתמע לשני פנים שרצונם להיפרד ולהתגרש ואז אנו פונים לעסוק בסידורי הפרידה ובהסכם הגירושין. אולם לא פעם אחרי רגעים ארוכים של שתיקה, מתפתח דיבור מהוסס ונבוך משהו, המוביל לתשובות מבולבלות, חלקיות ואף סותרות. כך למשל, לצד אמירה החלטית של אחד מבני הזוג על רצונו להביא את הנישואים לסיום, אנו עשויים לפגוש במגוון אמירות של בן הזוג השני, כגון: "אני כאן כי היא/הוא רצה", "אם אנחנו כבר כאן אז בו נגמור אם זה" ולפעמים פשוט שתיקה רועמת או דומעת. מנעד התגובות של בני הזוג, מלמד בד"כ לא רק על פערים ברמת הבשלות והמוכנות לפרידה של שני הצדדים, אלא גם על קושי של מי מהם להתמודד עם הקונפליקט והקולות הפנימיים המתעוררים אל מול פרידה ופירוק אפשרי של התא המשפחתי.
כיצד מתמודדים עם קיומם של פערים משמעותיים בצרכיהם, בכוונותיהם ובמוכנותם של בני זוג המגיעים לגישור למטרת גירושין? בכך נעסוק ברשימה זו.
מה עושים אם כן, כאשר מההצהרות הצדדים, משתמע שאחד מבני הזוג מעוניין להיפרד ואילו השני מעוניין להמשיך ביחד? אז זהו, שלא מיד עושים... , לפני שאנחנו מסתערים קדימה על מנת "לגשר" בן הצדדים, בואו נתרווח בכורסא, ניקח נשימה עמוקה, נתבונן פנימה ונוודא שאנחנו לא נבהלים מהפער שנגלה לעיננו מחד ומאידך, גם לא נטענים בעודף מוטיבציה ונמהרות לטשטש את הפערים ולפשר בין העמדות המנוגדות לכאורה. להפך, ניתן לראות בפערים שהתגלו בין הצדדים, הזמנה להכיר מקרוב את בליל הקולות ופקעת הרגשות המסתתרים קרוב לודאי מאחוריהם וטרם קיבלו הזדמנות להישמע, להתברר ולקבל הכרה. על כן, בשלב הראשוני, חשוב ליצור מרחב בטוח שיאפשר לתכנים לעלות, להישמע ולהדהד בחדר בלי ביקורת ובלי שיפוטיות. גם אם נראה שהצדדים אינם פנויים כרגע להקשיב זה לזה, הרי שההקשבה וההכלה של המגשר ( ובמידת הצורך ניתן להיעזר לשם כך בפגישות נפרדות ), הם בבחינת "חוט אריאדנה" שיסייע לשני הצדדים לצאת מהמבוכים הפנימיים אל יעד משותף המשרת את צרכיהם, ( שכרגע אולי עדיין אינו ידוע לאשורו ). יתר על כן, עלינו לזכור למענם, שכל מסע משמעותי מתחיל מצעדים קטנים וזהירים ושבילים רבים ושונים יכולים להוביל ( בקצב שונה מן הסתם ) אל ראש ההר ומה שיתגלה משם, עשוי להיות שונה מאוד מהעמדות והקולות שהושמעו ע"י כל אחד מבני הזוג בתחילת המסע.
אך בואו לא נזדרז ונקדים את המאוחר, שכן "צומת הדרכים" של ההצהרות הראשוניות, עשוי להפגיש אותנו עם אתגר וקושי ממשי ביותר. כך למשל, כאשר צד המצהיר על רצונו להיפרד מכריז משהו בסגנון של: "היינו כבר בטיפול, ניסינו הכל ואני לא באתי פה כדי לפתוח דברים אני רוצה להיפרד ולהתגרש וכמה שיותר מהר בשביל זה אני פה." אמירה מסוג זה, כמו באה לסגור את כל הפתחים דרכם יכל להפציע שיח רגשי, אוטנתי ובגובה העיניים. אולם, גם בפני הצהרות כגון אלו (שלפעמים מתלווה אליהם טון דרשני-כוחני), המגשר צריך לשמור בתוכו על אמפטיה, גמישות ופניות, להבין את הצורך שהם באים לשרת ולהאזין לכאב ולתסכול שבד"כ מסתתרים מאחוריהם, כל זאת מבלי בהכרח להיענות בשלב זה לדרישה כזו או אחרת, כאשר המסר שמעובר הוא, שכאן בגישור, אפשר ורצוי לשים על שולחן את הדברים ללא כחל ושרק ( כמובן, תוך שמירה על תרבות דיבור וכבודם של המשתתפים), כאשר התקדמות אל עבר הסכם הגירושין תעשה אך ורק בהסכמה משותפת של שני הצדדים. במובן זה, אנו נבקש ממי שממהר להתגרש, להתאים את הקצב שלו למי שעדין לא שם, אך במקביל, חשוב שנברר מדוע אצה לו הדרך, מה מניע אותו ומה יעזור לו להתאזר בסבלנות? בו בזמן, עלינו להזכיר לצד השני, שהוא לא יכול לכפות על האחר את המשך חיי הנישואין והזוגיות. במובן זה, משיכת זמן, כאשר ברור שאין לך פרטנר עלולה במקרים מסוימים, להביא מי מהצדדים לקום ולעזוב את הבית ללא הסכמה ו/או לפנות לערכאות המשפטיות בניסיון לכפות פרידה וגירושין, על כל ההשלכות השליליות שעלולות לנבוע מפעולה חד צדדית מעין זו.
