לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

אנו נושפים לפידים- קרקס לשינוי חברתי



מעבר למילים, מעבר לשפה אנחנו נפגשים, מטפסים על חבלים, יוצרים פירמידות, זורקים כדורים, צוחקים ונושפים אש. אש המבקשת להבעיר את שדות הבורות, השנאה והדעות הקדומות ולזרות שברירי אור באפילה ההולכת ומתעבה.


כמה פעמים נדמה לנו שהחושך מסביב הוא אינסופי? כמה פעמים איבדנו תקווה שמשהו ישתנה? שבכלל יש סיכוי שדברים ישתנו? האם בוקר אחד קמנו ואמרנו צריך לעשות משהו, ואני אעשה!!! יש כאלה, אבל כמה הם? כמה אנשים באמת עושים מעשה בכדי להוסיף כמה שביבים של אור שיפזרו את החשיכה, חשכת הבורות והשנאה?

לפני כשמונה שנים הקמנו דיוויד ברי ואני, בעזרתם של חברים, את בית הספר הישראלי לקרקס בכפר יהושע, לאחר שעבדנו מספר שנים בכפר טיפולי (Warrah village-curative home) בסידני, אוסטרליה, שם, זכינו להתבונן בנפש האדם על גווניה וביטוייה, על האור והחושך שבה. מעבודה טיפולית פרטנית וקבוצתית עם אנשים בעלי מוגבלויות הפנינו את משאבינו האמנותיים אל הצורך בשינוי חברתי. מצאנו שהקרקס הוא כלי נפלא שדרכו ניתן להפגיש ולחבר בין אנשים.
הקרקס הפך עבורינו כלי לשינוי חברתי, מדיום לריפוי קהילתי.

אומנויות הקרקס הופכות כאן לכלי של עשייה חברתית רחבה, אפשרות להביא את אור התבונה למחשכי הדעות הקדומות והסטריאוטיפים באמצעות הכלי הנפלא העומד לרשותנו- אומנויות הקרקס. כשיוצרים פירמידה משותפת, כשמעבירים כדורים, כשפועלים ביחד, כשנוגעים, נשענים, צוחקים, מגלים פתאום ש"לאחר אין קרניים והוא גם לא בצבע ירוק"- מדברי אחד מבני הנוער שהשתתף ב`יום בקרקס-יהודי ערבי`. מגלים פתאום שיש הרבה דברים משותפים. מגלים שיש הרבה שוני אבל גם הרבה במשותף. הקרקס מאפשר לנו להשתמש בכלי לא מילולי שעוקף את עולם השפה שחוצץ בינינו ומאפשר לנו לפעול ביחד מעבר למילים. פעולה זו, פותחת לנו צוהר לרצון במפגש שיש בו מילים, לרצון להכיר.


בקרקס כפר יהושע מופנים עיקר משאבינו לעבודה עם ילדים ונוער מתוך תקווה שאלו בדרכם, ישפיעו על הוריהם. קבוצות נוער מכל הקשת החברתית: יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, יוצאי אתיופיה, רוסיה, ארגנטינה ועוד. בני נוער מפנימיות וכאלו שיש להם בית טוב לחזור אליו, נפגשים בקרקס בכדי ליצור פירמידה, להעביר כדורים וקלאבים, לצחוק להכין מופע משותף ופשוט להכיר. והנה, אין "אויבים", אין "אחר", ישנם בני אדם עם שמות ופנים ולכל אחד סיפור משלו.

אינני מתיימרת להציג את הקרקס כמרפא אולטימטיבי לחוליי החברה הרבים. כמו הקרקס ישנם אמצעים רבים נוספים לשינוי, לריפוי. אך אם אנחנו באמת מבקשים ... את החושך לגרש, אנחנו צריכים בראש ובראשונה להודות בקיום שלו בתוכנו ובסביבתנו. ובכדי להדליק את הלפידים, אנחנו פשוט צריכים לרצות, לרצות באמת, עד שהדבר יהיה כאש בעצמותנו. האש הזאת תמצא לעצמה את הנתיב, את האמצעי דרכו היא תביא עצמה לכדי ביטוי, לכדי פעולה. ובכדי לפעול צריך להתבונן סביב, לקחת נשימה ארוכה, ארוכה ופשוט לנשוף....

חניתה-קרולין הנדלמן
קרקס כפר יהושע
054-2313134


המאמר פורסם גם כאן »

חניתה-קרולין הנדלמן 054-2313134 מרכז פעילויות והכשרות באומנויות הקרקס החדש: מסלול הכשרה מלא/חלקי לבני 18+, חוגי אחה"צ שנתיים לילדים ונוער, ימי פעילות לבתי ספר, קבוצות ואירגונים. יוזמות ופעילויות , להעצמה ושינוי חברתי, באמצעות אומנויות הקרקס, בקהילה ובמרכז הקרקס.

כל המאמרים של בית הספר הישראלי לקרקס - כפר יהושע:

בסימן חידוש והתחדשות-קרקס כפר יהושע

בסימן חידוש והתחדשות-קרק

שנת הפעילות בקרקס כפר יהושוע החלה בפעילות חוגים רבה ומגוונת. מסלול ההכשרה המקצועי שנפתח השנה יחל בקרוב.» מאת קרקס כפר יהושע

כל הפעילויות של בית הספר הישראלי לקרקס - כפר יהושע:

בית הספר לקרקס - הזמנת אירועים

אירועים וסדנאות

סדנאות קרקס, מופעים, ימי כיף ואירועי קרקס מיוחדים לקבוצות מאורגנות, בתי ספר וועדי עובדים בבית הספר לקרקס ובקהילה הרחבה.סדנאות קרקס לבתי ספר, אנשי הוראה ואומנויות הבמה.» עם אירועים מיוחדים, סדנאות ומופעים

בית הספר לקרקס -  הזמנת אירועים

אירועים וסדנאות

עם: אירועים מיוחדים, סדנאות ומופעים

בית הספר לקרקס חוגים שנתיים לילדים ונוער

בית הספר לקרקס חוגים

פעילויות חוגים שנתיות לילדים ונוער באקרובטיקה, אקרובטיקה אקסנטרית ודינמית, טרמפולינה, אוירי, אקרובאלאנס, ג`אגלינג, שיווי משקל ושילוב מיומנויות.» עם הכשרה שנתית לילדים ונוער- אומנויות הקרקס

כל השבוע
בית הספר לקרקס חוגים שנתיים לילדים ונוער

בית הספר לקרקס חוגים

עם: הכשרה שנתית לילדים ונוער- אומנויות הקרקס

מתי: כל השבוע

שיתוף חברים
עם : חניתה-קרולין הנדלמן 054-2313134