לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

כוחו של החיקוי בתנועה במעגל



חיקוי תנועת המנחה במסגרת המעגל מאפשר הרפיה פנימית והעשרה תנועתית. במעגל אנו גם חווים את עצמת האחדות (היחד), ואת האנרגיה הקבוצתית העולה באופן טבעי. 

דמיינו לעצמכם מעגל של רוקדים. הם אינם רקדנים אלא פשוט אנשים שאוהבים לרקוד. מלבד המנחה אין מי שיודע איזו מוסיקה תושמע עוד דקה: מה היא תכתיב, מה היא תדרבן, מה היא תעצור. האם היא תקלע לטעם האישי או לא. מה תהיה התרומה שלה למעגל.
אחד מהם מתחיל להתנועע. הוא מתבקש לשים לב לנשימה, לצורך העולה מהגוף, לשביב מחשבה שחולף ומתווה את התנועה, לרגש ואולי לא...אולי הוא מתנועע מתוך ריק נעים...
כך או כך, ההנחיה לכל השאר היא להתנועע בדיוק כמוהו. עם התנועות, עם שפת הגוף האופיינית, עם מימיקת הפנים. לנסות לקלוט את מצב הרוח, האנרגיה, טונוס השרירים, כיווץ הגבות, שביל של חיוך או מבוכת-מה...
התנועה עוברת הלאה לבא אחריו וכעת אנחנו איתו. גם הוא עולם ומלואו, אבל - שונה. הבקשה חוזרת על עצמה: להשתדל לדייק ולהתנועע כמוהו. נכון, אף פעם ה"כמוהו" לא מתבצע בדיוק מושלם. מעניין להבחין שאותה תנועה מקבלת אצל כל אחד מהמחקים גוון אחר ובכל זאת, הם מתבקשים להצטרף לקצב של האחר, למשך התנועה , אולי לאנחה או קול שעולים בטון מסוים מאד...
זוהי תנועת החיקוי בהנחיה המתחלפת במעגל, אחד המרכיבים של שיטת ריו אביירטו.

מה יש בה שהיא משובבת נפש עבור חלק מהמשתתפים ומרתיעה אחרים ?
נניח שאתם חלק מצוות החקיינים המוכשרים של "ארץ נהדרת" והטילו עליכם משימה לחקות טיפוס מסוים. לשם כך אתם רוצים לרדת לקנקנו ולאמץ את הליכותיו עד אחרון הפרטים
נעזוב את מלאכות המחשבת של איפור ותלבושות שמדייקות את החיקוי. נדמה לעצמנו, ולו לרגע, שאנחנו שחקנים היוצאים לשטח לחקור וללמוד תפקיד אופי חדש. כשנקודת המוצא היא סקרנות ? זה מרתק! נקפיא את הביקורת לגבי מה נכון, ראוי, יצירתי ואסטטי ונפנה את מלוא תשומת הלב למוצע לנו על מגש הקסם הלא מילולי.


מה מוגש לנו על מגש זה?
שיטת ריו אביירטו מאפשרת ומעודדת להביא לסטודיו ולמים את חומרי החיים העסיסיים: מנעד רחב של רגשות, תחושות, תשוקות, כאבים, תובנות, זיכרונות, חוויות ויחסים.
כשאנחנו מעתיקים את שפת הגוף של האחרים אנחנו יוצרים את אותו שיקוף מרתק הלקוח- בין השאר- מהמעגל האינדיאני. אנחנו מתייחסים לתקשורת הלא מילולית כפי שהיא באה לידי ביטוי גופני, מאפשרים לשקף ולהבהיר אותה וכך מביעים אמפטיה לעולם הפנימי שעולה ממי שאותו אנו מחקים. זו הסיבה שיש מי שמעידים על תחושת ביטחון ושקט כשהם נשוא החיקוי: "אני יודעת שלא משנה איך אתנועע ומה אביע תוך כדי ריקוד ? יש לי תחושה שמקשיבים לי", ציינה אחת המשתתפות.

זוהי גם מהותה של ההיפרדות כשאני מחקה מישהו אחר אני נפרד מאחריות לתנועות שלי. מהציפיות שלי מעצמי להיות יצירתי ומקורי, להרשים, לשעשע. התנועות האופייניות לי מוכרות לי היטב כי הן מוטבעות באוטומט הפרטי (על עוונות המניירות...) ולעיתים ממאיסות עצמן עלי. כמה מרענן להשתחרר מהן לזמן-מה, להתחדש ולהטמיע שפת גוף שונה, ללכת שבי אחרי...