גם כאן חשוב לברר, מה מניע את הצד שמעוניין בהמשך החיים המשותפים, האם אמונתו בקיומם של רגשות כמו אהבה או חיבה אצלו ו/או אצל הצד השני, האם אלו זיכרונות העבר על הזוגיות היפה והכחשת חלום הזוגיות שהתנפצה, האם הפחד מפני הפגיעה בילדים ופרוק המשפחה, או הפחד מבדידות ו/או מההשלכות הכלכליות הנובעות מסיום הנישואין? קרוב לודאי שחלק מהאמור לעיל מבעבע מתחת לפני השטח וחשוב שהתכנים, הרגשות והפנטזיות הלא מדוברות יפציעו אל המודעות, יהדהדו במרחב המשותף ויפגשו עם מימד המציאות, תהליך שיכול להיות מורכב וידרוש מהמגשר הטיפולי הכוונה ושימוש בכלים טיפוליים.
כעת, בצומת הדרכים שבה נמצאים הצדדים, קרוב לוודאי שתהליך הגישור יוביל לאחת משתים.
האפשרות הראשונה, הבנה והכרה הדדית בכך שאין באמת פרטנר למימוש התקווה הנכזבת לשיקום הזוגיות ושימור התא המשפחתי, מה שמאפשר להתחיל ולעסוק גם במשמעויות המעשיות של הפרידה. בשלב זה, במידה ונראה שהאבל והצורך בעיבוד הרגשות המציפים ובתמיכה הוא משמעותי, נציע למי מהצדדים לפנות לקבלת ליווי/ טיפול רגשי פרטני בתקופה קשה זו מחוץ לגישור ובמקביל נבדוק מה ניתן לעשות במסגרת הגישור על מנת להפוך את הפרידה לטראומטית פחות.
האפשרות השניה, עלייתם לפני השטח של תכנים רגשיים שמצאו הדהוד ומענה אצל שני בני הזוג, שמעוניינים לנסות ולו לתקופה מוגבלת טיפול זוגי/ משפחתי מחוץ לגישור, במסגרתו תיבחן גם האפשרות לשיקום יחסיהם על כל המשתמע מכך.
בשני המקרים, מן הראוי לבדוק עם הצדדים למה הם נזקקים כרגע ומה יעזור להם בשלב זה. כך למשל האם המגורים המשותפים יכולים להימשך, או לחילופין האם רצונם לצאת לפרדה זמנית ובמקביל להסדיר נושאים חיוניים הקשורים להתנהלות הכלכלית, לרכוש המשותף ולילדים בתקופת הביניים.
כאן חשוב להזכיר שפרידה זמנית מסוג זה, היא פרידה מבוקרת, המאפשרת לצדדים להתנסות בחיים בנפרד הלכה למעשה על כל המשמעויות הרגשיות, הכלכליות והמשפחתית המשתמעות מכך וזאת בטרם יערכו את סידורי הגירושין הסופיים, כמו גם, נשמרת האפשרות לעבוד במקביל על הקשר הזוגי אם רצונם בכך ( במסגרת טיפולית ), או להמשיך להגיע למפגשי גישור על מנת לעקוב ולנתר את התקדמותם בתהליך הפרידה. הרעיון הוא לתת לצדדים תחושה של שליטה בתהליך, יחד עם גמישות מרבית בעיצוב הפרידה במתכונת ובקצב המתאים להם, כמו גם לשמור על אפשרות לחזור לחיים משותפים, אם שניהם יבחרו לעשת כן.
סוף דבר- שנינו ביחד או כל אחד לחוד:
מכאן הדרך להתקדמות אם במסלול של פרידה וגירושין ואם במסלול שמבקש לנסות ולשקם את הזוגיות, נראית יותר ברורה ואפשרית. באופן מעשי אוסיף, שיש בני זוג המבקשים לשמור על גמישות מחד ויחד עם זאת לצאת עם הסכם סופי ביד, המסדיר באופן ממצא את כל הנדרש על מנת שלא יצטרכו לשוב להתדיינות חוזרת. להם ניתן להציע לערוך הסכם המבנה בתוכו אלטרנטיבות שונות, כגון: "הסכם שלום בית ולחילופין הסכם גירושין". מבלי להיכנס לעובי הקורה, אציין שהסכם מסוג זה, קובע שהצדדים מוכנים להמשיך ולחיות יחד בתנאים מסוימים ויחד עם זאת קובע גם את התנאים ולוחות הזמנים שבהתקיימם יכנס לתוקפו הסכם הגירושין, כאשר כל מה שקשור בגט, הסדרי הראיה והמשמורת, מזונות וחלוקת רכוש כבר מסוכם ומוסדר לשביעות רצונם. הסכם כזה יכול להיות מוגש לביהמ"ש עם חתימתו כאשר במידה ומופעל הסכם הגירושין, יוגש ההסכם בהמשך גם לבית הדין הרבני במסגרת סידור הגט.

