לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

צמתים של חיבור ופירוד

מאת: רות אשל


בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל.מערכת היחסים בין המחול לבמה לבין המחול האתני בישראל ידעה תהפוכות ושינויים.

בתקופת היישוב היו שיתוף יצירתי והפריה הדדית בין שתי סוגות המחול האלה, אבל לאחר הקמת המדינה,ולמעשה כבר באמצע שנות ה-50, החלה התרחקות בין המחול לבמה (מחול אמנותי) לריקוד האתני. ההתרחקות הלכה והעמיקה וכל סוגה הלכה בערוץ נפרד. מאמר זה מבקש לעקוב אחר צמתים, או נקודות מפתח של חיבור, פירוד ואפשרות לחיבור מחודש בין המחול האמנותי למחול האתני, מנקודת מבטה של מי שגדלה על ברכי המחול לבמה.

הניסיון להתחקות אחר נקודות המפתח האלה מעלה שאלות כמו ממה נבעה ההתקרבות בין המחול לבמה למחול האתני בתקופת היישוב ומה היו הסיבות שהביאו להתרחקות ביניהם בהמשך. שאלה נוספת היא אם היום, אחרי כמעט 50 שנה של הליכה בערוצים נפרדים, אפשר לאתר את תחילתה של התקרבות מחודשת.

לפני שניגש לבירור השאלות עצמן, נחוצים כמה משפטי הבהרה על האפיונים המרכזיים של המושגים שאליהם יתייחס המאמר. המושג "מחול אתני" משמש מטרייה שתחתיה מתכנסים כל ביטויי המחול העונים על צרכיה של חברה שלבניה יש קשרים גנטיים, לשוניים ותרבותיים משותפים, עם דגש מיוחד על מסורת תרבותית (Kealiinohomoku:1983). לדברי בהט, מדובר בבסיס הרחב ביותר של מחול באותה חברה. מהבסיס הזה מתפצלים כמה סוגים של מחול: מחול פולחן, מחול עם, מחול חברה ומחול לבמה. המחול העממי, כמו המחול האתני, מייצג מסורת תרבותית מסוימת, אבל שם דגש על היסוד הלאומי ועל תחושת השייכות הקבוצתית והוא נחלתן של כל שכבות העם. לדברי בהט (2004, עמ` 32-28), מחול לבמה (מחול אמנותי) ממוקם בקצה העליון של הפירמידה מבחינה אמנותית. בדרך כלל הוא פרי יוזמה יצירתית של הפרט, כמקור לביטוי אישי, לביצועו דרושה הכשרה מקצועית והוא מיועד להצגה לפני קהל.

המאמר פורסם גם כאן »

רות אשל כתב העת מחול עכשיו יוצא לאור פעמיים בשנה ומטרתו לשקף את העשייה במחול בישראל ולתת במה לכתיבה איכותית של אנשי מחול.
עורכות: ד"ר רות אשל, ד"ר הניה רוטנברג.
מו"ל: תמונע
לרכישה: תמונע 03-5629462

כל המאמרים של מחול עכשיו:

לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

"כל יום שלא רוקדים בו לפחות פעם אחת ? הוא יום שהולך לאיבוד" (פרידריך ניטשה)מאז ראשיתה של התרבות האנושית מחפשים בני אדם תשובות לבעיותיהם הקיומיות» מאת דן רונן

לרקוד "כל החיים"

לרקוד "כל החיים"

» מאת דן רונן

בונים במת מחול בירושלים ? מחול שלם

בונים במת מחול בירושלים

בשנים האחרונות יוצרי מחול ירושלמים פועלים למסד את פועלם. בשנת 2002 התאגדו יוצרים עצמאיים דוגמת רובי אדלמן, עפרה אידל וצפירה שטרן, ולהקות כמו קולבן דאנס וורטיגו, לערבי הופעות משותפים.» מאת לילך גביש

תיאטרון, תנועה, טקסט והיחס ביניהם

תיאטרון, תנועה, טקסט והי

ראיון עם היוצרת רות קנר ? יונת רוטמן רות קנר היא יוצרת בעלת שפת מופע ייחודית, המעלה בשנים האחרונות יצירות רבות, שזכו לביקורות אוהדות ולשבחים» מאת רות אשל

קזוארות  מארג נשי  מחול אתני במחול בימתי

קזוארות מארג נשי מחול

רננה רז רוקדת על הזהות הישראלית, התועה והמתלבטת בין מקורותיה הרבים. להבדיל מיוצרים ישראלים אחרים, הממהרים להצמיד לעבודתם כותרות של אוניברסליות, רז בוחרת לעסוק דווקא בתרבות המשוסעת בישראל.» מאת עינב רוזנבליט

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה ? מקום המלה, מקום התנועה התיישבתי לכתוב על המלה ועל התנועה. בשבילי לכתוב על מקום המלה ומקום התמונה פירושו לכתוב על שפה.» מאת נאוה צוקרמן

מלה תנועה מלה

מלה תנועה מלה

» מאת נאוה צוקרמן

שפת הבלט הקלאסי ב"ציפורנים" של פינה באוש

שפת הבלט הקלאסי ב"צי

להכיר בעבר ולחיות את ההווה: קריאה אינטרטקסטואלית של שפת הבלט הקלאסי ביצירה ציפורנים מאת פינה באוש» מאת יונת רוטמן

פריחת המחול העכשווי בישראל כיום

פריחת המחול העכשווי בישר

כשאומרים פריחה ? למה מתכוונים? הפריחה של המחול בישראל מזה כשני עשורים אינה מובנת מאליה והיא תולדה של דרך ארוכה ומפותלת של יצירת מחול אמנותי לעם שאין לו היסטוריה ארוכה של מחול לבמה משלו.» מאת רות אשל

רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

אחד הריקודים היפים והמרתקים שעלו לבמה לאחרונה הוא רעש לבן (2008) של נועה ורטהיים, בביצוע להקת ורטיגו.» מאת הניה רוטנברג

רעש לבן: מחול אקולוגי

רעש לבן: מחול אקולוגי

» מאת הניה רוטנברג

לשכוח את המלים: יסמין גודר

לשכוח את המלים: יסמין גו

לשכוח את המלים: טקסט ביצירתה של יסמין גודר.אתה אומר שמלים שונות מציוץ האפרוחים. האומנם יש בדל? צ`ואנג-דזה, 1997 » מאת עינב רוזנבליט

לשכוח את המלים: יסמין גודר

לשכוח את המלים: יסמין גודר

» מאת עינב רוזנבליט

שיתוף חברים
עם : רות אשל