לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

נזקי התרגול הלקוי



לכל שיטה המתמקדת רק בפיתוח כוח ועוצמה פיזית נלוות בעיות אופייניות. פרק מתוך הספר ``אמנויות קרב סיניות בראי התרבות`` העתיד לצאת לאור בהוצאת מדף



נזקי התרגול הלקוי

בעולם התרגול ואמנויות הקרב והנשמה במזרח הרחוק יש שיטות של צ`י-גונג החותרות להגיע לגוף-על ולחוזק- על המנסות לממש את הרעיון (המופרך) של סופרמן. מתוך שיטות אלו גם נולדו האגדות על עמידות מול כלי נשק, עצירת נשימה וכוח עילאי ובקיצור יוגה כוחנית.

לכל שיטה של צ`י-גונג המתמקדת רק בפיתוח כוח ועוצמה פיזית נלוות בעיות אופייניות. מקורן בכך שהגוף אינו מוכן ואינו ערוך לתרגול מאומץ, קשה ובלתי פוסק שהשיטה מחייבת את מתרגליה. זה המקום לספר את הסיפור של ג`ואנג דזה אודות נזיר ששמר על גופו בצורה עילאית, עורו היה צח כתינוק שיער ראשו נשאר שחור וחזק ואז בא נמר וטרף אותו. לעומתו היה אחד אחר שהיה עסוק בבילויים בבתי זונות ומסבאות ואז באה מחלה והרגה אותו. המסקנה היא אל תגזימו בכלום ואל תזניחו צד אחד לטובת צד אחר ובקיצור אל תהיו לא פנאטים ולא מכורים.

התרגול הלקוי נוטה להשפיע קודם כל על הלב - החשוב שבין האיברים המלאים , שמתואר בספר הקיסר הצהוב: כ"הקיסר השולט על הדם וכליו". ברפואה המסורתית הסינית יש ללב מספר תפקידים:

הלב שולט על הדם וכלי הדם. אם הדם לא יזרום בחופשיות ואיתו הצ`י המזין - יינג-צ`י, יופיעו למשל תופעות כמו ורידים בולטים (דליות). כשמערכת הדם סדירה, הלב פועל בצורה סדירה.

הלב מאכסן את הרוח -שן (מונח המתפרש גם כנפש, אל, אלוהי, על-טבעי) ורוח נכונה משמעה חיות המתבטאת בצבע הפנים, בעיניים, בדיבור, בצלילות הדעת ובטונוס השרירים וגם צד מנטלי הכולל את הזיכרון, יכולת הלמידה, החשיבה, הניתוח.

הלב שולט על הסביבה: הדבר מתבטא בהעדפות האדם וברגשותיו. הלב גם שולט בזיעה, מתבטא בפנים, נפתח ללשון שהיא הדרך לבטא מה שהלב מרגיש, ועוזר באבחנה בטעמים.

לכן, כאשר צ`י או דם נפגעים בשעת תרגול שיטות צ`י-גונג מאומצות ומתישות, ישנן השפעות גם על הלב שיכולות להתבטא גם בהפרעות פסיכולוגיות או פסיכוסומאטיות.

למשל תהליך של "שוק" חוזר ונשנה ללב יכול להיגרם כתוצאה מתרגול דוגמת תנועות הצלפה מהירות באוויר, חבטה בשקים כבדים, או תרגול פא-ג`ינג (כוח מתועל או הפקת "אנרגיה מתפרצת") לפני שהגוף מאוזן מבחינה אנרגטית. תארו לעצמכם סדרה של התרגשויות או בהלות שאינה מסתיימת.

הבעיה השכיחה השנייה בתרגול צ`י-גונג היא לחץ מופרז, הנגרם כתוצאה משיטות נשימה לא נכונות. נשימה מאולצת, תרגול שבו האוויר "מוחזק", נשימה לא טבעית, או שיטות שבהן האוויר ננשף עם מתח גופני - גם אלה יכולים לגרום ללחץ רב מדי על הלב.

ולבסוף - לחץ על הלב, דבר שנגרם מחימום יתר של הצ`י כתוצאה מפעולה בלתי מבוקרת יכול גם הוא ליצור אפקט גופני שלילי. תרגול מלווה במתח ולחץ, יכול לגרום לצ`י ולדם להתחמם יתר על המידה. כדאי לדעת שגם שיטות תרגול עדינות, המתורגלות עם שימוש יתר של המחשבה, עלולות לגרום ללחץ דומה.

הפרעות פסיכולוגיות הנובעות מתרגול לקוי - "הפרעה בשן":

"הלב מאכסן את השן". ברפואה הסינית מיוחס השן לתבונה רוחנית, תובנה אינטואיטיבית, יכולת יצירתית, מודעות וחיוניות כללית. נזק גופני ללב משפיע על השן (הרוח) ויוצר בעיות מנטאליות. ובקיצור, לחץ הוא דבר מדכא. רבים מהמתרגלים במערב, אינם מודעים כלל לבעיות אלו הידועות ברפואה הסינית כ"הפרעה בשן".

