לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

ריקוד סעידי מצרי - ריקודי בטן

מקצב סעידי 4/4 - סהרה סיטי בי"ס למחול מזרחי ולהכשרות - דרך גוף
מקצב סעידי 4/4 - סהרה סיטי בי"ס למחול מזרחי ולהכשרות - דרך גוף


ריקוד ה"סעידי" הינו אחד הז`אנרים הנמנים על הפולקלור המצרי, ממשפחת ה"בלאדי". כלי נגינה אופיניים הם כלי הקשה, רבאבה (כינור כיום) ומיזמר. באופיו זהו ריקוד אדמתי.

ריקוד סעידי

השם סעידי כתוב בערבית באות צאד ולא באות סין: צעידי. מקור השם באזור במצריים שנקרא "צעיד מצר" אך יש להגות "סעיד מסר", ומשמעו "מצרים עילית". האזור משתרע לאורך הנילוס מקהיר דרומה לכיוון סכר אסואן. מבחינה גיאוגרפית דרום מצרים נקרא מצרים עילית משום שההרים (גם אם אינם גבוהים) מרובים יותר שם (יותר צבעים חומים וכתומים במפה הפיזית הגיאוגרפית). הדלתה ואזורה נחשבים לנמוכים יותר (צבע ירוק במפה הגיאוגרפית הפיזית) ולכן נקראו מצרים תחתית.

ריקוד ה"סעידי" התפתח באזור זה, ומכאן שמו. המקצב בדרך כלל הוא של 4/4, הידוע כמקצב "סעידי".

מקצב סעידי Saidi ? 4/4
הסעידי הינו מקצב הנמנה על משפחת ה"מקסום", ומשום כך הוא שייך למקצבי הפולקלור. הסעידי נוצר ע"י הכפלתו של ה"דום" האמצעי, הכפלה שמעניקה לו "טעם" מלא יותר ומודגש יותר. הוא פופולרי מאוד במצרים עלית ? "סעיד מאסר" ? ומכאן שמו. מקצב הסעידי דומה מאוד למקצב הבלאדי. הוא מנוגן בדרך כלל במהירות, בעוצמה ובתחושת שמחה, והוא בשימוש מסורתי בריקוד ה"תחטיב" וה"עסאיה" במיוחד. (ריקוד מקל מסורתי: "תחטיב" ? ריקוד מקל גברי; "עסאיה" ? ריקוד מקל נשי). יש המכנים מקצב זה בשם "גאוואזי" (Ghawazee), מאחר שסגנונות הריקוד הללו ובתוכם סגנון מיוחד של ריקודי הבטן, רווחים בקרב המצרים הגאוואזים. מקצב זה נקרא גם לעיתים "בלאדי מאקלוב" Baladii Maqluub ("מאקלוב" ? בערבית: הפוך), משום ש-2 הדומים הרצופים שלו מופיעים באמצע המקצב, ולא בתחילתו.


1 + 2 + 3 + 4 + |
--------------------------------|
D T D D T | בסיסי

D T t k D D t k T t k | מלא

ריקוד הסעידי מבוצע ע"י נשים וגברים. מוסיקת הסעידי הינה מוסיקה עממית, וכלי הנגינה האופיינים לה הם כלים מסורתיים: רבבה (הסבתא של הכינור דהיום), מיזמר, (קרן, ממנה בוקעים טונים ארוכים-יבבניים), כמה וכמה כלי הקשה שהבולטים בהם: דאמבק וטאבלה.
הצליל השורקני-צווחני משהו של המיזמר, האופייני למוסיקת הסעידי, ניתן לזיהוי מידי!

התנועות המאפיינות את ריקוד הסעידי הינן "אדמתיות" באופיין, והצעדים "דילוגיים".
סגנון ריקוד זה מלא חיים ואנרגטי. בריקוד יש שימוש במקל אחד או שניים, העשויים בדרך כלל מחזרן (במבו). קיימים 2 סגנונות של ריקוד מקל: "עסאיה" ו"תחתיב".

