לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

מילכה לאון שטת לאבאן - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף
מילכה לאון שטת לאבאן - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף


מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.

"כשלאבאן ויונג נפגשו"
או: מה מבטאת הדינאמיקה של התנועה שלנו על עולמנו הפנימי?
"איננו הופכים מוארים על ידי כך שאנו מדמיינים דמויות של אור, אלא על ידי הפיכת החשוך למודע." קארל יונג
"האדם נע על מנת לספק צורך. בתנועתו מכוון הוא אל ערכים החשובים לו". רודולף לאבאן

עבודתו של רודולף לאבאן, יליד הונגריה אשר חי בין 1879-1958 הייתה משויכת בעבר בעיקר לדיסיפלינה של המחול, אך כיום נעשה בה שימוש רב בתחומי המשחק, התרפיה, החינוך המיוחד, בלימוד ניצוח תזמורות, פיתוח שיטות אנימציה, תוכנות מחשב העוסקות בהנדסת אנוש ועוד. לאבאן היה רקדן וכוריאוגרף בעל השפעה רבה על התפתחות המחול המודרני, אולם ההשפעה אולי החשובה ביותר שלו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה. במאמר זה אתמקד בשיטת הניתוח והכתב של הדינאמיקה של התנועה, או מה שקרוי Effort ו ? , Effort-Shape, ובקשר שבין מרכיבי הדינאמיקה והתיאוריות הפסיכולוגיות של קארל יונג. על פי הנראה מתוך המפגש בין התפיסות של שני התיאורטיקנים האלה, נקודות משותפות רבות קיימות בין האופן בו, על פי לאבאן, מבטאת התנועה את עולמו הפנימי של האדם ובין הטיפולוגיה (חלוקה לטיפוסים) היונגיאנית, כמו גם בין האופן בו רואים לאבאן ויונג את הצדדים המודעים והלא מודעים של הגוף- נפש האנושי.

שיטת ניתוח התנועה לאבאן, הקרויה היום LabanaAnalysis התבססה על ההנחה כי התנועה הפיזית הינה ביטוי חיצוני לדחפים פנימיים. לכן, התיאוריות של לאבאן מהוות אמצעי דרכן יכולים אומנים להגדיר ולחקור באופן ספציפי תנועה אקספרסיבית; שחקנים יכולים לעבוד על דמות ומאפייניה; והתרפיסטים יכולים להשתמש בכלי זה על מנת לזהות מאפיינים רגשיים-מנטאליים אצל מטופלים ולעבוד על תבניות חסרות, חלשות או שבשימוש יתר.

התיאוריות מבוססות על עקרונות התנועה הטבעית, אשר לפיה נוהג עולם הטבע, חוקי הגרביטציה, התנועה הטבעית של הנשימה, המבנה של הפעולה, ועוד. לאבאן הציג תיאוריות אלה באופן מוגדר ומובנה יחסית, אשר מאפשר לזהות, לשיים ולהתדיין על מרכיבי התנועה.

תרומת המחקר של לאבאן חשובה וייחודית במידה רבה כיוון שעסק בחקר הדינאמיקה של התנועה ? Ukinetics אשר חלק מתחום זה הוא המחקר של איכויות התנועה, ה-" Effort". ה Effort (או ה Effort-Shape בגרסת לאבאן-בארטנייף), עוסק לא ב"מה" קורה בתנועה, לא ב"היכן" אלא ב"איך" של ביצוע התנועה.


התיאוריה של הדינאמיקה של התנועה - EFFORT

בשנות מלחמת העולם השנייה, חקרו רודולף לאבאן ועמיתו פ.סי. לורנס (וצוות עוזריהם) את תנועתם של פועלים במפעלי התעשייה הבריטיים, על מנת למצוא דרכים לייעול העבודה, ואגב כך להצליח להכניס נשים לתוך מעגל העבודה התעשייתי, כיוון שגברים רבים גויסו למלחמה.

מתוך שעות רבות של צפייה, זיהו לאבאן וצוותו ארבעה מרכיבים עיקריים של מה שהם כינו Effort , ואשר מתייחס לאופן בו מבוצעת התנועה, תוך תשומת לב לכוונה הפנימית, או באופן פסיכולוגי יותר ? לדחף המניע אותה.

ההבדל בין לחבוט במישהו באגרוף מתוך כעס, לבין להגיש לו כוס יין הינו קטן במונחים של ארגון גופני ? שתי אפשרויות אלה עושות שימוש מרכזי בהושטת הזרוע. אולם תשומת הלב לכוח של התנועה, לשליטה ולתזמון שלה שונה מאד.

