לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

טבע-תרפיה באוניברסיטת תל-אביב



טבע-תרפיה – שיטה טיפולית חדשנית שעוזרת לילדים להתמודד עם קשיים, לגדול ולהתפתח.

ד"ר רונן ברגר – מנהל המרכז לטבע תרפיה ותוכנית הטבע תרפיה במשרד החינוך. מנהל תוכניות ההכשרה בטבע תרפיה באוניברסיטת תל אביב ובאוניבריסטת חיפה-מכון שילוב.

בעבר, בתרבות השבטית היה לטבע תפקיד מרכזי בתהליכי ריפוי שעזרו לאדם להתמודד עם אי-וודאות וקושי, לגדול ולהתפתח ממשברים. במקביל להתפתחות המדע והמעבר לחיים מודרניים התפתחו גישות חינוך וטיפול שהתרחקו מהשימוש בטקסים ומשילוב הטבע. בשנים האחרונות עם התפשטות הטיפול באומנויות וגישות חינוך התנסותי גוברת הביקורת על התאמת הגישות המילוליות והקוגנטיביות לילדים ולילדים וילדים צעירים או עם צרכים מיוחדים בפרט. שיטת הטבע-תרפיה החדשנית משלבת את הטבע בטיפול ומציעה גישת עבודה חווייתית ולא מילולית חליפית. היום, לאחר שפועלת כבר שש שנים במשרד החינוך ולאחר ההכרה הבינלאומית במחקר ובדוקטורט שהמשיג וחקר אותה הצלחתה גם מוכחת אקדמית. דרך דוגמאות מעבודה עם ילדי בתי ספר וגן המאמר מציג את השיטה והאופן בו היא יכולה לעזור לילדים להתמודד עם קשיים, לגדול ולהתפתח.

בחזרה לטבע...
ילדים רבים מוצאים קושי גדול במפגש עם דרכי הלמידה הנהוגות כיום בבתי הספר: עם הישיבה המרובה על הכיסא והלימודים הווירטואליים המבקשים ללמד בצורה מופשטת דברים שייתכן שהילד לא פגש מעולם באמצעים חד מימדיים כגון ספר או מחשב, עם השפה המילולית והדגשת הערוץ הקוגניטיבי תוך צמצום המרחב של ערוצי הרגש, הדמיון, והגוף כמו גם זה של התקשורת והמשחק החברתי. נדמה כי עם הפרידה מגן הילדים מתבקש הילד "להפסיק לשחק ולחלום", להתרחק מפעילויות הקשורות בצידו הימני של המוח ולהתרכז בפעילות קוגנטיבית שתכשיר אותו לחייו הבוגרים – לאוניברסיטה...
גם הפסיכולוגיה הקלאסית והמדיום המילולי דרכו היא פועלת מציבה אתגרים בפני הילד שכן במקום להצטרף אליו ולשפתו החווייתית היא מבקשת ממנו לתמלל ולדבר על רגשותיו כאשר לו טבעי יותר לשחק ולפעול אותן. מחקרים חדשים בתחום הטראומה מגלים כי התמקדות הייתר בקוגניציה וצמצום מתן הביטוי לערוצי הגוף-רגש-דמיון-חברה מצמצמת את החוסן הנפשי של הילד ומצמצמת את התפתחותו הרחבה והשלמה. מסתבר שסגולות ריפוי משמעותיות ביותר נמצאות דווקא בחלקו הימני של המוח – בגוף, בדמיון וברגש, כאלו המאפשרים לאדם ליצור לעצמו תפיסת חיים מיטיבה ולהחלים מטראומות.
גישת הטבע-תרפיה המיושמת זה מכבר במסגרות משרד החינוך מציעה חלופה חווייתית לאותן שיטות. היא מתקיימת בטבע ומשתמשת בשיטות יצירתיות המדגישות את פיתוח אותם ערוצים נשכחים.
ממחקרים שליוו את תוכניות הטבע-תרפיה עולה כי הדגש המשחקי והבלתי מילולי שלה ודרכי עבודתה החווייתיות במרחבי הטבע הפתוח והחי מתאימה במיוחד לילדים ולכאלו שנפגעו מטראומה או עם קשיי קשב וריכוז או צרכים מיוחדים. הנחת היסוד של השיטה טוענת כי בטבע קיימים משאבי ריפוי והחלמה שהמפגש עימם יכול לעזור לאדם להתמודד עם קשיים, לגדול ולהתפתח. בנוסף לתרומה של השיטות הפסיכולוגיות והמתודות היצירתיות מתחומי הטיפול באומנויות והשאמניזם המשולבים במסגרת התיאורטית הייחודית שהטבע-תרפיה פיתחה ייחודה קשור לאופן בו ההתייחסות למחזוריות הטבע וחוקיו האוניברסאליים משולבים בתהליך בדרך העוזרת לאדם לבסס תחושת רצף ומחזוריות ולהרחיב את המשמעות שהוא נותן לחייו.
כיום, שש שנים לאחר שתוכנית "נפגשים בטבע" החלה לפעול במסגרות החינוך המיוחד בצפון ולאחר ההצלחה הרבה שתוכנית "מקום בטוח" השיגה עם אלפי ילדים שנפגעו מטראומת מלחמת לבנון השנייה ויחד עם ההכרה הבין לאומית שעבודת הדוקטורט והמחקר של ברגר, מייסדה - הצלחתה מוכחת גם ברמה האקדמית. שני הסיפורים הבאים מדגימים דרכים בהם השיטה יכולה להיות מיושמת בעבודה עם ילדים בבית הספר ובגן.