ה"תחתיב" מבוצע ע"י שני גברים, כשהתנועות בו מבוצעות כתנועות קרב, ואחיזת המקל הינה כבכלי-נשק. "ראקס עסאיה" מבוצע ע"י גברים ו/או נשים, וכאן תהיה גרסה אקרובטית יותר לשימוש במקל. האישה מבצעת תנועות ריקוד נשיות ומעודנות יותר, כמובן, והיא תבצע חיקוי לתנועות ה"תחתיב" במרומז בלבד.

תלבושתה של האישה מורכבת משימלת בלאדי, עם חגורה או צעיף הכרוך על ירכיה, וצעיף לראשה. הגברים עוטים בגד מסורתי: מכנסיים ארוכים, שתי גלאביות בעלות שרוולים ארוכים ורחבים, הנלבשות זו על זו, עם מפתח צוואר עגול, וצעיף ארוך הכרוך סביב ראשם..

שוש פרידמן קורס הכשרת מדריכות מחול מזרחי - ריקודי בטן בצפון ובמרכז: שוש פרידמן וביה"ס למדריכים של מכללת אוהלו. הקורס בן 300 שעות ללימודי תעודה, עם מיטב המורות, הרקדניות והמרצים בארץ, בתכנית לימודים עשירה ומגוונת שאין שני לה.

כל המאמרים של סהרה סיטי בי"ס למחול מזרחי ולהכשרות:

ריפוי עצמי באמצעות מחול מזרחי/ריקודי בטן: שבעה שלבים (ועוד א

ריפוי עצמי באמצעות מחול

הגוף מדבר גם כשהנפש שותקת: השלב הראשון בתהליך הריפוי הוא אבחון בעיות גופניות ונפשיות. נמצא כי ריקודי בטן מסייעים באבחון בעיות גופניות ואף נפשיות.» מאת ד"ר ענבל וילמובסקי

`לטפל בעצמי ולסייע לאחרות`- תרפיה בריקודי בטן

`לטפל בעצמי ולסייע לאחרו

בשנים האחרונות מתגלה כוחו המרפא של המחול המזרחי באמצעות סיפורן של נשים רבות, שעברו תהליכי שינוי וריפוי מדהימים בעוצמתם. נשים שהמחול המזרחי שינה את עולמן.» מאת טינה גירש

כל הפעילויות של סהרה סיטי בי"ס למחול מזרחי ולהכשרות:

כיתות יוגה נשית בהנחיית תמי אריאלי

סדנת יוגה נשית.

היוגה הנשית מתמקדת בגוף של כל אחת מאיתנו, ובדרכים היכולות להקל עליו ולהיטיב איתו ועם הנפש השוכנת בו.» עם תמי אריאלי

שלישי
כיתות יוגה נשית בהנחיית תמי אריאלי

סדנת יוגה נשית.

עם: תמי אריאלי

מתי: שלישי

סטודיו להשכרה בנווה צדק

סטודיו להשכרה בנווה צדק

סטודיו/אולם מאובזר ומרשים להשכרה» עם טינה - סהרה סיטי

סטודיו להשכרה בנווה צדק

סטודיו להשכרה בנווה צדק

עם: טינה - סהרה סיטי

שיעור מתחילות בבית ספר "סהרה סיטי"

שיעור מתחילות עם טינה

פשוט לרקוד, וכל זה יכול לקרות ע"י החלטה פשוטה פשוט לעשות את זה ולהירשם לקורס הבא קורס בסיס ריקודי בטן מתחילות מהצעד ה1 יוצא לדרך ב23.8 בואי להעניק לגופך רגיעה מסוג אחר.» עם טינה גירש

שני
שיעור מתחילות בבית ספר "סהרה סיטי"

שיעור מתחילות עם טינה

עם: טינה גירש

מתי: שני

ריקודי בטן - קבוצת מתחילות מהצעד הראשון!

ריקודי בטן קבוצת מתחילות

קבוצה חדשה עם טינה המופלאה, שתוביל אותך צעד-צעד אל תוך העולם הקסום של ריקודי הבטן. ריקוד מענג ומשחרר, שהוא מסע של גילוי ושמחה! בואי לעורר את כל החושים, לאמן את השרירים ולהיפתח לעוצמה שבך!» עם סהרה סיטי

שני
ריקודי בטן - קבוצת מתחילות מהצעד הראשון!

ריקודי בטן קבוצת מתחילות

עם: סהרה סיטי

מתי: שני

שיתוף חברים
עם : שוש פרידמן