לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

"מחלת" מנהלת החשבונות או "למה הצוואר שלי שוב כואב?



אנשים שסובלים מכאבי צוואר כתפיים ושכמות כרוניים מצריכים טיפול תרופתי של זריקות. גישה טיפולית הוליסטית ושינוי תפישת המציאות יביאו לשחרור הכאב, לריפוי ושינוי.

שמתי לב שאנשים רבים סובלים מכאבי צוואר כתפיים ושכמות כרוניים המשפיעים על תפקודם היומיומי, איכות השינה שלהם ועל היציבה. פעמים הם מגיעים לדלקות קשות שמצריכות טיפול תרופתי בנוגדי דלקת ואף זריקות.

הם מתוחים מטבעם, מבקרים את עצמם ודורשים מעצמם שלמות ביצוע. שום דבר אינו מספיק טוב ולכן חסרה להם שמחת חיים. הם לא סומכים על אחרים ואינם מאמינים בזרימה חופשית. הם שופטים כל פעולה שלהם ושל אחרים, מלאים מחשבות על מה צריך ומה נכון, ודואגים לעתיד ולקרוביהם יתר על המידה. הם פריק קונטרול ? בבקרה מתמדת על מה שקורה, כמו מנהל חשבונות נאמן או פקח במגדל טיסה. כמו שהם דורשים, ככה הם מתאכזבים , משום שאי אפשר לעמוד בציפיות שלהם, וזה פוגע ביחסים שלהם עם האחרים.
הצוואר, מסמל את ההתנגשות בין הרצוי, מה שבלב, לבין המציאות ? איך שהדברים בפועל. המתח של ההתנגשות בין הרצונות שלהם למציאות ופיקוח היתר יושב בצוואר. הצוואר תפוס גם מהסטרס שמשודר מהמוח הקטן וגזע המוח, היושב בבסיס הגולגולת. עול החיים, התחושה שהשליטה והאחריות על מה שקורה בחיים הם שלי בלבד, יושב על הכתפיים שלהם ולכן מתח השרירים שם בלתי ניסבל. השכמות, משקפות את הדאגנות וחוסר ההגשמה של משאלות הלב, נדבקות לגב בשל המתח השרירי וגורמות לנוקשות ומגבילות את התנועה, ויכולות להגיע גם למצב של "כתף קפואה".
בנוסף לצוואר וכתפיים תפוסים, נוכל לראות אצל חלק מאנשים אילו נטייה לכפיפה קלה קדימה של בית החזה והכתפיים, והטיית הצוואר קדימה. זהו ביטוי גופני של מתח ושל תגובתיות יתר, שנובע מחוסר בטחון וצורך מתמיד של האדם להוכיח את עצמו. כשאדם נמצא בתגובתיות יתר, זה מפריע לו להיות קשוב באמת למה שקורה, והוא עסוק באיך צריך להגיב למה שמתרחש סביבו. צורת ההחזקה של בית החזה והכתפיים סוגרות את צ`קרת הלב, במגננה.
כדי לפתור את הבעיה ולמנוע את הישנותה, אני מאמינה בטיפול רב תחומי ובכמה רבדים: ברובד הפיזי-מבני, האנרגטי, הרגשי ומחשבתי-תפישתי.

1. הרובד המחשבתי-תפישתי
בבסיס כל התנהגות אנושית, נמצא רגש שגרם לו, ובסיס כל רגש הינו במחשבה. על כן עבודה על תפישת המציאות היא מהות ההחלמה. הרובד המחשבתי-תפישתי משקף את המודעות והתבוננות על צורת החשיבה כלפי עצמי וכלפי האחרים, והטיפול בו יבוא לידי ביטוי ביצירת שינוי באופן החשיבה וההתנהלות בחיים.

איך אתה יכל לשחרר את הצוואר והכתפיים על ידי שינוי בצורת החשיבה לך?

