לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מה היא בעצם, פנטומימה?



מיוון העתיקה לישראל דרך צרפת ואיטליה, מסע מרתק על במות העולם

מה היא בעצם פנטומימה? ג`סטה? מחווה בידיים? דיבור בלי מילים? ומה הקשר לשפת הסימנים?..... בהופעותיי כפנטומימאית אני שומעת תגובות ותהיות של הקהל בעניין, ואני שמחה לכל הזדמנות לעשות מעט סדר בנושא ..... ובכן- פנטומימה היא אומנות, שפת תיאטרון בעלת טכניקה, פילוסופיה, דרך מחשבה והבעה פיזית מדוייקת .

פנטומימה אינה פשוט הבעה בלי מילים, יומיומית, כפי שכולנו עושים בחיי היום (יד העושה סימן של "בא הנה ", "היי", "מה השעה?" וכדומה) יום אלא תרגום תיאטראלי, עשיר ומסוגנן לכל רצון, מחשבה ופעולה. אין לאומנות זו קשר עם שפת הסימנים. אפשר כמובן לשלב טקסט או קולות עם טכניקת הפנטומימה- לבחירת האומן היוצר והמבצע.

התפתחות אומנות הפנטומימה מקבילה להתפתחות התיאטרון המילולי בימי יוון העתיקה. הפנטומימאים הראשונים נתנו פירוש פיזי לטקסטים שנאמרו- אותו שחקן היה מדבר מבעד למסיכה ובמקביל מציג בתנועות גדולות את כל מה שאמר. הנתונים הנדרשים לתפקיד היו: קול חזק וגוף ספורטיבי.

כשלהקת שחקנים מאיטליה שהציגו בסגנון הקומדיה דל`ארטה הופיעה בפני המלך הצרפתי לואי ה- 14 ואישתו, המלך שם לב שהשחקנים לועגים לאישתו. בתור עונש, אסר את הדיבור בתיאטרון (פרט לתיאטראות שהיו תחת חסותו- הקומדיה הצרפתית והאקדמיה למוזיקה ומחול). במשך 90 שנה היה הדיבור בתיאטרון בצרפת אסור.
כל זה לא מנע משחקנים להמשיך ולהופיע - הם החלו להופיע, פשוט בלי מילים. ג`סטות גוף גדולות ומסוגננות, ללא דיבור. בתחילת המאה ה 19 שוב נאסר הדיבור בתיאטרון בצרפת, הפעם על ידי נפוליאון. באותה תקופה, השחקן ז`אן-ז`אספר דברו (Debroux) שיחק בהצלחה אדירה את הדמות הענוגה של פיירו בעל הפנים הלבנות, ושינה את ההיסטוריה.

מאה שנה אחריו, השחקן מרסל מרסו אשר למד טכניקת אשליה ומשחק מהמאסטר אטיין דקרו, אימץ את דמותו של פיירו, שילב אותה עם דמות הנווד הקטן של צ`רלי צ`פלין, והפך לפנטומימאי הדגול אשר הפיץ את בשורת האומנות היפיפייה הזו ברחבי העולם, במשך כ 5 עשורים.

רותי תמיר, שחקנית, פנטומימאית, בימאית, החלה לעסוק באומנות זו כשילוב של המחול אשר למדה בבית ספר למחול בת דור, והתיאטרון אשר למדה בארה"ב. רותי הייתה גם לתלמידתו של הפנטומימאי גרג גולדסטון בארה"ב. מזה 25 שנים היא יוצרת ומופיעה במופעי פנטומימה וטקסט בארץ ובעולם. "אנחנו חיים בתקופה מאוד מהירה, תזזיתית, צינית, ואני מרגישה צורך מצד הקהל לעידון, לאמנות טהורה, לפיוטיות נטולת אלימות, בלי לוותר על הומור, ורוח שטות . אומנות הפנטומימה והתיאטרון הויזואלי מאפשרת לקהל לדמיין, לחלום, לחשוב, ולהיות שותף בחוויה התיאטראלית".

אתם מוזמנים לסדנה אשר תתקיים הקיץ, בחודש יולי- 9 מפגשים בימי רביעי בערב ושישי בבוקר ותתקיים במרכז ביכורי העיתים בתל אביב. בסדנה תוכלו לקבל כילים ליצירה, הבעה, טכניקה, סגנון, יצירת אשלייה ומשחק קומי ודרמתי.
לפרטים נוספים: רותי תמיר 0523366580

המאמר פורסם גם כאן »

רותי תמיר יוצרת תיאטרון ויזואלי, פיזי , מסוגן, לקהל מבוגרים וגם לילדים. מופיעה בארץ ובחו"ל, מלמדת תיאטרון קומי ופנטומימה.
זוכת פרס המבצע/שחקן לשנת 2013 מטעם א.מ.י , איגוד השחקנים בישראל.

שיתוף חברים
עם : רותי תמיר