המניעים של התנועה מובעים ויזואלית במקצבים שלה; באופן בו המתנועע משתמש באנרגית התנועה שלו. על ידי צפייה וניתוח מקצבים אלה, ניתן היה להבחין במרכיבי ה Effort :

משקל, זמן, מרחב וזרימה/שטף, כשמרכיב הזרימה, המשפיע מאד על יצירת המקצבים, משמש מעין קו-התחלה baseline "ממנו יוצאים ואליו שבים המרכיבים האחרים".

כל מרכיב, זיהה לאבאן, נמצא על קו משך של איכויות הנעות בין שני קצוות מנוגדים.

האדם, על פי לאבאן, מבצע בחירות לאורך צירים אלה, מתוך שתי גישות פנימיות בסיסיות: התענגות על ההוויה הבסיסית של המרכיב (גרביטציה, נמשכות הזמן, תלת הממדיות של המרחב או הזרימה של האנרגיה) או התנגדות אליה/מלחמה נגדה. בחירות אלה ברובן אינן מודעות, ולרוב ייטו ללכת בצירופים המאפיינים את הזיקה הטבעית של גורמים ללכת יחדיו (natural affinities ) או על פי נטיות אישיות. בהסתכלות פסיכולוגית, בחירות וצירופים אלה הם היוצרים ומבטאים את מה שאנו מכנים "אופי".

במהלך חייו, האמין לאבאן, נע האדם על צירים אלה, בין איכויות מנוגדות, כשלכל אדם ישנן בחירות דומיננטיות, הקשורות לטמפרמנט שלו, לסביבה ולתרבות בה גדל, לסביבה והתרבות בה הוא חי, למינו ולגילו. הדבר ה"רצוי" עבור האדם הוא היכולת להשתמש בכל המרכיבים, באופן מאוזן, הקשור ומתייחס לסיטואציה בה הוא נמצא, בדרך מגוונת ורבת ניואנסים, היוצרת ומבטאת עולם פנימי עשיר, מגוון ומאוזן.

כאשר אנו רואים שימוש יתר באיכויות מסוג מסוים (לדוגמא, באיכויות מתענגות בלבד, ללא יכולת לגייס גם איכויות לוחמניות ), או שימוש באיכויות שלא בקונטקסט נכון (לדוגמא, שימוש באיכויות לוחמניות בסיטואציות המזמנות התענגות) ? יכול הדבר לרמז על קשיים דומים ברמה הפסיכולוגית.

Effort והקשריו הפסיכולוגיים= כשלאבאן ויונג נפגשו:

שנים רבות לפני שהגיע לאבאן לניתוח הדינאמיקה של התנועה, עוד בתחילת המאה ה-20, חלקו לאבאן וקארל יונג הערצה ושייכות משותפת לתנועת ה"חזרה לטבע" אשר החלה לפעול באסקונה, שווייץ, בשנת1907. הפילוסופיה שהנחתה את התנועה הייתה תערובת של "מיסטיקה של הטבע, הערצת השמש, תיאוסופיה, וצמחונות. אלה, יחד עם רעיונות חברתיים אומנותיים נוספים יצרו את הרעיון של ה"Lebnesreform" = שינוי-החיים. הן יונג והן לאבאן היו קשורים רעיונית ומעשית בפעילות באסקונה.

כאשר הגיע לאבאן לניתוח ארבעת מרכיבי ה Effort, הוא חזר לכתביו של יונג משנת 1921, העוסקים בארבעת ה"תפקודים/פונקציות" functions)) אשר על פיהם, הציע יונג, בני אדם יוצרים קשר עם העולם. אלו הם: רגשות ((feelings תחושות (sensations), אינטלקט ואינטואיציה.

על פי יונג, ארבעה תפקודים אלה של האגו מתארים את האמצעים באמצעותם "המודע משיג את כוונותיו/האוריינטציות שלו". "תחושות מספרות לך כי משהו (הניתן למישוש, נגיעה) קיים; חשיבה מספרת לך מהו דבר זה; הרגשות מספרות לך האם דבר זה נעים לך או לא; והאינטואיציה אומרת לך מאין זה בא ולאן זה הולך". מתוך ארבעת התפקודים האלה יצר יונג את ה"טיפולוגיה" היונגיאנית אשר עוסקת במבנה הפסיכולוגי האישי של כל פרט, המתבטא דרך הבחירות שהוא עושה בשימוש בתפקודים אלה.

ברמה הבסיסית ביותר, אנשים פועלים מתוך נטייה כללית לתעל את האנרגיה הפנימית שלהם כלפי העולם החיצוני, זה המורכב מאובייקטים חיצוניים לגוף, או כלפי מבנים ותהליכים פסיכולוגיים פנימיים, סובייקטיביים. בתוך שני זרמים עיקריים אלה, ישנם טיפוסים שהם אינטואיטיביים יותר, וכאלו הנוטים לכיוון אינטלקטואלי יותר, רגשני או תחושתי.

