לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

טיפים למורים - 5 דברים שלא כדאי לעשות בסטודיו לפיתוח קול

תעשו את זה באלגנטיות - רותי חלבני - אמנית קול - דרך גוף
תעשו את זה באלגנטיות - רותי חלבני - אמנית קול - דרך גוף


הסטודיו שלכם לא מלא במיוחד, השעורים לא עוברים לכם בכייף כל כך, תלמידים מאחרים או מבטלים שעורים - האם יכול להיות שזה משהו שאתם עושים בסטודיו ואתם לא מודעים לכך?

אם אתם מורים לפיתוח קול מנוסים או מתחילים, יש כמה דברים שיכול להיות שאתם עושים בסטודיו ולא שמים לב אליהם. אותם דברים סמויים משפיעים עכשיו על איכות ההוראה שלכם, על המוניטין שלכם, על כמות הביטולים של השעורים, או איחורים לשעורים, על חוסר המלצות שתקבלו מהתלמידים ועל מצב רוח ירוד ואווירה מתוחה שתחושו בסוף יום העבודה.

1. אל תענו לטלפון או תשימו אותו על שקט על הפסנתר שלכם

א. כי גם אם עניתם למישהו וזה לקח בערך 30 שניות, כבר הוסתה תשומת הלב שלכם מהתלמיד שעומד לידכם/מולכם. תוך זמן קצר, גם הוא יענה לטלפונים
במשך השיעור ושניכם תאבדו ריכוז ועניין אחד בשני. סגלו מדיניות של שקט אלחוטי בשעור.
ב. מי שבא אליכם לשעה או לחצי שעה – `שוכר` את שירותכם לזמן הזה בלעדית. אין סיבה שהזמן הזה יחולק בינו ובין מישהו אחר שלא שילם עבור אותו זמן.
ג. כי יכול להיות שתקבלו מסר שלא נעים לכם לשמוע והוא גם לא היה אחד כזה שלא סובל דיחוי ואופס...נכנסתם לדיכאון ועכשיו אתם צריכים גם ללמד ולחייך
מיד פעם. מסרים כמו :תשובה שלילית לאיזה אודישן שעשיתם או שחרגתם מהמסגרת בבנק והפקידה מאיימת שיחזרו לכם תשלומים, שהדודה שרה לא באה
לסדר פסח כי לא נעים לה מדודה קלרה. נו באמת, אפשר היה לחכות עוד שעה כדי להתבאס נכון?

2. אל תתנו תשובה במספרים או ב`כן` ו`לא` לשאלות האלו – כמה שעורים אני צריך כדי להיות זמר? או האם יש לי עתיד בתחום?

א. מה אתם יודעים? איך אפשר למדוד התקדמות בזמן? יש כאלו שלומדים ומיישמים מהר יותר מכם ויש שלא יגיעו לזה לעולם. אנשים מפתיעים ולא צפויים וחלק
מאכזבים...
ב. אם מאחורי השאלה נמצאת שאלה כמו: כמה זה יעלה לי כל הדבר הזה? אז כדאי לברר את זה ולענות ישר לעניין ולפרק התנגדויות. להסביר שאם מחשבים
את מספר השעורים בשנה, מגיעים לסכום שהוא פחות מאשר מחיר חופשה באירופה( אוקיי, בשיא העונה), או חופשה של שבוע בישראל במלון 5 כוכבים. או כל
דבר בישראל...בשעורים אתכם הם בונים לעצמם מקצוע, או מחליפים תרפיה שעולה הרבה יותר כסף.
ג. זה טריק קטן שתלמידים חדשים משתמשים בו כדי לקבל את חוות דעתכם החיובית או השלילית. חיובית – כי זה אומר שאתם מאמינים בו והוא תכף יהיה זמר
מפורסם ( 2-3 שעורים) שלילית, זה - אין לך סיכוי וחבל שתבזבז את הזמן והכסף שלך. מעט מאד מורים מסוגלים לשתי התגובות האלו ולכן כל מה שבאמצע,
צריך לבדוק לגופו.