מקום בטוח – תוכנית לפיתוח חוסן ולתמיכה בילדים שחוו טראומה
מלחמת לבנון השנייה יצרה תחושת פחד ואי-ודאות בקרב אלפי ילדים בצפון. להבדיל מארועים טראומטיים "רגילים" בהם היחיד או המשפחה הם הנפגעים והמתמודדים העקריים עם האירוע הקשה המלחמה יצרה פגיעה קולקטיבית רחבה שכללה גם צמחים ובעלי חיים רבים. תוכנית מקום בטוח מחברת בין סיפור התחדשות היער הפגוע ותהליך התאוששות והתחזקות הילדים. היא נבנתה סביב סיפור מסגרת על שבט שומרי יער שחי בקרבה ליער אהוב שנפגע משריפה גדולה וממושכת... הסיפור מדגיש את דרכי ההתמודדות המגוונות של העצים והחיות עם השריפה ועל האופן שבו שומרי היער עזרו ליער להתאושש ולהתחדש אחריה. במהלך הקראת הסיפור מהספר המאוייר שהופק לכבוד התוכנית הילדים משחקים, מציגים ומציירים את דרכי ההתמודדות של החיות ודרכם באופן מטפורי את סיפורי ההתמודדות שלהם. בעזרת טקסים, איפור ודרמה הילדים הופכים לשומרי היער - דמות חזקה ובעלת יכולות שיוצאת לעזור לבעלי החיים ולעצים שנפגעו. בטבע הסמוך למסגרת החינוכית הילדים מקימים יחד את מחנה שומרי היער, בונים סמלי כוח, נוטעים עצים וממקמים ביער המתחדש תחנות האכלה ותיבות קינון לציפורים. בתום התוכנית, לאחר עשרים המפגשים הם חוזרים לכפרם (בית הספר או הגן) ומקבלים את הברכה וההערכה של קהילתם - יתר ילדי המסגרת החינוכית, הצוות החינוכי וההורים.
מהמחקר שליווה את התכנית עולה כי היא עזרה לילדים לפתח חוסן ומשאבי התמודדות. נראה כי השימוש הרב באמצעים היצירתיים והבלתי מילוליים איפשרו לבטא סיפורים כואבים שיתכן כי לא היו מקבלים ביטוי באמצעים פסיכולוגיים וגישות קוגנטיביות שגרתיות. החיבור למחזוריות והתחדשות הטבע וכן העשייה למענו עזרו לנרמל חוויות קשות, לחזק תחושת מסוגלות ולהתחבר לתקווה ולתחושת מסוגלות. בנוסף עולה כי ההרחקה שסיפור המסגרת יצר והשימוש הרב בטקסים איפשרו לילדים לבטא ולחקור מגוון סיפורים שאינם קשורים דווקא למלחמה: התמודדות עם מחלה, מעבר דירה וקשיי קליטה, אלימות והזנחה הורית, אובדן ו/או גירושי הורים, קשיים חברתיים ועוד. בנוסף לתרומה האישית שהפיקו הילדים נראה כי התכנית תרמה רבות לגיבוש הקבוצה ולהפחתת חרדות ואלימות ברמת הגן והכיתה כולה. בנוסף נראה כי היא קירבה אותם לטבע ואפשרה להם להתיחס אליו כאל בית. בשלוש השנים שלאחר מלחמת לבנון פעלה "מקום בטוח" עם יותר משמונת אלפים ילדי גן ובתי ספר יסודיים. היא הוכרה על-ידי משרד החינוך וזכתה להמלצת השירות הפסיכולוגי-חינוכי. היא משותפת למרכז לטבע תרפיה ולמרכז משאבים ופעלה בתמיכת הקואליציה הישראלית לטראומה. בקרוב ולאור בקשתם של הורים ואנשי חינוך וטיפול רבים שראו את השפעתה על ילדיהם עומד לצאת לאור ספר מערכי שיעור הכולל את ההנחיות להפעלת התוכנית ותיאוריה רלוונטית.

