לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

דואליות בתרגול ואיזונה

דואליות בתרגול ואיזונה - יעקב סנדרוביץ BEM Training System - דרך גוף
דואליות בתרגול ואיזונה - יעקב סנדרוביץ BEM Training System - דרך גוף


העולם נוצר כאשר האחד השלם התחלק לשתי איכויות המנוגדות זו לזו ובה בעת משלימות זו את זו. הכלה וקבלה של שתי האיכויות והאיזון בינן חיוניות לניהול חיים מאוזנים..

העולם נוצר כאשר האחד השלם התחלק לשתי איכויות המנוגדות זו לזו ובה בעת משלימות זו את זו. הכלה וקבלה של שתי האיכויות והאיזון בינן, בכל הרמות והרבדים, חיוניות לניהול חיים מאוזנים, כמו גם לתרגול נכון.

כאשר, מתוך חוסר יכולת לקבל ולהכיל את הדינמיקה המשתנה תדיר בין האיכויות, אנו נמנעים (בורחים) מאיכות אחת ומעדיפים את השנייה, נוצרת בעיה. נטייה שכזו מפריעה לשחרור ולתנועה החופשית של הגוף, המיינד והרגש. הרצון להיות רק במצב רוח מרומם, ולא בדאון (או להפך), לחוות שמחה ולא סבל, להעדיף חום ולברוח מקור (או להפך) וכולי, מביא למצב של חוסר איזון המקצין את אחת האיכויות על חשבון השנייה.

בתוך הגוף באה אותה דואליות לידי ביטוי דרך אש (יאנג) ומים (יין) ודרך איזון מבני של החלקים השונים בגוף: בין קדימה לאחור; בין שמאל לימין; בין מעלה ומטה ובין פנים לחוץ. האיזון בין איכויות אלו הכרחי בכל הרמות.

האיזון בין החלק הקדמי והאחורי בגוף הוא איזון בין נוקשות ורכות. החלק האחורי של הגוף הוא חלק מגונן (כפי שחלקו האחורי של העובר המקופל שומר על אבריו החשובים). הוא אמור להיות מספיק חזק על מנת להבטיח את זקיפות הגוף אל מול כוח הכובד ולמנוע לקריסה. עם זאת, חלק אחורי חזק מדי יגרום לכיווץ ונוקשות ויפריע למעבר של תנועה דרכו. החלק הקדמי נוטה לרכות. נוקשות וכיווץ יתר באזור זה יפגעו בתפקוד האברים הפנימיים; אולם רכות יתר תקשה על החזקתם במקום ותוביל לצניחה ואף לירידה בלחץ הדם בגלל הזנה לקויה של האיברים אליהם הדם לא מגיע. מעבר לכך, הקשר בין קדימה לאחור מקביל למערכת היחסים בין מערכת העצבים למערכת ההורמונלית. בנוסף, האיזון בין אש למים בגוף מתנהל גם הוא במישורים אלו: דרך הקו המרכזי שעובר בחלקו האחורי של הגוף עולה חום למעלה, ודרך הקו המרכזי בחלקו הקדמי קור יורד למטה.

אחת מן הדרכים לתיקון האיזון בין החלק הקדמי לאחורי הוא לנוע על הציר בתנועה גלית, ולבצע ואריאציות שונות של קפלבהתי.
האיזון בין צד שמאל וצד ימין קשור לתנועה והפעלה שווה וסימטרית של שני צידי הגוף, לתפקוד תקין של האיברים הפנימיים (שבעצמם אינם סימטריים) ולדומיננטיות של אונת המוח (השמאלית או הימנית) ומערכת העצבים האוטונומית (שנוטה לדפוס חד צדדי). אנרגיית האש (חום) עולה מעלה מצד ימין של הגוף, ואנרגיית המים (קור) יורדת מטה דרך צדו השמאלי. ניתן להשיג איזון בין הצדדים דרך עבודה ספיראלית, הארכה וחיזוק שווים של שני הצדדים, נשימה מתחלפת בין הנחיריים ועוד.

האיזון בין החלק העליון והחלק התחתון של הגוף הוא איזון בין קל לכבד. החלק התחתון של הגוף אמור להיות יציב וחזק על מנת שיעגן את הגוף ויספק לו בסיס ושורשים; אולם נטייה לשקיעת יתר תגרום לכבדות ותקשה על התנועה. החלק העליון אמור להיות תנועתי, רך וקליל, כדי לשמור על חושים צלולים; אולם בה בעת יש למנוע תנועתיות יתר שתוביל לרעד, סחרחורות וחוסר יציבות.

החלק התחתון של הגוף אמור להיות חם יותר מחלקו העליון. על מנת להגיע לאיזון בין החלק העליון לחלק התחתון של הגוף כדאי להתמקד בעבודת רגלים (כגון תרגול של סקווטים, ריצה, הליכה על חבל), עבודת ידיים (למשל תנוחות הפוכות), ולשאוף לאיזון בין שאיפה לנשיפה.

