לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

טיפול ריבלנסינג - איזון מודעות ואהבה

מאת: ריטה פרי


אחד מראשוני המטפלים בשיטת "ריבלנסינג" נזכר וכותב על שורשיה והתפתחותה של אומנות הטיפול החדשה.
האדם החדש הוא מטרת הריבלסינג האדם החדש הנולד כעת מאכלס את גופו בצורה שונה בתכלית; בצורה אורגנית יותר.
וולט וייטמן כתב:" אני שר את חשמל הגוף

אחד מראשוני המטפלים בשיטת "ריבלנסינג" נזכר וכותב על שורשיה והתפתחותה של אומנות הטיפול החדשה.


בשנות ה-40`
וויליאם רייך היה תלמידו של זיגמונד פרויד, ממציא הפסיכואנליזה, שיטה הבוחנת את רמות התודעה במטרה למצוא מזור לאומללותם של אנשים.
רייך חיפש אחר אותן תשובות בגוף האדם; וגילה כי התודעה והגוף לא רק שאינם נפרדים אלא אף קשורים במהודק כ:גוף-נפש.
במחקריו גילה רייך, כי חסימות אנרגטיות מתבטאות בגוף כמתח שרירי כרוני וכי חסימות אלה מאלצות אותנו לחיות חיים בהם אנו מנצלים רק שבריר מהפוטנציאל הגלום בנו.

על-ידי שימוש במגע, נשימות, תנועה ותרפיה מילולית חיפש רייך דרך להשיב לאדם את הזרימה הטבעית והחופשית של אנרגיה דרך הגוף-נפש.
רייך טען שכאשר אנו מאפשרים לה לנוע בטבעיות, אנו נחוש תחושות של שמחה, שביעות רצון ושלמות.

שנות ה50 וה60
עבודתו של רייך, הותירה חותם משמעותי והציתה את דמיונם של גאונים וחלוצים נוספים בתחום הבנת הגוף-נפש. כך למשל, בתקופה זו, פיתחה אידה רולף שיטת טיפול מבריקה הנקראת "רולפינג". הידועה גם בשם "אינטגרציה מבנית" structural integration.
השיטה שואפת לנטרל את השפעות כוח הכבידה על גופנו באמצעות פנייה פיזית לדפוסי המתחים בשרירים וברקמות הגוף. בבסיס השיטה מצויה ההבנה כי כוח הכבידה הינו הכוח העיקרי השוחק את גופנו. רולף גילתה כי הקטנת השפעתו של כוח הכבידה מובילה בהכרח לחיים ארוכים וטובים יותר.

להבנת השפעתו של חוק הכבידה הוסיף המורה הרוחני אושו, בשלב מאוחר יותר, את חוק החסד (grace). בעוד שהכבידה מתפקדת ככוח הפועל כלפי מטה ומטרתה לשמור אותנו מקורקעים, פועל החסד כלפי מעלה ומרים אותנו אל מעבר לגשמי. התרפיסטים של אושו נתבקשו לאמץ את שני החוקים על מנת להעשיר ולהעמיק את עבודתם.

באותה תקופה, יצר אלכסנדר לואן, אחד מתלמידיו של רייך, את הביו-אנרגיה. ביו-אנרגיה הינו כלי רב עוצמה לריפוי התודעה באמצעות עבודת הגוף. רבים אחרים שהמשיכו את עבודתו של רייך, פנו לעבודה בתחום שחרור הנשימה. למשל: הריברסינג, שיטה השואפת לנקות את הזיכרון התאי של הגוף באמצעות חזרה לטראומות ילדות ואפילו, שחזור החיים ברחם.
כאמור, תקופה זו התאפיינה בהופעתן ושגשוגן של תרפיות חדשניות נוספות. אולם, לבסוף, נאלצו הרוב להסכים עם לואן, אשר אחרי למעלה מ-50 שנות מחקר וניסוי הודה כי יש גבול לתרפיה- לא ניתן לרפא את כל הפצעים בדרך זו.

