לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

התנ``ך של אמנות הפעולה



על הכתבים הקלאסיים של הטאי צ`י צ`ואן דוד מיכאלי תרגם מסינית את הכתבים הקלאסיים של המאסטרים הגדולים של הטאי צ`י צ`ואן. השירה ההוראתית של אמנות הפעולה.

את כתבי המופת של הטאי צ`י צ`ואן ראיתי לראשונה אצל אחי ומורי לטאי צ`י צ`ואן ניצן מיכאלי בשנת 1985. אני זוכר את התחושה הראשונית שעלתה בי כאשר חלפתי על פני השורות: מבעד לאבק הזמן, מבעד לאבק התרגום ומבעד למאמצי הפענוח שלי, ראיתי כלי קורן, יפהפה ובעל שלמות. רעיונות מופשטים מתחדשים בכתבים כיישומים מעשיים ומלים מועטות לוכדות משמעות של פעולה ותודעה. בעיני, זהו אחד מאוצרות העולם.

נאמר כי שורשיה של אמנות הטאי צ`י צ`ואן מגיעים עד לבודהידהרמה וקשורים לתרגול הטאואיסטי. המיתוס מציב אישיות טאואיסטית בשם צ`אנג סאן-פאנג כמנסח ומתרגל ראשון של תורה זו, בעקבות התבוננותו בקרב שנגמר ללא הכרעה בין עגור לנחש. השיוך אל הקדמונים מעומעם בערפילים אופייניים לנוף האמנות הסינית ונחשב להיסטוריוגרפיה שמטרתה להעצים את התורה והמחזיק בה.

מתוך הרשומות עולה כי אמנות הטאי צ`י צ`ואן, כשיטה סדורה, קשורה לשני אישים מהמאות השבע-עשרה והשמונה-עשרה. בחינה של תופעות ופירוקן למרכיביהן, יחד עם תיעוד ושכפול אפיינו את גישתם וגם את רוח התקופה שהחלה לנשב בעולם.

הראשון, צ`ן וואן-טינג (1597-1644) כינס תבניות של תרגול, שמתוכן עוצבו בידי המורים בדורות הבאים דגמים חדשים ומפושטים של תנועה שניתן היה לשנן ולהפיץ אותם. השני היה וואנג טסונג-יואה (1736-1795) שניסח, כתב ושילב את התפיסה הקוסמולוגית של היין והיאנג בדגמי התנועה. במונחים עכשוויים זהו ביטויו של הרעיון הבינארי, הנגזר מעיקרון הכבידה, במרחב הפנימי של הגוף והתודעה. לימודי העימות התחילו לחרוג מדפוסים של כוחניות, עוצב הלימוד המודרני של אמנות הקרב של הפרט במזרח, והחלה התפשטותו של לימוד זה ליפן ולמערב כאמנות תודעתית שכלי העבודה שלה הוא ניהול מפגש ותנועה.

מסופר לנו כי במאה התשע-עשרה נמצאו באקראי כתבים העוסקים בטאי צ`י צ`ואן בחנות לממכר מלח על ידי אחיו של המומחה וו יו-הסיאנג (1812-1880). כתבי היד יוחסו לאותו הוגה ומומחה מן המאה השמונה-עשרה, וואנג טסונג-יואה. מאוחר יותר הוסיף וו יו-הסיאנג פרק נפלא משלו. אז נוצר הבסיס לקובץ שאנו מכירים אותו היום בשם ``כתבי המופת``. יהיה זה אך טבעי להציג במסורת הסינית ארוכת היומין את ``כתבי המופת של הטאי צ`י צ`ואן`` באותו מדף יחד עם ``אמנות המלחמה`` של סון טסו (משוער למאה הרביעית לפנה``ס), ``ספר הדרך והסגולה`` (טאו טה צ`ינג) של לאו-דזה (משוער למאה השלישית לפנה``ס) ו``ספר התמורות`` (שכבר במאה השלישית לפנה``ס נחשב לעתיק) שעניינו קריאה של מצבים וחיזוי.

לספריה מפוארת זו ניתן להוסיף מבחוץ את ``ספר חמש הטבעות`` של מיאמוטו מוסאשי איש יפן מהמאה השבע-עשרה. אם המקורות העתיקים נטו לעקרונות של ניהול מערכתי, הרי שכתבי המופת של הטאי צ`י צ`ואן דנים במפורש בתודעה הפרטית בלבד.

