לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

על הפיצול הקטלני בין הגוף לנפש

ד"ר בראונינג-מפתחת שיטת עוצמת הרכות - שיטת עוצמת הרכות - דרך גוף
ד"ר בראונינג-מפתחת שיטת עוצמת הרכות - שיטת עוצמת הרכות - דרך גוף


הישות הנשית, שנמצאת בכולנו, היא היא הגשר המחבר בין הרוח לחומר, הגוף והנפש. בלעדיה כולנו נותרים חלוקים ומבותרים. טובי בראונינג מציעה תרגיל אינסטנט לחיבור

הגוף הוא דובר האמת של רוחנו, של נשמתנו. דווקא בגלל שגופנו הוא דובר האמת שלנו, הוזהרנו מפניו לאורך ההיסטוריה. כל עוד היה לנו קשר ישיר לאמת שלנו, חשו הסמכויות סביבנו - הפוליטיות, ההוריות, הדתיות וכו` - מאוימות ובלתי מסוגלות לשלוט בנו.

הגוף אינו מכיר את אומנות השקר. הוא הפשטות עצמה – כשאנחנו מאושרים, הוא חש התרחבות, רגיעה ועונג, וכשאנחנו אומללים או מתוחים, הוא מבטא זאת בהתכווצות, בלחץ, בכאב.

השכל לעומת זאת, הוא אומן התעתועים והאשליות. הוא הפוליטיקאי הפנימי שלנו, המסוגל למכור לנו כל תיאוריה, פנטזיה והכחשת המציאות שאיננו רוצים לראותה לאשורה, והוא הפכפך ונוטה לשנות את דעתו תכופות. גופנו ידחק בנו לשנות את דרך חיינו, אם זו אינה נכונה לנו, ויזעק בכל אמצעי אפשרי, מעייפות וכאבי גב ועד לסרטן.

לעומת זאת, שכלנו הירא משינויים ינסה להסיט אותנו מלהאזין לאמת שלנו. גם כשאנחנו נתונים במצבים קיצוניים, מצליח שכלנו לר?פות את ידינו בתירוצים ובשיכוכים: "זה לא נורא כל-כך... זה לא מפריע לי כל-כך... הוא/היא/זה ישתנה בקרוב, והכול יהיה בסדר..." בינתיים הגוף מנסה נואשות לאותת עם סימני מצוקה, ואף עשוי לגווע בטרם יעז בעליו לעצור ולהקשיב לאמת הפשוטה שלו.

אכן, גופנו הוא הפרשן של רוחנו - הוא התגלמות הרוח בחומר. ביקום שאין בו "מעלה" ו"מטה", הנטייה הנושנה לשייך את הגוף לאני התחתון או הנמוך, ואת הרוח לאני העליון או הגבוה – נטייה המונצחת גם ב"עידן החדש" – מגוחכת משהו, בעיקר כאשר נמוך וגבוה בתפישתנו מרמזים על נחות ועליון.

שוב מהדהדת גישה זכרית זו את המעבר מהכבוד המטריארכלי ל"מטה", לאדמה - לסגידה הפטריארכלית ל"מעלה". הפרדנו ופיצלנו בין גוף לרוח, פיצול קטלני, ואין זה פלא שהיום, כמו בעידן הישן, רבים מחפשים אחר הרוחניות מחוץ לגוף, ובכך מדלגים על הגשר הישיר ביותר לרוח. משעשע הוא ש"חוויה חוץ-גופית" היא המציאות הרגילה שלנו, שכן הפכנו להיות נשלטים על ידי הראש, מנותקים מלבנו ומתחושות הבטן הדוברות מגופנו.

כשאנחנו תופשים את עומקו רב הממדים של עולם הגוף ומבינים את הקשר הישיר בינו לעולמה העשיר של הישות הנשית, אנו מתחילים להבין עד כמה חיונית הישות הנשית לריפוי הפיצולים בין הרוח לחומר, בין שמים לארץ, בין הפרט לכלל. הישות הנשית, שנמצאת בכולנו, היא היא הגשר המחבר בין קטבים וניגודים, ובלעדיה אנו נותרים חלוקים ומבותרים.