שנינו ביחד או כל אחד לחוד? התשובות בידיכם.

שי גיל, מגשר משפחתי טיפולי, עו"ד ופסיכותרפיסט,
[email protected] , 0524-333757

המאמר פורסם גם כאן »

שי גיל שי גיל ( M.A ) מטפל בתנועה, מורה לאומנויות תנועה, מגשר משפחתי ( עו"ד בהכשרתו ) ופסיכותרפיסט, עוסק בגישור משפחתי טיפולי ובטיפול רגשי: ילדים, מתבגרים ומבוגרים.
הר חלוץ -משגב, מיט"ב גליל עליון

כל המאמרים של שי גיל טיפול רגשי וגישור משפחה:

אלתור בתנועה בימי קורונה

אלתור בתנועה בימי קורונה

על ריקוד החיים המתמשך בסוד הזיקה שבין יחד ולחוד» מאת שי גיל

גישור משפחה טיפולי

גישור משפחה טיפולי

גישור משפחה טיפולי: מה בין `כלכלה` נפשית זוגית לבין הסדרי פרידה בגירושין» מאת שי גיל

גישור משפחה טיפולי

גישור משפחה טיפולי

» מאת שי גיל

בן פסיכותרפיה לזן בודהיזם

בן פסיכותרפיה לזן בודהיז

על המפגש המורכב בן פסיכתרפיה לזן-בודהיזם:קטעים מתורגמים מתוך מאמר של קרל גוסטב יונג.» מאת שי גיל

`אל גינת אגוז ירדתי`- רשמי מסע תודעתי -גופני

`אל גינת אגוז ירדתי`- רש

מדיטציית ויפאסאנה (vipassana), אלתור בתנועה (contact improvisation) וטיפול רגשי בגישה פסיכודינמית, הן שלוש מסורות של גופי ידע התנסותי-חוויתי, שחולקות זיקה עמוקה לטיפוח קשב, ומחפשות אוטנטיות ביחסיו של אדם עם עצמו ועם זולתו.» מאת שי גיל

