ג`יבריש-בין צחוק לתיאטרון, לא רק שפה

אלכס סטרניק - אלכס סטרניק - דרך גוף
אלכס סטרניק - אלכס סטרניק - דרך גוף


הג`יבריש היא השפה הראשונה של כל הילדים בעולם, אי אפשר להתוכח לחשוב ולשנוא בה, כי אפשר להגיד הכל, "הכל הולך", אימפרוביזציה. מכאן ישנו תשקיף לעולם החיצוני שגם לפעמים מתנהג "הכל הולך". נוסנס.

מהו הג`יבריש?
שפה שלמילים בה ולתכנים יחד אין שום משמעות או פרשנות, לא ניתן להבין ולא לחשוב. ג`יבריש השפה הכי אוניברסלית בעולם, שפת כל הילדים עלי אדמות לפני ש"חכמת השכל" מתפתחת. אי אפשר לריב בה, להתווכח בה, לשנוא בה או לבנות כלי נשק. אנו לא חושבים בכלל לפני שמתבטאים, ולכן הג`יבריש גורם לפירוק ושחרור אדיר של דברים העצורים בנו. בג`יבריש עובדים על תנועות גוף, ידיים, פנים, פנטומימה, צחוק וכל דבר שמועלה על הדעת.


לפי אריך פרום אנו נולדים טבולה ראסה, מאוחדים ושלב ההיפרדות מגיע מאוחר יותר עם התפתחות האינטליגנציה והשכל, אנו גם מתחילים לתת שמות ופרשנויות לדברים ובשם כל אלו להלחם אחד בשני, או עבור עצמנו. ג`יבריש מאפשר לנו לשחרר את כל המעצורים השכליים, התובנות ההגיוניות, כל ציפיה למשמעות או סיבתיות כיוון שהעולם הוא תיאטרון ובתיאטרון "הכל הולך" ואם זה כך בואו נתחיל לצחוק ?אל מול הפתעות החיים. הג`יבריש והנונסנס הם המהויות העליונות יותר של הצחוק- ה"צחוק" הבלתי מותנה בהפתעות וארועי החיים והוא קורה רק כאשר אנו משחררים כל ציפיה וכל הבנה וכך מפסיקים לדאוג ולפחד שכן אלו קשורים לעתיד או לעבר ,אך כרגע יש רקאת הרגע הזה.


לפי עקומת פעמון מסטטיסטיקה קלסית, ניתן לנבא דברים ולחזותם לפי 95%-5%. מאידך, העולם החיצוני שלנו מתנהל פעמים רבות בניגוד לשכל האנושי, לסטטיסטיקה אלא בהפתעות, מה שבא בקנה מידה עם פילוסופיה פוסטמודרנית בה "הכל הולך" וכל החוקים נשברים. לדוגמא: האם ניתן היה לחזות את 11 לספטמבר או את רעש האדמה באיסלנד? כאן העולם החיצוני שלנו, היקום מתנהל בג`יבריש מוחלט מה שמותיר את המדענים מחפשים סיבות רטרואקטיבית למה שזה קרה. נשאלת השאלה האם בכלל ניתן לתת תשובות? או "הכל הולך", אלו החיים.

מוצא המילה ג`יבריש
המילה לקוחה מאנגלית: gibberish, מהבסיס gibber והסיומת -ish, המציינת בין היתר שפות. ישנן שתי תאוריות למקור הבסיס gibber: לפי האחת, המקור הוא הפועל gibber, הקרוב לפועל jabber, "לקשקש", אך התיעוד הראשון לפועל זה מאוחר מהתיעוד הראשון למלה gibberish, ולכן נכונות התאוריה מוטלת בספק. לפי השנייה, נקראת השפה על שמו של האלכימאי הערבי جَابِر بِن حَيَّان (תעתיק מדויק: ג??`אב??ר ב??ן?ח?י?ّאן), הידוע גם בשמו הלטיני Geber, אשר כתב את עבודותיו בכתב סתרים לא מובן לאחרים מחשש לרדיפה דתית. אלכימאי זה חי במאה ה8 לספירה.