כתבי המופת הם גוף ידע של פילוסופיה ואמנות הפעולה וניתן להגדירם כסוגה של שירה הוראתית. אנו פוגשים יצירות בשם ``שיר המשמעות האמיתית``, ``שיר המהות והיישום``, ``שיר דריכה ושחרור``, ``שיר שלשה עשר המצבים`` ועוד. אפשר לשער כי סיבות טכניות כמידות של מצע וזמינותו, מכשירי הכתיבה, או סגנונות קיימים כגון ה``טאו טה צ`ינג``, הכתיבו או נתנו השראה לאופי של פסקאות קצרות ופסוקים בודדים.

יש קושי מובן, הן בקריאה והן בתרגום, ללא ההקשר הזמני, התרבותי והא?מוני של כותבים ``אחרים``. אולם, ניתן אולי לבחור שדה משותף שבו נוכל ליצור תקשורת עם הוגים אלה ורעיונותיהם. מהו שדה זה שאני מציע? השדה הוא אמנות ופעולה. האם יכול ספורטאי להחליף ידע עם ספורטאי מתרבות אחרת? האם יכול מוזיקאי לנגן עם מוזיקאי מתרבות אחרת? אני מניח שכן. האם יוכל ``המטורף`` ואן גוך למצוא שפה משותפת עם ``המטורף`` צ`ו טא? (אמן ציור סיני במאה ה-17 שנעשה נזיר בודהיסטי, גזר על עצמו שתיקה והיה מצייר עם זעקות טירוף ציפורים ונוף בקווים פראיים.) קרוב לודאי שכן. אינדיבידואליסטים קיצוניים אלו, חיפושם הוא החיפוש אחר הרוח והפעולה עצמה ומשם נגזרות הטכניקות לביצוע. חריגותם מהממסד של זמנם זהה. הכפייתיות שלהם זהה.

בסיפורו של המשורר והפילוסוף ג`ואנג-דזה, אמר קונפוציוס הידוע לאחר שפגש את לאו דאן הטאואיסט: ``היום ראיתי את הדרקון. בהצטנפו כולו גוף. בהיפרשו כולו קווים? פי נפער ולא יכולתי לסוגרו?`` (תרגום דאור, אריאל). אני מציע אם כן, את המופע העקרוני של ``הקווים``, דהיינו, היבטי כיוון ופעולה במקום המופע של אין-ספור צורות הנבנות עליהם ונגזרות מהם.

מפגש הסחר בין המזרח למערב הציג יישומים מכאניים וטכניים רבים לעיונו של המומחה והאמן החוקר הן במזרח והן במערב. השדה הטכנולוגי, כמעצב את השפה והדימוי, הכיל בתקופה שבה נוסחה אמנות הטאי צ`י צ`ואן, מושגים מנוסחים ודימויים מעובדים לחפצים כגון מאזניים, מנופים, גלגלים, צירים, גלגלי שיניים, קפיצים, מחטי מצפן, עדשות וכיוצא בזה. עוד ראוי לשים לב כי הטכנולוגיה עוברת בימינו ממכאניקה לחשמל וקרינה, ממתכת לחומרים מרוכבים וביו-טכנולוגיה וכמובן, הרשת. ההתבוננות של הקורא והמתרגל משתנה בהתאמה עם התקופה.

מה הם המושגים הנחקרים בכתבים אלו? העולם והפעולה, הגוף האנושי, הרוח האנושית. היחסים החיים ביניהם מציפים מושגים של תודעה, רוח, תפיסה, רעיון, מחשבה, נפש, נשמה, מקום, ממשות, תחושה וכלי העבודה שלהם: מיקוד, שינון, ליטוש, יישום. כמו כן עומדים לדיון מושגים של זמן, חלל ומרחב שנגזרים מהם: יחסיות, כיוונים, סימטריה, תנע, גל, פעימה, זרימה, מתח, פריקה, כבידה והיבטים משלימים. כולם בגופנו ותודעתנו שלנו. נראה כי רשימה זו מכילה מושגי יסוד של דיון ותרגול בהיבטים פילוסופיים לצד מדעים מדויקים.