הגוף יותר חכם
גם אם אנו נוטים להעתיר כבוד על השכל ביחס לגוף, כדאי שנזכור כי יחסית לגוף השכל "צעיר". עיקר התפתחותו התקיימה במאה אלף השנים האחרונות. לעומתו הגוף משכלל את עצמו כבר מיליוני שנים, והוא הצליח לאגור כמות אדירה של מידע, היכולה לספק את כל צרכינו ולתת פתרון לכל קושי.

במובן מסוים מערכת היחסים בין הגוף לראש דומה לקשר בין אישה בוגרת לילד, המאלץ אותה לספוג את הפכפכותו השיגיונית בטרם יתבגר ויבין, כי אושרם של השניים לא יבוא ממאבק כוחות, אלא משיתוף פעולה מלא ביניהם.


אין זו שאלה של שיפוט מי מהשניים חשוב יותר – הגוף או הראש. כמו הזכרי והנקבי משמש כל ניגוד חלק חיוני של השלם.

כחיה הנאמנה לבעליה, אכזרי ככל שיהיה כלפיה, ישרת הגוף המסור את השכל הדוחק בו ומתעלם ממנו. ברם אם השליטה לא תרפה לעולם, תתקומם החיה ותגבר על בעליה.

אם אדם אינו משחרר שליטה כדי להקשיב לצרכיו ולאפשר לגופו להשיב את האיזון על כנו, ימרוד הגוף ויכה בסופו של דבר. אם אדם אינו משחרר שליטה במערכות היחסים האינטימיות בחייו, תהיה התוצאה דומה.

תרגיל: ריקוד ראש וריקוד גוף.

ריקוד הוא דרך נפלאה להתחבר לגוף ולמקצביו. כשמערכת היחסים שלכם עם גופכם תתחיל להירפא, יתבהרו תחושות הבטן שלכם וישרתו אתכם נאמנה בכל תחום בחייכם. האמון שלכם בעצמכם ובחיים יגבר, הפחד מפני שינויים יימס, והיכולת הנושנה של הילד הפנימי להיות נוכח - תשוב.

את התרגיל הבא ניתן לבצע בכל זמן שאת/ה רוצים להתחבר לגופכם (כבר בקריאה תחושו את גופכם מגיב). חשיבות התרגיל היא בכך שהוא מסייע לאיחוד להתרחש בין הגוף לראש.

שבו בנינוחות ועצמו את עיניכם לכמה רגעים. ראשית הקשיבו למחשבות בראשכם. הרשו לשרשרת האינסופית של המחשבות לחלוף לפניכם, בעודכם מתבוננים בהן ומקשיבים להן.

עתה הקשיבו לגופכם, לרגשותיו, לתחושותיו, למציאות שונה מזו של הראש. הבחינו בהבדלים בקצב, באיכות.

שימו לב בכל פעם שה"ראש" חוטף אתכם חזרה למחשבות על העבר או העתיד. אל תתנגדו לו. לכו עמו. שקעו בהדרגה חזרה אל תוך גופכם ותחושותיו והבחינו – מה השתנה?

כעת השמיעו את המוזיקה האהובה עלייך והניחו לעצמכם לנוע עם הקצב. הרשו לגופכם להוביל ולהנחות אתכם, בלי לדעת מראש אילו תנועות תבואנה. בטחו בכל אשר עולה ובא ושימו לב כיצד אתם מרגישים.

עתה הניחו לראשכם להוביל. שימו לב להבדלים כאשר ראשך, ולא גופך, מוביל. בטחו בכל אשר עולה. ושוב הניחו לגופכם להוביל. מה השתנה? למה אתם מודעים? שימו לב מתי ואיך ראשכם ומחשבותיכם משתלטים על הריקוד של הגוף, ומתי הגוף מתגבר על הראש.

ושוב הראש. ושוב הגוף. עד שלפתע הם רוקדים יחדיו. אחד בתוך המוזיקה.



המאמר מעובד מתוך ספרה של ד"ר טובי בראונינג איך הפכה האישה לגבר

המאמר פורסם גם כאן »

ד"ר טובי בראונינג ד"ר טובי בראונינג (.N.D. D.O) ישראלית במקור, נסעה ללונדון בסוף שנות ה-70 ללמוד אוסטיאופתיה (רפואת עצמות), קרניופתיה (רפואת גולגולת) ורפואה טבעית
עוצמת הרכות-גישה לחיים ושיטת טיפול בגוף ובנפש דרך שמחה והנאה, שפותחה ע"י ד"ר טובי בראונינג

שיתוף חברים
עם : ד"ר טובי בראונינג