הצעה שלי: תבררו אתו מה המניעים שלו, מי המודל שלו, מה הוא יודע על התחום ואיך הוא חושב שאנשים אחרים מגיעים להיות זמרים מקצועיים. חשוב שידע שאין הצלחה בין לילה ושרוב האנשים מסתירים את הכישלונות וניסיונות השווא שהיו להם בדרך להצלחה וזה רק נראה שהם הצליחו בגיל אפס. נכון יש גם כמה שהצליחו בזמן קצר אבל הרוב עבדו קשה והאמינו בעצמם ובהנחיה שקיבלו כדי להגיע `רחוק`. כדאי גם לברר מה זה `הרחוק` הזה שהם רוצים להגיע אליו. האם זה פרסום ( אין בזה רע אבל לא מטרה כל כך בריאה) או האם זה באמת הרצון לשיר, לתת משהו לעולם, לשתף את אהבתם למוזיקה ולגעת בלב של האנשים.

3. אל תשוו בין תלמידים ותרשימו תלמידים בהישגים של תלמידים אחרים

א. זה די מייאש לשמוע שמישהו אחר שלומד אצלך קוצר הצלחה בעוד שאתה רק מדדה ובתחילת דרכך כתלמיד ועוד לא מצליח לעשות המון דברים.
ב. זה אולי מעורר השראה אבל צריך לבדוק אם זה לא מעורר יותר קנאה וייאוש.
ג. זה מפאר אותך בתור מורה, מנפח את אגו, אולי קצת נעשה כדי `לעודד` את התלמיד להתאמן יותר ולהתקדם אבל בעצם מעביר את תשומת הלב אליך בתור
מורה ולא אליו.

עצה שלי: לפעמים נכון לספר על הצלחות של תלמידים אחרים אבל כדאי לעשות זאת בעדינות, אולי להזמין את התלמידים שלך לבוא לשמוע תלמידים אחרים בהופעה. לשאול אותם מה דעתם על הביצועים של אותם תלמידים? לבחון אתם איך הם מיישמים את מה שנלמד בשיעור ולהראות להם שגם הם יכולים אם הם ימשיכו להתאמן, לבוא באופן סדיר לשעורים. והכי חשוב לשתף אתם גם את הלבטים וההיסוסים של אותם תלמידים (כמובן רק מה שאפשר לשתף) ולהראות להם את הצד האנושי שמאחורי כל הצלחה.

4. אל תלמדו כשאתם חולים, צרודים וכואב לכם הגרון

א. כי זה מדבק בד"כ ואתם בחדר אחד ואולי גם אין בו פתחי אוורור – התלמידים נדבקים בקלות שנושפים עליהם חיידקים – חבל לא? ועוד חבל שבשבוע הבא
כשאתם כבר תהיו בריאים, הם לא יבואו והפסדתם אותם.
ב. כי מורים עובדים עם דרכי הנשימה והקול ואם שניהם תפוסים עם כל מיני חיידקים, אתם לא יכולים להדגים וגם מה שיוצא ממכם לא מקבל הדהוד נכון ומפספס
את המטרה של ההדגמה. נכון, לא צריך לשיר עם התלמיד וגם לא צריך להיות זמר מדהים כדי ללמד אבל הרבה תלמידים נמצאים שם בחדר אתכם כי הקול
וההפקה שלכם מושכים אותם. כשאתם חולים החלק הזה ששר אצלכם – לא תקין.
ג. לא חבל על הבריאות שלכם? קצת מנוחה, הפסקה תועיל לכם לאגור אנרגיה לשבועות הבאים. התלמידים יעריכו שלקחתם זמן כדי להבריא וילמדו שלא באים
חולים לשעורי פיתוח קול שלכם. כך לא תמשך שרשרת ההדבקות.

5. אל תלמדו על אוטומט – אל תתנו לתלמיד תרגילים שאתם לא יודעים למה הם באמת נועדו רק כי הם נלקחו מאיזו שיטה שעובדת לכולם.
ולמה?

א. כי אין שיטה שעובדת לכולם וצריך לתפור לכל תלמיד בדיוק את התרגילים שהוא צריך כדי לעבוד על מקומות חלשים יותר במנגנון הקולי. כי זה כמו לתת תרופה
אחת לכל המחלות.
ב. כי זה משעמם את התלמיד וגם אותך בסופו של דבר. ויכול להיות שבזבזתם את זמנו ויכולתם לתת לו תרגילים אחרים שעונים בדיוק למה שהוא צריך עכשיו ולא
איזו סכמה שאתם ירשתם מהמורה שלכם וקל לכם לשלוף אותה.
ג. נכון, אנשים אוהבים לחזור על דברים ולהרגיש יחס של קרבה גם לתרגילים וגם אליכם בתור מורים. הם משייכים אתכם לתרגילים. אבל ת`כלס, כדאי שהם יזכרו
אתכם כאנשים יצירתיים, שיודעים לתכנן מסלול מחדש ומתאימים את התרגילים אליהם ולרפרטואר שהם שרים.