מדוע לא? ובכן, חלק מן התשובה נעוץ בעובדה שהתודעה האנושית "חיה" על בעיות ומטבעה, יוצרת, כל הזמן, בעיות חדשות.
בחזונו של אושו, השימוש בתרפיה נעשה על מנת לשחזר את זרימת האנרגיה החיונית דרך הגוף-נפש במטרה להתעלות מעל התודעה עצמה.
משה פלדנקרייז, גאון ריפוי נוסף, ביסס את שיטתו המוצלחת, על הגברת מודעות האדם לתנועות גופו. מודעות מוגברת זו מעוררת, כתוצר לוואי, את הריפוי הנפשי.

פלדנקרייז הבין כיצד יש להתבונן במורכבויותיו האין סופיות של הגוף והצליח להעביר את הידע שלו לאחרים. אושו, לוקח את הרעיון צעד נוסף קדימה ומלמד אנשים להתבונן במתבונן עצמו. מצב לו הוא קורא " הצופה על הגבעה" the watcher on the hill".

מילטון טריגר ממציא שיטת הTragering - ,הכשיר מטפלים ולימד אותם כיצד ניתן להתחבר לפתיחות ולזרימת האנרגיה בגופם שלהם ולהעביר תחושה זו הלאה למטופלים.

טריגר קרא לסוג כזה של קשר עם המטופל- "לכידות ?-"hook up?, ואף השווה מצב זה למדיטציה: מצב בו קשור האדם לקיום עצמו.

המטפלים של אושו מזדהים בקלות עם תפיסותיו של טריגר. עבורם כל טיפול נתפס כהזדמנות למדיטציה, בהתחברם אל מקור האנרגיה האוניברסלית, הזורמת מידיו של המטפל דרך גופו של המטופל ליצירת ריקוד משותף.

מן הראוי להזכיר גם את אלכסנדר, יוצרה של שיטת אלכסנדר הנפלאה ואת מילטון אריקסון אשר הגיעו, בשיטותיהם, אל הגוף דרך התודעה ובכך איחדו אותם מזווית שונה.

בדומה לאריקסון, מבינים המטפלים שבמהלך טיפול, גם המטפל וגם המטופל נמצאים במצב תודעתי שונה, כמו היפנוטי. במצב זה, התת-מודע נינוח יותר ולפיכך זמין יותר לשינוי, במיוחד בכל הקשור לסטיגמות ולתפיסות לא מודעות של האני. (כמו למשל:" אני חייב לנשום בצורה שטחית על מנת שאוכל לשמור על חיוך ")

1975
"כל מודט צריך עבודת גוף עמוקה"- אושו.
מדוע? מכיוון שהאדם המודרני נמצא וקשור כל-כך לראשו; כך שגופו לא יכול לשבת בצורה רגועה ונינוחה.

סידרת טיפולים יכולה לפרוץ דרך "השיריון השרירי" של הגוף ולהשיב את זרימת האנרגיה החיונית, דבר ההופך להכנה למדיטציה.
רעיונותיו של אושו הניעו רבים לרצות לחוות עבודת גוף עמוקה. בתקופה זו הוכשרתי כמטפל ברולפינג. נתתי 4-3 טיפולים ביום, 6 ימים בשבוע במשך 5 שנים. איזו ברכה! איזו למידה! אילו חיים! אינני יכול אף לתאר את הערך של הירגעות המטפל לתוך הטיפול.

1976
"זו איננה העבודה שלכם, זו האהבה שלכם..." אושו עונה לי במהלך שיחה אישית באחד מן הדרשות הליליות. אינני זוכר במדויק את השאלה או את שאר התשובה; אך, איכשהוא, שורה זו העבירה את המסר. משהוא זז בפנים.

טיפול ממקום של אהבה הופך את הכל לקל יותר, מצחיק יותר, אהוב יותר. אושו מזהה את מקורן של כל המחלות והמצוקות האנושיות בחוסר קבלת אהבה בילדות. כאשר שטף האהבה אל התינוק נקטע, מרגיש הילד נטוש; הדבר מוביל לחוסר אמון בסיסי החיים עצמם.

כמטפלים,אנו מטפחים את האהבה ככוח הריפוי הבסיסי ומאפשרים לה לזרום, בחופשיות, מלב אל לב . התרפיסטים של אושו נושאים מסר ברור:
" תרפיה היא פונקציה של אהבה".

טכניקות ושיטות, מבריקות ככל שיהיו, נכשלות אם אינן מגיעות מתוך לב אוהב, מתוך קבלה ללא תנאי.

