לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

לשכוח את המלים: יסמין גודר



לשכוח את המלים: טקסט ביצירתה של יסמין גודר.אתה אומר שמלים שונות מציוץ האפרוחים. האומנם יש בדל? צ`ואנג-דזה, 1997

נהוג לחשוב שמלים משקפות את המציאות, אך אבחנות של מלים הן רק רדוקציה מילולית לקיים;

הממשות קיימת בלי תלות במושגים המגדירים אותה. התודעה האנליטית מנסחת מושגים על המציאות, וחלק ניכר מחיינו מתנהל בגבולותיהם, כמו הגבולות שאנו מתווים בין טוב לרוע, עונג וכאב, גוף ונפש. אבחנות מושגיות הן לפעמים שימושיות, אבל בפעמים אחרות הן מפריעות ליכולת לחוות את המציאות בספונטניות, מתוך נאמנות להווה ולמה שקיים בו ברגע נתון.

הכוריאוגרפית יסמין גודר נאמנה ביצירותיה למה שמתרחש באמת, ואינה מערימה על הגוף המתנועע הגדרות שאינן הוא. ההתרחשות על הבמה של גודר אינה נענית לחוקי השפה הרגילים ובמהותה אינה נתונה להמשגה. גודר הולכת אל מעבר לגבולות התודעה האנליטית, וגם השימוש בטקסט ביצירותיה אחר מהמוכר. היא מפרקת את המלים ממשמעותן, כך שהמלה (מסמן) אינה מתארת עוד את המסומן שנהוג לייחס לה במציאות. גודר עורכת דה-קונסטרוקציה למלים, כפי שגם מחוות של הגוף והבעות פנים מפורקות ביצירותיה ונבנות מחדש באופן שאינו מובן מאליו.

מלים כשפת ההתקשרות הנפוצה הן אמצעי רטורי במחול, התורם לתקשורת בין מוען לנמען. במחול העכשווי של גודר המלים הן אמנם עוד שפת תקשורת, אך המלה אינה שונה מציוץ האפרוחים: היא קול, אך משמעותה משתנה בהתאם להתרחשות על הבמה. אני סבורה שבמחול העכשווי של גודר המלה היא כתורן לסירת משמעות שכבר אינה קיימת.

צילום: תמר לם

עינב רוזנבליט מחול עכשיו יוצא לאור פעמיים בשנה ומטרתו לשקף את העשייה במחול בישראל ולתת במה לכתיבה איכותית של אנשי מחול.
עורכות: ד"ר רות אשל, ד"ר הניה רוטנברג.
מו"ל: תמונע
כתב העת מחול עכשיו יוצא לאור פעמיים בשנה ומטרתו לשקף את העשייה במחול ביש

כל הרשימות של מחול עכשיו:

לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

"כל יום שלא רוקדים בו לפחות פעם אחת – הוא יום שהולך לאיבוד" (פרידריך ניטשה)מאז ראשיתה של התרבות האנושית מחפשים בני אדם תשובות לבעיותיהם הקיומיות» מאת דן רונן

לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

» מאת דן רונן

בונים במת מחול בירושלים – מחול שלם

בונים במת מחול בירושלים

בשנים האחרונות יוצרי מחול ירושלמים פועלים למסד את פועלם. בשנת 2002 התאגדו יוצרים עצמאיים דוגמת רובי אדלמן, עפרה אידל וצפירה שטרן, ולהקות כמו קולבן דאנס וורטיגו, לערבי הופעות משותפים.» מאת לילך גביש

תיאטרון, תנועה, טקסט והיחס ביניהם

תיאטרון, תנועה, טקסט והי

ראיון עם היוצרת רות קנר – יונת רוטמן רות קנר היא יוצרת בעלת שפת מופע ייחודית, המעלה בשנים האחרונות יצירות רבות, שזכו לביקורות אוהדות ולשבחים» מאת רות אשל

קזוארות  מארג נשי  מחול אתני במחול בימתי

קזוארות מארג נשי מחול

רננה רז רוקדת על הזהות הישראלית, התועה והמתלבטת בין מקורותיה הרבים. להבדיל מיוצרים ישראלים אחרים, הממהרים להצמיד לעבודתם כותרות של אוניברסליות, רז בוחרת לעסוק דווקא בתרבות המשוסעת בישראל.» מאת עינב רוזנבליט

צמתים של חיבור ופירוד

צמתים של חיבור ופירוד

בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל.מערכת היחסים בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל ידעה תהפוכות ושינויים.» מאת רות אשל

צמתים של חיבור ופירוד

צמתים של חיבור ופירוד

» מאת רות אשל

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה – מקום המלה, מקום התנועה התיישבתי לכתוב על המלה ועל התנועה. בשבילי לכתוב על מקום המלה ומקום התמונה פירושו לכתוב על שפה.» מאת נאוה צוקרמן

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

» מאת נאוה צוקרמן

שפת הבלט הקלאסי ב"ציפורנים" של פינה באוש

שפת הבלט הקלאסי ב"צי

להכיר בעבר ולחיות את ההווה: קריאה אינטרטקסטואלית של שפת הבלט הקלאסי ביצירה ציפורנים מאת פינה באוש» מאת יונת רוטמן

פריחת המחול העכשווי בישראל כיום

פריחת המחול העכשווי בישר

כשאומרים פריחה – למה מתכוונים? הפריחה של המחול בישראל מזה כשני עשורים אינה מובנת מאליה והיא תולדה של דרך ארוכה ומפותלת של יצירת מחול אמנותי לעם שאין לו היסטוריה ארוכה של מחול לבמה משלו.» מאת רות אשל

רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

אחד הריקודים היפים והמרתקים שעלו לבמה לאחרונה הוא רעש לבן (2008) של נועה ורטהיים, בביצוע להקת ורטיגו.» מאת הניה רוטנברג

רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

» מאת הניה רוטנברג

שתפו חברים

עם : עינב רוזנבליט