לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

יאנטרה יוגה - היוגה הטיבטית של התנועה



מאמר מעמיק על היאנטרה יוגה שנכתב ע"י מחזיק השושלת הנוכחי של השיטה, צ`וגיאל נמקיא נורבו רינפוצ`ה, מאסטר דזוגצ`ן וחוקר ומלומד בעל שם עולמי של התרבות והשפה הטיבטית

תורת היאנטרה יוגה של ואיירוצ`אנה* היא מן החשובות והעתיקות ביותר בין שיטות היאנטרה במסורת הטיבטית. המילה Yantra היא מילה בסנסקריט, אבל בטיבטית יש לה מספר משמעויות. בטיבטית אנו אומרים trulkhor אשר משמעותה "תנועה". מדוע אנו משתמשים בתנועה? משום שתנועה משמשת על מנת לכוון ולהתאים, או להנחות את הפראנה, אנרגיית החיים, שלנו.

תורה זו נקראת "יאנטרה יוגה" או "Nyida Khajor". בטיבטית המילה "Nyida", משמעותה "שמש וירח" והמילה"Khajor" משמעותה "איחוד".כך נקראת התורה המקורית שלימד מורה טיבטי מפורסם ביותר בשם "ואיירוצ`אנה", אחד מתלמידיו החשובים ביותר של גורו פדמהסמבהווה. אנו השתמשנו בשם "יאנטרה יוגה" לשיטת יוגה זו למרות ששמו של הטקסט המקורי נקרא "Nyida Khajur", מפני ש"ואיירוצ`אנה" עצמו מציין בסוף הטקסט שלו, שזו היא "יאנטרה יוגה".

אנו מוצאים את המילה "יוגה" בשפת הסנסקריט, אך בטיבטית אנו מתרגמים אותה ל"Naljor" שהיא בעלת משמעות מאוד מדויקת. בעוד שבדרך כלל המשמעות של המילה "יוגה" הינו "איחוד", המילה "Naljor" בטיבטית משמעותה "ידע בראשיתי," או "הבנה": "nal" משמעותו מקורי, או אותנטי, שאינו משתנה לעולם, המצב המקורי "Jor" משמעותו שיש גילוי של הידע הזה, הבנה שלו. מכאן שהמשמעות האמתית של המילה "יוגה" היא שאנו מגלים את "מצבנו האמיתי".

בתרגול ה"יאנטרה יוגה" אנו משתמשים בגוף, בדיבור ובתודעה שלנו: בעזרת הגוף מתרגלים תנוחות ותנועות, בעזרת הדיבור מתרגלים טכניקות רבות ושונות של פראנה-יאמה, כלומר תרגולי נשימה, ובעזרת התודעה יש דרכים רבות להתרכז ולדמות, במטרה ללכת מעבר לשיפוט ולחשיבה של תודעתנו, דבר אותו אנו מכנים "התבוננות". כך קשורים שלושת מצבי הקיום של: הגוף, הקול והתודעה שלנו וכאשר אנו מחילים את שלושתם יחדיו, יש לנו האפשרות להגיע ל-"ידע אמיתי", להבנה של "מצבנו הבראשיתי", "מצבנו המקורי". זו משמעות המילה "יוגה" בביטוי "יאנטרה יוגה".

כאשר אנו נותנים את דעתנו על שלושת ההיבטים של גוף, קול ותודעה, מי מהם חשוב יותר? התודעה חשובה יותר, אך קל יותר להגיע להבנה כלשהי באמצעות הגוף מפני שגופנו קשור לממד החומרי: אנו יכולים לראות, לחוש, יכולה להיות לנו הבנה מוחשית מאוד באמצעות הגוף הפיזי. אך אם ברצוננו להגיע להבנה עמוקה יותר ברמה האנרגטית, אזי המצב מורכב יותר. חשוב עוד יותר הוא ממד התודעה, אשר ביוגה נחשב למלך, בעוד שהאנרגיה דומה לממשלה והגוף הפיזי נמשל לנתיני הממלכה. הכול נשלט בדרך זו. התנוחות הפיזיות והתנועות גם הן חשובות מאוד מפני שאם איננו מסוגלים לשלוט ברמה הפיזית שלנו, לא נוכל בשום אופן לשלוט באנרגיה שלנו. אם איננו מסוגלים לשלוט באנרגיה שלנו אזי אין לנו דרך לשלוט בתודעתנו. לכן התודעה תלויה באנרגיה שבתורה תלויה בגוף הפיזי.

ב"יאנטרה יוגה" שלושת היבטים אלה מאוזנים באמצעות עבודה, ראשית על הממד הפיזי באמצעות תנוחות ותנועות אשר מהווים אמצעי לתיאום, או להרמוניזציה, של האנרגיה שלנו. ב"יאנטרה יוגה" יש תנוחות רבות הדומות לאלה שב"האתה יוגה" אך הדרך בה נכנסים אל התנוחות, הנקודה העיקרית הנוגעת לתרגול ולהסתכלות, או נקודת המבט של תרגול ה"יאנטרה יוגה" שונה. ב"יאנטרה יוגה" האסאנה, או התנוחה, היא אחת הנקודות החשובות אך לא הנקודה העיקרית. התנועה חשובה יותר. למשל, בכדי להיכנס אל האסנה, נשימה ותנועה מחוברות ומיושמות באופן הדרגתי. התנועה אף תחומה בזמן המחולק לפרקי זמן המורכבים מארבע פעימות כל אחד: פרק זמן לכניסה אל האסנה, פרק זמן מסוים להישארות בתנוחה ואז פרק זמן לסיום התנוחה. הכול קשור ב"יאנטרה יוגה". התנועה בכללותה חשובה, לא רק האסנה.

