לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

נכות פיזית ורגשית

מאת: ניקול דן


"בהזכירו כי האדם נוצר בצלם אלוהים, מצביע התנ"ך על יכולת רוחנית מסוימת הטמונה בכל אדם, הוא אינו מבחין בין אנשים ללא נכות לבין אנשים נכים". הרב לוי


במסגרת עבודתי עם אנשים בעלי מוגבלויות פיסיות ונפשיות למדתי להבין שכולנו שווים: אנשים רבים הלוקים במגבלות פיסיות, נכים בגופם, אימצו לעצמם את האידאל של גוף מושלם כשהם משווים עצמם לאחרים ובכך הם נותרים מאוכזבים ומרי נפש כל ימי חייהם. הם אינם יכולים להתגבר על דימוי זה או להתעלות עליו. חוויות האובדן (למשל לאחר פציעה, תאונה או מחלה), הכעס והאשמה של הנכים הלכודים בכלא רגשי כזה מוביל אותם לצעוד במסלול הלא נכון. לכל אחד מאיתנו ישנו סוג של נכות. חסר חלק. אף אחד איננו מושלם. עלינו להשוות עצמנו תמיד רק לייחוד שלנו עם עצמנו. כולנו נכים מבחינת הקונפליקטים הפנימיים בתוכנו, שלא פתרנו אותם, קונפליקטים המונעים מאיתנו לתפקד במיטב הרמות שלנו. באותו שטח גדול ומוזנח שבתוכנו שממנו צצות בעיות בלתי צפויות שחובטות בנו. תמיד קורים לנו דברים שמדכאים את דרך מחשבתנו, הרגשתנו ופעולתנו. גם המצליחנים הגדולים ביותר חווים תקופות של חיבוטי נפש. גורם "הנכות" הוא ברור ביותר אצל אנשים הסובלים ממגבלות פיסיות, אבל איש מאיתנו אינו חסין מפני רגשי נחיתות. לכל אחד מאיתנו יש סוד כמוס, מטען שמכריע אותנו. אדם נכה פיסית עומד בפני קשיים רבים בגלל מגבלות פיסיות ובגלל הנסיבות המציאותיות של סביבתו. אולם, הנכות היא לא כל כך כפי שאחרים רואים אותה, אלא יותר כפי שהיא נתפסת על ידי הנכה עצמו. אם אדם הופך לנכה, מושפעים מכך תפקודו הכללי ורגשות הכבוד והערך העצמי שלו, הסתגלותו תלויה בדימוי שהיה לו לפני התאונה או המחלה אודות "הגוף השלם" הצורה הפיסית המושלמת. אם יתעקש להשוות עצמו עם אדם שלם, תמיד יהיה לא שלם יחסית וירגיש נחיתות, חצי אדם. זוהי קרקע מדולדלת שבה מכים הבושה, האשמה, המבוכה ופחיתות הערך. בעיני עצמו הערך , הסטטוס החברתי שלו הונמך והוא עלול לחוש מושפל. הוא מאמין שאנשים רואים בו נטל וכי הם מרגישים שאינו יכול לתרום את חלקו. בנות לא ירצו לצאת איתו. גברים לא ירצו לצאת איתן. מראהו ידחה. רגשות אלה יכולים להיות אמיתיים או מדומים.
נניח שאת/ה נכה ושאחרים נושאים רגשות מעורבים כלפיך. תמיד יימצא מישהו שיגלה התנהגות אחרת ויתייג אותך בתוך תווית שתוריד אותך ותשייך אותך לקבוצה "שונה". אם תרשה לעצמך לקבל את ההערכות החיצוניות הללו על עצמך ותטיל ספק בעצמך, השקפה מעוותת זו תהפוך לנבואה המגשימה את עצמה. כתוצאה מכך אתה עלול להיות בלתי מודע ולפעמים אף תסרב להאמין שאנשים רבים באמת מתייחסים אליך בכבוד הרב ביותר, הם עשויים לראותך כאדם אמיץ ומכובד שעמד בפני נסיבות קשות, שהתגבר על מגבלתו והתגלה בכל יופיו. אנשים יכולים להעריץ אותך משום שבמובן מסויים הם נאבקים בדיוק כמוך באותן סוגיות של הערכה עצמית לא פחות ממך ואתה , אתה, יכול להעניק להם אומץ. אם אתה נכה הגיע הזמן שתדע את כוחותיך,שתשמוט את רגשי הנחיתות ותאמר לעצמך "אני אדם שלם, למרות מגבלותיי" אמץ לעצמך חשיבה חיובית ואת השקפתם של אלו שכן מכבדים אותך. האנשים המצליחים ביותר בכל אורחות החיים הם אלה שיודעים את עצמם, מקבלים את עצמם וחיים את עצמם. אם אדם מוגבל הופך את אמות המידה "הנורמליות" לאידאל, הוא מנמיך את עצמו לעמדת נחיתות מתמדת. כדי לשכוח ולהסתיר את נכותו הוא מתחייב לפעול כאילו איננו שונה מאחרים. התנהגות בלתי מציאותית זאת רק מחזקת רגשות אשם ונחיתות וכך המעגל הולך ומתרחב, בהתאמצו לברוח מרגשי נחיתות, אדם כזה המתחרה כאילו איננו מוגבל, חייב להיכשל ונעשה יותר ויותר עוין כלפי העולם הבלתי צודק. ככל שיתעקש להיאבק תוסיף החברה הרגילה לדחותו. עד שיקבל עצמו. זה לא קל. לעתים קרובות מתכחשים אנשים מסוימים לצורך בקבלת עזרה, כדי שיוכלו לקיים את הדימוי של אי תלות. אם אדם מסתיר את צרכיו התלותיים ומאמץ את עצמו עד קצה גבול כושרו וכוח הסיבולת שלו, הוא עשוי להתקדם כלפי חוץ אך לשלם מחיר גבוה הכרוך בחוסר יכולת להסתגל. למרבה המזל. כוחות חזקים דוחפים אותו ליטול חלק פעיל בתהליך הסתגלותו. מציאות החיים הנמשכים, עבודה, קהילה, משפחה ובילוי מעודדים אותו לקבל נכותו ואת עצמו כפי שהוא. הנעה - זהו הגורם המפתח בתהליך של התגברות על מגבלה. קבלת המגבלה. רוב הזמן אנו עוטים מסיכות, כשמתחת למסיכות מסתתר עלבון. ייתכן שאנו מרגישים שהתנהגותנו רעה, לא נעימה,שאיננו נעימים לאנשים, שהדברים אינם בשליטתנו, שנכשלנו , כל הדברים הללו חוזרים ובאים לפתחו של החולה השוכב בבית החולים - כשהוא מרגיש מקופח, נכה, שאינו מסוגל להתמודד. אם יוכל האדם להסתכל לתוך עצמו וליטול אחריות להתמודדות עם המכשול שעומד מולו ואם ישתמש באובדניו בדרך בונה הכול ישתנה!
מצוקה יכולה להפוך לשביל צמיחה לכולנו ויהיו אשר יהיו מגבלותינו הפיסיות או הנפשיות. זאת משום שבמובן מסוים ניתן להשוות את החיים לתהליך של חרסינה - כמו החומר, על החיים להיות חשופים ללהבה לפני שמעצבים אותם.
בכל מקום מצויים אנשים אובדי עצות, מבולבלים, כואבים ובאותה נשימה הפתרון קיים: בעולמנו קיים כוח פיסי ורוחני סמוי, כוח שמרפא את גופנו ונשמתנו. כשאנו מקיימים מגע עם אותו כוח, אנו מזהים אותו, הוא מטפח ומרומם אותנו. אנשים רבים שופטים את החיים לפי אורכם ולא לפי עומקם. לפי הבעיות שהם מעוררים ולא לפי ההבטחות שהם טומנים. החיים הם סדרה של רגעים. רגעים כאלה שנו נוצרים בליבנו שבהם אנו מסבים כבוד לעצמנו, שבהם אנו קמים ונוקטים עמדה, חווים אהבה, נפתחים לזולת ולעולם, מעניקים משמעות לחיינו.
כל אחד מאיתנו הוא ייחודי ואין לו תחליף. כל יום מעניק לנו הזדמנות ואתגר להתחלה חדשה ועדיף להיות שותף מאשר דומם!

