לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

זה בסדר, את לא אשמה

מאת: טל לוין


ביקורת על המופע Tragedy of being, הארץ, טל לוין

בסוף השבוע פירסמה נרי ליבנה בטור שלה במוסף "הארץ" כמה מהשאלות שנאלצה להשיב עליהן כחלק מתביעת הדיבה שהגיש נגדה אלכס גלעדי. לפי השאלות הללו ליבנה היא חלק מקנוניה פמיניסטית, שמטרתה להפיל גברים רבי עוצמה. נדמה שכל תשובה תספק הזדמנות להציג את ליבנה כאשמה במשהו, כמי שהביאה על עצמה מעשה שבכלל אין לראות בו פסול.

ביום שישי האחרון העלתה הכוריאוגרפית והרקדנית ענת גריגוריו את המופע של "Tragedy of being" בתיאטרון ענבל בתל אביב. גם המופע שלה שם במרכזו רצף ארוך ומייגע של שאלות, שמנוסחות כולן בלשון נקבה. שלא במקרה השאלה הראשונה היא "את מרגישה בנוח?". גריגוריו בונה דמות של מעין מנחת תוכנית אירוח, לבושה חליפה גברית, היא פורצת לבמה כשנגנית סקסופון (סוניה ג`ייקוב) וקונטרבסיסטית (אור סיני) מנגנות מוזיקה שמחה המזכירה את הפתיחים של תוכניות לייט?נייט אמריקאיות. וכך השאלות נדמות בהתחלה לחלק מראיון שגרתי, שבו שם קוד דייוויד לטרמן שואל סלבריטאית מזדמנת על הסרט האחרון שלה.

כבר מהתחלה מדגישה גריגוריו את הניגוד בין השאלות הפשוטות והבנאליות לכאורה, לבין דמותה ותנועתה הבטוחה. על פניה נסוך חיוך ספק ערמומי ספק סליזי, שהופך את הטקסט המדובר לפולשני. מצד אחד התחושה היא שהקהל, המגלם בסצינה הזאת את המרואיינת, מוכרח להשיב כדי שההצגה תוכל להימשך. מצד שני חוסר הנוחות נוכח השאלות הולך וגדל. גריגוריו מבקשת, לפי התוכנייה, לעסוק בפרדוקס של הקיום האנושי, שנע לדבריה בין "שמחה לצרה, נחמה לאימה, אשמה למחילה". אבל מכיוון שיש על הבמה רק נשים והיא עצמה פונה בלשון נקבה לקהל/המרואיינת המדומיינת, ברור ששורת הפרדוקסים המדוברים היא תשתית של קיום נשי. הזהות הזאת מתכוננת מתוך היענות חוזרת ונשנית לסדרות של שאלות, חודרניות יותר ופחות, שיש מאחוריהן כבר סדרה של ציפיות והנחות.
חלק בסדרת השאלות, שמופיע באמצע המופע, נפתח במלה "ויתרת". היא תשאל "האם ויתרת על המיקרופון שלך?" (ותסיר מעצמה את המיקרופון שהגביר את קולה) וכך הלאה. תוך כדי כך תהפוך את החליפה שלה למדים של לוחמת גרילה ואת נעל העקב לנשק. גריגוריו היתה תמיד רקדנית חזקה פיזית, אבל במופע הזה היא מצליחה להעביר מנעד של יכולות הבעה גופניות ? עדינות, רוך ופחד, עוצמה ומוכנות לקרב וגם גסות ואלימות. ברגע אחד היא תשכב על הגב, תכופף רגל אחת על הרצפה, ואת השנייה תזקוף באוויר, במחווה שמבקשת לנכס לעצמה את הכוח המיוחס לפאלוס. התנועה שלה סוחפת, מהפנטת ועם זאת אנושית וקרובה.