מאפיינים שכיחים הם חרדה, עצבנות, שיפוט לקוי, חוסר מנוחה, חוסר שינה וחוסר היכולת לפרש את הסובב אותנו בצורה נכונה (אנשים שאנו מתארים כ"מרחפים"). יכולות להיות השפעות נוספות על הזיכרון, על הרגשות ועל כוח השיפוט. חוסר תבונה בשיפוט הוא בעיה מקובלת ברפואה הסינית, המיוחסת להפרעה בש?ן. אפילו צ?`י-גו?נג המתורגל בצורה נכונה יכול להוביל להפרעות בש?ן ולכן כדאי לתרגל בהדרכת מורה מיומן.

איך מתרחשת "הפרעה בש?ן"?

כל שלב בצ?`י-גו?נג הוא תהליך שיטתי עם התחלה, אמצע וסוף. בגלל ההשפעה ההדדית של כל תנועה אנרגטית או "פתיחה" בגוף על הרבדים הגופניים, המחשבתיים, הרוחניים והרגשיים, בנויות שיטות הצ?`י-גו?נג בשלבים. ההתקדמות נעשית על פי התוצאות והתרגול משלים, מאזן, מגוון או ממשיך את התהליך כאשר המטרות בכל שלב הושגו.

יש שיטות צ?`י-גו?נג המיועדות לפתיחת "מרכזים אנרגטיים", "שערי אנרגיה" או "נקודות אנרגיה" בגוף. למשל שחרור צוואר תפוס או בית חזה תפוס מזה שנים. בשעת התרגול יש לוודא שלא קיימים "קשרים" בתהליך של פתיחת המרכזים, השערים, או הנקודות. אם מרכז, שער, או נקודת אנרגיה נפתחו כתוצאה מהתרגול והמתרגל אינו יודע כיצד או מתי להתקדם, הדבר עלול לגרום לקיבעון באימון, או במקרה הגרוע - למצב דיסהרמוני בגוף.

תופעה מקובלת אחרת בתרגול הגופני, היא שחרור של רגשות או "זיכרון של הגוף". כאשר הגוף או המחשבה חווים פגיעה פיזית או רגשית, ה"זיכרון" של האירוע יכול להתאכסן בגוף כ"צלקת אנרגטית". תנועות אנרגטיות מסוימות (כמו גם תרגול תנוחות עמידה) יכולות לשחרר "זיכרון" זה ולהשפיע באופן שלילי על מצבו הרגשי של המתרגל. הדבר יכול להתבטא בדיכאון, חרדה, עצבנות, חוסר שינה וחוסר מנוחה.

תרגול צ?`י-גו?נג, המשויך לאמנות הלחימה, צריך להיות תהליך מובנה והדרגתי. עליו להתחיל בתכנית של איזון הגוף, המבנה והתנועה, ולהמשיך משם לתרגילים, שמטרתם בנייה של כוח פנימי, תוך המשך שמירה על איזון.

שלושת ההימנעויות

בצ?`י-גו?נג קיימת אמרה מפורסמת האומרת "בלא חוקים, אין הצלחה". החיים הם תנועה ומטרתו של הצ?`י-גו?נג לשפר אותה דרך הנחיות ועקרונות לתרגול. ככל שמתרגלים על-פי הנחיות אלה, כך גם מתגברת ההשפעה החיובית של האימון.

בנוסף להנחיות "עשייה" קיימים גם עקרונות נוספים, שהם בבחינת "אל תעשה". שלושה דברים מהם יש להימנע מכונים "שלושת ההימנעויות", "שלושת המגרעות" או "שלושת הפגעים": אל תכעס (יש להימנע מ צ?`י כועס, מדכא או מדוכא.) אל תהיה כוחני (יש להימנע מכוח מגושם.) אל תתפרץ קדימה (יש להימנע מלהבליט לפנים את החזה ולהרים את הד?אן-ט?י?אן.)

מומלץ לכל מתחיל לזכור את שלושת ההימנעויות. אם אנחנו עובדים ללא שיטה סדרוה ואנו נסמכים רק על התלהבות רגעית המוליכה את התרגול, שלושת החסרונות עלולים לצוף ולעלות.

התוצאה תהיה פגיעה פוטנציאלית. לא זו בלבד שכמעט בלתי אפשרי לבנות את המיומנות, את השיטה, את הצ?`י ואת הכוח בצורה חלקה וזורמת, קיים גם קושי להשיג את המיומנות הנדרשת באמנויות הלחימה. ככל שהתרגול מעמיק יותר כך תופיע הבעיה מהר יותר ותלך ותחמיר.

