לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

ביקורת מחול על המופע MEMO

MEMO צילום - גדי דגון - ענת גריגוריו - דרך גוף
MEMO צילום - גדי דגון - ענת גריגוריו - דרך גוף


סיקור המופע MEMO.
anat gregorio, memo, gadi dagon, 2015

התמונה האחרונה בסולו המושגי של ענת גריגוריו, היא, שכולה משוחה בצבע, מתעטפת תוך גלגול ביריעת נייר ארוכה שעליה הטבעה של צבעים שציירו עליה הצופים. היא עטופה כולה וכלואה בנייר והזכירה לי את הסיפור של אמן האוונגרד הגרמני ג`וזף בוייס שנהג לספר כי אחרי שניצל ממוות כאשר מטוסו הופל מעל קרים, תושבים טטארים אימצו אותו, משחו את גופו בשמנים ועטפו אותו ביריעות לבד, שעשוי מצמר גולמי.


עבודה זו MEMO של גריגוריו העלתה מחשבות בכיוונים שונים, העלתה בזכרוני עוד כמה אמנים שפעלו בזירות שונות, אבל כולם בעלי רגישויות טקטליות חריפות.

בתחילת הערב היא פורשת יריעת נייר מתוך אחד מהגלילים שעל הבמה. הגליל אחוז בקצהו על מעמד ונופל אנכית לבמה, כוילון קשיח, רקע, ומשם הוא מתגלגל וחוצה אותה במרכז. גריגוריו שעומדת בצנעה בצד עטופה בגלימה שחורה מסירה אותה עם תחילת המופע ועומדת חשופה בבגדים תחתוניים בגוון עורה. היא מבליחה חיוך, ספק במבוכה, ספק בהכרת תודה לחיוכים הנשלחים אליה מהקהל היושב בגורן סביב הבמה. היא שולפת מכחול וגביע עץ הנראה כטוליפ על גבעולו ובין עלי הכותרת דיו שחור. היא פונה לכמה מהצופים וכל אחד בתורו נרמז לצייר משהו על גופה. גריגוריו עוזרת לו בכך שהיא מגישה זרוע, שוק רגל, גו וצוואר. הראשונים חוששים לפגוע, ללכת רחוק מדי ובהיסוס משאירים רישום מינימלי.

רק במהלך הערב יתמלא עורה בסימוני וסמלי מכחול הדיו השחור ואחריו במעט אדום וכחול. אני נזכרת בתערוכה של מרינה אברמוביץ` שגרסה ממנה הוצגה באיחור של יותר משלושים שנה במוזיאון לאמנות בתל אביב, העבודה אולי הכי ידועה שלה: Rhythm . במקור היא שכבה על גבה במשך שעות וקבוצת צופים שהביטה בה, יכולה הייתה להשתמש באחד או יותר מהחפצים שהיו לידה. חלקם מענגים- חישבו נוצה, אחרים שיכולים לפגוע- חישבו זוג מספריים. בתחילה הצופים היססו והשתמשו בחפצים הללו בזהירות, התחשבות, במתינות. משעבר זמן, הם העלו את מפלס הנועזות, הגסות, האלימות ולמעשה פגעו והתעללו בה ביותר ממובן אחד.

כאן, לאנחת הרווחה, כולם כיבדו את גריגוריו ונגעו בה באמצעות המכחול באופן מתון. אבל, האם אין זו פלישה של ממש למרחב הכי פרטי ? איש לא סרב להצעה. לקראת הסוף גריגוריו עודדה את הקהל להתנדב ורבים ניצלו את ההזדמנות לקחת חלק בכך ולהפוך לרגע ל"פרפורמרים" מן המניין.

גריגוריו, כמו אברמוביץ`, סיפקה מרצון את לבה המדמם של היצירה, ההזדמנות לבחון יחסי צופה- אמן וגבולות פוטנציאל האלימות הטמון בחירות הזו.

גריגוריו לא הייתה גורם התמים. היא רקדנית חזקה מאד, גמישה ומשוחררת ומשתמשת במיניות שלה כאחד ממרכיבי האמנות שלה, בפיסוק רגליים מורמות היא מזמינה, מפתה חדירה למרחב האינטימי ביותר- העור. קירבה כמו זו שהייתה על הבמה בין שני זרים, היא טאבו חברתי ברור מחוץ לבמה, למעט ממועדונים ייעודיים לזה.

העור הוא אולי האיבר בעל אזורי העוררות המינית הגדול בגופנו. עור שלנו: ריפרוף עליו, ליטוף, עיסוי, נתפסים כפעילות בעלת קונוטציה אינטימית. גריגוריו לוקחת את זה כמחקר אתגרי ועל פי החיוכים הנפלאים שלה, ההחלטה לא הייתה לה קשה.

אולי עוד כמה צופים נזכרו בסרטו של פיטר גרינווי מאמצע שנות התשעים: "כתוב בעור", שבו צעירה יפנית מצליחה להגיע לסיפוק מיני רק כשמאהביה כותבים על עור גבה, או היא עליהם, אחרי שבילדותה, נהג אביה לצייר אותיות קליגרפיות על גבה.

הייתה זו עבודה מעניינת, בביצוע מעולה, שלקחה סוגיה מורכבת והצליחה להתמודד עם כמה וכמה מרבדיה.

מאחר ולא מעט מהסימנים שהותירו הצופים על גופה, היא הדפיסה על הניייר והותירה עקבות נוספים על ידי הטחת שיערה הארוך שהיה טבול בצבע על הנייר, נוצרו גם קומפוזיציות מוצלחות על הנייר, חלקם לרגע, חלקם בשיאם, כך שג`קסון פולק היה סומך עליהם את ידו.

שורה תחתונה- הכל במכחול. (כל הקונוטציה הם רק בעיני המתבונן בכתוב).

אורה בראפמן

כל המאמרים של ענת גריגוריו:

זה בסדר, את לא אשמה

זה בסדר, את לא אשמה

ביקורת על המופע Tragedy of being, הארץ, טל לוין» מאת טל לוין

זה בסדר, את לא אשמה

זה בסדר, את לא אשמה

» מאת טל לוין

MEMO-מופע מחול אינטרקטיבי

MEMO-מופע מחול אינטרקטיב

מופע מחול אינטרקטיבי בשיתוף הקהל, זהו מופע בו הגוף הוא כ- גוף קנווס בו הקהל מוזמן לכתוב על גופה של הרקדנית ולהשפיע על המהלך הכוריאוגרפי,» מאת צבי גורן- הבמה

MEMO-מופע מחול אינטרקטיבי

MEMO-מופע מחול אינטרקטיבי

» מאת צבי גורן- הבמה

כל הפעילויות של ענת גריגוריו:

שיעור העשרה למורים

השתלמות מורים

שיעור מודרני | ענת גריגוריו» עם ענת גריגוריו

רביעי
שיעור העשרה למורים

השתלמות מורים

עם: ענת גריגוריו

מתי: רביעי

שיעור מחול מודרני

שיעור מחול מודרני עכשווי

שיעור מחול מודרני בהנחיית ענת גריגוריו.» עם Anat Grigorio

רביעי
שיעור מחול מודרני

שיעור מחול מודרני עכשווי

עם: Anat Grigorio

מתי: רביעי

שיתוף חברים

עם : אורה בראפמן
  טלפון: יופיע עם השלמת הפניה