לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

תודעה בתנועה - זיכרון גופני

תודעה בתנועה - האפשרות לצמוח ולעשות שינוי. - איילת לקט קינן - דרך גוף
תודעה בתנועה - האפשרות לצמוח ולעשות שינוי. - איילת לקט קינן - דרך גוף


מאמר זה עוסק במשמעות של המושג "זיכרון גופני" וכיצד הוא בא לידי ביטוי בקבוצות של "תודעה בתנועה" -טכניקה אשר פיתחתי במשך 10 שנים. זיכרון גופני ותרפיה בתנועה


תודעה בתנועה
זיכרון גופני ותרפיה בתנועה
מאמר זה עוסק במשמעות של המושג "זיכרון גופני" וכיצד הוא בא לידי ביטוי בקבוצות של "תודעה בתנועה" - טכניקה אשר פיתחתי במשך 10 שנות היותי מטפלת בתנועה מתוך גישה הרואה את המשברים והתקיעות בהם אנו נתקלים במהלך חיינו כרגעים של הזדמנות פז לצמיחה ושינוי.

אנו נושאים את סיפור חיינו גם בגוף. הגוף זוכר את איך שהחזיקו אותנו כשהיינו תינקות. הגוף זוכר את התחושות שהתעוררות בנו בעקבות זה שפגעו בנו ונעלבנו, הגוף זוכר איך שהגבנו לפחד, את החוויות המיטיבות שלנו ואת החוויות הלא מיטיבות.
כל חוויה שאינה מיטיבה באופן אוטומטי מכווצת אותנו. חוויות טובות מרחיבות עוד ועוד את יכולת התנועה שלנו, הרכות והפתיחות שלנו בגוף.

יותר ויותר מחקרים מראים כיום על התשובות הנפלאות שבעבודה על הגוף והתנועה כמהווים פריצות דרך בטיפולים פסיכולוגיים ונפשיים. שהרי אי אפשר להתעלם מהגוף שלנו שהיה נוכח בכל תא ותא בחוויות חיינו. התפתחות המילים והשפה הינם שלב מאוחר יותר בהתפתחות שלנו. השלב הראשוני הינו תחושתי גופני בלבד. והוא מלווה אותנו עוד בהיותינו ברחם אימנו ונוכח כל רגע ורגע בחיינו.
בעידן שלנו בו החלק הקוגניטיבי מואדר אנו נוטים לשכוח את הדבר הכי בסיסי הזה הגוף שלנו הוא ? אנחנו.

הרבה אנשים נמצאים בראש בלבד ומתרחקים יותר ויותר מהגוף שלהם. מעצמם. ואז הגוף מתחיל לדבר: תחושות של כאב. תפיסות. מקומות ואיברים שטווח התנועה שלהם מאוד קטן מתחילים להתנוון וכך גם אנחנו ? היצירתיות שבו, היכולות הרגשיים שלנו. אילו המעוררים את תחושות הנועם הרכות והחמלה. כל אלה נדחקים הצידה ובמקומם עולה תחושת הניכור והזרות לגופינו ? לעצמנו.
מחקירם רבים מראים על הקשר ההדוק בין התנועה שלנו במרחב ובין הדימוי העצמי שלנו. דימוי גופני ודימוי עצמי שזורים זה בזה.

כשאנחנו מתחילים לנוע את הזיכרון שבנו מתעוררים גם חלקים רדומים, כאלה ששמרנו היטב כדי לא להיות בקשר איתם ולהרגיש כאב. כשאנו עובדים על הרחבת הרפרטואר התנועתי ולקיחת מקום במרחב החלל מתחילים לקרות שני דברים. תחושות ורגשות שבכר מזמן לא פגשנו בהם...דבר שמעורר גם קושי ופחד. ולצידם תחושת שחרור מיטיבה. שמחה יצירתית וספונטנית כזאת השייכת לעולם הילדות שלנו במובן הכי טהור של המילה. במובן של הילד הפנימי זה שרוצה רק טוב , זה שמאמין בטוב.

תהליך זה הינו מורכב ומעורר לעיתים התנגדויות רבות. ובמקום בו מתעוררת ההתנגדות שם אנחנו אמורים לשים לב הכי הרבה. לרצות לעבוד שם לעומק. משם ודרך הנגיעה העמוקה והצלילה לעומק הזיכרון התודעתי ובמקביל התנועה המוזיקה וההנחייה שלי באופן מקביל מחזקים את הקולות של הערך העצמי, היכולת שלי לשהות ולקבל גם את החלקים הלא נעימים, אילו שממש התאמצתי לשכוח במשך השנים תוך תחושת החיוניות החיות והשמחה. נוכחתי לראות במשך 10 שנותי כמטפלת בתנועה שהחיבור הזה יחד של נגיעה בשורשים לצד מציאת כוחות בו זמנית דרך חווית החיבור לגוף והחוויה התנועתית הוא השילוב המנצח לצמיחה ושינוי.

