לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

אז מה זה בכלל NLP?...



NLP, גישה טיפולית אשר משתמשת בשפתו של המונחה על מנת להגיע אל הלא מודע שלו ולהביא אותו לשינויים הרצויים לו, איך זה קורה? הנה טעימה...כלי מדהים להעצמה אישית- מוזמנים להתנסות : )

כל אחד מאיתנו רוצה להשיג משהו. לעתים אלו שאיפות וחלומות גדולים על שינוי בחיים בכל המובנים, למצוא את עצמנו, לגלות את היעוד והאושר, לעיתים מדובר במטרה קטנה יותר: לרדת במשקל, להשיג עבודה מסויימת, לקבל תפקיד חדש או לתקשר טוב יותר עם בן הזוג. הבסיס להשגת המטרות השונות, גדולות כקטנות הוא תקשורת, שהרי הכל, אבל הכל, בנוי על תקשורת- שלנו עם עצמנו ועם הסובבים אותנו.
מהי בעצם תקשורת? תקשורת בנויה מההתנהגות שלנו, המחשבות והרגשות שלנו. תקשורת היא לדעת לקרוא את האדם שמולנו, מה מניע אותו, מה גורם לו להתרגש, להתרגז, או להגיב בכל דרך שהיא, וכן, לדעת ולהבין מה מניע אותי כאדם, מה מהמניעים האלה מקדם אותי ומה מעכב, ואיך לנטרל את הגורמים המעכבים ולהבליט את אלו שתומכים ומקדמים אותי. זהו, למעשה הבסיס לתורת ה NLP.

תקשורת על פי ה NLP היא מילים שיוצרות רגשות, מחשבות והתנהגות, שהן מכלולו של כל אדם.
ראשי התיבות NLP משמעותן:
N ? Neuro עצבי, המוח שלנו תפקידו לקלוט דברים מבחוץ בעזרת החושים ולתרגם אותם על פי השפה שלנו.
L ? Linguistic לשוני, התקשורת המילולית של כל אחד מאיתנו שנה. אך חוקרי התורה גילו תבניות לשוניות מובנות אשר יוצרות אצל כל אחד את התקשורת האישית שלו, את מבני החשיבה שלו והרגשות שלו.
P ? Programing תכנות, על פי זיהוי תבניות החשיבה והתקשורת של כל אחר ניתן לבצע שינוי על ידי "תכנות מחדש" של המרכיב העצבי והלשוני.
בעברית המושג המקביל לNLP הוא נל"פ-ניתוב לשוני פיזיולוגי או תע"ל- תכנות עיצבי לשוני ואף שש"ת- שיטת שיכלול תקשורת.