מבין שלושת ההימנעויות, החיסרון של צ?`י כועס מופיע בשכיחות הגבוהה ביותר, במיוחד אצל מתרגלים מתחילים. לעיתים קרובות הם אפילו אינם יכולים לחוש בעצמם את המצב שנוצר. כאשר חשים בזאת, קיים כבר קושי להיפטר מההרגלים רעים שנטמעו. לכן, כל עוד לא נפטרנו משלושת ההימנעויות התרגול אינו יכול להתקיים במלואו. על המתרגלים להבין את שלושת ההימנעויות, לדעת את מקורן, ולשלוט בשיטה ובתיאוריה שתאפשר את סילוקן. אז אפשר לתרגל את המיומנות, להיכנס לדרך הנכונה לבניית הכוח והצ?`י, ולהתקדם בהדרגתיות.

באופן כללי, שלושת הפגעים בהם דנו הם נחלתם של מתרגלי הצ?`י-גו?נג ואמנות הלחימה. הדרך הנכונה אינה יכולה להימצא עד ששלושת הפגעים יסולקו. אמרה מפורסמת אומרת: "תורת המוסר חייבת להיבנות בהדרגה, הרוחות הרעות חייבות להסתלק כל כולן".

תרגול נכון יביא לשכר רב בבריאות, כולל פעילות מוגברת של חילוף חומרים, התנגדות מוגברת כנגד מחלות, כוחות מוגברים להחלמה ממחלות, והולכה לחיים ארוכים ובריאים.

עצתם של המאסטרים העתיקים לבני הזקן הייתה לבצע את התרגילים במחשבה רגועה, ללא דימויים כפייתיים למקד את הכוונה בבטן התחתונה ואז היא תתמלא באנרגיה שתחול על הגוף כולו דרך מסלולי התנועה של הצ`י-גונג.


אבי מוריה אבי מוריה מורה ואמן קונג-פו, מלמד בוינגייט אמנויות לחימה סיניות ופיליפיניות וטווינא, נגן סנטור פרסי.

כל הרשימות של מדף בית הוצאה לאור:

צ`י הנשימה הגדולה

צ`י הנשימה הגדולה

הצ`י נמצא בקפה, בספל ובחלל הספל, בבחישה. משמעותו חיוניות, או נשימה, או רוח או איכות של גוף ומצב. גרגיר אורז שהאדים שלו עולים בבישול כקיטור מעבר למכסה הסיר.» מאת דוד מיכאלי

צ`י הנשימה הגדולה

צ`י הנשימה הגדולה

» מאת דוד מיכאלי

החרב והמכחול

החרב והמכחול

גם החרב וגם המכחול "נעים מעצמם". על קליגרפיה ואמנות לחימה.» מאת אבי מוריה

החרב והמכחול

החרב והמכחול

» מאת אבי מוריה

על תפיסת מרחב ושיווי משקל בגיל מבוגר

על תפיסת מרחב ושיווי משק

תרגול שיווי המשקל וזיהויו הוא מקור שממנו אפשר לצמוח חזרה אל מרחב שאבד לנו עם הגיל» מאת דוד מיכאלי

תפיסת מרחב ושיווי משקל בשיקום

תפיסת מרחב ושיווי משקל ב

שיווי המשקל כציר מרכזי בתפיסה שיקומית, כמושג עקרוני ויסודי של פעולה וגוף ולפיכך כמושג עקרוני ויסודי בכל טיפול שאמור לשקם פעולה ותנועה.» מאת דוד מיכאלי

האגרוף העליון

האגרוף העליון

אורי לוטן מראיין את ניצן מיכאלי על טאי צ`י. פרק מספרו החדש: יש חדש במערב - תולדות הניו אייג`» מאת אורי לוטן

האגרוף העליון

האגרוף העליון

» מאת אורי לוטן

התנ``ך של אמנות הפעולה

התנ``ך של אמנות הפעולה

על הכתבים הקלאסיים של הטאי צ`י צ`ואן דוד מיכאלי תרגם מסינית את הכתבים הקלאסיים של המאסטרים הגדולים של הטאי צ`י צ`ואן. השירה ההוראתית של אמנות הפעולה.» מאת דוד מיכאלי

התנ``ך של אמנות הפעולה

התנ``ך של אמנות הפעולה

» מאת דוד מיכאלי

כל הפעילויות של מדף בית הוצאה לאור:

כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג

כתבי המופת הם אסופה של שירה הוראתית שנכתבה במאות האחרונות על ידי רבי אמנים. הכתבים דנים בפילוסופיה של תנועה, בתודעת הפרט בפעולה ובמפגש נטול כוחניות עם האחר. הכתבים הקלאסיים נחשבו ל``ידע פנימי`` של אמני התנועה בסין כיום מהווים בסיס רחב של עיון ותובנות לאמנים ולמתרגלים.» עם תרגום ועריכה: דוד מיכאלי