אל גינת אגוז ירדתי לראות`- רשמי מסע תודעתי-גופני

אל גינת אגוז ירדתי לראות

`אל גינת אגוז ירדתי לראות`, מתבונן במנעד איכויות של קשב במפגש שבין מדיטציית ויפאסנה, קונטאקט אימפרוביזציה ובזיקה למושגים ותאוריות פסיכואנליטיות.» מאת שי גיל

מבשרי אחזה

מבשרי אחזה

במאמר זה אני בוחן מנקודת מבט סובייקטיבית-חווייתית את האפשרות למפגש מחודש וחי עם הגוף בתוך שגרת התבנית התנועתית או האלתור ואת התולדות האפשריות הנובעות מכך.» מאת שי גיל

מבשרי אחזה

מבשרי אחזה

» מאת שי גיל

מראה שעל הקיר, או בין  גוף לדימוי גוף

מראה שעל הקיר, או בין ג

המאמר מתבונן בתהליך של הפצעת סובייקטיביות נפשית בזיקה לחוויות גופניות ראשוניות של טיפול והחזקה פיסיים, בשסע שנפער בין הגוף לבין דימויי הגוף ובאפשרויות לאיחויו.» מאת שי גיל

מבעד למסך ההשלכות נפגשות העיניים

מבעד למסך ההשלכות נפגשות

מתוך המאמר: כל מטופל עמו אני נפגש, הוא הזמנה ללכת לאיבוד ביער לא נודע, לפגוש באין ספור השתקפויות הדדיות ולמצוא מחדש את "הדרך".» מאת שי גיל

מבעד לחלון האבחון: בין אבחון לטיפול רגשי בילדים

מבעד לחלון האבחון: בין א

כמטפל רגשי הפוגש מדי יום בילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז ובהוריהם, אני מבקש להפנות את תשומת הלב למורכבות עבודת המטפל הרגשי וזיקתה לאבחון הפרעת קשב בילדים.» מאת שי גיל

פסיכותרפיה באורן של אומנויות הלחימה

פסיכותרפיה באורן של אומנ

מאמר זה מבקש לבחון את נקודות ההשקה בין אומנויות הלחימה הפנימיות שצמחו מתוך התורות הפילוסופיות של אסיה ובין התפיסות והתובנות שעליהן מתבססת הפסיכותרפיה המערבית.» מאת שי גיל

אומן הסיף ונושא כליו

אומן הסיף ונושא כליו

בכוונתי להתבונן בסיפור יפני קצר ופיוטי, המגולל את שהתרחש בין אומן סיף לנושא כליו הצעיר,תוך בחינת התהליך התוך-אישי והבין-אישי שעוברים גיבוריו.» מאת שי גיל

גישור משפחתי: בלבול השפות

גישור משפחתי: בלבול השפו

בלבול השפות" הנו מצב טבעי שנובע בעיקרו מסמיכות הזמנים שבין טלטלת הפרידה המסעירה את הנפש של כל אחד מבני הזוג, לבין הצורך לשתף פעולה ולהגיע להחלטות נכונות ומושכלות בזמן קצר על מנת להיפרד ולהתגרש» מאת שי גיל

הנסיך הגאוותן- סיפור מאת שי גיל

הנסיך הגאוותן- סיפור מאת

סיפור על מסע של צמיחה והשתלמות פנימית» מאת שי גיל

תרפיה בתנועה עם ילדים הסובלים מ- ADHD בש

תרפיה בתנועה עם ילדים הס

המאמר מציג מהי תרפיה בתנועה עם ילדים הסובלים מ- ADHD בשילוב אומנויות לחימה» מאת שי גיל

הורות ביום שלאחר הגירושין

הורות ביום שלאחר הגירושי

הרשימה מציגה קווים מנחים וטיפים חשובים לעיצוב הורות משותפת, אפקטיבית ומיטיבה לאחר הגירושין» מאת שי גיל

הדרקון מההר המעשן/ סיפור טיפולי

הדרקון מההר המעשן/ סיפור

סיפור טיפולי לילדים מאת שי גיל» מאת שי גיל

המפלצת מהחלומות ומבית הספר

המפלצת מהחלומות ומבית הס

סיפור טיפולי המדגים כיצד ניתן לסייע לילד הסובל מפחדים וחרדות» מאת שי גיל

לחזות מלך ביופיו

לחזות מלך ביופיו

במאמר זה בכוונתי לתהות על משמעות הסכנות האורבות למיסטיקן היורד אל תוככי מרכבת האל, כמו גם אל פנימיות סתרי נפשו» מאת שי גיל