מי הם החוקרים? החוקרים הם האמן פורץ הגדר, או אולי המתגדר, שעיצב זמן פרטי עבור עצמו באמצעות פרישות למנזר או למכון מחקר, או השוטה, באמצעות שיגעון ומוזרות כאשר החברה עוזבת אותו לנפשו ועיסוקיו הלא מובנים, או, בעל האמצעים והמעמד הפוטרים אותו מדאגות קיום ומאפשרים לו להתמכר לענייניו ללא הפרעה. חוקרים עצמאיים כאלו אכן חיו בסין במנזרים דוגמת אנשי המנזר מהר וו-דאנג. צ`אנג סאן-פאנג, המייסד האגדי של הטאי צ`י צ`ואן, תואר בחלק מהמיתוסים כגדול גוף, בעל מבט חודר והתנהגות לא צפויה, כך מופיע גם בודהידהרמה המיתולוגי בכמה סיפורים. משפחות צ`ן ויאנג בעלות האמצעים חקרו את הטאי צ`י צ`ואן כלימודי סוד.

בתרגול ולימוד אמנות הטאי צ`י צ`ואן יכול היה המתרגל לחקור מושגי יסוד אנושיים במחשבה ובניסוח חופשיים ועמוקים שאם היו נאמרים בפומבי היה יכול לשלם עליהם בראשו. קריאה מפורשת ל``ביטול דפוסים נרכשים`` כפי שהיא מופיעה בחלק מן הכתבים יכולה להתפרש בתוך מבנה חברתי קפדני כרדיקלית לעילא. כ``אמן-לא-מזיק-המטפח-תחזוקה-גופנית``, יכול היה חוקר הטאי צ`י לקיים בועה פנימית של פרטיות נדירה המעניקה לו חופש מחקרי אינסופי.

הטכסט המקורי נפזר לפני המתבונן כסימני דרך. המתרגל והמורה צריך להטיל את רוחו אל המבוך ולמצוא בעצמו את הדרך. החומר הכתוב מתנהג בצורה מוזרה: אם אינך מתרגל אינך מבין אותו. כל זמן שאינך מבין, אינך יכול להיעזר בחומר. כאשר אתה מבין אינך זקוק לו. אולם, כאשר הנך אכן מבין, האמרות הן ניסוח המאפשר ללבן את המושגים ולהתקדם הלאה.

לעיתים, נראים הכתבים לבן זמננו כשברי משפטים ומלים מרחפות, הדים מן העבר. אוראקל אידיאוגראמי זה נפרש מול המפענח ביוצרו צליל-על של גיחוך אנרכיסטי שכה אופייני למהות ``הנעלם`` ו``העמום`` הטאואיסטית, לחידתיות של הזן וגם, אולי, לחשאיות של המתאמנים בימים עברו. כל מורה קורא את עצמו במראה וקושר את השברים בסגנונו, ידיעותיו ובהתאמה לזמנו. במושג קרוב יותר לזמננו הוא קורא פרטיטורה.

הכתבים מאירים מצבי הכרה שונים ומקומם ביישום ושיקום של גוף ותנועה, תפקודם במפגש עם האחר ותפקידם בלימוד ובעיצוב של מרחב פנימי ומרחב חיצוני. משבצת זו אינה מובחנת בדרך כלל מפני שזמנה זעיר או אינו קיים כמושג ובדרך כלל היא משועבדת או ``קבורה`` תחת תבנית פעולה המוגדרת כנורמטיבית. כשל במקום זה משמעו כשל של תפיסת העולם והעצמי. לימוד נקודה זו משמעו הבשלה וגדילה. אולי זה הרעיון המסוכם בכתבי המופת במלים: ``ירידה לפרטים הקטנים נדרשת בראייה לטווח רחוק``. הראייה על פי פעולה וכיווניה מחזירה אותנו לשדה הראשוני מתחת לכיסויי הפריטים והפירושים. ההנחות הופכות להיות מבריקות וחדות ביותר. הכתבים הם יחידים במינם באופן שבו הם נוגעים ברגע היצירה והביצוע כאחד וכצומת הגותי של פירוש וניסוח. עתה מוגשת אסופה זו לכל חוקר תנועה ותודעה באשר הוא ומכל שיטה.

