לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

כל אחד הוא אור



בחנוכה אנו מדליקים נרות בתקופת השנה החשוכה. האור של הנרות יוצר מסתורין. הוא מאיר את המעגל הפנימי. היוגה מדברת על אור וראייה כדי לבטא את חקירת המעגל הפנימי -אני.

כל אחד הוא אור

מגן הילדים שליד ביתי נשמעים שירי חנוכה ?"כל אחד הוא אור קטן" וריח סופגניות מושך את האף מבתי המאפה, עוד בטרם חג.

בחנוכה אנו מדליקים נרות בתקופת השנה החשוכה. תקופת הימים הקצרים, סערות חורף. המסורת אומרת להציב אותם בחלון שיראו בחוץ, לעדות וסימן. היכן הם יראו ? למי שנמצא בחושך בחוץ.

ישנן התייחסויות ופרשנויות רבות למעשה זה של תקווה אמיצה, בלב החורף והחושך להדליק אור. בתרבויות נוספות (כולל עץ חג המולד) ריטואל זה מודגש. זו התרסה, זו נחמה, זו תזכורת למעגליות של העונות והחיים. כי בלב החושך מתחיל האור. ואולי יש עוד משהו בהדלקת הנרות בחושך. האור של הנרות יוצר מסתורין . הוא אינו מאיר הכל ברור. הוא יוצר מעגל התייחסות פנימי , ממרכז הלהבה עד גבול החושך. יוצר קשר בין העין אל הנר, ללא התפזרות לצדדים. דווקא במצב הביניים העדין שבין אור לחושך יכולים להתגלות דברים שונים מאשר באור השמש. לכן, גם כשמתכוונים לאור ולהארה, יש ערך לחושך.
היוגה מייחסת חשיבות גדולה מאד למעגל הפנימי, כשם שהמנורה נועדה להאיר את בית המקדש. היא מכוונת לשם את תשומת הלב, והיא משתמשת במושגים הקשורים לאור ולראייה לבטא את דרך החקירה ואת תגליותיה.

הפילוסופיה של היוגה התפתחה משך זמן רב, כאשר דווקא מתוך חקר המציאות וניסיון לשלוט בה, נוצרה הבנה שגרעין המציאות הוא סמוי, פנימי מכל, ומעבר לכל. והחשוב מכל- אותו גרעין פנימי נמצא בכל דבר ובכל אחד. (ניתן למצוא הקבלות לתפישה זאת , כמו גם ניגודים לה בדרכי רוח מכל העולם.)

מתוך כך ? חקירת המעגל הפנימי של כל אחד, תגלה גם את הטבע הפנימי של המציאות כולה. וחקירה של מה שמונח כל כך קרוב אלינו ? אנחנו, ממש מתחת לאף, מבקשת דרך של התבוננות ישירה, פשוט להסתכל. משפט מתוך טקסט יוגי חשוב ? בהגווד-גיטה ? אומר:
"גוף זה שדה יקרא, היודע של השדה, צופה כל שאת הגוף יקרה." יש בנו מהות מתבוננת, ומהות זו היא בתוך ומעבר כל ההגדרות החלקיות שלנו.
רוצים לצפות בשדה שלכם? נסו להתבונן אל כף ידכם משך כמה רגעים, כאילו פגשתם אותה בפעם הראשונה, ללא מטען הידע המוקדם שלכם עליה. לראות מה יש שם באמת.
כדי להתבונן ? צריך אור. מה מאיר לנו את שדה ההתבוננות?

באופן מטאפורי התודעה עצמה נקראת בשפת היוגה צ`יט - אור.
במיקרוקוסמוס כמו במקרוקוסמוס, המציאות היא יש, הנקרא סאט-קיום, אמת. (מה שתמיד מתקיים הוא האמיתי). אך היש נהיה יש, רק כאשר הוא מואר ע"י צ`יטי הנובעת ממנו. יש שאינו מואר כאילו איננו.

גם סיפור הבריאה בבראשית מתאר מצב דומה. "בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום.. ויאמר אלוהים יהי אור"? ורק משם מתחילים פרטי הבריאה להיות מובחנים. הבריאה הזאת מתרחשת כל שחר מתוך החושך.
בתודעה שלנו, מצבי גילוי, על עצמנו או על העולם, נחווים כהבזק של הארה. (זה יכול לקרות אחרי שהייה ממושכת במצב של התבוננות, השונה מחשיבה.) הגילוי מביא תחושה של התלהבות ושמחה (זוכרים את ארכימדס שקפץ מהאמבטיה?) שאינם תלויים רק בתוכן הגילוי, אלא בעיקר בתהליך. החוויה המשולבת - להיות, להאיר, לשמוח מבפנים ? נקראת ביוגה סאט-צ`יט-אננדה , והיא תמצית חווית העצמי הפנימי.
מתוך הצ`יט- אור התודעה, נובע העולם המנטלי שלנו ? צ`יטה, על שלל מופעיו התזזיתי. ניתן לדמותו לקליידוסקופ שדרכו האור יוצר אינספור צורות משתנות.