הפרדוקס השני שגריגוריו מגלמת בגופה הוא בין הטקסט המדובר, הפוצע והפוגעני, לבין הגוף. כשהיא מפסיקה לרגע את המונולוג/סדרת השאלות היא מבצעת רצף תנועתי שיש בו דווקא שבריריות גדולה. היא נעה כמו חיה, רחוקה מהפילטרים שמספקות לה השפה והטכנולוגיה, וכמו מחפשת מפלט בטוח בלב ים סוער. הניגוד הזה, בין הגוף המדבר לגוף הזה יחזור לאורך כל העבודה, אך לא תמיד בצורה משכנעת או מספקת. אדרבא, נדמה שהוא דחק את הכוריאוגרפית למחשבות ומקומות מעט מיושנים, שבהם הגוף הוא חומר גלם קמאי כמעט, שמוטב היו לו להתקיים מחוץ לגבולות השפה. הבחירה הזאת בלטה בעיקר בסיום, כשגריגוריו ביצעה סולו ארוך מאוד, בעוד אור סיני הפליאה לנגן בקונטרבס צלילים שנשמעו כמו מוזיקה ערבית קדומה.
ואם כבר הגענו לצלילי הקונטרבס, שיתוף הפעולה בין הכוריאוגרפית לשתי המוזיקאיות על הבמה מוצלח ומנומק. הן לא רק להקת הליווי שלה, כפי שמקובל בלא מעט תוכניות אירוח, אלא חלק מהכוריאוגרפיה עצמה, מנהלות דיאלוג שמשקף ומהדהד את הריקוד והמלים. הבחירה הזאת מאפשרת לה להחזיק 45 דקות של סולו על הבמה בלי שיהיו בו רגעים מתים. הקטע המוצלח בעבודת האנסמבל הזאת היה כשג`ייקוב נשכבה לצד גריגוריו על הבמה, ניגנה בסקסופון ושרה את "I`m mad about the boy". רק שבכל פעם שהגיעה למלים "The boy" הפסיקה את השירה והחלה לנגן. כמו בשאר המופע גם בסצינה הקטנה הזאת עלו שאלות על מה מותר ומה אסור ? בעיקר מה מותר ומה אסור לנשים? מהן תשובות שיספקו את המרואיינת ומה יהפוך אותה למי שהצדיקה את מה שיקרה לה אחר כך? גריגוריו מסיימת את המופע, ישובה על כיסא המראיין עם המלים "זה בסדר, את לא אשמה". כמה פשוט וכמה מורכב המסר הזה, בעיקר בעולם שבו נדרשת מי שהוטרדה מינית לתאר את איבר המין של הגבר שעמד מולה, במסגרת תביעת דיבה שהוא מגיש נגדה.

טל לוין טל לוין , הארץ

כל המאמרים של ענת גריגוריו:

ביקורת מחול על המופע MEMO

ביקורת מחול על המופע MEM

סיקור המופע MEMO. anat gregorio, memo, gadi dagon, 2015» מאת אורה בראפמן

ביקורת מחול על המופע MEMO

ביקורת מחול על המופע MEMO

» מאת אורה בראפמן

MEMO-מופע מחול אינטרקטיבי

MEMO-מופע מחול אינטרקטיב

מופע מחול אינטרקטיבי בשיתוף הקהל, זהו מופע בו הגוף הוא כ- גוף קנווס בו הקהל מוזמן לכתוב על גופה של הרקדנית ולהשפיע על המהלך הכוריאוגרפי,» מאת צבי גורן- הבמה

MEMO-מופע מחול אינטרקטיבי

MEMO-מופע מחול אינטרקטיבי

» מאת צבי גורן- הבמה

כל הפעילויות של ענת גריגוריו:

שיעור העשרה למורים

השתלמות מורים

שיעור מודרני | ענת גריגוריו» עם ענת גריגוריו

רביעי
שיעור העשרה למורים

השתלמות מורים

עם: ענת גריגוריו

מתי: רביעי

שיעור מחול מודרני

שיעור מחול מודרני עכשווי

שיעור מחול מודרני בהנחיית ענת גריגוריו.» עם Anat Grigorio

רביעי
שיעור מחול מודרני

שיעור מחול מודרני עכשווי

עם: Anat Grigorio

מתי: רביעי

שיתוף חברים
עם : טל לוין