"נפגשים בטבע "– העבודה היצרתית והבלתי מילולית בטבע מתאימה במיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים
נפגשים בטבע היא תוכנית חינוכית-טיפולית שפועלת משנת 2002 במסגרות מגוונות לחינוך מיוחד בצפון. היא פועלת בדרכים חוויתיות ולא מילוליות המתאימות במיוחד לילדים עם קשיים לימודיים ו/או רגשיים ו/או ילדים עם קשיים קוגנטיביים ו/או תקשורתיים. הדוגמא שמובאת בהמשך מתיחסת לכיתה בת שבעה ילדים בגילאי שמונה עד עשר עם פיגור קל ובינוני אשר השתתפה בתוכנית. העבודה עם הקבוצה ביקשה להרחיב את מנגנוני התקשורת של הילדים, לחזק את ביטחונם העצמי ולעזור בגיבושם כקבוצה.
התהליך התחיל בכיתה המוכרת והבטוחה, דרך התבוננות החוצה מהחלון ועמידה על הקשר בין השינויים שהביא הסתיו לשינויים שחלו בחייהם. בהמשך הילדים הביאו מהטבע הסמוך אלמנט שסיפר משהו אודתם ועל משאלותיהם מהתהליך. לאחר כחודשיים החלה הקבוצה להיפגש במרחב נטוש בתוך בית הספר. העבודה בשלב זה התבססה על מודל "הבית בטבע" במהלכו הילדים תכננו, בנו ותחזקו בתים אישיים מחומרים שמצאו בשטח. תהליך יצירתי זה אפשר לילדים לעבוד על נושאים אישיים ובינאישיים כגון גבולות, נפרדות ושייכות בדרך קונקרטית ולא מילולית השונה מהדרכים שהכירו קודם. עם בוא האביב התחמם השטח, דבר שהביא את הילדים לחפש מקום חדש ולהגר אליו. שינוי זה שזימן הטבע פתח צוהר לאפשרות לבנות בית קבוצתי משותף ובכך לפתח את מיומנויות התקשורת החברתיות ולעזור לקבוצה להתגבש. הפעם בעזרת חומרים שנמצאו בשטח נבנה הבית במרכז בית הספר דבר שהעיד על השיפור בדימוי העצמי והקבוצתי. דוגמה זו ממחישה את האופן בו הדינאמיקה והשינויים העצמאיים שמתקימים בו יכולים לפתוח ולהרחיב את התהליך לאפיקים חדשים. השהות וההיכרות הממושכת עם השטח המסוים איפשר גם תשומת לב לתהליכים ותופעות המתקיימות בו. כך למשל התבוננות ומעקב אחר גוזלים שהתבגרו ועזבו את קינם איפשרה לילדים לבטא חוויות קשות הקשורות לאימוץ ולהוצאה מהבית או חששות מהיום בו הם יצטרכו לעזוב את ביתם. נראה שהטבעיות בה תהליכי פרידה אילו התקימו בטבע עזרו לילדים לבטא חוויות ורגשות, כאלו שלא מצאו דרך ביטוי קודם. תהליך זה עזר גם לנרמל את חששותיהם מעזיבת ביתם ולהבין כי הוא חלק מתהליך ההתבגרות הנורמאלי והטבעי של כולנו - אנשים ובעלי חיים.

לקראת סיום:
דרך שני סיפורים מעבודה עם ילדים הציג המאמר את האופן בו הטבע-תרפיה יכולה לעזור לילדים להתגבר ולצמוח מטראומה, לגדול ולהתפתח. הוא הראה כיצד העבודה היצירתית והלא-מילולית והקשר עם הטבע ומחזוריותו יכולים לגעת במקומות שמעבר למילים. בחמש השנים האחרונות ועם השתלבותם של בוגרי תוכניות ההכשרה בטבע-תרפיה במסגרות חינוכיות וטיפוליות מגוונות התרחב השימוש בשיטה שכולל כיום גם עבודה עם אנשים זקנים, משפחות, בני נוער וחולים כרוניים. התפתחות זו והצורך הגדל באנשי מקצוע בתחום, יחד עם הכרה האקדמית והבינלאומית שמחקריו של ברגר זכו לה הביאו את אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת חיפה-מרכז שילוב לפתוח בשנה הבאה תוכניות הכשרה ייחודיות בתחום.

מידע על תוכניות הכשרה, סדנאות וימי עיון – www.tau.ac.il/socialwork

המאמר פורסם גם כאן »

ד"ר רונן ברגר ביה"ס לעבודה סוציאלית, היחידה ללימודי המשך והשתלמויות
שעות קבלה: ימים א-ה 09:00 - 15:00
פקס: 03-6406902
אימייל: [email protected]

שיתוף חברים
עם : ד"ר רונן ברגר