לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

גישור משפחתי: בלבול השפות

מאת: שי גיל


בלבול השפות" הנו מצב טבעי שנובע בעיקרו מסמיכות הזמנים שבין טלטלת הפרידה המסעירה את הנפש של כל אחד מבני הזוג, לבין הצורך לשתף פעולה ולהגיע להחלטות נכונות ומושכלות בזמן קצר על מנת להיפרד ולהתגרש

גישור משפחתי
בלבול השפות: בין שפת הרגש לשפת הקוגניציה/ שי גיל

התפיסה הרווחת הרואה בגישור משפחתי אמצעי יעיל להגיע להסדר גירושין טוב, מהיר, מאוזן ובעלות נמוכה, עשויה לעיתים להוביל לאכזבה ואף למפח נפש אצל מי מבני הזוג, וזאת בעטיו של בלבול בין שפת הרגש לשפת הקוגניציה של בני זוג המגיעים לגישור, המכונה ברשימה זו בשם: "בלבול השפות".
במובן מסוים, הציפייה שבני זוג שאך זה עתה נפרדו, או שיש ביניהם עוצמת קונפליקט גבוהה, ישבו יחדיו בחדר אחד וישוחחו זה עם זה באופן מושכל ותרבותי על תנאי הסכם הגירושין, הינה פרדוקסאלית ובלתי סבירה מעצם טבעה. בעטיו של פרדוקס זה, נתפסים הצדדים לעיתים מבלי דעת "לבלבול השפות".
לדוגמא, בשעה שעולה על שולחן המשא ומתן סוגיית "מזונות הילדים", נראה כי בני הזוג שיושבים לפני מתקשים לכמת את צרכי הילדים ולהתייחס בשקיפות ליכולות הכלכליות של כל אחד מהם. בו בזמן, האווירה בחדר נעשית טעונה, הצדדים מתכווצים בכיסאותיהם, נעים באי נוחות ומתקשים להישיר מבט זה לזה. חשוב להבין כי עניני "כסף", הם בד"כ מהסוגיות הטעונות בהליכי גישור (ומניסיוני, גם ללא תלות בכושר השתכרותם האובייקטיבית של הצדדים). דומה כי סוגיית "המזונות" ארוגה כפקעת סביב חרדות קיומיות של שני הצדדים ומתעלת למרחב הבן אישי, חסכים וצרכים רגשיים תוך נפשיים ראשוניים ולא מודעים. קיומם של שאלות הנותרות ללא מענה לפי שעה, כגון: האם סכום כספי שנדון אכן יספק את צרכי הילדים אם לאו? האם ישאר בידי הצד המשלם מזונות די כסף לסיפוק צרכיו הוא? האם ידרשו הצדדים לשנות/ להוסיף מקום עבודה, מקום מגורים וכו`, מעלים את מפלס החרדה מפני אי הודאות באשר לעתיד הכלכלי הבלתי ידוע( שעה שהמשפחה שעד כה תפקדה כיחידה כלכלית אחת, עומדת בפני התפצלות לשני משקי בית נפרדים), ומקשים מאוד על יכולתם של הצדדים לשתף זה את זה במידע שברשותו של כל אחד, לדון באופן ענייני ולקבל החלטות מושכלות שיצמצמו את חוסר הוודאות ויסדירו את עתידם הכלכלי באופן מיטבי.
ניסיוני כמגשר משפחתי, לימדני, שגם כשעל פני השטח, נראה "שהמים רגועים", כלומר, רמת הקונפליקט בין בני הזוג אינה גבוהה וניתנת לכאורה לגישור, הרי שכשנכנסים "לעומק הים", עלולים הצדדים לגלות שהם חסרי אונים אל מול "מערבולות ובולענים רגשיים", המאיימים "להטביע" את "אסדת הגישור", טרם עגינה "בנמל מבטחים של הסכמות". בני הזוג אינם תמיד מודעים לעוצמת הרגשות המבעבעים מתחת לפי השטח ומבקשים להתפרץ אל המרחב הבן אישי שנפתח ביניהם בחדר הגישור
( ולעיתים ביתר שאת, אם בני הזוג מיעטו לתקשר לאחרונה בשל הפרידה וכל הקשור בה). במובן זה, זוגות רבים, עשויים למצוא עצמם מטלטלים על הגבול הדק שבין מלחמה ושלום, בין ביטויים של דאגה זה לצרכיו של זה, לבין פגיעה זה בזה, בין תביעות אין סופיות כאמצעי לאיים ו/או לנקום ו/או לקבל פיצוי על פגיעות וחסכים רגשיים מדממים, לבין השלמה עם סופיות הפרידה והיכולת להתפשר על הסדר הוגן, גם אם אינו מספק מענה שלם לכל הצרכים והמאוויים של מי מהצדדים, אך כן מביא בחשבון את טובת הילדים ומבטיח את ביטחונם וצרכיהם ומאפשר לשני הצדדים לסיים את פרק חייהם המשותפים ולפתוח דף חדש.
