אימפרוביזציה בין 5 האלמנטים

עודכן ב 04/05/2008

כמה מילים לפתיחה....מודל חמשת האלמנטים.
בפילוסופיה הסינית מתאר תנועה הדדית של יצירה והשתנות המתרחשת בתוכנו וכפי שהיא משתקפת אלינו מן היקום;

"הקוסמולוגיה הסינית רומזת, שתנועת החיים היא כמו כדור מסתחרר על נהר זורם, גיאות ושפל של רוח ומים, מערבולת המסתובבת בעת שהיא מתכווצת ומתרחבת בקצב, בעת שאנו נישאים הלאה על-ידי זרמי הטאו" (מתוך "בין שמיים לארץ"). מודל חמשת האלמנטים מחלק את הדינאמיות הזו למערכת יחסים בין חמישה כוחות יסודיים - אדמה, מתכת, מים, עץ, אש – מעניק את היסוד לתיאור ההתפתחות של צורות, מערכות ואירועים, ומניח כי כל דבר בבריאה יכול להיות מסווג במסגרת חמישה גורמים בסיסיים אלו.

נשמע סינית??? זה ילך ויתבהר עם החיבור לתנועה ולגוף...
העבודה עם מודל חמשת האלמנטים בתנועה לקחה אותי לשני כיוונים הקשורים זה בזה; האחד, הוא עבודה תנועתית שעוסקת באיכויות תנועה ויכולות גופניות, הנובעות מתוך הבנה חוויתית של מודל זה החי בתוכנו, איכות כל אחד מהאלמנטים והיחסים ביניהם.

והכיוון השני, הוא מסגרת יצירתית לריקוד אימפרוביזציה.

אימפרוביזציה בין חמשת האלמנטים
ריקוד אימפרוביזציה הוא ריקוד שבו חיבור התנועה מתרחש בזמן הווה, ואינו ידוע מראש. על אף שאין ריקוד מתוכנן שצריך לחזור, לשנן ולתרגל את תנועותיו, ניתן להתאמן לקראתו. יש לאמן את התודעה, את הרגישות, את הערנות תוך ריקוד, ומכאן באופן די ישיר, משתכללות גם היכולות התנועתיות.
הריקוד שלי מתחיל באדמה. בהתבוננות והרפיה בתוך התנועה. בתנועה הפנימית. בעיניים עצומות, אני מתבוננת בדפיקות הלב, בהתרגשות, במגע כפות הרגליים ברצפה, בפחד, ברצון לברוח, ברצון להתחיל.

מתבוננת ומרפה. הרפיה והכלה של מה שיש באותו הרגע. ההרפיה ב"מציאות הנוכחית כפי שהיא" מאפשרת מרחב לריקוד לקרות.
ומכאן, עדיין בלי תנועה חיצונית, אני יוצרת קשר עם הנשימה, כדי לחדד את המודעות ל"מה קורה איתי עכשיו?", אני ערה לנשימה הנכנסת ויוצאת דרך האף, ולנשימה ה"עורית" של נקבוביות מעטפת הגוף.

אני רוצה לדעת מה הגבולות שלי; היכן אני מתחילה והיכן נגמרת? מה היחסים בין האיברים השונים? מה היחסים ביניהם למרחב? כמו מציירת בעיני רוחי את קווי המתאר שלי, לא רק ויזואלית אלא תחושתית.

וזה בבחינת מתכת.
כשהנוכחות שלי בהירה, כשהגבולות ברורים, מתבהר הרצון של הגוף הזה, של הריקוד הזה, ומתגלה כרב פנים, כלומר אני חווה אפשרויות רבות של תנועה, שיכולות להתחיל ממקומות שונים בגוף, למקומות שונים במרחב, באיכויות שונות של תנועה.

ומכאן, מהעומק הזה של הרצון הבסיסי של המים, שניזונים כראוי מהמתכת, יוצאת התנועה לאוויר העולם וקובעת צורה.

לידתה של התנועה הפנימית היא תחילתה של תנועת הגוף במרחב, וזו צומחת ומתפתחת בהדרגה. מתוך הידיעה הבהירה של הרצון, הגוף מחל לעשות את רצונו בתנועה. כאשר הרצון בהיר, ההחלטה לצאת לתנועה ומימושה קורים בו זמנית, כלומר כאשר המים מזינים את העץ יש זרימה הרמונית בין הפוטנציאל והביטוי, והם למעשה אחד.


וכך ממשיך לו הריקוד להתהוות מתוך רצונו שלו, כשלעיתים הוא זקוק לעצירות, לשם כוונון מחודש, חיבור מחודש, לשם התהליך שמתואר לעיל, כלומר, שוב להתכוון למקום שמרפה ומכיל את הרגע כפי שהוא (אדמה), יודע בבהירות את הגבולות (מתכת), שמבהירים את הרצון (מים) שצומח לתנועה (עץ). איזה חסד הוא שאפשר להתחיל כל רגע מחדש...

הבשלת הריקוד קורית כאשר נוכחות מלאה ברגע נוכחת בטבעיות תוך כדי תנועת הריקוד, תנועת החיים, ללא צורך בעצירות שכאלו. ההבשלה היא כאשר התודעה מספיק פתוחה ומשוחררת, והזרימה בין גוף ותודעה היא חופשית.

כמו הלב, האיבר המיוחס לאלמנט האש, ששליטתו הקיסרית היא מתוך שקט ובהירות, שמאפשרים ידיעה של ההוויה כולה, כלומר מעצם היותו חלל נקי וריק, הוא מאפשר מעבר חופשי של הכל.

