בונים במת מחול בירושלים – מחול שלם



בשנים האחרונות יוצרי מחול ירושלמים פועלים למסד את פועלם. בשנת 2002 התאגדו יוצרים עצמאיים דוגמת רובי אדלמן, עפרה אידל וצפירה שטרן, ולהקות כמו קולבן דאנס וורטיגו, לערבי הופעות משותפים.

שש שנים חלפו, והיום מתקיימים בירושלים שני פסטיבלים – Euroשלם ומחול שלם – וחלל חזרות, שיהיה בית ליוצרי המחול העצמאיים בירושלים, עומד לפני שיפוץ.

"האפשרויות הרגילות שיש לרקדנים שמסיימים לרקוד בלהקות מחול מקצועיות בירושלים ובוחרים להמשיך כיוצרים, הן להמשיך כיוצר עצמאי בתל אביב או לנסוע לחו"ל, כמו שאני עשיתי", אומר אדלמן, המנהל האמנותי של מחול שלם בשיתוף עם עפרה אידל, "רצינו להתעקש לעשות את זה בירושלים ולאפשר במה של מחול עצמאי מקצועי. אנחנו מייצרים אלטרנטיבה מקצועית במסגרת תומכת, שתאפשר לנו להמשיך לעשות את מה שחשוב לנו לעשות, בירושלים".

"בהתחלה חיפשנו מפיקים וארגנו אירועים קטנים, שאנחנו כיוצרים פרסמנו יחד. סגירת תאריך יעד להופעה עודדה יוצרים ליצור, ומערבים בודדים בשנה החלטנו להרים פסטיבל, לשלב יזמים ויוצרי מחול ולהפוך את היוזמה למרכז מחול ירושלמי עצמאי – מקום שבו יוצרים מירושלים ייצרו ויעלו הופעות לצד יוצרים מתל אביב ומהעולם".

ב-2008, השנה הרביעית של פסטיבל מחול שלם, ניכרת התרחבות של הפעילות וגוברת התמיכה שמעניקים לו מגוון של אישים וגופים. לצד חמש בכורות של יוצרים מירושלים ומתל אביב, הועלו בפסטיבל ארבע עבודות של להקות מאפריקה. שלמה פלסנר (שבעבר ניהל אמנותית את פסטיבל אינטימדאנס בתיאטרון תמונע) ליווה אמנותית את היוצרים בפיתוח העבודות. בין ההפקות הירושלמיות היו הכלב האינטואיטיבי מקשקש בזנב הרציונלי של אדלמן, בביצוע ג`ואל בריי. זו עבודת וידיאו-דאנס מעניינת, שנעשתה בשיתוף מוזיאון המדע בירושלים ומתרחשת בתוך אינסטלציה. "היצירה תעסוק בתפישת המציאות המשתנה במוח האנושי, המבוכה הנוצרת עקב הדינמיות של המוח בתפישתו את האירועים המתרחשים מחוצה לו ובתפישתו פיסות זיכרון, המוצעות כמשען ל`הבנת המצב` ונקיטת עמדה כלפיו", כתב אדלמן בתוכנייה. על הבמה הוצב בקו אלכסוני מעין כלוב ועל שתיים מדופנותיו הוקרנה בווידיאו דמותו של הרקדן הנע בתוכו.

לילך גביש כתב העת מחול עכשיו יוצא לאור פעמיים בשנה ומטרתו לשקף את העשייה במחול בישראל ולתת במה לכתיבה איכותית של אנשי מחול.
עורכות: ד"ר רות אשל, ד"ר הניה רוטנברג.
מו"ל: תמונע
לרכישה: תמונע 03-5629462

כל הרשימות של מחול עכשיו:

לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

"כל יום שלא רוקדים בו לפחות פעם אחת – הוא יום שהולך לאיבוד" (פרידריך ניטשה)מאז ראשיתה של התרבות האנושית מחפשים בני אדם תשובות לבעיותיהם הקיומיות» מאת דן רונן

13/01/2009
לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

» מאת דן רונן

תיאטרון, תנועה, טקסט והיחס ביניהם

תיאטרון, תנועה, טקסט והיחס ביניהם

ראיון עם היוצרת רות קנר – יונת רוטמן רות קנר היא יוצרת בעלת שפת מופע ייחודית, המעלה בשנים האחרונות יצירות רבות, שזכו לביקורות אוהדות ולשבחים» מאת רות אשל

13/01/2009
קזוארות  מארג נשי  מחול אתני במחול בימתי

קזוארות מארג נשי מחול אתני במחול בימתי

רננה רז רוקדת על הזהות הישראלית, התועה והמתלבטת בין מקורותיה הרבים. להבדיל מיוצרים ישראלים אחרים, הממהרים להצמיד לעבודתם כותרות של אוניברסליות, רז בוחרת לעסוק דווקא בתרבות המשוסעת בישראל.» מאת עינב רוזנבליט

13/01/2009
צמתים של חיבור ופירוד

צמתים של חיבור ופירוד

בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל.מערכת היחסים בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל ידעה תהפוכות ושינויים.» מאת רות אשל

13/01/2009
צמתים של חיבור ופירוד

צמתים של חיבור ופירוד

» מאת רות אשל

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה – מקום המלה, מקום התנועה התיישבתי לכתוב על המלה ועל התנועה. בשבילי לכתוב על מקום המלה ומקום התמונה פירושו לכתוב על שפה.» מאת נאוה צוקרמן

27/10/2008
מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

» מאת נאוה צוקרמן

שפת הבלט הקלאסי ב"ציפורנים" של פינה באוש

שפת הבלט הקלאסי ב"ציפורנים" של פינה באוש

להכיר בעבר ולחיות את ההווה: קריאה אינטרטקסטואלית של שפת הבלט הקלאסי ביצירה ציפורנים מאת פינה באוש» מאת יונת רוטמן

27/10/2008
פריחת המחול העכשווי בישראל כיום

פריחת המחול העכשווי בישראל כיום

כשאומרים פריחה – למה מתכוונים? הפריחה של המחול בישראל מזה כשני עשורים אינה מובנת מאליה והיא תולדה של דרך ארוכה ומפותלת של יצירת מחול אמנותי לעם שאין לו היסטוריה ארוכה של מחול לבמה משלו.» מאת רות אשל

27/10/2008
רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

אחד הריקודים היפים והמרתקים שעלו לבמה לאחרונה הוא רעש לבן (2008) של נועה ורטהיים, בביצוע להקת ורטיגו.» מאת הניה רוטנברג

27/10/2008
רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

» מאת הניה רוטנברג

לשכוח את המלים: יסמין גודר

לשכוח את המלים: יסמין גודר

לשכוח את המלים: טקסט ביצירתה של יסמין גודר.אתה אומר שמלים שונות מציוץ האפרוחים. האומנם יש בדל? צ`ואנג-דזה, 1997, עמ` 17נהוג לחשוב שמלים משקפות את המציאות, אך אבחנות של מלים הן רק רדוקציה מילולית לקיים;» מאת עינב רוזנבליט

27/10/2008
לשכוח את המלים: יסמין גודר

לשכוח את המלים: יסמין גודר

» מאת עינב רוזנבליט

שתפו חברים