לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

איזון בין טכניקה לחופש בתנועה



תנו לטכניקה להרחיב אתכם ולא לצמצם. תנו ליצירתיות לנבוע ממרכז הווייתכם.



ריקודי בטן כיום בארץ מתחלקים לשני זרמים עיקריים.
האחד הוא לימוד הטכניקה- מצרי, טורקי, בלאדי, סעידי ועוד סגנונות שונים, והשני- ברוח העידן החדש- ריקודי בטן הוליסטיים, בהם הלימוד מתמקד סביב חיבור אל הגוף, אל הנשיות, העוצמה והרוך, כוחות הריפוי של הריקוד, והשימוש בו ככלי לחיבור רוחני.

בניגוד לתפיסה הרווחת על ריקודי בטן- שקל ופשוט לענטז ולנענע- הטכניקה היא קשה ומאתגרת אפילו לאנשים שלמדו כבר סגנונות שונים של תנועה. הדגש הוא על הפרדות בין חלקי הגוף השונים והנעת כל חלק בפני עצמו. נדרשת שליטה גבוהה בגוף שנובעת מתוך שחרור פנימי עמוק. בשלב יותר מתקדם מתפתחת הקואורדינציה כך שניתן להניע חלקי גוף שונים במקביל, כשכל חלק עושה תנועה אחרת, ובקצב אחר.

כמה מילים על קואורדינציה- עפ"י הניסיון שלי- קואורדינציה נובעת משקט נפשי, ויכולת "לצאת מהראש"- זאת אומרת- לא לחשוב על מה שצריך לעשות אלא להרגיש מהלב, מהבטן.
יש שטף של מחשבות שעובר במח כל רגע ורגע, ויוצר עומס גם במרכז הרגשי.
כשמנסים ומתקשים לבצע תנועה מסוימת, המח מופגז במחשבות כמו- "אני אף פעם לא אצליח!", "אוף! איזה דפוקה אני!", "למה לה זה כן מצליח?!", "משהו לא בסדר בי!", "הי! הנה זה מצליח לי!...שיט, שוב התבלבלתי...", ועוד ועוד....
כל מחשבה כזו מובילה אחריה גם תגובה רגשית, שמשפיעה על הגוף וגורמת לו להיסגר.
עם מח עמוס כל כך ומרכז רגשי סוער אין הרבה סיכויים לקואורדינציה.
הפיתרון הוא לתת למחשבות לעבור וללכת הלאה, להרגיע את הנשימה ולתת לה להרגיע את הגוף. למצוא מרכז שקט בתוך עצמנו (בהמשך אסביר מהו) ולהיתמך במרכז הזה.
מתוך השקט- הגוף חוגג עם המוזיקה והטכניקה הופכת לשפה חדשה שהגוף לומד. עם הזמן (סבלנות היא מעלה חשובה בלימוד ריקודי בטן) השפה נטמעת בגוף וכבר לא צריך לחשוב מה לעשות. בדיוק כמו לימוד שפה חדשה- בהתחלה אנחנו מגמגמים משפטים וחושבים על כל מילה, ולאט לאט עם התרגול אנחנו פשוט מבטאים את מה שבתוכנו בעזרת השפה הזו, בלי לחשוב, בלי לעצור.

לימוד הטכניקה חשוב בעיני מכיוון שהוא פותח אופקים חדשים בגוף, מרחיב את השפה התנועתית ומוסיף גם עושר תרבותי. התנועות של ריקודי הבטן מחברות אינטואיטיבית אל תרבויות עתיקות בעלות ידע קדום, אל עומקים אחרים שלא קיימים בתרבות המודרנית.
לימוד טכניקה שונה כל כך מלמד את המח, דרך תנועות הגוף, שאפשר להיפתח לעוד ועוד דרכים שונות של תנועה- מה שמשפיע גם על הפתיחות שלנו כאנשים לדרכים חדשות, להתנסויות ורעיונות שקודם לא היו בטווח האמונה והאפשרויות שלנו. כל מה שהגוף חווה- עושר, פתיחות, גמישות, יציבות וכו`, משפיע באופן ישיר על החוויה הרגשית והמנטאלית שלנו.