סוגים שונים של ג`יבריש
ישנו ג`יבריש של תינוקות, שמורכב בעיקר מהברות בלתי מובנות. זה אכן ג`יבריש כי אפשר להבין כלום. ישנו ג`יבריש בשיחה רגילה המורכב ממילים מאולתרות חסרות משמעות (ניתן גם "לשחק" עם זה ולהוסיף מבטאי מה המעניקים לג`יבריש תחושה שאנו מדברים בשפה כלשהי כמו הונגרית, צוענית, צרפתית וכו` וכך אנו בעצם יכולים לא לעורר תשומת לב מאנשים העוברים לידינו). ישנו ג`יבריש כמו בסיפורת של לואיס קרול, שהטקסטים כתובים בשפה מאוד "גבוהה" , קשה להבינם, לכל מילה כמעט יש משמעות אך בסופו של דבר לתוכן הפסקה אין משמעות ואי אפשר להבינה מבחינה אוביקטיבית. גם זה ג`יבריש.

יישומים באמנות ובתרבות של קונספט הג`יבריש\נונסנס
הג`יבריש לכעצמו ידוע כקונספט גם בתחומי אמנות נוספים פרט לתיאטרון האימפרוביזציה ואמנים רבים משתמשים בו ביניהם: לואיס קארול (עליסה בארץ הפלאות), צ`ארלי צ`פלין, נועם חומסקי והמוסיקאי הגרמני סטפאן מיקוס. לדוגמא, המוסיקאי סטפאן מיקוס ידוע כבונה כלי נגינה אותנטיים, רוכש כלי נגינה ממקומות שונים בעולם אך מנגן עליהם שלא ע"פ חוקי הכלי הידועים מארץ המוצא, בנוסף הוא משלב כלים ממסורות שונים (שאין ביניהם קשר)ולכן יוצר משהו חדש. כאשר הוא שר , השירה נעשית בג`יבריש שמזכיר שפה עתיקה כלשהי. הבלשן נועם חומסקי מדבר על איגיון-נונסנס, כלומר הוא מזכיר רצפי משפטים כאשר למילה פר מילה יש משמעות אך צירוף המילים למשפט מעניק לו חוסר משמעות. לדוגמא: "רעיונות ירוקים חסרי צבע ישנים בזעם"- המילים סותרות את המילים הקודמות כי איך ירוק יכול להיות חסר צבע?

ג`יבריש- בין צחוק לתיאטרון
שימוש בג`יבריש כשפת דיבור, הוא המקרה הלינגואיסטי הפרטי של מושג הנונסנס. אם משתמשים בזה בניהול והנחיית סדנא, הג`יבריש בהחלט מקורב יותר לתחום התיאטרון אימפרוביזציה ותאטרון הגוף. שכן ניתן לעשות אימפרוביזציות של מימיקות, פנטומימה ועוויתות פנים כפי שיוצא בצורה מאולתרת. מאידך, הג`יבריש קשור מאוד גם ל"צחוק", ברגע שאני מרשה לעצמי לדבר שטויות אני צוחק על הקונספט של החברה שמצפה ממני להיות רציני ולהשתמש תמיד בהגיון ("חכמת השכל") ולפי קודים חברתיים ("חכמת החברה"). כשאנו מרשים לעצמי לדבר שטויות ולהשתעשע אני יותר מחובר אל "חכמת הגוף" ומונע מהאונה הימנית של המח שאחראית על ביטוי אמנותי ויצירתיות, כמובן שכשאנו מרשים לעצמנו להשתמש בשפה זו אנו גם מפסיקים לקחת את עצמנו ברצינות. הג`יבריש לכעצמו כיוון שהוא עוצר כל תהליך של מחשבה הוא בעצם סוג של מדיטציה בתנועה כמובן. תהליך זה ניקוי המח ממחשבה נקרא קטרזיס.