אני רוצה לרגע לפתוח צוהר לרגעים מתוך העולם של הטיפולי: מטופל שהגיע אלי והיה בטיפול וורבלי קוגניטיבי במשך כחצי שנה. חצי שנה של עבודה על תכנים כמו חרדות והביטוי שלהם בהפרעה קומפולסיבית אובססיבית (ocd) כשהגיע אלי התחלנו לשים לב לאופן בו מאורגן הגוף ולתנועות בהם נמנע מלעשות. לאט לאט התמקדנו באיזור הרגליים והאגן. ובמשך הזמן הועלו תכנים על נטייה הומוסקסואלית , תכנים שלא היה עימם בקשר הוורבלי אולם הקשר לגוף ולתנועה. למקומות החסומים איפשרו לו להגיע לרובד שהודחק והוסתר.

דוגמא נוספת: מטופלת שהייתה לה יכולת וורבלית מדהימה. עד כדי כך שהדיבור הפך בעצמו למנגנון הגנה בו היא שולטת במה לומר ואיך לומר ומה להסתיר. התחלת הטיפול בתנועה היה שלא יכלה כמעט לזוז . ההוראות שלי בתחילה היו רק להקשיב לגוף. אח"כ בניסיון להניע בעדינות לאט לאט את מה שכן יכול לנוע. החוויה שלה מולי חיבר אותה דרך המבוכה והתקיעות שחשה מולי לפתוח סיפור שלם על הסודות שהסתירה במשך חייה.

והנה רגעים מתוך חווית הקבוצה:
עיצמו עיניים לרגע ונסו לדמיין אירועים שונים בחייכם.
מה אתם זוכרים?
איזה זיכרון ואיזו תמונה עלו לכם ראשונים?
מה אתם חשים בגוף כשאתם נזכרים? איזה רגש עולה בכם?
ועכשיו מתוך הזיכרון והתחושות הגופניות שהוא מעורר תנו לתנועה ספונטנית , כזאת שהגוף מוביל להתקיים. מאיפוא התנועה מתחילה? אילו איברים לוקחים חלק בתנועה ואילו חלקים לא? מה שם מרגיש תקוע ומה שם משוחרר?

וככל שהתנועה בחדר ממשיכה אנחנו מנסים להרחיב ולפתוח את כל מה שנחסם שם ונאגר בכיווץ ובמנחי הגוף שלנו.
את זאת אני עושה במספר שלבים :
חלק ראשון
השלב הראשון ? לשים לב לכך שאנחנו נושאים את סיפור חיינו בגוף. להבין ולהרגיש את כל מה שהצטצמם והתקבע.
השלב השני ? לראות מה קורה שם בגוף. אילו מקומות באילו איברים אנחנו מרגישים שאנחנו לא יכולים לנוע ולהזיז. אילו איברים מובילים את התנועה שלנו? מה זה אומר?
השלב השלישי - העמקת והרחבת התנועות והיכולת התנועתית. מה קורה בשלב הזה? מה נפתח? ואיך זה פוגש אותנו ברמה התחושתית והרגשית? בשלב זה נשים לב גם להתנגדויות. למבוכה. למקומות שקשה לפתוח ולשחרר.
השלב הרביעי ? אחרי שקיבלנו ונשמנו את מה שיש. נהיה בשלב שיש בו גם חמלה. חמלה על עצמנו. חמלה על כך שאיננו מושלמים, חמלה על כל החלקים שרצינו לשנות ולא הצלחנו, שרצינו שלא יהיו חלק מאיתנו, שלא היינו בקשר אמיתי איתם.
השלב החמישי ? נתחבר לחלקים הגמישים, אלה שקל להם לנוע. אלה שנוח לנו לשהות בהם. לאט לאט נרחיב גם את התנועות והאיברים שקשה לנו להניע ולהזיז...ננסה לתת לגוף לנוע מתוך הגוף ולא מתוך התודעה. זה הרגע בו אנו שוכחים הכל ונותנים לתנועה אוטנטית להוביל. נותנים לגוף לדבר.
השלב השישי - רגיעה. ניתן תשומת לב לכל מה שהתחולל בחדר. ביני לביני. ביני לבין האחר. שלב זה יש בו הכרת תודה על הרגע. נזהה את כל השינויים שהתחוללו בתהליך בו חיברנו בין תודעה רגש ותנועה ונכיר תודה לעצמנו על היכולת שלנו להתחבר לעומה שבנו ולהבין שכל רגע הוא הזדמנות לשינוי וצמיחה.

