לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

תאטרון פלייבק והקהילה



איפה ואיך יכול תאטרון הפלייבק לשרת ולחבר בין הפרטים בקהילה.

חקירה ולמידה של תאטרון הפלייבק. אומנות תאטרון הפלייבק ומקומה בקהילה.
האומנות לאורך ההיסטוריה שירתה היבטים שונים בחברה – בכל זמן ותקופה היא שיקפה את פני החברה:

אם זה אומנות מגוייסת – כדי להעביר את המסרים של השלטון לעם ולכוון את האנשים לשרת את מטרת השלטון באותה נקודת זמן היסטורית. אם זה אומנות שבטאה את ההתנגדות ושבירת הנורמות של החברה באותה תקופה. האומנות גם ביטאה את הסיפור החברתי והתרבותי של העם או המדינה בתאור הרצף והאפוס של המדינה ומה שעובר על החברה בזמנים כאלו ואחרים.

אומנות לעיתים נוגעת ומביאה תאור של מקומות, חפצים ואובייקטים שקיימים. האומנות מאפשרת להביא רעיונות שנוגעים בחיי האדם בראיה ראליסטית לחלוטין. פן נוסף של האומנות הופך לכלי בידי האמן להביא את עולמו הפרטי והסובייקטיבי לקהל הצופים. ישנה אומנות המיוצגת ע"י מאות ואלפי פריטים שונים כמו – תאורה , אביזרים , כלים, צבעים שיוצרות "שואו" מפוצץ ומוחצן, זאת כדי להעביר רעיון מסוים או אפילו לא להביא רעיון כלל אלא להעצים את " האומן הכוכב". ישנה אומנות שלא רוצה להעצים ולהביא משהו לנפשו של צורך האומנות, אלה רוצה למכור לו מוצר – כמו בעולם הפרסום וכד`. ישנם עוד הרבה צרכים של הקהל ושל האומן מייצירות האומנות לסוגיה, אך כאן אני אתרכז באומנות תאטרון הפלייבק ומקומה בחברה ובקהילה.

הפלייבק ביסודו הוא אומנות שנועדה לשרת את המספר והקהל ובכך מקטינה את האגו של השחקנים והמנחה ומכוונת את הראייה הסובייקטיבית של השחקנים במופע לכיוון של נתינה החוצה ופחות לשם האדרה אישיותית של השחקנים. השחקנים אמורים להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותם שהם בעיקר כלים אישיים ופנימיים כמו: דימיון , יצירתיות , כושר הבחנה, יכולת תנועה, היכולת להקרין לקהל תחושות ורגשות דרך גופם, יכולת וורבלית ודיוק בטקסט, יכולת אמפטית וחמלה, להביא את הכאן ועכשיו לבמה, יכולת וירטואוזית ואילתור, מציאת מכנה משותף אנושי, רצון להעצים, הקשבה עמוקה למספר ולקבוצת השחקנים, חוש הומור, איטלגנציה ריגשית, נוכחות בימתית, יכולת להתחבר לעולם הפנימי שלהם ושל המספר, עולם דימויים עשיר, יכולות משחק מעבר לזמן ולמקום, הבנת התמות העיקריות, קלילות, זרימה וכו`.

כל היכולות האישיות הללו על אומן הפלייבק לפתח בתוכו כדי לגדול ולהביא משהו אמיתי, נכון , צודק, יפה, מצחיק, מעצים, מרחיב, מרגש ואנושי למספר ולקהל. על האמן להיות בעל רגישות חברתית לקהילה כדי שיוכל לדעת מה הקהל שיושב מולו רוצה וצריך לקבל, שכן מופע הפלייבק יכול להתקיים מול קהלים שונים של תלמידים, הורים, עובדים מקצועיים, אמהות חד הוריות, דתיים וכד`.
האמנות הזאת נוגעת וממקדת את יכולותיה דווקא לכיוון האישי, הפנימי והיותר אנושי של האדם מאחורי הסיפור ופחות את הלאומי והפוליטי של אותה תקופה ובכך היא מתאימה לכל תקופה ולכל זמן לאורך ההיסטוריה והאירועים שעוברים על החברה ודווקא מביאה את האישי, הפשוט והרגיש בכל ים המורכבות החברתית שמקיפה אותנו.