דוגמא: אדם הרוצה שיהיה לו יותר כסף, מה מונע ממנו לעשות יותר כסף? יש הרבה גורמים ומרכיבים בתוכנו שגורמים לנו להישאר באותו המקום ולא להיות מליונרים (אם זה היה פשוט סביר שכבר הינו שם, לא?..). אחד מהם יכול להיות משהו ששמענו שהינו ילדים, אולי אמרו לנו ש"כסף לא גדל על העצים" או ש"צריך לעבוד קשה בשביל כסף" והמשפטים האלה נמצאים עמוק בתוך המוח שלנו, בתת מודע שלנו, ובכל פעם שצץ בנו רעיון חדשני שיכול להביא אותנו קרוב יותר אל המטרה של עשיית עוד כסף, המשפטים האלה, שנקראים "אמונות" בשפת ה NLP מגיחים, אם במודע ואם לוא ועוצרים אותנו, בדרך זו או אחרת. אם נצליח לפרוץ את האמונות האלה, ליצר אמונות אחרות במקומן, נוכל להצליח יותר בהשגת המטרה.
היסטוריה:
הNLP פותח בשנות השישים של המאה הקודמת ע"י ג`ון גרינדר, בלשן במקצועו וריצ`רד בנדלר, מתמטיקאי, מומחה למחשבים ופסיכוטרפיסט. הם ביקשו להבין מדוע יש אנשים שמצליחים יותר וכאלה שפחות, מה מביא אנשים להצליח בתחומם. גרינדר ובנדלר הניחו כי אם יצליחו לנתח את ההתנהגות של אנשים מצליחנים ולהכניסה לתוך תבניות אשר יהוו תאוריה, תהיה בידם האפשרות ליצור אצל כל החפץ בכך את הדרך לתקשורת טובה אל ההצלחה.
מתוך התצפיות באופן התקשורתי של הנחקרים, בנו החוקרים תבניות ודגמי התנהגות שחזרו על עצמם. דגמים ותבניות אלה הן הבסיס לתורת ה NLP כפי שאנו מכירים עד היום.
מאז פיתוח התורה נוסדו בעולם מרכזים רבים ללימוד שיטות ה NLP ותחומי השימוש בשיטה הלכו והתרחבו. כיום משתמשים בגישה על מנת לשפר יכולות בשיווק, בספורט, פוליטיקה, פיתוח מודעת וטיפול יחידני וקבוצתי ועוד. למעשה, ניתן לשפר כל תחום בחיינו בעזרת התבניות ושיטות השיכלול הלשוני של
ה- NLP.
הנחות היסוד של ה NLP- קיימות 10 הנחות יסוד עליהן מבוססת הגישה. בחרתי להביא במאמר זה ארבע מהן, שלי באופן אישי שינו את תפיסת העולם והחוויה בו:
מאחורי כל התנהגות שלנו קיימת כוונה חיובית.
נעשית פה הפרדה בין הכוונה להתנהגות עצמה. כוונה- זה בעצם מענה על איזשהו צורך. כלומר, בכל התנהגות שאנו מתנהגים, כל פעולה שאנו מבצעים, יש מאחוריה צורך שלנו שעלינו למלא. הרי כל דבר שאנו עושים זה על מנת לענות על צורך שיש לנו. ההתנהגות עצמה יכולה להיות הרסנית, לא חיובית כלל, לא או לאחרים. אך הכוונה שעומדת מאחורי ההתנהגות ההרסנית הזו היא חיובית עבורי, היא נמצאת שם על מנת להגן עלי מפני משהו, לשמור עלי שלא ארגיש משהו או למלא איזשהו צורך שיש לי. רוצחים, אנסים או חלאות עולם אחרים אשר בהתנהגותם פוגעים בעצמם ובאחרים, אפילו נלך לקיצוניות הגמורה- אדם שמתאבד, או מנסה להתאבד. שוב, ההתנהגות היא הרסנית, פוגעת ואינה חיובית לחלוטין, אך כנראה שהכוונה שעומדת מאחורי ההתנהגויות הנוראיות האלה היא כוונה חיובית פנימית עבור אותו רוצח/אנס וכדומה. יכול להיות שהוא חש מאוים, יכול להיות שקיים בו צורך שאינו שולט בו, יכול להיות שהוא פועל כך כי הוא רוצה להשיג תשומת לב, פרסום, תחושה של ביטחון, כוח או כל דבר אחר. מי מכם מכיר את סיפור הירצחו של ג`ון לנון? הרוצח של ג`ון לנון רצה לפרסם את הספר "התפסן בשדה השיפון" של סלינג`ר, הוא החליט לרצוח מישהו ידוע ולהחזיק את הספר ביד כשתופסים אותו, הוא אפילו לא ברח, הייתה לו מטרה שבשבילו היא נראתה הגיונית, הוא חיפש פרסום לספר והשקפת עולמו, ובעצם הוא הצליח כי הספר התפרסם מאוד. כשאנו יודעים מהי הכוונה החיובית שעומדת מאחורי התנהגויות שלנו- אכילה מופרזת, כעס, עצבנות או כל דבר אחר, אנו יכולים למצוא דרך לשנות את ההתנהגות שלנו, ולהמשיך למלא את הצורך.
אחת הבעיות למשל, עם דיאטות, למה אנשים לא מחזיקים כביכול מעמד לאחר שעשו דיאטה- מכיוון שהמשקל היה סימפטום למילוי צורך, והצורך לא מולא במשהו אחר. הם החסירו אוכל ולא מילאו את הצורך במשהו אחר. אוכל הרי יכול למלא כל כך הרבה תפקידים אצלנו- אפילו בשירים מתוקים הם סוג של נחמה...
בכל רגע ורגע, כל אחד עושה את הבחירה הטובה ביותר שהוא יכול עבורו.
הנחת היסוד קודם כל משחררת אותנו מעול האשמה והשיפוטיות העצמית. בכל רגע נתון אני עושה את הבחירה הנכונה ביותר שאני יכול לעשות עבור עצמי, מתוך הידע, הניסיון וכל מה שיש לי עד לאותה נקודה. אני לא יכול לעשות יותר טוב ממה שאני עושה עכשיו, אני יכול להשתפר לפעם הבאה, אני יכול ללמוד ולהשתנות אבל ברגע זה ממש, אני בוחר את הדבר הנכון ביותר, הטוב ביותר לי באותו הרגע. זה משחרר אותנו גם מהמחשבה של הפספוס, יכולתי לעשות, למה לא עשיתי, אני לא יכול לשנות את העבר, אני יכול לעשות משהו שונה עכשיו או בעתיד. הבחירה שאני עושה לעצמי היא הכי נכונה במסגרת הכוונות החיוביות שאני רוצה להשיג לעצמי באותו הרגע.
אין כישלון, יש משוב לצמיחה.
מכיוון שבכל רגע נתון אנו עושים את הדבר הנכון ביותר עבורנו, הרי שאין על מה להצטער, אלא ללמוד מדברים שאנו פחות מרוצים מהם על מנת שנצמח מהם ובפעם הבאה נפעל אחת. אנו יכולים ללמוד מכל דבר, כל אינטראקציה שלנו עם האחר, כל פעולה שאנו עושים, כל מחשבה שחולפת לנו בראש, מהכל אנו יכולים ללמוד ולהתפתח. גם אם עשינו משהו שהוא טעות ואנו מבכים על כך- עדיף שנעצור ונבדוק מה קרה שם, מה לא אהבנו, מה היה הצורך שלנו בהתנהגות הספציפית שמפריעה לנו ואיך אנחנו יכולים למלא את הצורך הזה בדרכים אחרות.
תמיד יש יותר מאפשרות אחת.
האמת שזה יכול להישמע קצת הפוך למה שכתבתי עד עכשיו, שכן טענתי בפניכם שאנו עושים בכל רגע את הבחירה הנכונה ביותר עבורנו אז איך זה שיש עוד אפשרות?
לפעמים באמת נראה לנו כי יש רק אפשרות אחת ואין מוצא אחר אלא האפשרות העומדת בפנינו, אך למעשה יש לפחות עוד אופציה אחת- שהיא ההפך מהפעולה שאנו רוצים לעשות. וחוץ מההפך ממה שאנו מתכוונים לעשות, או לא לעשות, יש עוד אפשרויות ביניים רבות שלרוב אנו כלל לא מצליחים לראות. המחשבה שיש יותר מאופציית פעולה אחת, יותר מפתרון אחד לכל סיטואציה יכולה להיות מאוד מעודדת. כשאנו תקועים ולא מוצאים מוצא, אם אנו פתוחים לכך שיש אופציה נוספת, סביר יותר שנמצא עוד אפשרות, מאשר אם איננו חושבים כך כלל. ברגע שנדע כי חייבת להיות עוד אופציה, נצא מהמסגרת שבה אנו נמצאים על מנת למצוא אותה, ליצור אותה. וזה ישחרר את התקיעות שהיינו בה.הנחת היסוד הזו מאפשרת גמישות מחשבתית, פתיחות, יזמות, יצירתיות, אשר מביאות את האפשרויות האחרות שקיימות מסביבנו.