עצה שלי: כדי לדעת לאבחן קול של תלמיד, כדאי ללמוד איך בנוי המנגנון הקולי ולתרגל אבחון קולי עם מישהו שיש לו ניסיון בתחום, לא כדאי לשבור את הראש בכל פעם מחדש או לנסות לנחש איזה תרגיל יעבוד. פשוט לבחור את התרגילים בהתאם להשפעה שלהם על ההפקה הקולית. אם מנהלים רשימה מסודרת של תרגילים בהתאם לכל תחום בהוראת פיתוח קול, מדייקים יותר ושומעים תוצאות ברורות יותר בזמן קצר.
עצה נוספת – קנו לכם מחברת ( אם עוד אין לכם) וערכו פרופיל לכל תלמיד. על מה אתם עובדים אתו, מה המטרות שלכם, באילו תרגילים השתמשתם שעזרו לו, על אלו שירים אתם עובדים ואילו שירים יתאימו לו. כל אלו יעזרו לכם לתכנן את השעורים שלכם מראש ויעבירו לכם את הזמן בנעימים. כל אחד רוצה לדעת שמישהו רואה אותו וחושב עליו במיוחד במרחב הקדוש הזה של שעור פרטי.

הפכו את מרחב עבודתכם למרחב של כבוד, של יצירה ושל אהבת אדם.

אתם לא צריכים לעשות את הכל לבד, בדיוק בשביל זה יצרתי תכנית סדנאות הדרכה למורים לפיתוח קול ולזמרים מנוסים שרוצים ללמוד את הקול כדי ללמד. החומרים הנלמדים בסדנאות `לדעת את הקול` נוגעים בכל תחום שקשור להוראת הקול ומתאימים לאנשים שרוצים להגיע לתוצאות משמעותיות בעבודה הקולית שלהם עם תלמידים מחובבים עד מקצועיים, ללמוד איך לאבחן קול ולדעת איזה תרגול מתאים לו ומתי ולכוון את התרגול לכל הפקה וסגנון מוזיקליים.
לפרטים על הסדנאות צרו איתי קשר בטלפון:
0542098228
[email protected]

רותי חלבני פריימן – מסטודיו וקאליטי - לדעת את הקול

רותי חלבני מורה לפיתוח קול בכירה ליחידים ולקבוצות, מנחת מורים לפיתוח קול וזמרים מקצועיים. נותנת ייעוץ קולי לאנשים שהקול חשוב להם.
www.vocalitystudio.com

כל הרשימות של רותי חלבני - אמנית קול:

הדברים שלא מספרים לכם על פיתוח קול

הדברים שלא מספרים לכם על

פיתוח קול זה פיתוח הקול לא? ברור, אבל מה אם אגיד לכם שזאת דרך לאהוב את עצמנו קצת יותר ואת מי שאיתנו, תאמינו לי?» מאת רותי חלבני

בואי תשירי לנו סולו - הזמנה לקבוצת שירה

בואי תשירי לנו סולו - הז

אם שירה מצליחה לפרוט על מיתרי לבך,
 מעניקה לך כנפיים, חירות ושמחה,
 אם את שרה סתם כך, בשביל הנשמה,
 אז תני לי לומר לך משהו מעומק לבי, אני פשוט מעריצה שלך!» מאת רותי חלבני

למה נשבר לי הקול?

למה נשבר לי הקול?

לכל אדם יש מבנה פנימי של חללי תהודה שמבדיל את קולו מהאחר ונותן לו צבע קולי מיוחד משלו. כשהקול נשבר הוא מתנתק מאותו צבע ייחודי ומותיר את האדם באזור לא בטוח.» מאת רותי חלבני

למה נשבר לי הקול?

למה נשבר לי הקול?

