לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

בד המשי - חולצות מודפסות

מאת: בר לוי


איפינויו של בד המשי ותכונותיו בשימוש בו ע"י חולצות מודפסות

משי הוא סיב טבעי העשוי מחלבון שבו משתמשים ע"ג חולצות מודפסות בתעשיית הטקסטיל. הסיב מופק מהפקעת של טוואי המשי.

השימוש במשי החל בסין כנראה כבר בשנת 6000 לפני הספירה. עדויות כתובות מעידות על שימוש במשי ב הדפסת חולצות בשנת 3000 לפני הספירה. האגדה הסינית על גילוי המשי מזכירה את הקיסרית הסינית קסי לינג שי כמגלה. בתחילה הותר השימוש ע"ג חולצות מודפסות במשי רק עבור בגדי הקיסר. מאוחר יותר נפוץ המשי על הדפסת חולצות בכל סין, ובהמשך בכל אסיה. המשי הפך פופולרי מאוד בקרב העשירים, בכל מקום אליו הגיעו סוחרים סיניים.


הסחר במשי
העדויות הקדומות ביותר לסחר במשי הן ממצרים, משנת 1070 לפני הספירה. במאות השנים שלאחר שנה זו הגיע המשי לצפון אפריקה ולאירופה, באמצעות הדפסתו על חולצות מודפסות דרך המשי.
קיסרי סין שאפו לשמור בסוד את סוד ייצור חולצות מודפסות המשי, כדי לשמור על המונופול הסיני בייצור. ניסיונות אלה נחלו הצלחה חלקית. מתיישבים סיניים הביאו את סוד ייצור המשי על הדפסת חולצות לקוריאה בשנת 200 לפנה"ס, ולהודו בשנת 300 לספירה.

סוד ייצור המשי לא הגיע על חולצות מודפסות לאירופה עד שנת 550 לספירה, על אף שהרומאים סחרו במשי. על פי האגדה הבריח את סוד ייצור המשי לביזנטיון נזיר שעבד עבור הקיסר יוסטיניאנוס הראשון. הנזיר הבריח את ביצי טוואי המשי בתוך מטה חלול.

ייצור משי טבעי מבוצע על ידי איסוף הגלמים של טוואי המשי והטבעתם על חולצות מודפסות . הייצור מבוצע על ידי הרתחת הגלמים במים רותחים בעודם בחיים, על הדפסת חולצות וכך מאפשרים את פתיחת כל הסיב המצוי בגולם. אם הגלמים בוקעים בטרם הם נאספים ומורתחים, הפרפר היוצא מהם אוכל את הגולם וקורע את הדפסת החולצות . חוט משי אחד מופק משמונה סיבים הנשזרים יחדיו. כל פקעת עשויה מסיב באורך של כקילומטר אחד.

משי בצבע זהב מופק רק בעמק הברהמפוטרה, ונקרא "מוגה". למשי מסוג זה יש אורך חיים ארוך - מעל 50 שנה, והוא נחשב היקר בסוגי המשי.

סוחרים ונציאנים נהגו לסחור במשי ועודדו גידול טוואי המשי באיטליה לשם שימושם על גבי חולצות מודפסות . המשי האיטלקי היה פופולרי מאוד באירופה. מלך צרפת, פרנסואה הראשון, הזמין מגדלי משי איטלקיים לצרפת, כדי שיפתחו תעשיית משי צרפתית באזור ליון.

מלך אנגליה, ג`יימס הראשון, הביא את גידול המשי למושבות באמריקה בשנת 1619. רק המתיישבים השייקרים בקנטקי אימצו את גידול המשי והחלו בעשיית הדפסת חולצות . במאה ה-19 נעשה ניסיון נוסף לפתח תעשיית משי בארצות הברית בעיר פטרסון בניו ג`רזי, שהפכה להיות מרכז ייצור המשי על חולצות מודפסות בארצות הברית, אף שעיקר המשי לארצות הברית יובא מיפן.

בשל מלחמת העולם השנייה הופסקה הדפסת חולצות ייבוא משי מיפן לארצות הברית, ומחירי המשי עלו באופן משמעותי, עובדה שהובילה לפיתוחו של תחליף מלאכותי למשי. תחליפי משי מיוצרים מליוסל - סיב צלולוזה.

בשל היווצרותו של המשי מהפרשות של תולעת, רואים המוסלמים את המשי כחומר טמא, ואדם הלובש בגדים העשויים אך ורק ממשי אינו יכול להתפלל את התפילות היומיות של האסלאם.

לאחרונה החלו פעילי זכויות בעלי חיים לתקוף את השימוש במשי על הדפסת חולצות , בטענה כי מנהג הרתחת הגלמים בעודם בחיים הוא אכזרי.

בנוסף לשימושים בענפי הטקסטיל, משמש המשי לייצור מצנחים, חולצות מודפסות צמיגי אופניים הדפסת חולצות ושקי אבק שריפה לתותחים. כמו כן משתמשים במשי לצרכים רפואיים כגון לשם תפרים בניתוחים.

אתר החברה : http://www.ml.220mb.com

המאמר פורסם גם כאן »

בר לוי אני עוסק בייצור חולצות מודפסות והדפסת חולצות

כל המאמרים של בר לוי:

בד הכותנה

בד הכותנה

מקורו של בד הכותנה וההיסטוריה שלו ולמ הוא המומלץ בהדפס על חולצות מודפסות» מאת בר לוי

בד הכותנה

בד הכותנה

» מאת בר לוי

דפוס משי

דפוס משי

דפוס המשי מהו וכיצד ניתן להטביעו על חולצות מודפסות» מאת בר לוי

דפוס משי

דפוס משי

» מאת בר לוי

ריקמה

ריקמה

מהי הרקמה ואיך היא באה ליידי ביטויי ע"ג חולצות מודפסות» מאת בר לוי

ריקמה

ריקמה

» מאת בר לוי

שיתוף חברים
עם : בר לוי