האיזון בין אנרגיית האש והמים בגוף מוסדר באמצעות מספר מנגנונים. חשוב לזכור שכל חלק של הגוף זקוק לשתי האנרגיות באופן מאוזן, ובשיעור היחסי שמתאים לכל חלק וחלק, ולכל איבר ואיבר. באופן כללי ניתן לומר שנטייה של אדם מסוים לחוות עודף קור או עודף חום קשורה לאיזון בין צד שמאל לימין. בנוסף, באופן טבעי, חום נוטה לעלות ולחמם את החלק העליון של הגוף, וקור נוטה לרדת ולהוביל איכות קרירה לחלק התחתון של הגוף. התהליך הזה מתאפשר בזכות האיזון בין החלק הקדמי לאחורי (קור יורד דרך הקו המרכזי הקדמי, וחום עולה למעלה דרך הקו האחורי); ובין צד שמאל לצד ימין (הקור יורד מצד שמאל, ודרך הצד הימני עולה החום).

היחס בין פנים לחוץ הגוף מסביר את מחזוריות האש והמים והאיזון בין חום לקור; מעלה ומטה, בתור מנגנון נוסף לוויסות איכויות אלו. דרך החלק החיצוני של הגוף יורד החום מכפות הידיים עד לכפות הרגליים ומחמם את החלקים התחתונים של הגוף, ודרך חלקו הפנימי עולה קור ומאזן את החום בחלקו העליון של הגוף.
האופן בו מגיב המתרגל לתנוחות הפוכות שמטרתן להביא לאיזון בין אש ומים (חום וקור), עשוי לשמש אינדיקציה למוכנות להמשך התרגול. כל מצב שבו הראש למטה והרגליים למעלה מוביל למעשה אנרגיה קרה כלפי מעלה (הטענה המקובלת אודות יכולתן של תנוחות הפוכות לעכב את תהליכי ההזדקנות מתקשרת לכך שאנרגיה חמה מאיצה תהליכי הזדקנות) ומוריד מטה אנרגיה של חום. תרגול תקין עד לשלב שבו מתחילים לבצע תנוחות הפוכות יקנה לגוף את היכולת להוריד אש למטה ולהעלות מים למעלה, ויכין את המתרגל לתנוחות הפוכות. בהעדר יכולת שכזו, אנרגיית החום תתקע בחלק העליון של הגוף, והקור העולה מעלה רק ידחק עוד יותר את החום, ויגרום לתסמינים המוכרים המתלווים לעודף חום בחלק העליון של הגוף, ועודף קור בחלקו התחתון (כגון כאבי ראש, נטייה להתרגשות יתר, חרדות, גלי חום, נטייה להתחממות והזעה בחלק העליון יחד עם קור בכפות הרגליים, מערכת עיכול חלשה, בעיות בשלפוחית השתן ועוד). נקודה זו מדגישה את הקשר ההדוק בין איזון החלקים והצדדים השונים בגוף לבין איזון אנרגיית האש והמים בגוף, ואת החשיבות הטמונה בכך עבור התקדמות יציבה, בריאה ובטוחה בתרגול.

עריכה: שירה מרום

המאמר פורסם גם כאן »

יעקב סנדרוביץ המייסד של שיטת B.E.M. (גוף, אנרגיה, תודעה), הקדיש את 20 השנים האחרונות לתרגול, מחקר והוראה של טכניקות שונות לעבודה עם הגוף, עם התנועה הפנימית והתודעה.

כל המאמרים של יעקב סנדרוביץ BEM Training System:

אתגר, מרחב ונוחות בתרגול

אתגר, מרחב ונוחות בתרגול

במאמר הנוכחי אתייחס לשלושה עקרונות מיני רבים, הרלוונטיים למחקר הפנימי המכונה תרגול.» מאת סנדרוביץ יעקב

אתגר, מרחב ונוחות בתרגול

אתגר, מרחב ונוחות בתרגול

» מאת סנדרוביץ יעקב

כל הפעילויות של יעקב סנדרוביץ BEM Training System:

מאסטר קלאס חודשי

מאסטר קלאס

לתרגל חוויהתרגול בזרימהלתפוס מה שמעבר למיליםלהרגיששילוב של תנועה ועצירהחיבור של טכניקות ממקורות שוניםלא דרוש ניסיון קודםדרושה מוכנות ורצוןלפרטים ניתן ליצור קשר עם מיה» עם יעקב סנדרוביץ

שישי
מאסטר קלאס חודשי

מאסטר קלאס

עם: יעקב סנדרוביץ

מתי: שישי

תרגול אינטגרטיבי ייחודי בשיטת B.E.M

שיעורי B.E.M. בחיפה

תרגול ייחודי הדוגל בעבודה מדוייקת עם הגוף, מקדם הבנה של תנועה, מלמד נשימה נכונה, משקם את הבריאות והאיזון הטבעי.» עם יעקב סנדרוביץ

ראשון, שני, רביעי, חמישי-יום אחד
תרגול אינטגרטיבי ייחודי בשיטת B.E.M

שיעורי B.E.M. בחיפה

עם: יעקב סנדרוביץ

מתי: ראשון, שני, רביעי, חמישי-יום אחד

תרגול אינטגרטיבי ייחודי בשיטת B.E.M.

שיעורי B.E.M

תרגול אינטגרטיבי ייחודי המשלב עבודה עם תנועה, תנוחה, נשימה, וטכניקות אנרגטיות ומדיטטיביות על מנת להגיע לאיזון ובריאות גופניים, רגשיים ומנטאליים.» עם יעקב סנדרוביץ

ראשון, רביעי
תרגול אינטגרטיבי ייחודי בשיטת B.E.M.

שיעורי B.E.M

עם: יעקב סנדרוביץ

מתי: ראשון, רביעי

שיתוף חברים
עם : יעקב סנדרוביץ