» מאת רותי חלבני

האלתור של החיים שלכם

האלתור של החיים שלכם

אלתור מוזיקלי – כדרך חיים. מי אמר שאלתור הוא רק לג`אזיסטים מקצועיים?» מאת רותי חלבני

האלתור של החיים שלכם

האלתור של החיים שלכם

» מאת רותי חלבני

שבעה עקרונות לצאת מכלא החובבנות

שבעה עקרונות לצאת מכלא ה

שבעה עקרונות שיהפכו 90% כישרון והתמדה ו 10% מזל ל100% הצלחה.לימודי מוזיקה מתחילים כתחביב ויכולים להפוך למקצוע.» מאת רותי חלבני

ג`אז ואופרה באותו גלגול

ג`אז ואופרה באותו גלגול

מי אמר שצריך לשיר רק בסגנון מוזיקלי אחד ולהתמקצע רק בו? המאמר הזה מסביר שאפשר גם אחרת.» מאת רותי חלבני

ג`אז ואופרה באותו גלגול

ג`אז ואופרה באותו גלגול

» מאת רותי חלבני

מי זה בא אליי היום לשעור?

מי זה בא אליי היום לשעור

איך נוצר מרחב בטוח ופתוח לשירה? תהליכי למידת פיתוח קול.» מאת רותי חלבני

מי זה בא אליי היום לשעור?

מי זה בא אליי היום לשעור?

» מאת רותי חלבני

איך זה שלא שומעים אותי גם כשקולי חזק יותר מכולם?

איך זה שלא שומעים אותי ג

אנחנו לא שרים כדי לשרוד, אנחנו שורדים כדי להיות מסוגלים לשיר ולהינות מאמצעי החיזור הכי פשוטים וראשונים שהטבע העניק לנו.» מאת רותי חלבני

כולם רואים פיל אבל לא מדברים עליו

כולם רואים פיל אבל לא מד

פיתוח קול מבריח פילים מהחדר» מאת רותי חלבני

הקליינט הלא רציונלי

הקליינט הלא רציונלי

פתאום קמה אשה בבוקר סגרירי ורוצה לשיר, וזה לא ברור לה למה וזה לא כמו לרצות לרזות, לאכול בריא, להתעמל, לבלות יותר, לפגוש חברים או לקרוא ספר ולצפות בסרט. הרצון לשיר שייך לסיפור מיוחד ואחר.» מאת רותי חלבני

הקליינט הלא רציונלי

הקליינט הלא רציונלי

» מאת רותי חלבני

מה מניע אנשים לשיר?

מה מניע אנשים לשיר?

בראיון לרדיו ענה מרואיין, זמר אופרה מפורסם, לשאלה ‘מה מניע אותך לשיר? בזו הלשון: ‘אם לא הייתי זמר הייתי בוודאי הופך לאדם מסוכן’.» מאת רותי חלבני

מה מניע אנשים לשיר?

מה מניע אנשים לשיר?

» מאת רותי חלבני

כל הפעילויות של רותי חלבני - אמנית קול:

פיתוח קול אישי וקבוצתי

כתת אמן לחובבי שירה

הזדמנות ללמוד פיתוח קול ואת עצמך דרך מפגשי שירה או בשעורים פרטיים או בקבוצות שירה» עם רותי חלבני

כל השבוע-שני
פיתוח קול אישי וקבוצתי

כתת אמן לחובבי שירה

עם: רותי חלבני

מתי: כל השבוע-שני  | 

קבוצת שירה ימי שני בערב

קבוצת שירה לנשים ולגברים

מסוקרנת לדעת איך שירה בקבוצה יכולה להיות מקור השראה להתפתחות באפיקים אחרים בחייך? אין לך רקע מוזיקלי מקצועי ואת לא נוהגת לשיר מחוץ לאמבטיה אבל מוכנה להתנסות במשהו חדש ומפתיע? קבוצת בוקר וערב» עם רותי חלבני

ראשון
קבוצת שירה ימי שני בערב

קבוצת שירה לנשים ולגברים

עם: רותי חלבני

מתי: ראשון  | 19:30

לשיר בקבוצה בימי ראשון ושני בבוקר

לדעת לשיר, לדעת הקול

מפגש בין שעתיים בקבוצה קטנה ואינטימיתהמשלב בין שירה יחידנית לשירה קבוצתיתהתנאים האידאליים לכל מי שאוהבת לשיר ורוצה קצת לעשות משהו עם השירה שעוד לא עשתה» עם רותי חלבני

שני
לשיר בקבוצה בימי ראשון ושני בבוקר

לדעת לשיר, לדעת הקול

עם: רותי חלבני

מתי: שני  | 11:00

שתפו חברים