לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מה זה בכלל ג`יירוטוניק?

ג`יירוטוניק - Gyralife מרכז לאומנות הגוף - Gyralife מרכז אומנות הגוף - דרך גוף
ג`יירוטוניק - Gyralife מרכז לאומנות הגוף - Gyralife מרכז אומנות הגוף - דרך גוף


מהי שיטת הג`יירוטוניק?
השיטה עוסקת במבנה של הגוף, המכניקה של השרירים והעצמות, המערכות הפנימיות בגוף ורקמות החיבור ביניהן, ומתמקדת בחיבור של הנשימה לכל אלו.

ג`יירו מה?
ג`ין אנד טוניק?

מה זה בכלל השם הזה?

ג`יירוטוניק ? תנועה מעגלית של השריר, מורכב משתי מילים:
ג`יירו- לקוח מהמילה gyral כלומר בעל תנועה מעגלית
טוניק ? לקוח מהמילה tone כלומר טונוס (טונוס שרירי הוא הכיווץ החלקי (התמידי) של שרירי הגוף. טונוס נורמלי מסייע ליציבה.)

שיטת האימון ג`יירוטוניק קיימת מעל 40 שנים בעולם אבל רק בשנים האחרונות התחלנו לשמוע עליה, היא מאוד נפוצה בארופה ובארה"ב משתמשים בה רבות בתחום השיקומי (מחלות, פציעות, תאונות וכו) וכן היא מוכרת בקרב רקדנים וספורטאים לשכלול היכולות ותחזוק הגוף.

הג`יירוטוניק מושפע רבות משיטות אימון עתיקות כגון יוגה וטאי צ`י, היא מאוד תנועתית ומושפעת גם מעולם המחול והשחייה.

העיקרון המוביל הוא עקרון ההתנגדות כמו בתוך מים, כמו ביוגה ובטאי צ`י... כשאנו מפעילים התנגדות מתוך הגוף מתאפשרת תנועת שריר מאוזנת ועגולה סביב העצם, באופן אורגני ע"פ הפזיולוגיה הטבעית של גוף האדם. כשהתנועה מאוזנת ושווה יש עבודה של קבוצות שרירים קטנות כאלו שלא מפעילים בדרך כלל ובכך מתאפשרת תמיכה מלאה בעצמות ותנועה חדשה של רקמות החיבור הקיימות מסביב לכל. באמצעות תנועה נכונה ונשימה מתאפשר ריפוי בכלל המערכות בגוף כגון מערכת העיכול, הנשימה, הדם, העור וכו. בנוסף לאלו ההשפעה הפיסית מאפשרת רוגע ושקט ברמת הנפש ולכן ניתן לומר שאימון הג`יירוטוניק הוא אימון מלא המשלב גוף ונפש.

ג`וליו הורבאט מייסד שיטת הג`יירוטוניק:

"מטבע הדברים אנחנו זזים ונמצאים בתנועה יומיומית גם אם לא באופן מודע, גם הנשימה מייצרת תנועה וכך אין רגע בחיינו ללא תנועה. החיים מלאים בתנועה, והביטוי של הקיום שלנו הוא התנועה. חוסר תנועה משמעה תקיעות או סטגנציה. בגופנו זה אותו סיפור, שכן אם חלק מסויים לא זז הוא מתנווון, ככל שנזוז ונניע את גופנו יותר, יהיה ביטוי גדול יותר לחיים כמו ילדים שמרגע שנולדים לא מפסיקים להיות בתנועה. ככל שנזוז פחות אנרגיית החיים תדעך ויהיה פחות ביטוי לחיים."

יש דרך לנוע, כיום אנו מבינים שלא מספיק ללכת לחדר כושר ולהעמיס מסת שריר לגוף, אלא צריך להבין כיצד לנוע ומהיכן מגיעה התנועה על מנת לנוע באופן שישמר את הגוף ויתחזק אותו. לכן יש להתאים את דרך התנועה למבנה הגוף. ישנה דרך לנוע, דרך העצמות, השרירים ורקמות החיבור. דרך מערכת העצבים והאיברים הפנימיים. בכדי לנוע בטבעיות עלינו להכיר את הטבע שלנו. הפוטנציאל לתנועה קיים בכולנו אך בכדי לממש אותו עלינו לייצר את התנועה הנכונה עי"י אימון נכון ולמידה.