אמנות זו היא כלי תרבותי, תודעתי ותפיסתי, הניתן לשימוש וליטוש בידי כל אדם. חירות, מחקר וספק הם תנאי לקיומה. (כפי שכתב מחבר לא ידוע חמישה ציוני דרך: ראש גדול, ספקנות, צניעות, צלילות, מחויבות מלאה). אין ספק שלמדתי צניעות ויראת כבוד מול החשיבה והתפיסה של רבני העבר. הברק התודעתי והאנושי הנו קבוע-קיים ועבורי יש בכך נחמה ושמחה.

פרק ראשון מהספר
כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג

המאמר פורסם גם כאן »

דוד מיכאלי המתרגם והעורך הוא בוגר האקדמיה בצלאל, לומד תנועה משנת 1977 וטאי צ`י משנת 1984, כתב את הספרים ``הערות זמניות על תנועה``, ``זמן המדבר`` ותרגם מסינית את "כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג".את הספרים ניתן להזמין דרך האתר.

כל המאמרים של מדף בית הוצאה לאור:

צ`י הנשימה הגדולה

צ`י הנשימה הגדולה

הצ`י נמצא בקפה, בספל ובחלל הספל, בבחישה. משמעותו חיוניות, או נשימה, או רוח או איכות של גוף ומצב. גרגיר אורז שהאדים שלו עולים בבישול כקיטור מעבר למכסה הסיר.» מאת דוד מיכאלי

צ`י הנשימה הגדולה

צ`י הנשימה הגדולה

» מאת דוד מיכאלי

נזקי התרגול הלקוי

נזקי התרגול הלקוי

לכל שיטה המתמקדת רק בפיתוח כוח ועוצמה פיזית נלוות בעיות אופייניות. פרק מתוך הספר ``אמנויות קרב סיניות בראי התרבות`` העתיד לצאת לאור בהוצאת מדף» מאת אבי מוריה

נזקי התרגול הלקוי

נזקי התרגול הלקוי

» מאת אבי מוריה

החרב והמכחול

החרב והמכחול

גם החרב וגם המכחול "נעים מעצמם". על קליגרפיה ואמנות לחימה.» מאת אבי מוריה

החרב והמכחול

החרב והמכחול

» מאת אבי מוריה

על תפיסת מרחב ושיווי משקל בגיל מבוגר

על תפיסת מרחב ושיווי משק

"תרגול שיווי המשקל וזיהויו הוא מקור שממנו אפשר לצמוח חזרה אל מרחב שאבד לנו עם הגיל" (ד.מ.)» מאת דוד מיכאלי

תפיסת מרחב ושיווי משקל בשיקום

תפיסת מרחב ושיווי משקל ב

שיווי המשקל כציר מרכזי בתפיסה שיקומית, כמושג עקרוני ויסודי של פעולה וגוף ולפיכך כמושג עקרוני ויסודי בכל טיפול שאמור לשקם פעולה ותנועה.» מאת דוד מיכאלי

האגרוף העליון

האגרוף העליון

אורי לוטן מראיין את ניצן מיכאלי על טאי צ`י. פרק מספרו החדש: יש חדש במערב - תולדות הניו אייג`» מאת אורי לוטן

האגרוף העליון

האגרוף העליון

» מאת אורי לוטן

כל הפעילויות של מדף בית הוצאה לאור:

כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג

כתבי המופת הם אסופה של שירה הוראתית שנכתבה במאות האחרונות על ידי רבי אמנים. הכתבים דנים בפילוסופיה של תנועה, בתודעת הפרט בפעולה ובמפגש נטול כוחניות עם האחר. הכתבים הקלאסיים נחשבו ל``ידע פנימי`` של אמני התנועה בסין כיום מהווים בסיס רחב של עיון ותובנות לאמנים ולמתרגלים.» עם תרגום ועריכה: דוד מיכאלי

כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג

עם: תרגום ועריכה: דוד מיכאלי

הערות זמניות על תנועה

שירה והערות שנרשמו בשיעורים של טאי צ`י בין 1990 ל- 1997 .הספר יוצא מחדש במהדורה מוגבלת ומיועד לרקדנים, שחקנים, במאים, מטפלים וכמובן כל אמנויות הלחימה. הספר משמש מתנועעים בכל הרמות, וכן מומלץ למורים ולמנחים להשראה ולתרגול. קראו הלאה ציטטות ותגובות קוראים.» עם מאת דויד מיכאלי

