לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

שפת הבלט הקלאסי ב"ציפורנים" של פינה באוש



להכיר בעבר ולחיות את ההווה: קריאה אינטרטקסטואלית של שפת הבלט הקלאסי ביצירה ציפורנים מאת פינה באוש

במאמר זה אני מבקשת לבחון את השימוש שעושה פינה באוש (Bausch) בשפת הבלט הקלאסי ביצירתה ציפורנים (1983Nelken, ). אבחן את הריקוד ציפורנים באמצעות המושג אינטרטקסטואליות, שאותו טבעה לראשונה ג`וליה קריסטבה, כאשר תיארה את התלות ההדדית בין טקסט מסוים לטקסטים שקדמו לו (Kristeva, 1980:69). קריסטבה הגדירה את המונח בהתייחסה למדיום הטקסטואלי בלבד, אבל הוא קיבל משמעות רחבה ואפשר להחיל אותו גם על יצירות אמנות מתחום הבמה ומתחומים אחרים (Adshead-Lansdale, 1999:15). במאמר אציג את ציפורנים כיצירה אינטרטקסטואלית, המתייחסת לשפת הבלט הקלאסי כאל "טקסט קדום" שהיא "מצטטת", ובאמצעותו היא מגדירה גם את שפת התנועה שלה. אראה כיצד הניגודים בין שפת תיאטרון המחול של באוש לזו של הבלט הקלאסי מצביעים על הקשר שמקיימת באוש עם מסורת העבר של הבלט הקלאסי; מצד שני, באמצעות חשיפת הקודים התרבותיים והחברתיים שמאפיינים את הבלט הקלאסי, מראה באוש את הזרות וחוסר הרלוונטיות שלו למציאות ולשפה העכשוויות.

למושג אינטרטקסטואליות יש חשיבות רבה בהתפתחות החשיבה הפוסט-מודרנית והשימוש בו חרג, כאמור, מהדיון הספרותי. קריסטבה (1980) טבעה את המונח אינטרטקסטואליות כאשר הצביעה על העובדה שטקסטים ספרותיים נשענים על טקסטים ספרותיים שקדמו להם ומתכתבים עמם. הטקסט אינו יחידה אוטונומית הרמטית, אלא יחידה דינמית המקיימת זיקה גלויה או מובלעת עם מערכות אידיאולוגיות וסוציו-היסטוריות חיצוניות, הטעונות בקודים ובקולות שונים ((Kristeva, 1980:69. החידוש שהציגה קריסטבה במונח אינרטקסטואליות, אשר הפך עם הזמן למושג פוסט-מודרני מובהק, טמון בעובדה שהיא התייחסה לראשונה לטקסקט הספרותי כאל יחידה דינמית רב קולית. אינטרטקסט מתאר את המצב הדינמי שבו טקסט אחד תמיד מתייחס לטקסטים שקדמו לו. לכן הוא אינו מהווה יחידה עצמאית, אלא תלוי במערכות סימנים נוספות שגם הן תלויות במערכות סימנים אחרות. כל טקסט, לפיכך, הוא אסופה של "ציטוטים", המתכתבים עם מסורת העבר, וכדי להבין אותו, נדרש הקורא/הצופה להכיר את המטען התרבותי שממנו הוא מורכב.
לרכישה: תמונע 03-5629462

יונת רוטמן כתב העת מחול עכשיו יוצא לאור פעמיים בשנה ומטרתו לשקף את העשייה במחול בישראל ולתת במה לכתיבה איכותית של אנשי מחול.
עורכות: ד"ר רות אשל, ד"ר הניה רוטנברג.
מו"ל: תמונע
כתב העת מחול עכשיו יוצא לאור פעמיים בשנה ומטרתו לשקף את העשייה ב

כל הרשימות של מחול עכשיו:

לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

"כל יום שלא רוקדים בו לפחות פעם אחת – הוא יום שהולך לאיבוד" (פרידריך ניטשה)מאז ראשיתה של התרבות האנושית מחפשים בני אדם תשובות לבעיותיהם הקיומיות» מאת דן רונן

לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

» מאת דן רונן

בונים במת מחול בירושלים – מחול שלם

בונים במת מחול בירושלים

בשנים האחרונות יוצרי מחול ירושלמים פועלים למסד את פועלם. בשנת 2002 התאגדו יוצרים עצמאיים דוגמת רובי אדלמן, עפרה אידל וצפירה שטרן, ולהקות כמו קולבן דאנס וורטיגו, לערבי הופעות משותפים.» מאת לילך גביש

תיאטרון, תנועה, טקסט והיחס ביניהם

תיאטרון, תנועה, טקסט והי

ראיון עם היוצרת רות קנר – יונת רוטמן רות קנר היא יוצרת בעלת שפת מופע ייחודית, המעלה בשנים האחרונות יצירות רבות, שזכו לביקורות אוהדות ולשבחים» מאת רות אשל

קזוארות  מארג נשי  מחול אתני במחול בימתי

קזוארות מארג נשי מחול

רננה רז רוקדת על הזהות הישראלית, התועה והמתלבטת בין מקורותיה הרבים. להבדיל מיוצרים ישראלים אחרים, הממהרים להצמיד לעבודתם כותרות של אוניברסליות, רז בוחרת לעסוק דווקא בתרבות המשוסעת בישראל.» מאת עינב רוזנבליט

צמתים של חיבור ופירוד

צמתים של חיבור ופירוד

בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל.מערכת היחסים בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל ידעה תהפוכות ושינויים.» מאת רות אשל

צמתים של חיבור ופירוד

צמתים של חיבור ופירוד

» מאת רות אשל

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה – מקום המלה, מקום התנועה התיישבתי לכתוב על המלה ועל התנועה. בשבילי לכתוב על מקום המלה ומקום התמונה פירושו לכתוב על שפה.» מאת נאוה צוקרמן

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

» מאת נאוה צוקרמן

פריחת המחול העכשווי בישראל כיום

פריחת המחול העכשווי בישר

כשאומרים פריחה – למה מתכוונים? הפריחה של המחול בישראל מזה כשני עשורים אינה מובנת מאליה והיא תולדה של דרך ארוכה ומפותלת של יצירת מחול אמנותי לעם שאין לו היסטוריה ארוכה של מחול לבמה משלו.» מאת רות אשל

רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

אחד הריקודים היפים והמרתקים שעלו לבמה לאחרונה הוא רעש לבן (2008) של נועה ורטהיים, בביצוע להקת ורטיגו.» מאת הניה רוטנברג

רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

» מאת הניה רוטנברג

לשכוח את המלים: יסמין גודר

לשכוח את המלים: יסמין גו

לשכוח את המלים: טקסט ביצירתה של יסמין גודר.אתה אומר שמלים שונות מציוץ האפרוחים. האומנם יש בדל? צ`ואנג-דזה, 1997 » מאת עינב רוזנבליט

לשכוח את המלים: יסמין גודר

לשכוח את המלים: יסמין גודר

» מאת עינב רוזנבליט

שתפו חברים

עם : יונת רוטמן