אם מתבוננים באנטומיה הבסיסית של הגוף, יש לעמוד השידרה כמה אופציות של תנועה: קימור, קיעור, כפיפה הצידה, פיתול, תנועה מעגלית והשילוב ביניהן. עמוד השדרה יכול לנוע כמו גל ודרך התנועה שלו להניע את החלקים הפנימיים בגוף, להפעיל קבוצות שרירים קטנות וללמד את הגוף לחזור לשורשים שלו.

תנועה מסויימת יכולה לגרום הרבה נזק לגוף אם לא נדע כיצד לבצע אותה, לדוגמא תנועה ליניארית ישרה החוזרת על עצמה תוך שימוש במשקל יכולה לגרום שחיקה ונזק למפרק. מפרקי הגוף בנויים באופן שתנועתם עגולה ורב מיימדית, ולכן בכדי לחזקם ולהגמישם על התנועה שלהם להיות כזו שתואמת את מבנם. תנועה שאינה אינטילגנטית עלולה לגרום שחיקה, בעוד שאם ננוע בכל הכיוונים באופן מעגלי קשה מאוד להגיע לשחיקה במצב כזה כי לתנועה למעשה אין התחלה ואין וסוף.

הג`יירוקינסיס והג`יירוטוניק אלו שיטות המשלבות את התנועה החכמה ביחד עם המבנה הטבעי של הגוף של כל אחד ואחת. וכך אימון בשיטות אלו מגביר ומגדיל את הפוטנציאל התנועתי המלא של הגוף האנדבידואלי ולכן מתאים לכולם! המכשירים שבנה ג`וליו הורבאט מייסד השיטה חשובים ביותר ליצירת התנועה הנכונה כי הם מדריכים אותנו ונותנים לנו מקום של מנוחה ותמיכה, אבל רק המתאמן יכול לעשות את העבודה ולהחליט על איכותה מתוך ההבנה את גופו, יכולותיו ומגבלותיו.

כשחלקי הגוף מותאמים כמו כלים בתזמורת, הכל מתחבר ביחד ואז כל חלקי הגוף נעים בהרמוניה באופן מקביל, הנשימה מניעה את כל הגוף עד קצוותיו עד למקום בו גם הנפש משתתפת, ומתעוררת. כך, מתאימה השיטה לצרכיהם של אנשים מכל הגילאים והיכולות. אנשים שמתאמנים בשיטה הם אנשים מבוגרים וצעירים, והיא מיועדת לאנשים שמחלימים מפציעות אך גם לאנשים בריאים. שיטת הג`יירוקינסיס והג`יירוטוניק עובדת על חיזוק והגמשה של השרירים והמפרקים, ומייצרות אנרגית חיים חדשה, חיוניות והרגשה כללית של רוגע ורווחה.

ג`יירוטוניק לשיקום מפציעות, הקלה בכאבים וטיפול במחלות:

ג`וליו הורבאט מייסד שיטת הג`יירוטוניק, ייסד את השיטה במהלך חיפוש מעמיק אחר הדרך לשקם את עצמו. ג`וליו היה רקדן שסבל מפציעה וכאב כרוני, הוא החל את מסעו כשהתנסה בשיטות תנועה שונות כגון שחייה וכן שיטות עתיקות יותר כגון טאי צ`י ויוגה. באמצעות חקירה מעמיקה את גופו שלו, הצליח לשקם את עצמו באופן מלא. תוך החיפוש המעמיק ותוך שהוא מאמץ לעצמו עקרונות משיטות שונות, התחיל לייצר תנועה בגופו המבוססת על הפיזיולוגיה הטבעית והראשונית של גוף האדם. בכך יצר ג`וליו שיטת תנועה שיקומית שיכולה להתאים לכל אחד בהתאם ליכולות הפיזיולוגיות האישיות של כל אחד גם בעת מגבלה, כאב, פציעות ומחלות כרוניות כגון פרקינסון, טרשת נפוצה, שיתוק וכו`.