כיצד יכול הגישור להתמודד עם תופעת "בלבול השפות" ואיזה כלים עומדים לרשותו של המגשר על מנת לסייע לצדדים לנווט במים הסוערים אלי חוף מבטחים, קרי להביאם להסכם גירושין הוגן וראוי?
ובכן, ראשית על המגשר להקדים ולזהות מצב של "בלבול שפות" המתגלה בין צדדים המגיעים לגישור. המגשר יוכל לסייע לצדדים להבחין בין סוגים שונים של צרכים ונושאים העומדים על סדר יומו של כל אחד מהם. לצורך כך יכול המגשר להזמין כל אחד מהצדדים לבדוק: מה הוא מרגיש, למה הוא זקוק בנקודת זמן זו, למה זקוקים ילדיו, מה יכול להיתפס כנכון מנקודת מבטם של הילדים, מה יכול להיתפס כנכון מנקודת מבטו של הצד השני ואיך כל זה עשוי להיתפס על ידי צד שלישי אובייקטיבי- בית משפט שיתבקש לאשר את סעיפי הסכם גירושין אליו יגיעו הצדדים. המגשר יכול לסייע לצדדים להבין אילו מבין הצרכים והנושאים יוכלו לקבל מענה במסגרת הסכם גירושין ובאילו מבין הצרכים והנושאים כדאי לעסוק במסגרת אחרת (חוץ גישורית), כדי שיקבלו מענה הולם ומקצועי, כגון קבלת טיפול רגשי, שיסייע בעיבוד ההיבטים הרגשיים הנלווים לפרידה, או הדרכת הורים, לצד הליך הגישור.
ביישום כל האמור לעיל, עומדים לרשותו של המגשר מגוון כלים כגון: קיום פגישות נפרדות עם כל אחד מבני הזוג, קיום שלב של "קדם גישור" (על מנת לסייע בהתמודדות עם מכשולים רגשיים המונעים הידברות בן הצדדים- תלוי בהכשרתו המקצועית הטיפולית של המגשר), הסדרה זמנית של נושאים חיוניים במקביל להפניה לקבלת טיפול רגשי מחוץ לגישור ועוד.
מודעותם של הצדדים לכך ש "בלבול שפות", הינו מצב דברים טבעי ולגיטימי בתהליכי פרידה וגירושין, יסייע להם לזהותו בזמן אמת ולהתמודד עימו. היכולת לעסוק בכך בחדר הגישור ללא שיפוטיות ובשקיפות, תוך כדי מתן לגיטימיות מצד אחד לעצם קיומם של רגשות קשים (המבקשים התייחסות והכלה), יחד עם ההבנה מצד שני, שלא צריך לאפשר לרגשות אלו לנהל את התהליך ולהשפיע על תוצאות הגישור (שכן לדוגמא, הצדדים לא היו רוצים שביטחונם הכלכלי או עתידם של ילדיהם יופקדו בידי רגשות הכעס, הקנאה, או החרדה ככל שהם קיימים אצל מי מהם), מסייעים למגשר לייצר את ההחזקה וההכלה הנדרשת, על מנת לאפשר לצדדים "לנשום" ברגעי משבר, להתבונן במתחולל בתוכם ולהתקדם בגישור בקצב המתאים לשניהם.
כאן יש להוסיף, את הצורך להביא בחשבון קיומו של מימד זמן אובייקטיבי, כמו גם צרכים כלכליים או משפחתיים מידיים ובוערים שעשויים "לנשוף בעורפו" של מי מהצדדים ויבקשו מענה מהיר, או מיידי. חשוב לזכור, "לוח הזמנים והצרכים הרגשיים" עימו מגיעים בני הזוג, לא בהכרח תואם את "לוח הזמנים המציאותי- קונקרטי" ויהא על המגשר לנווט בזהירות וברגישות בין "המייצרים" ולבצע את ההתאמות הנדרשות כדי לגשר על הפערים. יכולתו של המגשר לנוע בהצלחה בין המימדים השונים (ובכלל זה, המימד התוך נפשי- במפגש של המגשר עם ההעברה הנגדית, קרי עם תגובותיו הרגשיות והאחרות למפגש עם עולמם הרגשי של המגושרים ותוצרי נפשם ), תאפשר לו לשמור עבור הצדדים על "חוט אריאדנה" של המסע הגישורי ובכך יסייע לצדדים לנוע בין הצרכים הסותרים, לצאת "מהמבוכים הרגשיים" המציפים, להשיב לעצמם את הנגישות לתהליכי קבלת החלטות רציונאליים שאולי אבדו במצוקת העיתים, להחזיר לידיהם את המושכות ותחושת השליטה על התהליך,להידבר ולהגיע בסופו של דבר להסכם גירושין הוגן מבלי לאבד בדרך את עצמם ואת ערכיהם המוסריים.

