לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

יוגה נשית מה היא?



מאמר המסביר מהי יוגה נשית ובמה היא יכולה לתרום לחייה של כל אישה.

יוגה נשית

מאת: גיתית אדרעי

ככה נראה היום שלי:

מתעוררת מצלצול השעון המעורר מוקדם בבוקר, רוחצת פנים, מתלבשת, שותה תה, לוקחת נשימה עמוקה והופססס, הנה זה מתחיל...

משמרת ראשונה :
להעיר את הילדה ולטפל בה, לצחצח שיניים, להסתרק, להתלבש, להכין תיק עם בגדים להחלפה, לאכול משהו ולנסוע לגן.

משמרת שנייה :
להספיק עד 08:30 לנחות בעבודה. לשרת לקוחות במרץ ועם חיוך תוך כדי תקשורת נעימה וסבלנית עם הבוס והעמיתים וגם אליהם לחייך.

משמרת שלישית :
בשעה 17:00 בדיוק לאסוף את הילדה מהגן. ואז ? גן שעשועים, ג`ימבורי, חוג, להזמין חברים אלינו הביתה או ללכת אליהם, ארוחת ערב, מקלחת, סיפור לפני השינה והנה, יופי, היא כבר נרדמת...

משמרת רביעית :
כבר 20:00, עייפה אבל נשאר עוד לסדר ולנקות את הבית, לשטוף כלים, לשים בגדים במכונה וגם לתלות אותם ולהשאיר זמן איכות לטיפוח הקשר עם בן הזוג.

22:00 אני נשארת עם הלשון בחוץ, עייפה ומותשת נכנסת למיטה וישנה עד שעוד בוקר מתחיל.

נשמע לך מוכר?

קשה להבין איך אנחנו נשארות בריאות ושפויות אחרי כל זה.
מה שעצר עבורי את המרוץ הזה היה היוגה הנשית. לפתוח את היום באימון יוגה נשית עושה את כל ההבדל. התרגול מרגיע ומחזק ומעניק כלים להתמודדות היום-יומית שלי. פתאום החיים נראים קצת יותר קלים.

היוגה, היא תורה עתיקה לאימון הגוף והנפש, שהובאה מהודו אל המערב. היוגה בנויה בעיקר על תרגול פיזי, שמכיל תנועות ותנוחות ומודעות לנשימה. כל אלה גורמים להגברת הבריאות והאיזון הנפשי והפיזי של המתרגל. מערכת הדם מתאזנת, מערכת עצבים נרגעת, מערכת החיסון מתחזקת, המערך ההורמונלי מתאזן, פעולת האיברים הפנימיים מתייעלת ועוד. היוגה מאפשרת תהליכים של ריפוי והבראה בגוף ובנפש כאחד.

היוגה הנשית, היא שיטה לתרגול יוגה שפותחה ע"י מירה ארצי-פדן (ממחברות רב-המכר "טבעי ללדת"). השיטה שואבת את עקרונותיה מתוך היוגה ומתאימה אותם לגוף האישה בעולם המערבי.

המיקוד העיקרי ביוגה הנשית הוא באגן. האגן הנשי בשונה מאגן גברי מכיל את הרחם שלנו המושפעת רבות מההורמונים הנשיים ולכן היא נתונה לשינויים משמעותיים במהלך חייה של האישה: מחזור חודשי, היריון ולידה, גיל המעבר.
בתחתית האגן מצויים שרירים מיוחדים שתפקידם יחד עם השרירי הגב והבטן לייצב (נקראים "השרירים המייצבים") את גופנו כאשר הלחץ התוך בטני עולה. מצב זה קורה כאשר אנו מרימות משא כבד כגון שקיות מהסופר או מחזיקות את הילד על הידיים וגם כאשר אנו עושות פעילות גופנית מאומצת כגון ספונג`ה. אפילו עיטוש או שיעול מפעילים לחץ רב באזור הבטן. שימוש לא נכון בשרירים המייצבים עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך ולגרום לכאב, כמו כאב גב שרבות הנשים שסובלות ממנו.
תפקיד נוסף של שרירים אלו הוא לתמוך ולערסל את כל האיברים הפנימיים שנמצאים באגן: רחם וצוואר הרחם, מעי-גס, שלפוחית ודרכי השתן ועוד. שימוש לא נכון בשרירים המייצבים וחוסר במודעות אליהם יכולה לגרום לצניחות של האיברים הפנימיים ולדליפות לא נעימות של שתן.

במהלך גדילתנו המודעות לשרירים אלה הולכת וקטנה, עד למצב שבו אנו לא מסוגלות להרגיש אותם ובטח שלא להניע אותם בצורה טובה. תרגול היוגה הנשית מעלה את המודעות לאגן ולשרירים הפנימיים, משפר את זרימת הדם באגן ועשוי להגביר את העצבוב של מערכת העצבים באזור. ייצוב שרירי האגן ומרכז הגוף ישתפר וכך גם יציבת הגוף כולו, זרימת ההורמונים אל האגן וממנו תתאזן ותביא להקלה על תופעות שקשורות למחזור החודשי. הנעת האזור עשויה להקל על גם על קשיים ובעיות עיכול ולהגביר את חילוף החומרים בגוף.
בנוסף נשים שמתרגלות יוגה נשית מספרות שהן חוות גם שיפור בעת קיום יחסי מין, ברמת הביצוע וההנאה מהמין.

התרגולים ביוגה הנשית מותאמים לתקופות השונות של המחזור החודשי:
בתקופת הוסת, שבה אנו נוטות לעייפות, למצב רוח מדוכדך ולחוסר מוטיבציה, התרגול יהיה רך יותר, מרגיע, משחרר ומנקה.
לקראת הביוץ ובביוץ עצמו, שזו תקופה בה האנרגיה הפיזית בסימן עליה, אנו יותר יוזמות ומבצעות, יותר יצירתיות ויותר נוטות להחצין את רגשותינו, התרגול יהיה יותר דינמי וממריץ. נלמד גם תנוחות שמעודדות ומשפרות את הפריון.
אחרי הביוץ ישנה ירידה באנרגטיות שלנו לקראת הוסת. בתקופה זו נלמד תרגילים שיכולים להקל על תופעות טרום- וסת כגון כאבי מחזור (PMS).
יוגה נשית בהיריון יכולה לתמוך ולהקל על סימפטומים שליליים בהיריון, כגון: בצקות, בחילות, צרבות, כאבי גב וכיוב`.
בגיל המעבר יוגה נשית יכולה לעזור בהזרמת דם תקינה בגוף, העלאת הדופק, שימון המפרקים והקלה בתופעות לוואי של גלי חום ואיבוד סידן.

לסיכום, ניתן לומר כי היוגה הנשית הינה דרך מעשית ויעילה לאימון הגוף הנשי וליצירת איזון, חוזק וגמישות בשרירים, בשלד ובאיברים הפנימיים. עם התרגול ניתן יהיה להרגיש את ההשלכות גם ברמה הנפשית- יותר ביטחון, מיקוד רוגע ושלווה.

המאמר פורסם גם כאן »

גיתית אדרעי גיתית אדרעי
מורה מנוסה ליוגה נשית ומחול.
בוגרת קורס הדרכת יוגה נשית- שיטת מירה ארצי -פדן.
בוגרת קורס הדכרת יוגה לנשים בהיריון ולאחר לידה מטעם וינגייט.
בעלת תואר ראשון במחול ותנועה מטעם האקדמיה למוזיקה ולמחול בי-ם.

שיתוף חברים
עם : גיתית אדרעי