אור הוא תופעת אנרגיה. יוגת הקונדליני מדגישה את האספקט של ההארה כהתפתחות הזרימה האנרגטית. כמו צ`יטי ?אור המגלה את סאט-הקיום המוחלט, מתוארת האנרגיה הקוסמית שאקטי או צ`יט שאקטי כיוצאת משיווה הטרנסצנדנטי ובוראת את העולם בריקודה. בסופו של תהליך הבריאה, היא אינה נעלמת אלא מתכנסת לשינה בתחתית עמוד השדרה של כל אחד מאתנו, מחכה להתעורר במלוא הפוטנציאל שלה שהוא הארה רוחנית. לפי תפיסה זו כל אחד מאתנו הוא נר. אלא שנר יכול שלא לדלוק ואז האנרגיה שלו היא פוטנציאלית, או לדלוק ואז היא פעילה. מי שדולק-ער להיבט הרוחני-אנרגטי בחייו - יכול להדליק את מי שלא. ממש כמו השמש שמדליק את נרות החג. זהו תפקיד של שירות. לנר טרם הידלקותו לא חסר מאום, והנר הדולק אינו מחסיר מעצמו כדי לתת, המפגש מעצים ומדליק. (גם בקבלה יש מושג של שלהבת קשורה בגחלת, המבטאת רעיון דומה.)

התיאורים של התעוררות הקונדאליני בכתבים קלאסיים של היוגה הם תיאורי אור.
"כשהיא מתעוררת היא מזנקת כהבזק של ברק צעיר וחזק, עולה כשרשרת אורות בוהקים?"
"הקונדאליני הזוהרת בצ`אקרת הבסיס באורן של עשר מיליון שמשות?"

התאורים הינם פרי החוויה של התעוררות האנרגיה הרוחנית והתבוננות מדיטטיבית בה. ההתעוררות עצמה מתוארת כהידלקות וכעליה כלפי מעלה ?זו חוויה גופית וחושית שנושאת עמה תובנה וחוכמה הנובעות מראייה ישירה. ההתעוררות יכולה להיות חוויה מטלטלת, ואף לקרות לפעמים בעקבות אירועי חיים עוצמתיים. אך היא יכולה להיות גם בתהליך עדין של גילוי פנימי שמתרחב ומעמיק. השילוב של חוויה חושית ותבונית גם יחד מעניק משמעות עמוקה לגילויים, ואנרגיה ליצירת שינוי.

הצ`אקרות הן אותם צמתי אנרגיה אשר הקונדליני המתעוררת מעירה ומאירה. גם הן מתוארות בסמלי אור וצבע. ומסע ההתבוננות הפנימית בסמלים אלה יפה ומרתק. הצ`אקרות אינן רק צמתים אשר חשוב שהזרימה בהן תהיה הרמונית, אלא הן חלונות להתבונן ולהתחבר אל כל הרבדים של עצמנו. כך לדוגמה, צ` האדמה ? מבטאת את מהות אדמת העולם עבורי, כמו גם את היבטי האדמה בגופי ובעולמי המנטלי. הכרות עם מרכיבים אלה בשבע הצ`אקרות וביחסים ביניהן, מעשירה את הגילוי העצמי, ומאפשרת חיזוק ואיזון בין כוחות שונים במעשה המרכבה הייחודי של כל אחד, למען התפתחותו.
שדה ההתרחשות הוא הגוף והנפש, מי שמתבונן ומאיר את כל התהליך הוא אותו רובד פנימי של הצופה, העד.

משפט אחד בטקסט החשוב ? הסוטרות של פטנג`לי ? מתורגם כך:
"אז מגיעים להתוודעות פנימית, וגם המכשולים נעלמים" (א-29)
בהקשר זה - כאשר אנו מפנים אור ומודעות גם אל מקומות חשוכים, ומוכנים להתבונן דרכם כבחלונות אל תוך פנימיותנו, אנו מתוודעים אל עצמנו. חוויה אינטימית זו מביאה גם לשינוי פרספקטיבה באשר לחשיבותם של מכשולים שונים בחיינו. הרגשה שלמה פנימית מקטינה את עוצמתם. ההתוודעות שהחלה מהארת המכשולים, מביאה גם להבנה עמוקה של גורמיהם, עד שאין בהם עוד צורך והם נמוגים.
זוהי שמחה גדולה, שקטה ומוארת.
חג אורים שמח.