אומנות שיכולה לדבר לכל אחד בקהילה, כי מה שעובר על היחיד וודאי מעסיק את הקהילה כולה ברמה כזו או אחרת וכי בסופו של דבר לכולנו יש את הקונפליקטים, החוויות, הרגשות, המחשבות, הרצונות והתחושות הדומים וכך ע"י הפלייבק אנחנו מצמצמים את הנפרדות שקיימת בעיקר- במסכות ובזהויות התרבותיות השונות, בתפקידים שאנו ממלאים, היותנו גברים, נשים, הגיל שלנו, המעמד החברתי, דת, זהות לאומית, צבע עור וכד`. התרבות השולטת בעולמנו – בעיקר המערבי – בשנים האחרונות היא תרבות הצפיה, אם זה על המסכים - קולנוע, טלויזיה, טלפונים ניידים, מחשבים וכד`. או תרבות הצפיה באומנים והצגות בהכלי תרבות שבהם לחווית הצופה באומנות יש השתתפות די חד צדדית. הצופה במסכים חווה חויה חד ממדית, פסיבית וחסרת חום אנושי בכאן ועכשיו, הצופה בהיכלי התרבות חווה חוויה מרוחקת שבה הצופה נמצא בחושך כחלק מקהל וישנה הפרדה ברורה בין חיו, ערכיו ועולמו החיצוני והפנימי של הצופה לבין המתרחש על הבמה והאומנים עצמם, כך שמעורבותו הריגשית היא די מוגבלת ואין בה אינטראקציה עם היצירה.

מבנה הסט של הפלייבק מאפשר למוסס מחיצות מגדריות בין - הקהל, השחקנים , המנחה , עבר , הווה , עתיד וכמובן כל זאת מתוך זהירות , כבוד למספר ולסיפור ואטיקה מקצועית .
כל זה מאפשר לפלייבק ליצור דבר אחד , סצנה אחת , חוויה אנושית אחת . מחיצות שאנו צריכים אותם לחיי היום יום לצורך הגדרה אישית ומיקצועית , יורדות למשך כ שעתיים של מופע והופכות אותנו לרקמה אנושית אחת.
הקהילה שרוצה לעבד ולהביא את האירועים שהיא עוברת הן ברמה האישית והן ברמה החברתית זוכה לחוויה מרגשת ומקיפה שמותירה את הצופה עם מחשבות ותובנות ויכולה לתת " דלק " לקהילה כדי שתוכל לבחון את התהליכים שהיא עוברת ביחד ולחוד.
היתרון הנוסף של הפלייבק הוא היכולת לשלב אנשים מהקהילה כדי שיוכלו לבטא את עצמם : במשחק , דימיון, פתיחות , צחוק , נוכחות וביטחון ולפרוץ גבולות אישיות מגבילים. כל זאת ללא יכולת וניסיון במשחק והופעה על במה וזאת אני אומר מתוך נסיון אישי של פחד במה שליווה אותי לאורך כל חיי ובזכות תאטרון הפלייבק הצלחתי במשך שנים רבות , להוביל צוות של כ 60 איש ו 400 חנכים בפעילות חינוכית.

הקהילה זקוקה לתאטרון הפלייבק בתקופה זו – שבה אנחנו די מנותקים מהסביבה הקרובה שבה אנו חיים , אמנם אנחנו יודעים מה קורה בכפר קטן בסין אך מתרחקים מקירבה חמה , אוטנטית ואמיתית עם אנשים בקהילה שלנו. התקשורת האלקטרונית מקרבת אותנו למידע רב , אך אנו זקוקים לתקשורת אנושית בלתי אמצעית ואמיתית בנינו. לפלייבק תפקיד חשוב כאומנות שיודעת לחבר אנשים , תרביות וחוויות לכדי הבנה שכולנו בעצם חלק מדבר אחד.

אלון פורת אלון פורת – מנחה, חוקר ושחקן פלייבק.

כל הפעילויות של אלון פורת -:

קבוצת עבודה ולימוד תאטרון פלייבק בראשל"צ

לימודי תאטרון פלייבק

קבוצה לפעילות מתמשכת בלימוד טכניקות ומהות העולם הקסום של תאטרון הפלייבק , נחווה את היכולות שלנו כשחקנים , אנושיים ,הקשבה אמיתית , שמחה , יצירה , נוכחות , הכרה והרחבה עצמית ..» עם אלון פורת

ראשון
קבוצת עבודה ולימוד תאטרון פלייבק בראשל"צ

לימודי תאטרון פלייבק

עם: אלון פורת

מתי: ראשון  | 19:30

שתפו חברים