לסיכום, חשוב לזכור "שבלבול השפות" אינו דבר מה שיש לגנותו, להתבייש בו, או להסתירו ולטשטשו, זהו מצב טבעי שנובע בעיקרו מסמיכות הזמנים שבין טלטלת הפרידה המסעירה את הנפש של כל אחד מבני הזוג, לבין הצורך לשתף פעולה ולהגיע להחלטות נכונות ומושכלות בזמן קצר על מנת להיפרד ולהתגרש.לפיכך, ככל שציבור המגשרים ידע לזהותו ולהביאו למודעותם של המגושרים ( בין היתר על ידי שימוש במגוון אמצעים העומדים לרשותם כגון: קדם גישור, פגישות נפרדות, הפניה לטיפול רגשי והשעיה זמנית של הגישור, או התקדמות בגישור המביאה בחשבון את "לוח הזמנים הרגשי" של הצדדים, תוך כדי הגעה להסדרים זמניים של נושאים חיוניים ), כך יקל על הצדדים להתבונן פנימה, לתת דעתם לצרכים שונים ולסדרי עדיפויות ולעשות את ההפרדות הנדרשות (לרבות קבלת עזרה מקצועית-טיפולית במידת הצורך), שיאפשרו להם לקבל החלטות ראויות בדרכם לעיצוב הסכם גירושין העונה על מרבית צרכיהם.
סוף

שי גיל, מגשר משפחתי טיפולי, עו"ד ופסיכותרפיסט,
[email protected] , 0524-333757

המאמר פורסם גם כאן »

שי גיל שי גיל ( M.A ) מטפל בתנועה( מדריך), מורה לאומנויות תנועה, מגשר משפחתי ( עו"ד בהכשרתו ) ופסיכותרפיסט, עוסק בגישור משפחתי טיפולי ובטיפול רגשי: ילדים, מתבגרים ומבוגרים.
הר חלוץ -משגב, מיט"ב גליל עליון [email protected] ,052-4333757

כל המאמרים של שי גיל טיפול רגשי וגישור משפחה:

אלתור בתנועה בימי קורונה

אלתור בתנועה בימי קורונה

על ריקוד החיים המתמשך בסוד הזיקה שבין יחד ולחוד» מאת שי גיל

גישור משפחה טיפולי

גישור משפחה טיפולי

גישור משפחה טיפולי: מה בין `כלכלה` נפשית זוגית לבין הסדרי פרידה בגירושין» מאת שי גיל

גישור משפחה טיפולי

גישור משפחה טיפולי

» מאת שי גיל

בן פסיכותרפיה לזן בודהיזם

בן פסיכותרפיה לזן בודהיז

על המפגש המורכב בן פסיכתרפיה לזן-בודהיזם:קטעים מתורגמים מתוך מאמר של קרל גוסטב יונג.» מאת שי גיל

`אל גינת אגוז ירדתי`- רשמי מסע תודעתי -גופני

`אל גינת אגוז ירדתי`- רש

מדיטציית ויפאסאנה (vipassana), אלתור בתנועה (contact improvisation) וטיפול רגשי בגישה פסיכודינמית, הן שלוש מסורות של גופי ידע התנסותי-חוויתי, שחולקות זיקה עמוקה לטיפוח קשב, ומחפשות אוטנטיות ביחסיו של אדם עם עצמו ועם זולתו.» מאת שי גיל