ב"יאנטרה יוגה" של "ואיירוצ`אנה" יש 108 תנוחות עיקריות, או תנועות, המחולקות לחמש קבוצות. בחמשת הקבוצות הללו יש חמש טכניקות נשימה או פראנה-יאמה על מנת לשלוט על הפראנה או האנרגיה. מדוע נחוצה לנו השליטה על תפקוד הפראנה? מפני שזו הדרך היחידה דרכה אנו יכולים להיעשות מודעים ולהיכנס ל"מצב האמתי של התודעה" או ל"טבע התודעה".

"טבע התודעה" משמעו הפוטנציאליות של התודעה. לתודעה יש פוטנציאליות משלה בה אנו יכולים לשלוט, ואם אנו יכולים לשלוט על הפוטנציאליות של "טבע התודעה" שלנו, משמעו שאנו נמצאים בדרך ושיש לנו את האפשרות להגשמה. אם אין אנו יודעים זאת, אנו הופכים לעבדים של התודעה והשיפוט. במקרה זה אנו זקוקים לתאם בין גופנו הפיזי ובין האנרגיה שלנו. מסיבה זו "ואיירוצ`אנה" לימד "יאנטרה יוגה" שהיא תורה אופיינית ללימודי ה"דזוגצ`ן".

בשיטת ה"יאנטרה יוגה" של ואיירוצ`אנה יש חמישה סוגים עיקריים של תרגולי פראנה הקשורים לחמש הקבוצות של התנוחות, אבל ראשית עלינו לעשות כמה תנועות הכנה אשר להן מיוחסת חשיבות רבה. קודם כל, יש לנו שמונה התנועות הקשורות לשמונה הדרכים האופייניות לנשימה: נשיפה או שאיפה, באיטיות או במהירות, החזקה סגורה או החזקה פתוחה וכן הלאה. אם אנחנו לומדים את שמונה התנועות הללו ומיישמים אותן במידה מספקת, כאשר המורה מסביר איך לבצע את הנשימה בתרגול הפראנה, תהיה לנו ערובה לכך, שאנו יודעים כיצד ליישם את הנשימה באופן נכון באמצעות תרגול שמונה התנועות.

yantra fabio

מה היא מטרת התרגולים הללו? בעיקר לתיאום נשימתנו בחיי היום יום. באופן כללי כולם יודעים איך לשאוף ולנשוף, אך בדרך כלל אנו עושים זאת באופן לא נכון מפני שהנשימה שלנו קשורה לתודעה שלנו אשר לעיתים קרובות מופרעת ומבולבלת. אנו יכולים להבחין בזאת כאשר אנו מתבוננים בנשימה של אדם מאוד נסער או של מישהו מאוד שקט ושליו. מסיבה זאת יש צורך לתאם את הנשימה שלנו. ביוגה אנו אומרים "חיים הם נשימה" וזה נכון מפני שהתחלנו את חיינו כאשר התחלנו לנשום. לקטוע את הנשימה שלנו משמעו לקטוע את חיינו. כאשר אנו נושפים ולא שואפים שוב, אז אין עוד חיים. התורה הטנטרית מסבירה בכמה נשימות אדם משתמש ביום אחד ועל אדם המתרגל "יאנטרה יוגה" נאמר שהוא בעל חיים ארוכים מפני שהנשימה שלו מתואמת.

*ואיירוצ`אנה היה מתורגמן כתבי הקודש הדגול ביותר שחיי בטיבט במאה השמינית לספירה.הוא מתלמידו החשובים ביותר של גורו פדמהסמבהווה, מאסטר, מלומד בעל שליטה מוחלטת בלימודי הסוטרה והטנטרה שהגשים באופן קונקרטי את "מצב הדזוגצ`ן של השלמות העילאית".

לפרטים נוספים ומידע על סדנאות אורית קינן 052-8777434

המאמר פורסם גם כאן »

צ`וגיאל נמקאי נורבו רינפוצ`ה - תרגום אורית קינן המורה צ`וגיאל נמקאי נורבו רינפוצ`ה נולד במזרח טיבט. בתחילת שנות השישים, הוזמן ע"י פרופסור ג`וזפה טוצ`י לאיטליה והיה שותף מחקר במכון האיטלקי למזרח התיכון והרחוק.
כיהן כפרופסור במכון למזרח הרחוק באוניברסיטת נפולי.
מיסד קהילת הדזוגצ`ן העולמית

כל המאמרים של יאנטרה יוגה YANTRA YOGA:

יאנטרה יוגה - השיטה - היסטוריה

יאנטרה יוגה - השיטה - הי

מהות שיטת היאנטרה יוגה ומקורותיה.» מאת תורגם ע"י אורית קינן מהאתר- "Yantra Yoga"

יאנטרה יוגה - השיטה - היסטוריה

יאנטרה יוגה - השיטה - היסטוריה

» מאת תורגם ע"י אורית קינן מהאתר- "Yantra Yoga"

כל הפעילויות של יאנטרה יוגה YANTRA YOGA:

שיעור שבועי - יאנטרה יוגה

שיעור שבועי, יאנטרה יוגה

שיעור היאנטרה יוגה אנו מתחילים בחימום קצר ואז נכנסים אל התרגול עצמו הכולל את התרגולים המקדימים פראנאימות, אחת מסדרות היאנטרה, גל הואג`רה והרפיה.» עם אורית קינן

רביעי
שיעור שבועי - יאנטרה יוגה

שיעור שבועי, יאנטרה יוגה

עם: אורית קינן

מתי: רביעי

שיתוף חברים
עם : צ`וגיאל נמקאי נורבו רינפוצ`ה - תרגום אורית קינן