לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מהו ניתוח תנועה לאבאן?



המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.

מהו ניתוח תנועה לאבאן- LabanAnalysis?

מאמר קצר מאת: מילכה בר-מאיר-לאון, מ.א.
Laban Centre, London - התמחות בLabanAnalysis


במאמר קצר זה אני מתייחסת למה שקרוי ברבים "שיטת לאבאן", אם כי, למעשה, בין אנשי המקצוע, אין זה נהוג לכנות את שיטת לאבאן "שיטה", אלא "תחום ידע" - גדול, רחב ורב-תחומי. ויש המגדירים את התחום "שיטה ושפה" המשמשות להבנה, צפייה, תיאור ורישום כל צורות התנועה.

מה שברור הוא, שאין זה פשוט להגדיר דבר העוסק בכל-כך הרבה היבטים של תנועת האדם וחוויותיו האנושיות.

ניתוח תנועה לאבאן מבוסס על התיאוריות של רודולף לאבאן בדבר מהות התנועה, והוא מתאר, מפרש ומתעד את התנועה האנושית.

ה"שיטה" משמשת רקדנים, שחקנים, אתלטים, מורים לחינוך גופני ותרפיסטים מתחומים שונים, והיא אחת משיטות ניתוח התנועה הנפוצות ביותר בעולם. היא (בעיקר בארה"ב), וכוריאולוגיה או "לימודי לאבאן" באנגליה ואירופה.

LabanAnalysis נקראת
תחום הידע נוסד ונוצר על ידי רודולף לאבאן עוד בתחילת המאה ה-20. לאבאן, יליד אוסטרו-הונגריה, היה הגאון הכריזמטי של המחול האקספרסיוניסטי- רקדן, כוריאוגרף, אמן, שחקן, ובקיצור- איש הרנסנס של האומנויות. השפעתו של לאבאן על המחול המודרני היתה ועודנה עצומה. במקביל לעבודתו האומנותית, חקר לאבאן את התנועה האנושית ואת המוטיבציה הרגשית-מחשבתית המנחה אותה, ומחקרים אלו היוו את הבסיס לשיעורים שלימד, ולתורה אותה פיתח.

לאחר עליית הנאצים לשלטון, ב ? 1938, נמלט לאבאן לאנגליה, שם זנח את העבודה האומנותית והתרכז בהוראה ובמחקר. חלק גדול מתחום הידע המוכר כיום בוסס על ידי ממשיכיו ? אירמגארד ברטנייף וממשיכיה בארה"ב, מריון נורת`, ואלרי פרסטון-דאנלופ, וואלי מאייר, ג`ין ניולאב, ג`ראלדין סטיבנסון ורבים נוספים ? באנגליה ואירופה ? אשר לקחו את עבודתו ויישמו אותה בתחומי המחול, התיאטרון, התרפיה בתנועה, חקר התנועה, חינוך מיוחד ועוד.

על מנת להסביר מהי הכוריאולוגיה/ LabanAnalysis אשתמש בכמה ציטוטים מפיו של רודולף לאבאן עצמו: הכוריאולוגיה הינה "...מעין דקדוק ותחביר של השפה של התנועה, העוסקים לא רק במבנה החיצוני של התנועה, כי אם בתוכן המנטלי והרגשי שלה." הסדר הכוריאולוגי הינו "החוקים והמבנים הנסתרים של התנועה, אשר כשהם מוכרים לנו באופן מודע ? הופכים את התנועה לבעלת משמעות ומובנת."

לאבאן מתכוון בדבריו לכך שהכוריאולוגיה עוסקת בחוקיות של התנועה, החוקיות הנוגעת לאופן בו משתמש האדם במרכיבי התנועה השונים ? בגוף המבצע, בפעולות המבוצעות, במרחב, בדינמיקה וביחסים שבין המרכיבים. הכוריאולוגיה מתמקדת בתנועה כישות "עצמאית" הניתנת ללמידה דרך אותם מרכיבים פנימיים שהזכרתי. החוקיות הזו קשורה לתנועה, מטרתה, להקשר בו היא מבוצעת- האם היא תנועה פונקציונלית, או "אומנותית" כמו במחול או במשחק- ומהו המצב המנטלי המבוטא דרכה.

חשובה ביותר כאן היא נקודת המוצא של לאבאן כי התנועה "מייצרת ומבטאת" את הצד המנטלי והרגשי של האדם. לתנועה ולעולמו הפנימי של האדם יש יחסים דו-כיווניים. כלומר, התנועה משפיעה לא רק על גופנו, כי אם גם על שכלינו ורגשותינו, ובו בזמן היא גם מבטאת את הצדדים האלה. מתוך נקודת המוצא הזו ניתן להבין מדוע וכיצד הפכה הכוריאולוגיה חשובה ומשפיעה כלכך הן בתחומי התירפיה (תירפיה בתנועה, ותירפיות-גוף אחרות) והן בתחומי הבמה ? המחול, התיאטרון, האופרה.