מקווה שעזרתי בקצת להבין את העולם טוב יותר...
באהבה רבה : )

הילה קורן- מעבר לכל דמיון...מנחה ומאמנת בדמיון מודרך ו NLP.
[email protected] 054-5901368
© ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר יישאר שלם כולל הקרדיט לכותבת המקורית בסוף המאמר.

המאמר פורסם גם כאן »

הילה קורן Master Practitioner בדמיון מודרך ו NLP. מנחה סדנאות להעצמה אישית, הגשמת מטרות, תהליכי מודעות ודמיון מודרך במסגרת אישית וקבוצתית, מעבירה הרצאות לקהילה במקומות שונים בארץ בנושא שיפור איכות החיים והעצמה אישית.

כל המאמרים של הילה קורן- מעבר לכל דמיון:

בהשוואה של אני לעצמי אני מרוצה!

בהשוואה של אני לעצמי אני

השוואות הן חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. אנו משווים את עצמנו לאחרים, בין אם אנו מכירים אותם או לא, אנו משווים את עצמנו למה שהיינו רוצים להיות או מי שהיינו רוצים להיות ועוד ועוד השוואות..» מאת הילה קורן

דמיון מודרך, NLP, ומה שבינהם

דמיון מודרך, NLP, ומה שב

מהי הנחיה בדמיון מודרך ו NLP, מי יכול להעזר בסוג הנחיות אלה ומה ניתן להפיק מהן.» מאת הילה קורן

NLP - שינוי שמתחיל בחושים

NLP - שינוי שמתחיל בחושי

אנו קולטים את העולם דרך החושים שלנו, זה כבר ידוע, אבל מה זה באמת אומר ואיך אנחנו יכולים לשפר את התקשורת שלנו ואת תפישת העולם שלנו בעזרת החושים?...» מאת הילה קורן

NLP - שינוי שמתחיל בחושים

NLP - שינוי שמתחיל בחושים

» מאת הילה קורן

שיתוף חברים
עם : הילה קורן