השיטה עוסקת במבנה של הגוף, המכניקה של השרירים והעצמות, המערכות הפנימיות בגוף ורקמות החיבור ביניהן, ומתמקדת בחיבור של הנשימה לכל אלו. ההנחה הבסיסית של ג`וליו היא שחוסר תנועה משמעה כאב ותקיעות, ולכן תנועה היא המוקד הראשוני לשחרור הכאב, אך יש לשים לב כיצד נעים, ומהי מקורה של התנועה. המכשירים שבנה ג`וליו ביחד עם ההכשרה המעמיקה של המדריכים בסטודיו מאפשרים תמיכה מלאה בתנועה והכוונה שמובילה את התנועה של המתאמן באופן בטוח לשיקום בהתאמה ספציפית לגוף של המתאמן ולאופי הבעיה.

בארבעים השנים האחרונות פיתח אחיו של ג`וליו הורבאט, פאול הורבאט, פיזיוטרפיסט בכיר בארופה, שיטת שיקום על מכשירי הג`יירוטוניק. הוא חקר את עבודתו באחד ממרכזי השיקום הגדולים שבגרמניה, וכיום קיימים מרכזי שיקום רבים ברחבי ארופה וארה"ב המשלבים ג`יירוטוניק בתוכניות השיקום שלהם. פאול הורבאט ממשיך לחקור ולפתח את נושא השיקום בג`יירוטוניק ומלמד אותו ברחבי העולם, כך שיותר ויותר רופאים ופזיוטרפיסטים מתוודעים לשיטה ומבינים את יתרונותיה וחשיבותה.

לינק למרכז שיקומי המשלב ג`יירוטוניק בארה"ב:
http://www.spauldingrehab.org/services/outpatient/gyrotonic-exercise-training-program.aspx

ג`יירוטוניק בהריון ולאחר לידה

שיטות הג`יירוטוניק והג`יירוקינסיס מבוססות על תנועה עגולה וזורמת ומאפשרות חיזוק תוך פתיחה והרחבה של המפרקים והגב, סירקולציה טובה של מערכת הדם וכך גם החמצן בגוף. התנועה מרגיעה ומאפשרת מקום להתחבר פנימה מקום של רוגע ושקט יחד עם תחזוקה טובה של גופך. השיעורים לקראת ההריון במהלכו ולאחר הלידה, מתבצעים באופן פרטני בהתאם לצורך של כל אחת ומהווים טיפול מלא לגוף ולנפש. מי שתרגלה לפני ההריון ובמהלכו, תוכל לחזור לאט לאט ובהדרגה לפעילות מלאה. כך יתאפשר להטעין את הגוף מחדש באנרגיות ולשוב ולהשקיע בעצמך ובגופך בכדי להשיבו למצבו לפני הלידה.

ג`יירוטוניק לרקדנים

ג`וליו הורבאט מייסד שיטת הג`יירוטוניק, רקדן לשעבר יצר תוכנית מיוחדת לרקדנים על מכשירי הג`יירוטוניק ביחד עם מאסטר טריינר מיריים ברבוסה ומאסטר טריינר אדריאנה תומפסון, (Master trainer Miriam Barbosa and Master Trainer Adiranna Thompson) רקדנית וכראוגרפית בניו ? יורק כ15 שנים, עבדה עם רקדנים בבלט של ניו יורק (New York City Ballet) עם מרתה גרהם, ג`וזה לימון (Jose Limon, Martha Graham) להקת המחול מומיקס והבלט של סנטה פה (MOMIX Dance companies and Aspen Santa Fe Ballet)
תוכנית זו מהווה תמיכה מלאה לעבודת הבר (BAR WORK) כמו זה הקיים בשיעור קלאסי ועבודת האמצע, מחול מודרני טכניקה וחיזוק תוך תמיכה של המכשירים ויישום עקרונות הג`יירוטוניק.