אובר משמעות מול חוסר משמעות- מה טוב לבריאות
"חכמת השכל", שימוש בהגיון, שימוש בציר עבר-הווה-עתיד צורה אינטסיבית מובילים לעיתים לדאגות, פחדים ו"אריות ביער". אלו מערערים את השלום הפנימי שלנו. כל זה עלול להוביל למלחמות בין אנשים. כשאנו נלחמים על אמת אבסולוטית אחת או משמעות אחת ויחידה אנו יכולים להזיק לעצמנו ולאחרים. לכן יש עמים שונים, שפות שונות ודתות שונות, כל אחת מנסה להתייחד ולהגיד שהיא הצודקת. שחרור מחיפוש סיבה אחת לכל דבר הקורה לנו מוביל ליותר צחוק פנימי ולכן גם צחוק חיצוני. תרגול שפת הג`יבריש שהיא שפת השלום היחידה שהיא כלל עולמית (בדומה לאספרנטו) בה ניתן להשתמש ללא שום קשר למוצאינו הדת והאתני מובילה אותנו חזרה לשלב התמימות והילדות שבנו (לא סתם לאחר שימוש ממושך בג`יבריש חשים הקלה קוגניטיבית ושחרור מנטלי ורגשי).

סיכום
אפשר לסכם במשפט אחד את הקונספט הנדון במאמר: ג`יבריש- אי הבנה , אי משמעות, אי פרשנות להשגת קירוב לבבות, גישור, הבנה וקבלה הדדית. להניח למשמעות ולחשיבה, לקבל את האי הבנה.

שם הכותב: אלכס סטרניק
אודות הכותב: תזונאי קליני בהכשרתו, אחד מ2 מביאי שיטת היוגה צחוק לארץ בשנת 2004 שהתוודה לשיטה בהודו בשנת 2003 וחי באתיופיה במהלך 2003-2004 שם תרגל את השיטה בהוספיס של האם תרזה. מאמן בכיר של מדריכים בשיטה מאז 2005. מנחה סדנאות ג`יבריש אימפרוביזציה וPlaying With Nonsense בארץ ובעולם ((GibberishWorldTour. אלכס הוא תראפיסט הצחוק של ביה"ח בילינסון במחלקה האונקולוגית.
אימייל: alexlaugh@gmail.com
כתובת אתר: לחץ כאן

אלכס סטרניק אלכס סטרניק, מנטור, יזם, מנחה בינלאומי לתחום ג`יבריש אימפרוביזציה, מביא השיטה לארץ ומקים מועדון היוגה צחוק הירושלמי הראשון שנוסד בארץ (אוגוסט 2004). בדצמבר 2004 ארגן את ביקורו של הוגה השיטה בארץ, ד"ר קטריה. קיבל את אות LAUGHTER AMBASSADOR על יוז

כל הרשימות של אלכס סטרניק:

הג`יבריש ככלי טיפולי-קטרטי לניהול כעסים

הג`יבריש ככלי טיפולי-קטרטי לניהול כעסים

מי שמתעסק בתראפיה בצחוק דרך היוגה צחוק מאז 2003 שנים הבנתי דבר אחד: מחשבות ופרשנות מובילות לצרות, למחלות, הם גם מרחיקות אותנו מההווה.אלו יכולים להוביל למלחמה פנימית.ההפך מזה יוביל לשלוה.» מאת אלכס סטרניק

26/09/2010
"צחוק",  ציפיות, אכזבות ו"זמן אפריקאי"

"צחוק", ציפיות, אכזבות ו"זמן אפריקאי"

לדעת לצחוק זה לא רק להפעיל את שרירי הצחוק ולהוסיף לזה קול. לצחוק זה גם לדעת להתמודד עם הפתעות החיים וללמוד לא להתאכזב ולכן לא לפתח ציפיות. כל אלו קשורים לעתיד, הצחוק קשור רק לרגע הזה.» מאת אלכס סטרניק

31/03/2010
הצחוק וחכמת הגוף\ חיזוק הכוחות הבונים

הצחוק וחכמת הגוף\ חיזוק הכוחות הבונים

לפי גישת החברה הצחוק חייב לבוא עם סיבה, הומור. בודדים הם אלו שרואים בצחוק, התכונה הזמינה ביותר של האדם, ככלי מרפא שבא לחזק את הכוחות הבונים של הגוף, ומשתלב ב"חכמת הגוף"- יכולת הגוף לרפא» מאת אלכס סטרניק