בל נטעה. יש מי שחשים מבוכה להתנועע כאשר אחרים מחקים אותם (לעיתים החיקוי מתקשר לחוויית עבר שלילית), הם חשים חשופים ובדר"כ גם לא מתאים להם לחקות את האחרים. רק תנו להם לרקוד באופן חופשי והם מאושרים עד הגג.
מנגד יש את מי שאוהבים את החלק הזה בו הם מחקים את ריקוד האחרים. הוא מאפשר הרפיה פנימית, סוג של שחרור מאחריות, הבנה שכל תנועה היא לגיטימית ומרחיבה את הרפרטואר התנועתי שלהם. הם מקבלים רעיונות תנועתיים לדרך, השראה לשימוש נרחב יותר בגוף, אומץ להעלות קולות מהאוב...

החיקוי יכול להיות משחק משעשע וקליל והוא יכול גם להוביל למפגש עמוק ועוצמתי.
בסיומו של מעגל נשים במים ניגשה אלי בחורה כבת 30 שסיפרה שכאשר חיקתה את ריקודה ושפת הגוף של משתתפת בגילה של אמה שנפטרה, היא התרגשה עד דמעות מהדמיון ביניהן וחוותה סוג של התפייסות איתה.

כך או כך, לנשוא החיקוי זו אינה רק הזדמנות לביטוי אלא גם להתבוננות כיצד הוא נתפס בעיני האחרים והזדמנות מופלאה ללמוד דבר או שניים על עצמו.
יש בחיקוי משמעות עמוקה עבור הקבוצה כולה כל עוד משמרים בה את ההומור ומנחילים את הידיעה ותחושת הביטחון כי כל תנועה הינה לגיטימית. התוצאה המבורכת המתקבלת היא תחושה של אחידות, אחדות והרמוניה.

לסיכום:
החיקוי במעגל הינו אחד הכלים של שיטת ריו אביירטו ואופייני לה. מלבד היותו דרך נוספת להעמקת ההיכרות בקבוצה הוא משמש לשיקוף, לאמפטיה, להרחבת הרפרטואר התנועתי, לביטחון, למדיטציה, לחיזוק תחושת הלכידות הקבוצתית.
יחד עם זאת, למי שהחלק הזה במפגש אינו מתאים, התשובה היא: "לא חובה".
ריו אביירטו היא גם גישה לחיים שבמהותה נותנת במה ומאפשרת התנסויות אבל אינה כופה דבר.
אם עולה התנגדות להנחיה - אין הכרח. זו רק הזמנה לחקירה והרשות נתונה.

חומר למחשבה:
האם חווית פעם חיקוי מתוך לעג?
מה למדת על עצמך כאשר חיקו אותך?
מה למדת על עצמך כאשר את/ה מחקה את האחר?

טיפ:
בעזרת ההנחיה המתחלפת בדרך החיקוי ניתן להביא למעגל נושאים שונים, למשל:
את מצב הרוח של כל אחד מהמשתתפים, מיומנות אישית מיוחדת (גופנית/קולית/תנועתית), נושא בתחום תוכן הספציפי, ועוד.

בנימה אישית:
המאמר נכתב מתוך ניסיון מעשי ורצון לענות לשאלות שאני נשאלת לגביהן במהלך השנים.
מה שמנחה אותי זה הרצון לחלוק ולהסביר את אשר נרמז במהלך המפגשים בשיטה שהמסרים בה לרוב חבויים ואינם מילוליים והיא רבת קסם וידידותית למשתמש.
אם עולה סקרנות או רצון לשאול, לשתף, לסתור, לתמוך, לעבות ולהציע ? מוזמנים
ליצור קשר.

רונית אידלמן
מנחה קבוצות וסדנאות בסטודיו ובמים
[email protected]

המאמר פורסם גם כאן »

רונית אידלמן

כל הפעילויות של העמותה לקידום ריו אביירטו:

תוכנית הכשרת מנחים בשיטת ריו אביירטו

ריו אביירטו-הכשרת מנחים

תוכנית דו שנתית המאפשרת לכל מי שמתעניין בתנועה ובחיבור לגוף נפש להעמיק את ההכרות עם שיטת ריו אביירטו ועם עצמו. לרכוש כלים להנחיית קבוצות בתנועה ולאפשר תהליכי חיבור, ביטוי וריפוי.» עם העמותה לקידום ריו אביירטו

תוכנית הכשרת מנחים בשיטת ריו אביירטו

ריו אביירטו-הכשרת מנחים

עם: העמותה לקידום ריו אביירטו

שיתוף חברים
עם : רונית אידלמן