ועם זאת- לימוד טכניקה בלבד עלול להשפיע בצורה ההפוכה בדיוק- הוא עלול לגרום לנו לחשוב שככה ורק ככה צריך לרקוד ריקודי בטן- שרק הסגנון שלמדנו הוא "באמת" אוטנטי.
הטכניקה, שבכוחה לשמש כקרש קפיצה מדהים אל אינסוף אפשרויות של תנועה, הנאה וחיבור, עלולה, ללא הכוונה נכונה, להפוך לכלא, לגבולות שלא מאפשרים לנו להיפתח אל דרכים אחרות.
היא עלולה להשאיר את החוויה התנועתית "בתוך הראש" כשאנחנו סופרים צעדים וחושבים איזו תנועה לעשות. בחוויה הזאת אין הנאה, אין זרימה. הגדרות נוקשות מדי של מה זה כן ריקודי בטן ומה זה לא, מקצצות לנו את הכנפיים ומשפיעות בזאת גם על הפתיחות שלנו כבני אדם והיכולת שלנו לחבוק דרכים שונות, דעות ורעיונות שונים.

מספר שיטות הלימוד של ריקודי הבטן כיום הוא כמספר המורות.
כל אחת מפתחת את הדרך שלה ללמד, עפ"י ניסיונה, השפעות מהמורים שלימדו אותה, מהחיים שלה ומלימודים אחרים של דרכי תנועה, תראפיות למיניהן ולימודים אקדמאיים.
זה מה שאני אוהבת בלימוד הריקוד הזה- הוא לא חד משמעי, כמו בלט למשל. הוא אינסופי, ואפשר לזרום איתו אל כל כך הרבה עולמות שונים, להתרחב איתו, להעמיק איתו.

לטעמי- חשוב שהמורה תהיה בעלת ידע על מבנה הגוף ודרכים בריאות ליציבה ולתנועה, מכיוון שקיימת סכנה של פגיעות ברכיים, גב ובכלל, אם אנחנו מחקים מורה שרוקדת באופן שלאורך זמן פוגע בגוף.
כמו כן חשוב שיהיה לה הידע לתקן יציבה ותנועות שיכולות לגרום לנזק.

הרבה מאד מורות כיום מעשירות את עולמן בלימוד יוגה, פלדנקרייז, אמנויות לחימה ועוד שיטות שהוכיחו את עצמן לאורך ההיסטוריה כמרפאות ומאזנות גוף נפש ורוח.
קיימים גם קורסים להכשרת מורות לריקודי בטן שבהם לומדים אנטומיה ופיזיולוגיה.

בעיני- ה"חוק" היחידי בריקודי בטן הוא שמירה על בריאות הגוף. יותר טכניקה או יותר זרימה, סגנון זה או אחר- הכול טוב, כל עוד הגוף נשאר בריא. ואם המורה יודעת איך להיעזר בריקוד על מנת לשפר עוד יותר את בריאות הגוף והנפש- הרי זה משובח!

וזה לוקח אותי אל הזרם השני- ריקודי בטן הוליסטיים. כן, אמנם כתבתי קודם "ברוח העידן החדש"- אך כמו דברים רבים בעידן זה, המקורות שלהם נובעים אי שם בעבר הרחוק מאד של האנושות, כשעוד לא הייתה ציוויליזציה, כשאנשים חיו בשבטים והיו מחוברים למחזורי השמש והירח, לטבע, לאמא אדמה, ומעל הכול- לגוף שלהם. עוד לא היו רעיונות של איך צריך להראות ומה צריך ללבוש. הגוף זכה להכרה של מה שהוא באמת- משכן לנשמה- וככזה זכה להערכה ותשומת לב מיוחדת. בסין העתיקה נולד הצ`י קונג ככלי לאיזון הגוף אל מול הטבע, אל מול הזרימה הטבעית של היקום, וכדרך לאפשר לנשמה להיות מחוברת לכוחות שמניעים את הבריאה. בהודו נולדה היוגה, וכך בכל חלק של העולם ובהתאם לאנרגיה הייחודית שקיימת בו, נולדו שיטות שונות לשימור ופיתוח הבריאות, ולאיזון גוף נפש ורוח.
במדבר, עם צלילי החליל והתוף, עם השקט העוטף של הנוף ועם החום הלוהט של השמש, האדמה והאש, המים והאוויר, נולדו מתוך הנשים, המאזנות עצמן אל מול הנוף הקסום, השקט, והמסתורין של המרחבים העצומים- תנועות קסומות, מעגלים וספיראלות, פעימות, שמיניות וגלים. תנועות שבכוחן לקחת אותנו פנימה אל הנפש, מעלה אל הרוח, להניע את אנרגיית החיים בתוכנו, לתת ולקבל, להרגיע או להעיר, להזרים קסם אל תוכנו ואל הסובבים אותנו.

