לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

"כמו גלדי הבצל שמתקלפים..."



"...כולנו הסתובבנו כשהיינו ילדים אך משפטי מבוגרים בסגנון "אל תסתובב אתה תיפול, לא לרוץ " ודומיהם עצרו לנו את הסיבוב."
~סמדר יערון כותבת על הריקוד המקודש הסופי.

את העולם הסופי פגשתי לראשונה באשרם של אושו, בגואן שרי רג`ניש, בפונה הודו בתחילת שנות התשעים. בדיעבד הייתי צריכה להרחיק עד הודו כדי לגלות שישנה עבודה סופית בעכו ובישראל פלסטין בכלל. הסופים הם הכת המיסטית של האסלאם וכאן ישנם מוסלמים רבים, אך אנו כל-כך רחוקים מלהכיר באמת את התרבות ששוכנת כאן. ישנה עבודה סופית בסכנין שכוללת זיכרים וסיבובים דרווישים, ישנו שייח חשוב מאד שמושבו בעזה ועבודה סופית של הזרם השזלי בעכו במסגד בסמוך למרכז לתיאטרון של עכו.

הסופים נרדפו במשך שנים בגלל נועזותה של אמירתם על החירות לומר שאתה הנך זה. אתה הנך האלוהים, האלוהות. גם בימים אלה הם לא פופולאריים בכל מקום. הם שונים, הם אוניברסלים.

במסגד הסופי בעכו נערכים מפגשים בין שייחים לרבנים ואנשי התיאטרון לוקחים בהם חלק ברקוד. לפני שנסעתי לפונה שאלתי את עלי סוועד מראשי חמולת סוועד הבדואית מחומרה מה להביא לו מהאשרם. באותה תקופה היינו, אנשי התיאטרון, בקשר עם הכפר ובניסיונות נואשים לעזור להם להפסיק את ההריסות החוזרות ונשנות ולהכיר בהם כישוב לגיטימי. "תכתבי את השם שלי שם על איזו אבן" אמר לי עלי וחייך בבדואית.

כשנכנסתי לבודהה הול וראיתי את הריקודים הוכיתי בהלם מלווה בתחושה חזקה שהגעתי הביתה. שמצאתי. השילוב המושלם הזה שבין עבודה פנימית לערכים פרפורמטיביים והכוח שיש למדיטציות בתנועה האלה להעביר משהו שאין לו מילים הסעירה אותי.

ידעתי מה אני הולכת לעשות בבהירות רבה.

חזרתי לארץ, אספתי את חברי והתחלנו לתרגל את הריקודים המקודשים בכלל ואת הסיבוב הסופי בפרט. בפסטיבל עכו באותה שנה 1994 הצגנו את הריקודים על הטיילת והקדשנו את המופע לכפר חומרה בתפילה ודרישה להכיר בכפר.

זכורה לי היטב תקופת ההתמכרות לווירלינג. היינו נפגשים בתיאטרון בסטודיו מדליקים נרות ומסתובבים ומסתובבים בלי סוף. בהדרגה התחילו המודטים, שהם גם פרפורמרים, למצוא את האיזון ולהביא את העבודה הזאת גם אל הבמה. הופענו בפסטיבלים הנפלאים שנטיפי, בראשית, סגול, בומבמלה.

העבודה עם הריקודים הגיעה לשיאה במופע "תפילה" שפתח את פסטיבל עכו 2001.
המופע היה מורכב ממוסיקה מקודשת מהיהדות האסלאם והנצרות בביצוע חי של מוסיקאים יהודים וערבים ולהקה של אמנים שרוקדת רקוד מקודש- רקוד שיש עימו כוונה לשלום, לאחדות ואהבה. עם השנים נוצר הרכב שמלווה כיום את הסדנאות הסופיות בעכו שמורכב משלשה מוסיקאים מהעיר העתיקה ורקדניות ומנחות מהעיר החדשה.
עכו היא עיר שחוברה לה יחדיו :)
מאז ועד היום נעשית עבודה סופית במרכז לתיאטרון של עכו. דרך סדנאות מופעים ומפגשים, בפסטיבלים ובבית. מאד קרוב למרכז הסופי, שני רחובות מהתיאטרון.

למעשה הסופיזם הוא היום זרם בעל גוון אוניברסאלי, מעבר לאסלאם ומעבר להיותו גם טכניקה רבת עוצמה למרכוז, כדרכן של הכתות המיסטיות שבתוך הדתות הגדולות. הקבלה והחסידות ביהדות למשל. הסופיזם בדומה לכתות מיסטיות שעוסקות בהיבט הרוחני הפנימי של הדתיות מתייחס אל האלוהות כאל חלק בלתי נפרד מהאדם, כמו בחסידות שבה "עובדים את השם בשמחה" בריקודים ובשירה בעבודה דרך הלב, באהבת אלוהים ואדם כך גם בעבודה הסופית וכמו הקבלה שנפתחת בשנים האחרונות לכל מי שמעוניין לעסוק בה, כך המדיטציה הסופית ששווה לכל נפש ברמת הנגישות אליה כיום.

כולנו הסתובבנו כשהיינו ילדים אך משפטי מבוגרים בסגנון "אל תסתובב אתה תיפול, לא לרוץ" ודומיהם עצרו לנו את הסיבוב. כשאנחנו מסתחררים אנחנו נזכרים במשהו שהיה שם תמיד אבל שכחנו.

הסיבוב הצנטריפוגלי שבו המודט מסתובב סביב עצמו מביא להשלת ה"קליפות", ההתניות שדבקות בנו במהלך חיינו. כמו גלדי הבצל שמתקלפים זה מתוך זה ובמרכז הבצל נשאר "כלום" ריקות מלאה שאפשר לקרא לה מדיטציה, אהבה, נירוונה, אלוהים או כל שם אחר .

סמדר יערון
המרכז לתיאטרון עכו

~סמדר יערון מקיימת מידי כמה חודשים סדנאות שישבת לריקוד מקודש סופי. במרכז לתיאטרון של עכו. הסדנא הבאה תתקיים ב26-25 ליולי 2014

המאמר פורסם גם כאן »

סמדר יערון מנחה סדנאות לריקודים מקודשים ומחול סופי. שחקנית, בימאית, מוסיקאית, יוצרת רב תחומית, ממייסדי המרכז לתיאטרון עכו ושותפה לניהולו. מופיעה עם יצירותיה, עטורות פרסים,בארץ ובעולם.

שיתוף חברים
עם : סמדר יערון