שמתי לב שאת המחשבות של רוב המטופלים ניתן לחלק לפי הקטגוריות הבאות:
? מחשבות על דברים שעלי לעשות "TODO "
? שפיטה וביקורת עצמית ? "מה היה קורה אם...?", "למה אמרתי או עשיתי ככה...?"
? דאגות לאחרים ולעתיד.
כל דפוס חשיבה כזה מפריע לשקט בראש וגורם לסטרס. ההצלחה בטיפול היא לשנות את המשקפיים בהם מתבונן האדם על המציאות, ודרכן בוחן את עצמו. כשמשתנה התפישה, המטופל מפרש את המציאות באופן יותר זורם ומאפשר וסלחני, ומכאן מקבל בהבנה שהדברים אינם מסתדרים לפי רצונו, ולומד לשמוח ולאהוב גם בכישלון.
מול כל אחת מקטגוריות המחשבות המופיעות למעלה, אני עובדת עם המטופלים לפרק ולהמיר את צורת החשיבה, את המשקפיים, שלהם באופן הבא:
? במקום להחזיק בראש מחשבות של "מה צריך לעשות", מומלץ להכין רשימת משימות לטווח ארוך ולטווח קצר מכל הסוגים, ולשבצם לפי ימים ואף שעות ביומן או פינקס זמין. אם לא מספיקים הכל באותו יום, בחמלה מעבירים ליום אחר. ככה הראש נשאר פנוי.
? שפיטה וביקורת עצמית ? לשחרר. למחול לעצמי, ללמוד מהניסיון ולתכנן ולהתנהג שונה בעתיד. ללמוד לאהוב ולקבל את עצמי בתהליך הגדילה האינסופי שלי בחיים.
? יש אומרים שלשבת ולדאוג זה להעביר זמן בלא לעשות כלם. אני אומרת שגרוע מכך, דאגנות מזיקה לנו ולמושא הדאגה שלנו. לכן כל דאגה יש להעלות ל"משפט" בראש. כמו בתרשים הזרימה הבא:

האם הדאגה אמיתית ריאלית?
אם לא- עלי לשחררה מהמודעות, זהו פחד.
אם כן- עלי לשאול האם היא תלויה בי? האם יש באפשרותי לעשות משהו אקטיבי לשינוי המצב?
אם לא - אבחר להתפלל, לשלוח אנרגיה והגנה עם דמיון מודרך
אם כן - עלי לנתח את המצב ולפעול ככל יכולתי.

כמטפלת, בנוסף לשיחה ועבודה על שינוי התבוננות על המציאות, אני מטפלת בשאר הרבדים: הפיזי-מבני, האנרגטי, והרגשי בטכניקות הבאות:
2. ברובד הפיזי ומבני ? עבדוה על שחרור מתח ועומס מאזור הכתפיים והצוואר ושבירת הידבקויות של רקמות וכיווץ שרירי תוך שימוש בטכניקות של ביואנרגיה, עיסוי רפואי ורפלקסולוגיה.
בנוסף, למניעה, מומלץ לשלב לימוד יציבה נכונה, מתיחה והרפיית הכתפיים דרך יוגה וארגונומיה לשימוש נכון בגוף.
2. ברובד האנרגטי פיזיולוגי ? נעבוד על הרגעה ואיזון של מערכת עצבית ורגשית, ובכך נאזן את תגובתיות היתר ונוריד מתח נפשי.
דרך הרפלקסולוגיה ניתן לעורר את המערכת העצבית הפרה- סימפתטית להיות דומינאנטית בגוף, על חשבון מערכת עצבים סימפתטית. שתי המערכות פעילות במקביל ומתחלפות בשליטה בניהם. המערכת העצבית הפרה- סימפתטית אחראית על איזון הגוף, ניקוי רעלים ושיקום, ופעילה שמצבי רוגע ושינה. המערכת עצבים סימפתטית, אחראית על הפעלה רצונית של השרירים. במצב של סטרס, היא הופכת להיות דומינאנטית ולוקחת פיקוד בגוף, על חשבון המערכת הפרה-סימפתטית. מצב של סטרס מתמיד ומשימתיות יתר, וקפה בכמות מופרזת, שוחק את מערכת העצבים ומאיץ הזדקנות.
3. ברובד הרגשי ? נעבוד על איזון נפשי, פתיחת חסימות, הרפיה. בהתאם למטופל, ניתן לטיפול באחת או שילוב של הטכניקות הבאות
א. טיפול רפלקסולוגי -נתינת מקום לרגשות, הזרמה וחיבור בין הלב לראש ושינוי דפוסי חשיבה. בנוסף, לאזן את המערכת הרגשית ההורמונאלית ולהרגיע.
ב. תרגול דמיון מודרך להרגעה וחיבור פנימה, וחיזוק בטחון עצמי.
ג. רקיחת תמציות פרחי באך מותאמות אישית ? אבחון בפרחי באך דרך קריאה אנרגטית במטוטלת, מאבחנת ומעלה למודעות את שורש הבעיה הרגשית תפישתית המביאה לתפישת מציאות שגוייה, ומאזנת אותה אנרגטית.
ד. רייקי, הילינג ואיזונים מוחיים נוספים לשחרור מתח נפשי ניקוי ואיזון.