בשבילי- חוויה שלמה של ריקודי הבטן היא השילוב בין הטכניקה והעולם הפנימי. שילוב שגורם להתכה, מצב שבו כבר אין הפרדה בין שניהם.
הדיוק של הטכניקה נותן לי משמעת, מסגרת, ובכך עוזר לי כאדם לדייק את עצמי בחיים מול המטרות שלי, מול הדרך שלי, בעשייה והגשמה. הריקוד החופשי המרפא מזכיר לי את אינסוף האפשרויות שפרושות לפני.
הטכניקה, כשהיא נלמדת בדרך הבריאה המקנה מרכז חזק- ודיוק התנועות לא על פי רעיונות של סגנונות שונים אלא על פי המרכז הזה- מקנה לי את חווית האמצע, האיזון, מקום שבו אין הפרדה בין הגוף לבין הנשמה השוכנת בו, בין החומר והרוח.

במזרח, מקום פריחתן של רוב תורות הרוח, שואפים כיום להיות כמו במערב.
במערב, איפה שהראש תפס פיקוד והרוח והלב נשכחו- מנסים כיום להידמות יותר למזרח.
העולם, באופן טבעי, שואף לאיזון. כמו חוק הכלים השלובים.

בריקודי הבטן אני שואפת לאיזון של טכניקה ודיוק אל מול המרכז, לבין חופש אינסופי של תנועה ויצירתיות.
כששני קצוות אלו מאוזנים, אנחנו מגלים שהם לא באמת סותרים אחד את השני, אלא מציעים ביחד עולם עשיר יותר, עמוק יותר שפותח בפנינו עולמות מדהימים של שפע, אושר חיבור והנאה. קרקוע ותעופה.