המאמר פורסם גם כאן »

ניקול דן מטפלת בשילוב גישות פסיכולוגיות ורוחניות. פסיכותרפיה, פסיכותרפיה גופנית, הוליסטית, טיפול בחרדות, פחדים, מתן כלים להתמודדות עם משברים, טראומות ומחלות.

כל המאמרים של ניקול דן פסיכותרפיה, פסיכותרפיה הוליסטית, טיפול בחרדות ופחדים:

אהבה כפייתית

אהבה כפייתית

האם את מוצא/ת עצמך אובססיבית לגבי הקשר הזוגי שלך? האם את סובלת בקשר הזוגי שלך? האם אינו משיב לך אהבה? המאמר נכתב בלשון נקבה למרות שהוא פונה לשני המינים» מאת ניקול דן

אהבה כפייתית

אהבה כפייתית

» מאת ניקול דן

הרגע הזה

הרגע הזה

כוחה של לקיחת אחריות לחיות את הרגע הזה והשלכותיה על חיינו.» מאת ניקול דן

הרגע הזה

הרגע הזה

» מאת ניקול דן

גוף ונפש כמיקשה אחת

גוף ונפש כמיקשה אחת

המפתח לבריאות טובה הוא להיות בחיבור מתמיד עם הגוף הפנימי שלכם - להרגיש ולהעמיק אותו. הגוף החיצוני הוא זה המושפע מהגוף הפנימי.» מאת ניקול דן

גוף ונפש כמיקשה אחת

גוף ונפש כמיקשה אחת

» מאת ניקול דן

ריקוד הקיפודים

ריקוד הקיפודים

ריקוד הקיפודים...האם הריקוד מוכר גם לכם?» מאת ניקול דן

ריקוד הקיפודים

ריקוד הקיפודים

» מאת ניקול דן

חרדות, פחדים ומה שביניהם

חרדות, פחדים ומה שביניהם

התמודדות עם מצבים טראומטיים, חרדות ופחדים - מינוף הפחד לדחף וחשיבה חיובית כדרך חיים.» מאת ניקול דן

שיתוף חברים
עם : ניקול דן