הערות זמניות על תנועה

עם: מאת דויד מיכאלי

יש חדש במערב תולדות הניו-אייג`

כתיבה חריפה ומצחיקה על המקורות וההיסטוריה הרוחנית של המאה האחרונה. סקירה ראשונה של תופעה תרבותית. ספר למחפשים, הורים מודאגים, חוקרים וסקרנים.בתוספת ``מדריך הטרמפיסט לניו אייג``, מילון ייחודי של מושגים ושמות.» עם מאת: אורי לוטן

יש חדש במערב תולדות הניו-אייג`

עם: מאת: אורי לוטן

זמן המדבר

על תפיסה, ראייה ואקולוגיה. שיחות פילוסופיות על גבול השירה כאשר המדבר משמש להן כבמה ולצידן הערות הישרדות אמיתיות במדבר.» עם דוד מיכאלי

זמן המדבר

עם: דוד מיכאלי

מעשה האהבה

מעשה האהבה לפרטיו כביטוי ומקור של אחריות והבהרת התפקידים של הגברי והנשי. הספר הוא רב-מכר בעולם.» עם בארי לונג

מעשה האהבה

עם: בארי לונג

מדיטציה קורס בסיסי

מדריך לשחרור מחשיבה כפייתית. נחשב לספר המדיטציה הטוב ביותר.» עם בארי לונג

מדיטציה קורס בסיסי

עם: בארי לונג

סיפורים על גבריות וזיכרון

קובץ הסיפורים הראשון של דוד מיכאלי, סופר, אמן טאי-צ`י ואיש מדבר. "סיפורים על גבריות וזיכרון" מכיל עשרים סיפורים קצרים אינסופיים על פניה המורכבים והעמוקים של הגבריות. בין הסיפורים: הסיפור ``הכותאב``, שזכה במקום שני בתחרות הסיפור הקצר של עיתון הארץ בשנת 2003; והסיפורים ``המאמר`` ``על פרשת ההר`` ``החומה`` ``הערות אודיסיאניות על צל``, שפורסמו במוסף `תרבות וספרות` בעיתון הארץ.» עם דוד מיכאלי

סיפורים על גבריות וזיכרון

עם: דוד מיכאלי

רק הפחד מת

...לימדו אותך שלחיות זה לסבול. שכל אדם צריך להיות אומלל מדי פעם. זהו שקר, אבל אתה האמנת. האמנת, מכיוון שכולם סביבך היו אומללים והם שמשו לך דוגמה ומופת... בשפה פשוטה וישירה מוביל בארי לונג את הקורא דרך עצמו אל הלא נודע אל מקום שמעבר למילים, רעיונות או דמיון.» עם בארי לונג

רק הפחד מת

עם: בארי לונג

מספר תשע - החיפוש אחר צופן סיגמה

המספר המיסטי תשע חושף את סודותיו ותפקודו הנסתר במתמטיקה באמצעות ססיל בלמונד - מהנדס העל של הארכיטקטורה העולמית» עם ססיל בלמונד

מספר תשע - החיפוש אחר צופן סיגמה

עם: ססיל בלמונד

גלות, מסע, בחירה - טיפול דרך שטח

פילוסופיה והתנהגות בסדנאות שטח במדבר כולל סיכומי סדנאות כפי שהועברו לנוער בסיכון» עם דוד מיכאלי

גלות, מסע, בחירה - טיפול דרך שטח

עם: דוד מיכאלי

הרשו לי לדבר אתכם על מוות

הרשו לי לדבר איתכם על מוות. הרשו לי להראות לכם אט אט במהלך הקריאה שאני מבין את המוות. כך אוכל, אולי, לעזור גם לכם להבין את המוות ולא לפחד ממנו בבוא העת.מדריך לזמנים נוראים של פרידה וסיום החיים» עם בארי לונג

הרשו לי לדבר אתכם על מוות

עם: בארי לונג

להזמנה
שיתוף חברים
עם : דוד מיכאלי

פנייתך תישלח ישירות ליוצרים
פרטי התקשרות נוספים יופיעו מיד עם הצטרפותך