ומהו דיוק אל מול המרכז? מהו המרכז השקט בתוך עצמנו? - עמוד, צינור המוליך אנרגיה מהאדמה אל השמיים, ומהשמיים אל האדמה. הוא מתחיל באזור הפרינאום, בין הפתחים התחתונים, בבסיס עמוד השדרה, ועובר במרכז הגוף צמוד לעמוד השדרה עד הקודקוד.
לאורך עמוד זה קיימים מרכזי אנרגיה- צ`אקרות, כשכל מרכז כזה "אחראי" על תחומים שונים בחיינו. (ביטחון, מיניות, הגשמה, אהבה, תקשורת, מודעות עצמית, פתיחה לאינסוף)
בעזרת תרגולים שונים הקיימים בשיטות קדומות כמו יוגה, טנטרה, אמנויות לחימה סיניות ויפאניות ועוד, ניתן לחוש את העמוד המרכזי הזה, לפתוח את זרימת האנרגיה בו ולאזן את המרכזים שלאורכו.
השפעת האיזון הפיזי והאנרגטי הזה, מקנה לנו באופן טבעי "עמוד להישען עליו".
עמוד המאזן ומכיל בתוכו את המרכז המנטאלי (המח), המרכז הרגשי (הלב) והמרכז האינטואיטיבי, זה שנובע מהמקור- מקור הבריאה. (בטן תחתונה)
עמוד זה ייתן לנו יכולת בקבלת החלטות נכונה, הערכה עצמית מאוזנת, ימנע מאיתנו את הצורך האובססיבי לקבל הערכה, קבלה ואהבה מבחוץ ויהווה עבורנו מקום שקט לחזור אליו כל פעם שאנחנו מרגישים רעש בראש, חוסר שקט פיזי, וסערת רגשות.
הקסם והיופי של כל זה- הוא שכשאנחנו מוצאים את העמוד הזה, האמצע, המרכז של מי שאנחנו, אנחנו מתחברים בעצם למרכז של העולם, של הבריאה.
כי המקור הוא המקור ומשם אנחנו צצים, וכן- לשם אנחנו חוזרים.
וכשאנחנו מחוברים למרכז הזה אנחנו נפתחים אל חכמת הפשטות, אל סוד החיבור בין החומר לרוח.
אנחנו לומדים על איזון בין הניגודים. מתוך איזון אנחנו מתעלים מעל הניגודים ונפתחים אל מרחב רחב ועמוק הרבה יותר, המכיל בתוכו את שני הקצוות.
אנחנו תוצאה של איחוד החומר עם הרוח. כל ניסיון שלנו לבחור רק בצד אחד יוביל לחוסר איזון.
הטכניקה, צורות מוגדרות בגוף- מייצגת את החומר.
החופש, היצירתיות, המבט פנימה בריקוד, מייצגים את הרוח.
אם ניתן לשניהם להיות בנו במלואם, הטכניקה הכי מדויקת עם החופש הכי רחב- נשיג את החוויה הכי מדהימה שהריקוד יכול לתת: שקט, חיבור, בינה, אהבה, שחרור וצמיחה.

תנו לטכניקה להרחיב אתכם ולא לצמצם
תנו ליצירתיות לנבוע ממרכז הווייתכם.

המאמר פורסם גם כאן »

שירי שילון שירי שילון- ריקודי בטן
חיזוק, שחרור, איזון ושמחה!
מורה מוסמכת לריקודי בטן, מדריכת צ`י קונג ומנחה לתנועה חופשית ומדיטציה בתנועה. משלבת תפיסות מערביות ומזרחיות תוך שימת דגש על בריאות הגוף והנפש. בעלת נסיון של למעלה מ- 15 שנה בתחום.

כל המאמרים של שירי שילון DaoDance:

DaoDance - הדרך הנשית לחיזוק וחיבור גופנפש

DaoDance - הדרך הנשית לח

DaoDance הינה שיטת תנועה לנשים התומכת בכל מעגלי החיים-עידוד הפוריות, תנועה בריאה בהריון ואחרי לידה, איזון בגיל המעבר, חיבור לגוף ולנשיות, בריאות פיזית ונפשית» מאת שירי שילון

לרקוד אל החופש

לרקוד אל החופש

הריקוד הוא כלי לשחרור, לשמחה שלא נגמרת, לחיבור אל האינסוף.» מאת שירי שילון

לרקוד אל החופש

לרקוד אל החופש

» מאת שירי שילון

הגוף -  שער אל הרוח

הגוף - שער אל הרוח

הגוף הוא המקום בו המקור- הבלתי-גשמי- פוגש את הגשמי.הוא השער שלנו אל הנצחי.» מאת שירי שילון

הגוף -  שער אל הרוח

הגוף - שער אל הרוח

» מאת שירי שילון

ללמוד מהריקוד

ללמוד מהריקוד

ללמוד מהריקוד- איך לחיותלחיות בזרימה נעימה, נכונהזרימה שקורית מעצמה» מאת שירי שילון

ללמוד מהריקוד

ללמוד מהריקוד

» מאת שירי שילון

ריקודי בטן בשילוב תורת הצ`י קונג

ריקודי בטן בשילוב תורת ה

הצ`י קונג הוא השקט האינסופי שברקע,הריקוד הוא הציור, הצבעים והצורות.ביחד הם יוצרים חוויה שלמה של חופש בתוך הגוף,איזון מזכך של הנפש, וחיבור מבורך אל הרוח.» מאת אפטי- שירי שילון