כיום, בעיקר בארה"ב, הורחב תחום הדעת והוא כולל גם את עבודתה של אירמגארד בארטנייף (תלמידה וקולגה של לאבאן) ושל ממשיכיהם, והוא נקרא לאבאן/ברטנייף
((Laban/Bartenieff Movement Analysis or Laban Movement Studies. התחום כולל את המרכיבים הבאים:
o יסודות בארטנייף
o ניתוח תנועה לאבאן
o קינסיולוגיה/אנטומיה
o כתב תנועה לאבאן

תרומתו הגדולה ביותר של לאבאן לחקר התנועה טמונה בתיאוריה שלו על השימוש בחלל/מרחב (Choreutics) ובתיאוריה של השימוש בדינמיקה (Eukinetics) ממנה גם נגזרה התיאוריה של "המאמץ" או Laban`s Effort .

תיאוריות אלו אפשרו לא רק הבנה של התופעה התנועתית,חקירתה, ופירושה, אלא גם פיתוח סדרות תרגילים המאפשרים לשכלל את היכולות המרחביות והדינמיות של המתנועע. בנוסף התייחס לאבאן גם לאספקטים ההבעתיים והבימתיים של החלל והדינמיקה, והתיאוריות שלו בדבר הרמוניה מרחבית, למשל, משמשות כוריאוגרפים ובמאים בעולם כולו.

ניתוח תנועה לאבאן נלמד באופן הוליסטי, רב-תחומי. העבודה משלבת בין הצדדים המעשיים לעיוניים, תוך תשומת לב מתמדת לצדדים הרגשיים. הלמידה נעשית ברובה בסטודיו, בתנועה ? תוך שילוב של התנסות חווייתית-תנועתית, חקירה ושכלול תנועתי, בחינה של מצבים רגשיים שעולים, ולמידה תיאורטית.

כלומר, התיאוריה נלמדת דרך העשייה, והעשייה משתכללת דרך הבנת התיאוריה. הלמידה מאפשרת ללומד לפתוח, למקד ולהבהיר את ערוצי התנועה, הרגש והחשיבה שלו, כשמתוך נקודה זו הוא יכול לשכלל את עבודתו כמבצע (רקדן, שחקן, אתלט ועוד), כמורה (בתחומי מחול, משחק, תנועה, יוגה) וכמטפל.

ניתוח תנועה לאבאן נלמד ברוב המכריע של קורסי המחול והמשחק באוניברסיטאות ובקולג`ים בארה"ב ואירופה, ובחלק גדול מקורסי התירפיה הגופנית והתירפיה בתנועה בעולם. בשנים האחרונות קיימת פריחה בתחום, עם העניין העולמי הגובר ביחסים שבין הגוף-הנפש-הדעת. בנוסף, מאז התפתחות תוכנות המחשב הגרפיות, הוא משמש כבסיס לניתוח תנועה אנושית לצורך סרטי אנימציה, תוכנות העוסקות באספקטים ארגונומיים של תנועת האדם, ועוד.

באופן אישי, אני קשורה מאד לאמירה של לאבאן כי "האדם נע על מנת לספק צורך" ? גופני, רגשי, מחשבתי. בעידן חוסר האינטגרציה המודרני, בו אנו חיים, כשחיינו עוברים עלינו תוך מיעוט חוויות מספקות בשלושת התחומים יחדיו, אני מוצאת את עבודתו של לאבאן מרגשת ורלוונטית יותר ויותר.

המאמר פורסם גם כאן »

מילכה לאון מילכה לאון ? עוסקת במחול ותנועה מגיל צעיר בעלת תואר שני מ Laban Centre Londonמלמדת מחול מודרני, כוריאוגרפיה
וLabanalysis בארץ ובחו"ל. יזמה וקיימה קורסים והשתלמויות שונות בתחומים המשלבים בין המחול וLabananlysis לרקדנים, שחקנים ותירפיסטים

כל המאמרים של מילכה לאון - בתנועה:

"תקפצו לי!"- הרהורים קופצניים על מהות הקפיצה בחיינו

"תקפצו לי!"- הרה

מהות הקפיצה הינה התנגדות מרוכזת לכוח המשיכה ואיתגורו באמצעות דחיפה מהקרקע ושליחת הגוף הרחק מהקרקע. לקפיצה יש ייעודים בחיינו התפקודיים. אך מה היא עבור נפשנו?» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

ניתוח תנועה לאבאן - הדינמיקה של התנועה

ניתוח תנועה לאבאן - הדינ

ההשפעה החשובה ביותר של רודולף לאבאן על אומנויות הבמה ועל התרפיה בימינו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה.» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

שיתוף חברים
עם : מילכה לאון