המאמר פורסם גם כאן »

אסתי אור ים אסתי אור-ים, תלמידה ומורה ותיקה בדרך היוגה. מכשירה מורים ליוגה . (מוכר ע"י ארגון מורי היוגה). בוגרת לימודי דתות המזרח באונ` י-ם. משתלמת בפסיכותרפיה גופנפש מזרח מערב .מטפלת מוסמכת בנשימה בשיטת ריברסינג.

כל המאמרים של מקום לנשימה - אסתי אור-ים:

עצב הואגוס הקשוב

עצב הואגוס הקשוב

עצב הואגוס- עיקר המערכת הפאראסימפתטית - מרגיעה. על תאוריית הפוליואגאל. תפקידי הואגוס ואיך אנחנו יכולים להפיק מכך תועלת והנאה.» מאת אסתי אור ים

עצב הואגוס הקשוב

עצב הואגוס הקשוב

» מאת אסתי אור ים

כוחה המרפא של הנשיפה

כוחה המרפא של הנשיפה

שמעתי פעמים רבות את ההפתעה השמחה של תלמידים ומטופלים, כאשר גילו שהנשימה הפכה ממאבק לסיפוק והנאה, כשהצליחו להרפות את הנשיפה ולקבל את השאיפה במתנה...» מאת אסתי אור ים

כוחה המרפא של הנשיפה

כוחה המרפא של הנשיפה

» מאת אסתי אור ים

א- מחייה  לפגוש את הנשימה

א- מחייה לפגוש את הנשימ

אפשר להתקרב, סתם כך, ברגוע, להכיר ואפילו להתיידד עם עצמנו דרך הגוף. זו הזמנה לסיור הכרות. מורת הדרך שלנו היא הנשימה. מחכה לנו בפתח.» מאת אסתי אור ים

א- מחייה  לפגוש את הנשימה

א- מחייה לפגוש את הנשימה

» מאת אסתי אור ים

סתיו והסוטרה האחרונה של פטנג`לי

סתיו והסוטרה האחרונה של

בסתיו חוזרים הדברים אל עצמם. האדמה ערומה וחומה יותר, מתערטלת מצמחיתה, נחרשת אל תוך עצמה. חום ובוהק השמש מרוכזים בשעות הצהריים בעוצמה, ואינם גולשים אל שוליו המשחירים ומתקררים של היום.» מאת אסתי אור ים

טפח את ההפך.  לט"ו בשבט

טפח את ההפך. לט"ו ב

"האל המבורך אמר: הגוף הזה הוא השדה, ..., והיודע אותו ? הוא יודע השדה. ...גם אני הוא יודע השדה, בכל השדות כולם... ידיעת השדה ויודע השדה היא הידיעה." (בהגווד גיטא פרק 13 1-2 , תרגום איתמר תאודור )» מאת אסתי אור ים

טפח את ההפך.  לט"ו בשבט

טפח את ההפך. לט"ו בשבט

» מאת אסתי אור ים

כל הפעילויות של מקום לנשימה - אסתי אור-ים:

שיעור יוגה אישי

שיעור יוגה אישי

שיעור יוגה אישי 90 דקות. הוראה מוכוונת תלמיד ממתחילים, עד מתקדמים וגם יוגה שיקומית. בשיעור אישי - התמקדות גדולה יותר גם של התלמיד וכניסה אל מתחת לפני השטח. תומך בתרגול עצמאי. מוגן קורונה.» עם אסתי אור ים

שיעור יוגה אישי

שיעור יוגה אישי

עם: אסתי אור ים

טיפול בנשימה ונשימה מעגלית - ריברסינג

טיפול בנשימה וריברסינג

טיפול בנשימה ובנשימה מעגלית -ריברסינג. לשיפור נשימה, תמיכה במצבי רגש וחיים פגיעים, שחרור דפוסים מגבילים של נשימה ותודעה, לריפוי ולהתפתחות אישית. מפגשים אישיים, בליווי קשוב ומנוסה.» עם אסתי אור ים

טיפול בנשימה ונשימה מעגלית - ריברסינג

טיפול בנשימה וריברסינג

עם: אסתי אור ים

שיתוף חברים
עם : אסתי אור ים