מקרה מהקליניקה:
אחת המטופלות שבה טיפלתי, סבלה מכתף מודלקת וכואבת, כאב צוואר וראש, כאבי ברכיים, ראש, דכדוך וברונכיט. היא עברה גירושים יזומים לאחר שנים של שתיקה על צורת התנהלות שלא קיבלה אצל בן הזוג.
שיקפתי למטופלת את כל הסימפטומים הנוספים, וטיפלנו בהם:
בכתף היא החזיקה כעס עצמי על השתיקה שלה וההשפלה שחוותה מבעלה.
בצוואר ישבו מחשבות עבר שיש לשחרר, וגם דריכות יתר ועודף מחשבות וטרדות לגבי הדאגה המשפטית והכלכלית לעתיד.
ברונכיט ודלקת ריאות נגרמו עקב צער שישב בחזה על השנים המבוזבזות שחיה במחיצתו, וקושי לקבל את עצמה.
כאבי ברכיים נגרמו עקב חסימה בשכמות-כתפיים ומייצגות יכולת ללכת קדימה. היא הרגישה שאינה יכולה להתקדם, תקועה ופוחדת.
כאבי ראש נגרמו מצוואר תפוס, המביע התנגשות בין רצוי למצוי ? היא לא קיבלה את ההתנהלות של בן הזוג.
בטיפול ,כמו שמתואר למעלה, הנחתי את המטופלת לשחרר את מחשבות השפיטה ולהיכנס לשינוי ולאהבה עצמית. לגבי הדאגה הריאלית לעתיד, ניתחנו את האפשרויות ובנינו תכנית פעולה, והפניתי אותה לברר עם אנשי מקצוע את האפשרויות. בנוסף לטיפול הרגשי-תפישתי, טיפלנו בפרחי באך לשחרור טראומות פחדים, תלות וחוסר אהבה ולחיבור לעצמה. עבדנו עם בדמיון מודרך כדי להתנתק ממנו ללא מורא ולעמוד מולו. טיפלתי בביואנרגיה והילינג לפתיחת חסימות אנרגטיות, בעיסוי להנעת מפרקים ושרירים ושחרור מכאב, וברפלקסולוגיה ל פתיחת בית החזה ושחרור מכאב, הרגעה, איזון נפשי ואיזון הורמונאלי עצבי.

לסיכום:
היכולת לשחרר את העבר, לקבל את המציאות כפי שהיא, ולא להכתיב את הציפיות שלנו עלינו ועל האחרים, ולשפוט אותנו ואחרים על פיהם, הם המפתח להבראה. זה לא מאשר פאסיביות, אלא לקבל את ההבנה שהשינוי מתחיל בי. אני לוקח אחריות על מה שבידיים שלי, ופועל לשנות, לא מוותר או מתייאש כשאני נכשל, אלא ממשיך בנחישות. מהדברים שאינם בשליטתי, אני משחרר ציפיות, ופועל בדרך אנרגטית כמו תפילה ודמיון מודרך. אני מאפשר לעצמי להיות נוכח וקשוב ולא דרוך להגיב כל הזמן לסביבה, וזה נותן לי שקט ושלמות, וגם משפר את יחסי עם הזולת.

המאמר פורסם גם כאן »

אלונה שפרלינג 1. מורה ליוגה ליחידים וקבוצות בשיטת אנוסרה יוגה בגישה זורמת עם התאמה אישית והקשבה לגוף ולנפש.
2. מטפלת ברפואה משלימה- משלבת עיסוי, רפלקסולוגיה, ביואנרגיה, מוח אחד, דמיון מודרך, הילינג, רייקי, פרחי באך ואימון רוחני לשחרור חסימות בגוף ובנפש

שיתוף חברים
עם : אלונה שפרלינג