ג`יירוטוניק לילדים

פעילות גופנית לילדים ובני נוער הכרחית וחשובה להתפתחותם הטבעית והבריאה בעיקר בתקופת ההתבגרות כשהגוף בונה את עצמו. מכשירי הג`יירוטוניק מאפשרים תחזוקה נכונה של עמוד השדרה ומניעת בעיות יציבה במהלך הגדילה של הילד. העבודה עם המכשירים מעודדת תנועתיות ומחזקת את עמוד השדרה והמפרקים כדי לאפשר בסיס טוב לצמיחת השלד.
העבודה עם המכשירים יכולה למנוע בהמשך בעיות גב כגון קיפוזה, לורדוזה או עקמת וממשיכה להוכיח את יעילות בעולם כולו.בנוסף, העידן המודרני סוחף את ילדינו לישיבה ממושכת מול המחשב וניוון של הגוף. מכשירי הג`יירוטוניק מאתגרים ומהנים עבור הילדים. המכשירים מאפשרים מגוון רחב של תנועתיות ותרגילים שילדים מאוד אוהבים, תוך חיזוק ובנייה נכונה של השלד.

ג`יירוטוניק לנשים בגיל המעבר

נשים בגיל המעבר סובלות לעיתים קרובות מתופעות כגון: ירידה בצפיפות העצם, עודף שומנים בדם, הפרעות בקצב הלב ותסמינים נוספים כמו גלי חום, נדודי שינה, עייפות, מתח, חולשה, התכווצויות שרירים ועוד.

אימון הג`יירוטוניק מלמד את הגוף לעבוד כמכלול, ועוזר להחזיר את עמוד השידרה למקומו הטבעי ובכך ליצר איזון בכל המערכות בגוף, מערכת השלד והשרירים, זרימת הדם, תנועתיות של רקמות החיבור ותפקוד טוב של האיברים הפנימיים.ע"י יצירת איזון בגוף ונפש יורדת משמעותית עוצמת גלי החום ותדירותם.

התנועה המלאה שאנו מייצרים בגוף תוך כדי תרגול מייצרת שחרור רעלים וחומרים הגורמים להתרחבות כלי דם וכך זרימת הדם מתאזנת ולחץ הדם יורד. תנועה נכונה בונה ומאפשרת סידור מחדש של הגוף. המעי חוזר למקומו הבסיסי ובכך מקל על המטבוליזם. בשיטת הג`יירוטוניק נלמד לייצר התנגדות מתוך הגוף, ללא תלות בקפיצים או במשקל, ובכך נלמד את הגוף להשתמש בקבוצות שרירים קטנות ופחות מפותחות.

חיזוק השרירים תוך יצירת התנגדות תורמת לחיזוק מאוזן של השרירים סביב העצמות, מונעת לחץ על העצם ומייצרת שלד חזק ומאוזן שנתמך על ידיד שרירים ארוכים באופן שווה. עבודה שכזו מחזקת את העצמות, מסייעת לבנייתן ועוצרת את דלדול מסת העצם, ובכך מפחיתה את הסיכון לאוסטופורוזיס.

לסיכום:

הג`יירוטוניק מגדיר מחדש את התפיסה של אימון גוף וכושר ושואל שאלות כגון מהו גוף בריא, ומהי המשמעות האמיתית של "להיות בכושר".
הרי מאז ומתמיד עסקנו במראה החיצוני ואם השנים רמת המודעות גדלה והיום אני עוסקים רבות בהשפעה של הסביבה עלינו. גדלה המודעות לאקולוגיה, תזונה ואורח חיים וביחד עם זאת גם תפיסת הכושר התרחבה וההבנה שגוף מחוטב ורזה הוא לא בהכרח גוף בריא.

היום כשקיימת בעיה אנחנו פונים למגוון רחב של אפשרויות ריפוי, דלקות לדוגמא, היום אנו מבינים שיש מקרים בהם דלקת היא דבר טוב, לדוגמא במקרה של מחלה או פציעה דלקת מספקת דם נוסף ותאים חיסוניים שמכוונים לטפל במצב. ההתנפחות שמתרחשת כשהקרסול מתעקם, זו דוגמא טובה לכך. סוג כזה של דלקת הוא חלק מתהליך ההחלמה. כשהרקמות הפגועות בקרסול נרפאות הדלקת עוברת.

לעומת זאת דלקת כרונית וממושכת זה מצב לא בריא ולמעשה קשורה לסיבוכים רציניים, כולל דלקת מפרקים (arthritis). לרפואה הקונבנציונלית אין תרופה נגד דלקות. הטיפול המערבי נעשה באמצעות נוגדי דלקת כגון אספירין ואדוויל. היום אנחנו כבר יודעים שבאמצעות תנועה בריאה ותזונה בריאה (ספציפית במקרה הזה איזון בין אכילת אומגה 3 לאומגה 6, כלומר הגדלת אומגה 3 והקטנת אומגה 6) ניתן להלחם בדלקת מפרקים.