אל גינת אגוז ירדתי לראות`- רשמי מסע תודעתי-גופני

אל גינת אגוז ירדתי לראות

`אל גינת אגוז ירדתי לראות`, מתבונן במנעד איכויות של קשב במפגש שבין מדיטציית ויפאסנה, קונטאקט אימפרוביזציה ובזיקה למושגים ותאוריות פסיכואנליטיות.» מאת שי גיל

מבשרי אחזה

מבשרי אחזה

במאמר זה אני בוחן מנקודת מבט סובייקטיבית-חווייתית את האפשרות למפגש מחודש וחי עם הגוף בתוך שגרת התבנית התנועתית או האלתור ואת התולדות האפשריות הנובעות מכך.» מאת שי גיל

מבשרי אחזה

מבשרי אחזה

» מאת שי גיל

מראה שעל הקיר, או בין  גוף לדימוי גוף

מראה שעל הקיר, או בין ג

המאמר מתבונן בתהליך של הפצעת סובייקטיביות נפשית בזיקה לחוויות גופניות ראשוניות של טיפול והחזקה פיסיים, בשסע שנפער בין הגוף לבין דימויי הגוף ובאפשרויות לאיחויו.» מאת שי גיל

מבעד למסך ההשלכות נפגשות העיניים

מבעד למסך ההשלכות נפגשות

מתוך המאמר: כל מטופל עמו אני נפגש, הוא הזמנה ללכת לאיבוד ביער לא נודע, לפגוש באין ספור השתקפויות הדדיות ולמצוא מחדש את "הדרך".» מאת שי גיל

מבעד לחלון האבחון: בין אבחון לטיפול רגשי בילדים

מבעד לחלון האבחון: בין א

כמטפל רגשי הפוגש מדי יום בילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז ובהוריהם, אני מבקש להפנות את תשומת הלב למורכבות עבודת המטפל הרגשי וזיקתה לאבחון הפרעת קשב בילדים.» מאת שי גיל

פסיכותרפיה באורן של אומנויות הלחימה

פסיכותרפיה באורן של אומנ

מאמר זה מבקש לבחון את נקודות ההשקה בין אומנויות הלחימה הפנימיות שצמחו מתוך התורות הפילוסופיות של אסיה ובין התפיסות והתובנות שעליהן מתבססת הפסיכותרפיה המערבית.» מאת שי גיל

אומן הסיף ונושא כליו

אומן הסיף ונושא כליו

בכוונתי להתבונן בסיפור יפני קצר ופיוטי, המגולל את שהתרחש בין אומן סיף לנושא כליו הצעיר,תוך בחינת התהליך התוך-אישי והבין-אישי שעוברים גיבוריו.» מאת שי גיל

הנסיך הגאוותן- סיפור מאת שי גיל

הנסיך הגאוותן- סיפור מאת

סיפור על מסע של צמיחה והשתלמות פנימית» מאת שי גיל

תרפיה בתנועה עם ילדים הסובלים מ- ADHD בש

תרפיה בתנועה עם ילדים הס

המאמר מציג מהי תרפיה בתנועה עם ילדים הסובלים מ- ADHD בשילוב אומנויות לחימה» מאת שי גיל

הורות ביום שלאחר הגירושין

הורות ביום שלאחר הגירושי

הרשימה מציגה קווים מנחים וטיפים חשובים לעיצוב הורות משותפת, אפקטיבית ומיטיבה לאחר הגירושין» מאת שי גיל

הדרקון מההר המעשן/ סיפור טיפולי

הדרקון מההר המעשן/ סיפור

סיפור טיפולי לילדים מאת שי גיל» מאת שי גיל

המפלצת מהחלומות ומבית הספר

המפלצת מהחלומות ומבית הס

סיפור טיפולי המדגים כיצד ניתן לסייע לילד הסובל מפחדים וחרדות» מאת שי גיל

היא רוצה להיפרד, הוא רוצה להמשיך יחד

היא רוצה להיפרד, הוא רוצ

כיצד מתמודדים עם קיומם של פערים משמעותיים בצרכיהם, בכוונותיהם ובמוכנותם של בני זוג המגיעים לגישור למטרת גירושין? בכך נעסוק ברשימה זו.» מאת שי גיל