27/11/2008
"העולם מצחיק אז צוחקים"\העולם כתיאטרון

"העולם מצחיק אז צוחקים"\העולם כתיאטרון

איך אפשר ללכת מעבר לציפיות, ל"חכמת השכל" או ההיגיון ולהתייחס אל העולם כאל תיאטרון ג’יבריש אימפרוביזציה ופשוט לצחוק עם החיים? » מאת אלכס סטרניק

27/11/2008
(יוגה) צחוק ו"חכמת הגוף"

(יוגה) צחוק ו"חכמת הגוף"

לפי גישת החברה הצחוק חייב לבוא עם סיבה,הומור בודדים הם אלו שרואים בצחוק,התכונה הזמינה ביותר של האדם,ככלי מרפא שבא לחזק את הכוחות הבונים של הגוף, ומשתלב ב"חכמת הגוף" היכולת של הגוף לרפא.» מאת אלכס סטרניק

27/11/2008
(יוגה) צחוק ו"חכמת הגוף"

(יוגה) צחוק ו"חכמת הגוף"

» מאת אלכס סטרניק

הצחוק כאמצעי התמודדות עם תופעת הקרבן

הצחוק כאמצעי התמודדות עם תופעת הקרבן

מי מאיתנו לא חווה לפעמים את תחושת הקרבן?עמים בהסטוריה מתבססים על כך שהם קורבנות הקרמה, או הנסיבות ובגלל זה הורגים אחד את השני ונהרגים.הקורבן לא יוכל לשפר את מצבו כל עוד ימשיך להיות קורבן. » מאת אלכס סטרניק- יוזם מועדוני היוגה צחוק בארץ

14/09/2006
הצחוק כאמצעי התמודדות עם תופעת הקרבן

הצחוק כאמצעי התמודדות עם תופעת הקרבן

» מאת אלכס סטרניק- יוזם מועדוני היוגה צחוק בארץ

כל הפעילויות של אלכס סטרניק:

סדנא: להגיע אל כס הצחוק ולצאת מהמיצרים

סדנא: להגיע אל כס הצחוק ולצאת מהמיצרים

סדנא: להגיע אל כס

בין פורים ופסח זמן טוב לצאת ממיצרים, מהמיצרים המגבילים שלנו ולצ-חוק אל מחוץ לכל חוק: בהנחיית אלכס סטרניק, מאמן בינלאומי לתראפיה בצחוק ומומחה לאמנות הנונסנס, המורה הראשון ומביא השיטה יוגה» עם Alex Sternick

שלישי 4/4/17
סדנא: להגיע אל כס הצחוק ולצאת מהמיצרים

סדנא: להגיע אל כס

עם: Alex Sternick

מתי: שלישי 4/4/17

מפגשים אישיים ומנטורינג-תראפיה בצחוק

מפגשים אישיים ומנטורינג-תראפיה בצחוק

מפגש אישי תרפיה בצחו

ללמוד לצחוק גם כשרע לנו בחיים כדי להרגיש יותר טוב. בואו נלמד לצחוק אל מול הפתעות החיים ונחזק את הכוחות הבונים. להגיע אל כס הצחוק- מפגשים אישיים עם אלכס סטרניק, מנטור, מנחה בינ"ל. מביא השיטה» עם אלכס סטרניק

ראשון-שבת
מפגשים אישיים ומנטורינג-תראפיה בצחוק

מפגש אישי תרפיה בצחו

עם: אלכס סטרניק

מתי: ראשון-שבת

"חכמת השוטה"- צחוק שטויות וקלפים 19/2/13

"חכמת השוטה"- צחוק שטויות וקלפים 19/2/13

חכמת השוטה

צחוק הוא עניין רציני. שטויות הן דרגה גבוהה של חוכמה. המסע הארוך ביותר מתחיל ונגמר כאן ועכשיו. זוהי חוכמת השוטה, שמייצג אותה הקלף ללא מספר מחפיסת קלפי הטארוט: הג´וקר» עם אלכס סטרניק ו ד"ר יואב בן דב

חמישי
"חכמת השוטה"- צחוק שטויות וקלפים 19/2/13

חכמת השוטה

עם: אלכס סטרניק ו ד"ר יואב בן דב

מתי: חמישי

שתפו חברים