לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

תפקוד והבעה בתנועה

שרה שקינזי, במאית אופרה, מתוך סדנה משותפת לאבאן-אופרה, 2014 - מילכה לאון - דרך גוף
שרה שקינזי, במאית אופרה, מתוך סדנה משותפת לאבאן-אופרה, 2014 - מילכה לאון - דרך גוף


מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות



עוסק בתימה התנועתית של תפקוד/אקספרסיביות אותה הגדיר לאבאן.

" הבוקר בא, הבוקר בא, אז תגיד תודה
שלוש ארבע, שלוש ארבע ולעבודה
אתה חייב את זה לעצמך, אתה חייב למשפחה
אתה חייב לשפוך הרבה זיעה
אז שלוש ארבע ולעבודה

הערב בא, הערב בא, אז תגיד תודה
שלוש ארבע, שלוש ארבע ולמנוחה
אתה חייב את זה לעצמך, אתה חייב למשפחה
אתה חייב לשכוח מי אתה
ואז שלוש ארבע ולמנוחה "
(מילים: אריק איינשטיין)

בדרכו המצומצמת ועם ההומור היבש שלו כתב אריק איינשטיין בדיוק מפחיד את השיח הפנימי של כולנו/רובנו בתוך ה`עבדות המודרנית`: "שלוש- ארבע לעבודה. נחתם? נהניתם? יאלללה...תזיזו את עצמכם. אין ברירה, צריך לחזור לעניינים. מה נדמה לכם, שתוכלו לשבת על ה... שלכם כל היום? אתם חייבים את זה למשפחה, לעצמכם...ל...".

בשני בתים קצרים מנסח איינשטיין בבהירות את התימה הרביעית מתוך ארבע התימות התנועתיות הדואליסטיות שניסח רודולף לאבאן במחצית הראשונה של המאה ה-20 זו של היחסים בין תפקוד - אקספרסיביות. במאמר זה, האחרון בסדרת המאמרים על התימות התנועתיות של לאבאן, אעסוק ביחסים שבין תפקוד והבעה בחיינו
(לקריאה של המאמרים על שלושת התימות הקודמות- היכנסו למאמרים הקודמים באתר זה).

התימות הדואליסטיות משקפות את תפיסת הניגודים המאוחדים. לאבאן זיהה כי התנועה מאורגנת על פי עיקרון היחסים הדואליים הקיים בטבע בין אור וחושך, יבשה ומים, עיקרון של `שניהם` במקום `זה או זה`. מכאן, הוא חקר את רעיון הקטבים המנוגדים והאינטגרציה של התפיסות המנוגדות, המבוססים על יכולתנו להפריד בין דבר ומה שאינו אותו דבר, כשכל צד זקוק לצד המנוגד על מנת להתקיים. דפוס זה מרחיב את הבסיס להבנתנו את העולם, ומהווה אסטרטגיה חיונית להתפתחותנו והישרדותנו, כיוון שאנו מבחינים בין `אני` וה`אחר`, ובהתאם לכך יכולים להחליט האם `לברוח` או `להילחם`, או להגדיר את המזון שלנו כ`אכיל` או `לא אכיל`. קטבים מנוגדים אלה נוצרים דרך החוויה של הגוף ומערכות התפישה כשהם נמצאים על קו משך וכך מהווים היבטים מנוגדים של שלם גדול אחד. הם יחסיים זה לזה, תומכים זה בזה ומתקיימים בו-זמנית, כמו יין ויאנג. אנו מזהים את הדואליות שלהם דרך מערכות החישה שלנו ודואליות זו משמשת דרך להבין ולמצוא הגיון בחוויות החיים שלנו.

בבסיס התימה של תפקוד - אקספרסיביות - מונחת הנחת היסוד שארגון גופני נכון מאפשר לנו לחוות את גופנו, ודרכו את עצמנו, כמערכת מאורגנת ולא כאוסף חלקים שחוברו להם יחדיו ומוחזקים בכוחו של איזה דבק ראשוני (חוויה מוכרת לכל אדם בעידן המודרני בו מעטות מאד ההזדמנויות לחוות את הגוף בשלמותו. רק חשבו על פעולות כמו עבודה מול מחשב/נהיגה/צפייה בטלויזיה ועוד). כאשר הגוף נחווה כמערכת בעלת חוקים ודרכי ארגון, יכולה להתקיים העברת תנועה (תנאי ראשוני ליכולת שלנו לפעול בעולם היא האופן בו עוברת התנועה דרך הגוף, למשל מכפות הרגליים הדוחפות את הקרקע, ועד לזרוע הנשלחת להוריד צנצנת ממדף גבוה) באופן רציף ופתוח דרך הגוף. כאשר הגוף מאורגן באופן בו עוברת התנועה בזרימה פתוחה ונינוחה, מתפנה לגוף אנרגיה לאקספרסיביות נינוחה ופתוחה, כיוון שהעברת הפקודות החלקה בין המוח והשרירים, גוזלת פחות אנרגיה מהגוף ודורשת מאמץ רגשי מופחת. כלומר, כשהתנועה זורמת חלק, נוצר פחות סטרס גופני, ואז יש יותר נינוחות ופניות להיבטים הרגשיים של החיים. נסו להיזכר, למשל, במקרה בו אתם יושבים יום שלם מול המחשב, הגב התחתון כבר נאנק אם לא צורח), הראש מתפוצץ משעות של ריכוז בלתי פוסק, הרגליים, לעומת זאת אינו מוצאות את מיקומן, ואתם מרגישים כמו צרור פטרוזיליה סחוט. ואז, או אז... מגיע הבוס /הילד (שזה בוס מסוג אחר, ולאו דווקא עדיף...) ומבקש שתקשיבו רגע לרעיון החדש שעלה לו בקשר ל...מסיבת פורים. נו, באמת...?!! מה נראה לו?!!