למעשה, כמו אצל לאבאן, כל אדם עושה שימוש מורכב בכל ארבעת התפקודים, אך במינונים, בהרכבים ובסיטואציות שונות. על פי יונג, השילוב האישי הינו ה"נוסחה האישית" אשר, באופן בלתי מודע, אך בהתאמה לטיפולוגיה האישית, משפיעה על הגישה של הפרט כלפי העולם החיצוני והפנימי.

כאשר אנו בוחנים את האופן בו יצר לאבאן סינתזה בין רעיונותיו שלו ושל יונג, אנו רואים כי לאבאן מייחס לזרימה/שטף של התנועה זיקה אל רגשות emotion) feelings ), למשקל זיקה אל התחושה הפיזית, למרחב זיקה עם חשיבה ולזמן זיקה עם אינטואיציה. זיקות אלה, מופיעות כמובן ביחס לבחירות המתענגות או לוחמניות בכל אחד מהמרכיבים, מה שיוצר מגוון רחב ועשיר שאין כדוגמתו- אינדיווידואלי וייחודי לכל אדם.

מרכיב נוסף בקשר שבין עבודתם של לאבאן ויונג היה העיסוק בצד ה"מואר" של האדם ובמה שיונג (ולאבאן) מכנים ה"צל". אצל יונג, ה"צל", הינו התכונות המודחקות או המושלכות, אשר על פי תפיסתו, הן חלק מהעצמי של האדם, ועליהן לקבל את מקומן.

ה"אור" וה"צל" נעים בדואליות, כשהאחדות הפנימית של האדם מותנית ביכולתו להכיל דואליות זו. אצל לאבאן, תנועות ה"צל" הינן איכויות תנועה מודחקות, אשר אינן עולות בפעולות העיקריות של האדם, אלא פורצות במקומות הקטנים, המודעים פחות של התנועה, ברגעים של מנוחה, שינוי תנוחה, שברירי תנועה קטנים וכדומה. שם, כמובן מתגלה מארג תנועתי- רגשי חשוב ומשמעותי ביותר, הנותן הצצה אל העולם הפנימי של האדם, מחד, ומהווה מקור לעבודה אישית וטיפולית, מאידך. היכולת לצפות ולזהות מרכיבי "אור" ו"צל" נותנת למטפל כלי עבודה טיפוליים.

קשר אחר בין שתי התורות נמצא ברעיון הארכיטיפים. בהמשך לטיפולוגיה שלו, תרומתו של יונג הייתה תגליתו כי גם לחיי הפנטזיה של האדם יש מבנה, המארגן את התנהגותו האינסטינקטיבית ואת הדמיון הספונטני שלו. מבנה זה קשור ל"תת מודע הקולקטיבי", הרובד המצוי בכל אדם ובו אצורות החוויות הכלל אנושיות. מתוך תפיסת התת מודע הקולקטיבי פיתח יונג את תורת הארכיטיפים. במקביל לארכיטיפים של יונג, פיתח לאבאן את הארכיטיפים התנועתיים-אישיותיים, כגון: השד, האלה, המלך ועוד, המהווים בסיס לחקירה תנועתית ורגשית.

על מנת להרחיב על הקשר בין עבודתם של שני "פורצי דרך", כמו יונג ולאבאן, יש להיכנס לעומק של תורתם וכתביהם, דבר שאינו אפשרי במאמר זה. מה שכן אפשרי, הוא להתחיל לראות את הקשר שבין האופן בו אנו מתבטאים דרך התנועה, ומה שאנו מבטאים דרכה על עולמנו הפנימי.


מילכה לאון מילכה לאון - בעלת תואר שני מ London.מלמדת מחול מודרני, כוריאוגרפיה
וLabanalysis בארץ ובחו"ל. מנהלת את "בתנועה" - המרכז ללימודי לאבאן-ברטנייף. משלבת בעבודתה ידע וניסיון משיטות סומאטיות שונות, כגון יוגה, BMCופילאטס.
מטפלת ומנחה ב E

כל המאמרים של מילכה לאון - בתנועה:

"תקפצו לי!"- הרהורים קופצניים על מהות הקפיצה בחיינו

"תקפצו לי!"- הרה

מהות הקפיצה הינה התנגדות מרוכזת לכוח המשיכה ואיתגורו באמצעות דחיפה מהקרקע ושליחת הגוף הרחק מהקרקע. לקפיצה יש ייעודים בחיינו התפקודיים. אך מה היא עבור נפשנו?» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

ניתוח תנועה לאבאן - הדינמיקה של התנועה

ניתוח תנועה לאבאן - הדינ

ההשפעה החשובה ביותר של רודולף לאבאן על אומנויות הבמה ועל התרפיה בימינו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

שיתוף חברים
עם : מילכה לאון