לחזות מלך ביופיו

לחזות מלך ביופיו

» מאת שי גיל

על המרחב הרגשי בגישור משפחתי

על המרחב הרגשי בגישור מש

רשימה זו עוסקת במקומם של רגשות בגישור משפחתי, זאת בהחשב בכאוס,בבלבול ובטלטלה הרגשית עימה מתמודדים מרבית הזוגות המעוניינים להתגרש» מאת שי גיל

גישור משפחתי טיפולי- גשר של תקווה

גישור משפחתי טיפולי- גשר

מודל של גישור משפחתי טיפולי הנותן מענה לזוגות/ משפחות שבעיתים של קשיים ומצוקה רגשית מתקשים לתקשר ולנהל משא ומתן על מנת להגיע להסכם גירושין הוגן העונה על צרכיהם» מאת שי גיל

סיפורי מעשיות של ר` נחמן בהבט טיפולי

סיפורי מעשיות של ר` נחמן

מאמר זה ינסה לתאר כיצד המעשיות שסיפר ר` נחמן מברסלב רלבנטיות לאדם בתקופה הפוסט-מודרנית, תקופה של חיפוש משמעות ושל "אובדן נפש". ננסה להראות כיצד ר` נחמן עשה שימוש מודע וייחודי במדיום הסיפורי, באופן המעלה תכנים ארכיטיפיים מן הלא מודע אל התודעה» מאת שי גיל

בין חושך לאור בלב המאפליה: עיונים בדמותו

בין חושך לאור בלב המאפלי

ברשימה זו (שהתפרסמה בכתב העט מעגלי נפש, יוני 2010 ), אתבונן במתח הדיאלקטי השורה במעמקי האלוהות, במחול הניגודים הקוסמי הנע בין "אין ל"יש", בין אור לחושך, בכוונה לפנות בתודעתנו מקום לפן האפל והחשוך אשר בהוויית האל, כמו גם במציאות התוך נפשי» מאת שי גיל

מחולי למחול-סיפורו של הקבצן חסר הרגלים

מחולי למחול-סיפורו של הק

המעשייה שסיפר רבי נחמן מברסלב "מעשה בשבעה קבצנים" , עוסקת בתהליכי שבירה, תיקון וגאולה, המתחוללים הדדית בנפש האדם כמו גם בתוך עולם האלוהות.בתוך סיפור המסגרת אנו שומעים על מלך שמסר את מלכותו לבנו בחייו ובהמשך מתוודעים אל שני ילדים בן ובת א» מאת שי גיל

על חבלי לדה של שנה חדשה

על חבלי לדה של שנה חדשה

בתשרי נברא העולם, ועל פי קבלת האר"י, מבקש העולם לחזור לקדמות מציאותו הראשונה ( פרי עץ חיים ב, תקמה). זהו אם כן המועד שבו האדם, העולם והאלוהות גם יחד עוצרים את נשימתם, כשהם נעים ונדים בין התכלות לבין התעוררות, בין הבלעות לבין לידה והתהוות מחדש. זה» מאת שי גיל

איכה? עיונים בשיח אל-אדם במיתוס הבריאה

איכה? עיונים בשיח אל-אדם

רשימה זו תעסוק בראשיתו של השיח האלוהי-אנושי, כפי שהוא מופיע בסיפור הבריאה המקראי, בקריאתו של האל לאדם "איכה" וזאת מנקודת מבט בין סובייקטיבית ובזיקה למשנתו הדיאלוגית של בובר, להגות החסידית והקבלית ולתהליכים התפתחותיים דינמיים» מאת שי גיל

לרקוד מבלי להשאיר עקבות

לרקוד מבלי להשאיר עקבות

על היחס בן אומנות המחול לאומנות התנועה» מאת שי גיל

מחולי למחול- סיפורו של הקבצן חסר הרגלים

מחולי למחול- סיפורו של ה

המעשייה "מעשה בשבעה קבצנים", עוסקת בתהליכי שבירה, תיקון וגאולה, המתחוללים הדדית בנפש האדם כמו גם בתוך עולם האלוהות.» מאת שי גיל

שיתוף חברים
עם : שי גיל