הבשלה זו, שיש בה שליטה מתוך חופש, מביאה שמחה גדולה; היכולות הפיזיות, הזרימה, התקשורת, הקצב הפנימי של הריקוד – הכל נפתח, משתחרר, חוגג, ועם זאת בהיר, ער וקשוב.

הבשלה זו היא בבחינת אש.
אחת הפעמים שזכיתי לחופש כזה בריקוד, היתה דיאלוג ביני לבין מתופף, דיאלוג באלתור בתנועה וקצב. זכור לי, שמידת ההתמסרות לרגע, לצליל, לגוף, לתנועה היתה טוטאלית, מה שאפשר לי חופש תנועה וביטוי שלא הכרתי. הרגשתי נתמכת ע"י דפיקות התוף, הרגשתי נישאת ע"י האוויר.

ממש עפתי, אך בשליטה מלאה. זו היתה שמחה גדולה. ודרך העיניים הסיניות, אני מפרשת שמחה זו כזרימה הרמונית בין האלמנטים, עליה אחראי אלמנט האש, וכן כקשר זורם ושוטף בציר האנכי בין מים לאש, ביןzhi ל-shen ; קשר בין הרצון העמוק והבסיסי של הגוף לבין הרצון הגבוה, ההשראה של התודעה.

לא כל ריקוד זוכה למהלך הרמוני, שמבשיל לריקוד הנשלט בידי חופש, אך המסגרת הזו של הרפיה בתוך המודעות, ופעולה מתוכה תומכת ומכוונת לשם.

החופש הזה אליו אני חותרת בריקוד, שהוא גם השליטה המוחלטת, הוא למעשה המרחב לאפשר לדברים להיות, לקרות, לעבור דרכי כריקוד. אז ניתן לחוש בזרימה הרמונית של הזנה ובקרה בין האיכויות השונות של חמשת האלמנטים. אין פער בין פוטנציאל למימוש, אין תחושת נפרדות, אלא מעבר חופשי של מופעים. אך כאשר המצב אינו של תנועה ופעולה מתוך הרפיה עם כל מה שמופיע, אלא תגובה מתוך הזדהות עם מה שמופיע, ובעיקר כשיש הצפה של מופעים כמו: פחד, שאפתנות, בלבול, קנאה, ניתוק, כיווץ וכדומה , נוצרת חוויה של נתק. התגובה בד"כ באה לידי ביטוי באחד משני אופנים: שיתוק או "ברבור תנועתי" בלתי פוסק. חוסר או עודף מדומה.

לדוגמא: כאשר אני עולה לרקוד ומתעורר בי פחד גדול, ואני לא מצליחה להתבונן בו, להכיל אותו ומשם פשוט (או לא כ"כ פשוט) לרקוד אותו, כלומר האדמה לא מצליחה לבקר את המים.

המוצא שלי במצב כזה הוא ההתכוונות לחיבור לנשימה, אם אני יכולה, ואף פשוט יותר, חיבור לגוף ולגבולותיו, כי מהחיבור לגוף צומחת בהירות של הרצון, ומתוך הרצון התנועה יכולה לצמוח, כלומר הזנה מאוזנת של מתכת - מים - עץ. אך אם מסך הפחד עבה מידי, ואין לתודעה נגישות למתרחש בגוף, אז קרוב לוודאי שתקרה אחת מן האפשרויות; התפרצות מוגזמת של תנועה או גמגום קטוע ותקוע של תנועה.

מים בחוסר לא יכולים לבקר כראוי את האש, וזו יכולה להתפרץ בהתלהבות, שמחה מוגזמת, high (חוסר ין שמוליד יאנג מדומה). הם גם לא יכולים להזין כראוי את העץ, שנותר ללא אנרגיה לצמוח, לצאת החוצה, להתבטא בפועל. וכן, עץ חלש, hun חלש לא מאפשר ל-shen להשראה, להתבטא בפועל, לכן יש גמגום של האש, כי כוח היצירה של העץ חלש. כמו-כן, עץ שלא מוזן כראוי ע"י מים נוטה להתפרץ ולהשתלט על האדמה, וזו לא יכולה לבקר את המים כראוי, והפחד ממשיך לחגוג...

הצגתי כאן יחסים אפשריים בין האלמנטים , ואיני יודעת מי מהם, מתי ובאיזו מידה אכן מתרחש, ואין זה משנה עבורי, כי אם החוויה עצמה. ואם זו יכולה להתבהר, להפתח ולהיות שקטה וחופשיה באשר היא, בהשראת מודל חמשת האלמנטים – הרי זה מבורך.


* * *

ענת לומברוזו - שותפה יוצרת בקבוצות אימפרוביזציה החוקרות דרך תנועה וקול את מרחב הפרפורמנס. מלמדת אימפרוביזציה ומדיטציה בארץ, בהודו ובאירופה, דרך תנועה, קול ומגע. עבודתה ניזונה מתחומים אלו כמו גם, מבוטו, יוגה, פלדנקרייז ושיטת פאולה. בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין ,בי"ס מגע להכשרת מטפלי שיאצו ולימודי חוץ בבי"ס לתיאטרון חזותי.
סדנאות של אימפרוביזציה בין 5 האלמנטים מתקיימות במקומות שונים בארץ - לפרטים:ענת- 054-8003847.

ענת לומברוזו רוקדת, מתרגלת ומלמדת אימפרוביזציה ומדיטציה בארץ, בהודו ובאירופה,דרך תנועה,קול ומגע. עבודתה ניזונה גם, מבוטו, יוגה, פלדנקרייז ושיטת פאולה. בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול, בי"ס מגע להכשרת מטפלי שיאצו ולימודי חוץ בבי"ס לתיאטרון חזותי.