חלק שני
השיתוף במעגל הוורבלי.
אחרי החוויה של התנועה שבה משולבים שלושת הכוחות שלנו ושזורים זה בזה: התודעה הרגש והתחושה. אנחנו יושבים ומדברים על החוויה התנועתית. על מה שהרגשנו. למה שמנו לב. מה למדנו חדש על עצמנו. מה התובנות שלנו. כיצד חברי הקבוצה היו עבורינו כמראה וכיצד כל זה משקף את אופן התנהלותנו בחיים.
כי אני מאמינה שהתפר הזה שבו קורה החיבור בין הגוף לנפש זהו רגע עוצמתי המאפשר תחילתו של המסע שלנו לשינוי וצמיחה. ואתם? איזה שינוי אתם הייתם רוצים שיתחולל בחייכם?

המאמר פורסם גם כאן »

איילת לקט קינן בוגרת התיכון של האקדמיה למוזיקה ומחול ע"ש רובין.
תואר שני מטעם אונ` לזלי לטיפול בהבעה ויצירה בהתמחות תנועה. מוסמכת קלינית לטיפול בתנועה. למעלה מעשר שנות ניסיון טיפולי בתנועה.(התמחות בדימוי גוף. התמכרויות וצמיחה מתוך משבר)

כל המאמרים של איילת לקט קינן:

לרקוד את מי שאת  - להתידד עם החרדה

לרקוד את מי שאת - להתיד

איך ניתן להתידד עם החרדה דרך תרפיה בתנועה. כיצד ניתן להרגיש טוב יותר ולא לתת לחרדות ולפחדים שלנו לנהל את חיינו ולצמצם את הכוחות והיכולות שלנו.» מאת איילת לקט קינן

לרקוד את מי שאת  - להתידד עם החרדה

לרקוד את מי שאת - להתידד עם החרדה

» מאת איילת לקט קינן

כל הפעילויות של איילת לקט קינן:

4 מפגשי מיינדפולנס בתנועה לנשים

מיינדפולנס בתנועה לנשים

4 מפגשי לימוד וחוויה של מיינדפולנס בתנועה. חוויה עוצמתית ומעצימה של תרגול איזון. שקט נפשי. ואושר.» עם איילת לקט קינן

4 מפגשי מיינדפולנס בתנועה לנשים

מיינדפולנס בתנועה לנשים

עם: איילת לקט קינן

תרפיה בתנועה -

מפגש התנסות תרפיה בתנועה

זה הזמן שלך. הזדמנות לשחרר את מה שמעכב וחוסם אותך. מפגש התנסות עם איילת לקט קינן, שעתיים של חיבור לגוף. חוויה שתאפשר לך לגלות את הכוחות והעוצמות שיש בך לאהוב את עצמך כמו שאת.» עם איילת לקט קינן

שלישי
תרפיה בתנועה -

מפגש התנסות תרפיה בתנועה

עם: איילת לקט קינן

מתי: שלישי

טיפול נפשי גופני לנשים ליציאה ממצבי משבר

צמיחה מתוך משבר

טיפול פרטני לנשים שחוות מצב משבר ותחושת תקיעות. טיפול המשלב שיחה ותשומת לב לגוף ולתנועה מתוך ההבנה שהגוף נושא איתו את סיפור חיינו ומתוך הקשבה וחיבור ניתן לעשות שינויים גדולים.» עם איילת לקט קינן

כל השבוע
טיפול נפשי גופני לנשים ליציאה ממצבי משבר

צמיחה מתוך משבר

עם: איילת לקט קינן

מתי: כל השבוע

הרצאות וסדנאות

תודעה בתנועה

הרצאות חוויתיות בנושא גוף. תנועה. דימוי גוף. הרגעת סטרס וחרדה דרך הקשבה לגוף. כיצד ניתן להגשים חלומות לצמוח ולהתפתח דרך חווית תנועה וריקוד.» עם איילת לקט קינן

הרצאות וסדנאות

תודעה בתנועה

עם: איילת לקט קינן

שיתוף חברים
עם : איילת לקט קינן