ריקודי בטן בשילוב תורת הצ`י קונג

ריקודי בטן בשילוב תורת הצ`י קונג

» מאת אפטי- שירי שילון

המפגש שלי עם צ`י קונג

המפגש שלי עם צ`י קונג

עם הנשימה לשוט אל עולמות בתוכי שנפתחים, עוד ועוד, באינספור צורות ושקט. צ`י קונג- מדיטציה בתנועה ושיטת ריפוי רבת עוצמה» מאת אפטי- שירי שילון

המפגש שלי עם צ`י קונג

המפגש שלי עם צ`י קונג

» מאת אפטי- שירי שילון

כל הפעילויות של שירי שילון DaoDance:

ריקודי בטן

ריקודי בטן

תנועות ייחודיות ועמוקות שמחזקות ומרפאות את הגוף והנפש. ריקוד של רוך ועוצמה, שחרור ושמחה.» עם שירי שילון

רביעי-יום אחד
ריקודי בטן

ריקודי בטן

עם: שירי שילון

מתי: רביעי-יום אחד

פילאטיס מזרן - קונטרולוג`י - נווה ימין

פילאטיס מזרן

שיטת פילאטיס משדרגת כל תחום בחיים! קבוצה קטנה, יחס אישי והנחיה מקצועית.» עם שירי שילון

שלישי-יום אחד
פילאטיס מזרן - קונטרולוג`י - נווה ימין

פילאטיס מזרן

עם: שירי שילון

מתי: שלישי-יום אחד

DaoDance נווה ימין

DaoDance נווה ימין

שיטת תנועה איכותית וייחודית לנשים - ריקודי בטן בשילוב פילאטיס וצ`י קונג. הפילאטיס מחזק הצ`י קונג מחבר ומשחרר וריקודי בטן ממלאים את החיים בשמחה!» עם שירי שילון

שלישי-יום אחד
DaoDance נווה ימין

DaoDance נווה ימין

עם: שירי שילון

מתי: שלישי-יום אחד

פילאטיס מזרן עם שירי שילון בכפר סבא

פילאטיס מזרן - כפר סבא

שיטת פילאטיס משדרגת כל תחום בחיים! קבוצה קטנה, יחס אישי והנחיה מקצועית.» עם שירי שילון

שני
פילאטיס מזרן עם שירי שילון בכפר סבא

פילאטיס מזרן - כפר סבא

עם: שירי שילון

מתי: שני

DaoDance הוד השרון

DaoDance הוד השרון

התעוררות של חכמת הגוף בתנועה שיטת תנועה איכותית וייחודית לנשים - ריקודי בטן בשילוב פילאטיס וצ`י קונג. הפילאטיס מחזק הצ`י קונג מחבר ומשחרר וריקודי בטן ממלאים את החיים בשמחה!» עם שירי שילון

שני
DaoDance הוד השרון

DaoDance הוד השרון

עם: שירי שילון

מתי: שני

DaoDance תל אביב

DaoDance תל אביב

התעוררות של חכמת הגוף בתנועה שיטת תנועה איכותית וייחודית לנשים - ריקודי בטן בשילוב פילאטיס וצ`י קונג. הפילאטיס מחזק הצ`י קונג מחבר ומשחרר וריקודי בטן ממלאים את החיים בשמחה!» עם שירי שילון

רביעי
DaoDance תל אביב

DaoDance תל אביב

עם: שירי שילון

מתי: רביעי

פילאטיס מזרן - שיעורים פרטיים

פילאטיס - שיעורים פרטיים

מבצע מיוחד לקראת חורף 2015: רק 180 ש"ח לשיעור פרטי!!! (במקום 220ש"ח) להכיר לעומק ולתרגל את שיטת פילאטיס המדהימה בהדרכה צמודה, ומגע מכוון. חיטוב, בריאות והרגשה נפלאה!» עם שירי שילון

כל השבוע-יום אחד
פילאטיס מזרן - שיעורים פרטיים

פילאטיס - שיעורים פרטיים

עם: שירי שילון

מתי: כל השבוע-יום אחד

שיתוף חברים
עם : שירי שילון