התנסותי הראשונה ב"קבלה ללא תנאי" התרחשה במהלך נתינה וקבלה של טיפולים. עדיין זכורה לי היטב הפעם הראשונה בה הנחתי את ידי על אישה בעלת נכות פיזית; שנגרמה, במקרה זה, עקב שיתוק פוליו בילדות.

רגע לפני, עוד סמרו שערות עורפי רק מן המחשבה על לגעת באזור הפגוע. אז, עשו ידי מגע ראשוני והרגישו את החיות והחיוניות של האזור שנגעו בו. הפלא התחולל. ההרגשה הייתה כאילו אנרגיית החיים שלה עוברת דרך כפות ידי וזרועותי אל תוך ליבי .האהבה, היא שעשתה את הטיפול הזה;. שנים אחר-כך היא כתבה לי אודות שינויים משמעותיים בחייה; שינויים שהחלו מאז הטיפול ההוא.

במהלך המחצית השניה של שנות ה70` הגיעו לפונה מטפלי גוף ומטופלים רבים. החלפנו טיפולים, חקרנו דרכים חדשות לעשות דברים, דרכים חדשות לראות את שכבר עשינו. אושו, קיבל טיפולים בעצמו "הגוף שלי הוא כלי מבחן למטפלים". היה זה הזמן הנכון לשאול שאלות, לקבל פידבקים, כיוון והשראה. הייתה זו תקופה של תעיות בחשכה מחד ושל הבזקי אור פתאומיים, מאידך.

אפריל 1980
"השם החדש הוא- ריבלנסינג"- אושו.
באפריל 1980, לאחר 5 שנות הריון קדחתני נולדה שיטת הטיפול המעוצבת במיוחד עבור ה"אדם החדש". אושו קרא לה "ריבלנסינג"; לכן אנו קוראים לה "אושו ריבלנסינג"- שיטת טיפול גוף, העולה מתוך חזון מואר והאפופה במיסתורין.

כאשר, ב1987, מכריז אושו "האדם החדש הוא מטרת הריבלסינג" אנו יכולים להבין את כוונתו. האדם החדש הנולד כעת מאכלס את גופו בצורה שונה בתכלית; בצורה אורגנית יותר.
וולט וייטמן כתב:" אני שר את חשמל הגוף"
אושו הוסיף על כך מימד של עומק אין סופי ומטפליו מעצבים כך את חייהם.

המאמר פורסם גם כאן »

ריטה פרי מטפלת בכירה בריבלנסינג. סיימתי לימודי תואר בפסיכולוגיה ו מזרח-אסיה וגשטלט גופנפש באוניברסיטת תל אביב.

כל המאמרים של המרכז הישראלי ל ריבאלאנסינג - איזון גופנפש:

ריבלנסינג דרך האושר

ריבלנסינג דרך האושר

כל מה שקורה לנו בגוף הוא תוצאה של תחושות, רגשות ואמונות, ולא תמיד אנחנו מודעים אליהם. הריבלנסינג היא שיטת טיפול העומדת על הקשר הזה, ולפיה שחרור מתח פיזי באזור מסוים בגוף באמצעות עיסוי רקמות עמוק, מביא לתגובה רגשית-נפשית אצל המטופל במטרה להגביר את מוד» מאת רון צבי טרוטוש

ריבלנסינג דרך האושר

ריבלנסינג דרך האושר

» מאת רון צבי טרוטוש

כל הפעילויות של המרכז הישראלי ל ריבאלאנסינג - איזון גופנפש:

קורס הכשרת מטפלים בנשימה ביו-אנרגטית

נשימה ביו אנרגטית

הקורס מיועד לכל מי שרוצה לרכוש הכשרה מקצועית ומעמיקה בטיפול בנשימה ביו אנרגטית, למטפלים ולכל מי שרוצה לעבור חוויה אישית של צמיחה וגילוי מעמיק.» עם סלילה פוקס

31/3/0 - 1/3/0
קורס הכשרת מטפלים בנשימה ביו-אנרגטית

נשימה ביו אנרגטית

עם: סלילה פוקס

מתי: 31/3/0 - 1/3/0

שיתוף חברים
עם : ריטה פרי