לחזות מלך ביופיו

לחזות מלך ביופיו

במאמר זה בכוונתי לתהות על משמעות הסכנות האורבות למיסטיקן היורד אל תוככי מרכבת האל, כמו גם אל פנימיות סתרי נפשו» מאת שי גיל

לחזות מלך ביופיו

לחזות מלך ביופיו

» מאת שי גיל

על המרחב הרגשי בגישור משפחתי

על המרחב הרגשי בגישור מש

רשימה זו עוסקת במקומם של רגשות בגישור משפחתי, זאת בהחשב בכאוס,בבלבול ובטלטלה הרגשית עימה מתמודדים מרבית הזוגות המעוניינים להתגרש» מאת שי גיל

גישור משפחתי טיפולי- גשר של תקווה

גישור משפחתי טיפולי- גשר

מודל של גישור משפחתי טיפולי הנותן מענה לזוגות/ משפחות שבעיתים של קשיים ומצוקה רגשית מתקשים לתקשר ולנהל משא ומתן על מנת להגיע להסכם גירושין הוגן העונה על צרכיהם» מאת שי גיל

סיפורי מעשיות של ר` נחמן בהבט טיפולי

סיפורי מעשיות של ר` נחמן

מאמר זה ינסה לתאר כיצד המעשיות שסיפר ר` נחמן מברסלב רלבנטיות לאדם בתקופה הפוסט-מודרנית, תקופה של חיפוש משמעות ושל "אובדן נפש". ננסה להראות כיצד ר` נחמן עשה שימוש מודע וייחודי במדיום הסיפורי, באופן המעלה תכנים ארכיטיפיים מן הלא מודע אל התודעה» מאת שי גיל

בין חושך לאור בלב המאפליה: עיונים בדמותו

בין חושך לאור בלב המאפלי

ברשימה זו (שהתפרסמה בכתב העט מעגלי נפש, יוני 2010 ), אתבונן במתח הדיאלקטי השורה במעמקי האלוהות, במחול הניגודים הקוסמי הנע בין "אין ל"יש", בין אור לחושך, בכוונה לפנות בתודעתנו מקום לפן האפל והחשוך אשר בהוויית האל, כמו גם במציאות התוך נפשי» מאת שי גיל

מחולי למחול-סיפורו של הקבצן חסר הרגלים

מחולי למחול-סיפורו של הק

המעשייה שסיפר רבי נחמן מברסלב "מעשה בשבעה קבצנים" , עוסקת בתהליכי שבירה, תיקון וגאולה, המתחוללים הדדית בנפש האדם כמו גם בתוך עולם האלוהות.בתוך סיפור המסגרת אנו שומעים על מלך שמסר את מלכותו לבנו בחייו ובהמשך מתוודעים אל שני ילדים בן ובת א» מאת שי גיל

על חבלי לדה של שנה חדשה

על חבלי לדה של שנה חדשה

בתשרי נברא העולם, ועל פי קבלת האר"י, מבקש העולם לחזור לקדמות מציאותו הראשונה ( פרי עץ חיים ב, תקמה). זהו אם כן המועד שבו האדם, העולם והאלוהות גם יחד עוצרים את נשימתם, כשהם נעים ונדים בין התכלות לבין התעוררות, בין הבלעות לבין לידה והתהוות מחדש. זה» מאת שי גיל

איכה? עיונים בשיח אל-אדם במיתוס הבריאה

איכה? עיונים בשיח אל-אדם

רשימה זו תעסוק בראשיתו של השיח האלוהי-אנושי, כפי שהוא מופיע בסיפור הבריאה המקראי, בקריאתו של האל לאדם "איכה" וזאת מנקודת מבט בין סובייקטיבית ובזיקה למשנתו הדיאלוגית של בובר, להגות החסידית והקבלית ולתהליכים התפתחותיים דינמיים» מאת שי גיל

לרקוד מבלי להשאיר עקבות

לרקוד מבלי להשאיר עקבות

על היחס בן אומנות המחול לאומנות התנועה» מאת שי גיל

מחולי למחול- סיפורו של הקבצן חסר הרגלים

מחולי למחול- סיפורו של ה

המעשייה "מעשה בשבעה קבצנים", עוסקת בתהליכי שבירה, תיקון וגאולה, המתחוללים הדדית בנפש האדם כמו גם בתוך עולם האלוהות.» מאת שי גיל

שיתוף חברים
עם : שי גיל