במהלך השנים אנו מבינים שבריאות הגוף והנפש לא מסתכמת בפמפום השריר בחדר כושר אלא משלבת בתוכה תנועה אינטלגנטית, ואורח חיים מאוזן. הג`יירוטוניק משכיל לשלב בין תנועה בריאה גדולה ומודעת שתומכת בפזיולוגיה של הגוף, ביחד עם תנועה עדינה פנימית מנימליסטית של המערכות הפנימיות בגופנו. האימון נוגע במערכות השרירים והעצבים דרך מערכת השלד אל הגוף האנרגטי ומאתגר את החשיבה שלנו.

מכשירי הג`יירוטוניק מאפשרים לנו לייצר התנגדות חיצונית ובו בזמן דורשים מאיתנו לייצר כח פנימי ולהניע גם מקומות שחשבנו שאין בהם תנועה. הרי ללא תנועה אין חיים, וכל תנועה שאנו מייצרים משפיעה על אינסוף מהלכים פנימיים שצריכים להתרחש בדיוק אז.
כשהגוף פועל בהרמוניה, מערכות הגוף עובדות טוב יותר באופן שחוסך אנרגיה, כל האיברים במקומם, זרימת הדם טובה יותר הנשימה חלקה התפקוד היומיומי אפקטיבי יותר והגוף עייף פחות. החופש וההרמוניה האלו בגוף הם אלו המגדירים כושר אמיתי.




יערה קרוין - Gyralife - מרכז לאומנות הגוף.

www.gyralife.com

www.facebook.com/gyarlife

המאמר פורסם גם כאן »

יערה קרוין יערה קרוין רקדנית ומאמנת בשיטות הג`יירוטוניק והג`יירוקינסיס ב8 השנים האחרונות. בעלת סטודיו GYRALIFE מרכז לאומנות הגוף בהוד השרון. מאמנת ספורטאים רקדנים ועוסקת בשיקום פציעות והקלה בכאבים.
www.gyralife.com

כל המאמרים של Gyralife מרכז אומנות הגוף:

תנועה VS תקיעות (סטגנציה)

תנועה VS תקיעות (סטגנציה

מטבע הדברים אנחנו זזים, החיים הם בתנועה, הנשימה היא תנועה והקיום שלנו הוא להיות בתנועה...» מאת יערה קרוין

תנועה VS תקיעות (סטגנציה)

תנועה VS תקיעות (סטגנציה)

» מאת יערה קרוין

כל הפעילויות של Gyralife מרכז אומנות הגוף:

ג`יירוטוניק וג`יירוקינסיס

ג`יירוטוניק וג`ירוקינסיס

שיטות הג`יירוטוניק והג`יירוקינסיס עובדות בשיטתיות על עמוד השידרה והמפרקים להקלה מכאבים עיצוב חיטוב ושמירה על הגוף. השיעורים מתבצעים בקבוצות קטנות על כסא מזרן ובעמידה ובאופן פרטני על המכשירים» עם יערה קרוין

ראשון-שישי
ג`יירוטוניק וג`יירוקינסיס

ג`יירוטוניק וג`ירוקינסיס

עם: יערה קרוין

מתי: ראשון-שישי

ג`יירוטוניק, ג`יירוקינזיס והאטה יוגה

ג`יירוטוניק והאטה יוגה

מערכת שעות חדשה של שיעורים קבוצתיים הכוללת שיעורי ג`יירוקינזיס, האטה יוגה, ושיעורי ג`יירוטוניק קבוצתיים (שלושה משתתפים)» עם יערה קרוין, שרונה גדאל, דפנה נוי, ג`ני דורפמן

כל השבוע-שישי
ג`יירוטוניק, ג`יירוקינזיס והאטה יוגה

ג`יירוטוניק והאטה יוגה

עם: יערה קרוין, שרונה גדאל, דפנה נוי, ג`ני דורפמן

מתי: כל השבוע-שישי

שיתוף חברים
עם : יערה קרוין