כתבי המופת טאי צ` צ`ואן ג`ינג

עם: תרגום ועריכה: דוד מיכאלי

הערות זמניות על תנועה

שירה והערות שנרשמו בשיעורים של טאי צ`י בין 1990 ל- 1997 .הספר יוצא מחדש במהדורה מוגבלת ומיועד לרקדנים, שחקנים, במאים, מטפלים וכמובן כל אמנויות הלחימה. הספר משמש מתנועעים בכל הרמות, וכן מומלץ למורים ולמנחים להשראה ולתרגול. קראו הלאה ציטטות ותגובות קוראים.» עם מאת דויד מיכאלי

הערות זמניות על תנועה

עם: מאת דויד מיכאלי

יש חדש במערב תולדות הניו-אייג`

כתיבה חריפה ומצחיקה על המקורות וההיסטוריה הרוחנית של המאה האחרונה. סקירה ראשונה של תופעה תרבותית. ספר למחפשים, הורים מודאגים, חוקרים וסקרנים.בתוספת ``מדריך הטרמפיסט לניו אייג``, מילון ייחודי של מושגים ושמות.» עם מאת: אורי לוטן

יש חדש במערב תולדות הניו-אייג`

עם: מאת: אורי לוטן

זמן המדבר

על תפיסה, ראייה ואקולוגיה. שיחות פילוסופיות על גבול השירה כאשר המדבר משמש להן כבמה ולצידן הערות הישרדות אמיתיות במדבר.» עם דוד מיכאלי

זמן המדבר

עם: דוד מיכאלי

מעשה האהבה

מעשה האהבה לפרטיו כביטוי ומקור של אחריות והבהרת התפקידים של הגברי והנשי. הספר הוא רב-מכר בעולם.» עם בארי לונג

מעשה האהבה

עם: בארי לונג

מדיטציה קורס בסיסי

מדריך לשחרור מחשיבה כפייתית. נחשב לספר המדיטציה הטוב ביותר.» עם בארי לונג

מדיטציה קורס בסיסי

עם: בארי לונג

סיפורים על גבריות וזיכרון

קובץ הסיפורים הראשון של דוד מיכאלי, סופר, אמן טאי-צ`י ואיש מדבר. "סיפורים על גבריות וזיכרון" מכיל עשרים סיפורים קצרים אינסופיים על פניה המורכבים והעמוקים של הגבריות. בין הסיפורים: הסיפור ``הכותאב``, שזכה במקום שני בתחרות הסיפור הקצר של עיתון הארץ בשנת 2003; והסיפורים ``המאמר`` ``על פרשת ההר`` ``החומה`` ``הערות אודיסיאניות על צל``, שפורסמו במוסף `תרבות וספרות` בעיתון הארץ.» עם דוד מיכאלי

סיפורים על גבריות וזיכרון

עם: דוד מיכאלי

רק הפחד מת

...לימדו אותך שלחיות זה לסבול. שכל אדם צריך להיות אומלל מדי פעם. זהו שקר, אבל אתה האמנת. האמנת, מכיוון שכולם סביבך היו אומללים והם שמשו לך דוגמה ומופת... בשפה פשוטה וישירה מוביל בארי לונג את הקורא דרך עצמו אל הלא נודע אל מקום שמעבר למילים, רעיונות או דמיון.» עם בארי לונג

רק הפחד מת

עם: בארי לונג

מספר תשע - החיפוש אחר צופן סיגמה

המספר המיסטי תשע חושף את סודותיו ותפקודו הנסתר במתמטיקה באמצעות ססיל בלמונד - מהנדס העל של הארכיטקטורה העולמית» עם ססיל בלמונד

מספר תשע - החיפוש אחר צופן סיגמה

עם: ססיל בלמונד

גלות, מסע, בחירה - טיפול דרך שטח

פילוסופיה והתנהגות בסדנאות שטח במדבר כולל סיכומי סדנאות כפי שהועברו לנוער בסיכון» עם דוד מיכאלי

גלות, מסע, בחירה - טיפול דרך שטח

עם: דוד מיכאלי

הרשו לי לדבר אתכם על מוות

הרשו לי לדבר איתכם על מוות. הרשו לי להראות לכם אט אט במהלך הקריאה שאני מבין את המוות. כך אוכל, אולי, לעזור גם לכם להבין את המוות ולא לפחד ממנו בבוא העת.מדריך לזמנים נוראים של פרידה וסיום החיים» עם בארי לונג

הרשו לי לדבר אתכם על מוות

עם: בארי לונג

שתפו חברים