או אם אתם שחקנים/רקדנים/זמרים/מוסיקאים - ל`קישוריות הגופנית` (מושג יסוד בשיטת לאבאן-בארטנייף, המתייחס לארגון הגופני על פי דפוסי התנועה ההתפתחותיים) שהוזכרה למעלה יש השפעה משמעותית ביותר על היכולת שלכם להופיע על הבמה במיטבכם, בביטחון ולהפיק מהגוף, מהקול ומהנפש/תודעה יכולות גבוהות בהרבה בזכות אותה פניות אנרגטית/גופנית.

העיסוק בתפקוד מול אקספרסיביות נמצא ברבדים נוספים. היחסים בין תפקוד והבעה יוצרים את המשמעות של התנועה. להיבטים התפקודיים של התנועה יש תוצאה אקספרסיבית, ולהיבטים האקספרסיביים יש תוצאות תפקודיות. לכל תנועה של גופנו, בין אם התכופפנו להרים צעצוע מן הרצפה או נפנפנו בידנו לפרידה מאדם אהוב – יש ביטוי ומשמעות. אנחנו משדרים משמעות בכל רגע, - לעצמנו ואל העולם. יותר מזה, לאבאן האמין כי "התנועה הן מבטאת והן מייצרת את העולם הפנימי שלנו." כלומר, כאשר אנו נעים- אנו גם מבטאים מצב רוח/רגש/מחשבה ובאותו זמן גם יוצרים אותם. לכן, האופן בו אנו נעים משפיע על מה שנוצר בתוכנו. מכאן יוצא, שהפרופורציה בין תנועה `תפקודית` (כזו המשמשת אותנו לטובת ההיבטים התפקודיים של החיים, "שלוש ארבע לעבודה") לבין `אקספרסיבית` (שמטרתה היא ביטוי עצמי/רגשי/אומנותי ולכן אינה תכלסית`) משפיעה על עולמנו הפנימי ועל האופן בו אנו מאפשרים לשני היבטם משמעותיים אלה של חיינו לבוא לידי ביטוי.

בשיטת לאבאן אנו שואלים כאן "מהו סגנון השילוב שלכם בין שני קצוות אלה? " באיזה כיוון נמצא המיקוד שלכם – תפקוד/אקספרסיביות? האם אתם צריכים לסיים קודם כל `לתפקד` בכדי שתוכלו `לבטא`? האם שני הקצוות האלה נמצאים ביחסים של `או /או` או של `גם/וגם`? האם אתם חייבים לסיים את המשימה כולה לפני שתרשו לעצמכם לשבת לשתות קפה ולשוחח עם חבר? האם כאשר אתם מנקים את הבית, תקחו רגע כדי לצאת לגינה לקטוף פרחים ולשים בכד במטבח, או שניקיון הבית הוא משימה שלוקחים לפניה אוויר, צוללים ומוציאים את הראש מהמים רק עם תנועת הניגוב האחרונה? האם וכיצד יכולים ההיבטים התפקודיים שלכם לתמוך באלו האקספרסיביים- למשל, היכולת לארגן ולשווק סדנה, בה תוכלו להביא לידי ביטוי גם צדדים הבעתיים של עצמכם, לא רק `לתפקד` אותה. ומהכיוון ההפוך- כיצד ההיבטים ההבעתיים/אומנותיים שלכם יכולים לתמוך בתפקוד היומיומי שלכם, בעבודה? כיצד הפסקת הקפה/טיול בחוץ יכולים לתרום לחידוש היכולת התפקודית שלכם?

ולפעמים הקשר בין תפקוד ואקספרסיביות נוצר מדברים ממש קטנים. אני, לדוגמא, פינקתי עצמי לפסח בסינר חכם, כזה המאפשר לי להניח בתוכו בנוחות חפצים שונים, כולל את הטלפון הנייד, כך שאני יכולה להאזין להרצאות/מוזיקה/לשוחח עם אחות או חברה תוך כדי עבודה בבית מבלי למצוא אחר כך את הצוואר שלי תקוע בזווית של 90 מעלות על הצד...
אז שיהיה לכם אביב נפלא, ואל תשכחו להריח את הפרחים בצנצנת, כשאתם מנקים את המטבח...

מילכה לאון מילכה לאון – עוסקת בתנועה ומשמעותה. בעלת מ.א. מה- Laban Centre, עובדת עם רקדנים, שחקנים ותרפיסטים בארץ ובחו"ל. מלמדת קורסים והשתלמויות המשלבים תנועה לאבאן, מחול ומשחק. מלמדת באונ` חיפה, מכללת וינגייט ועוד. מאמנת ומנחה בשיטות אנרגטיות.

כל הרשימות של מילכה לאון:

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

שתפו חברים