לדף מאמרים
חזרה לאתר


אודות הבית

מאת: טלי כנפי
לתגובות טלי כנפי

"הבית" הינו אחד הנושאים המורכבים והקשים ביותר לרובנו.

הבית מעסיק ומלווה אותנו מילדותנו מהרבה בחינות, מבחינה חיצונית, פנימית, רגשית, חומרית ורוחנית. הבית מכיל את ההיסטוריה האישית והמשפחתית שלנו, והוא מלווה אותנו כל ימי חיינו.

שאלות רבות מעסיקות אותנו בנוגע לבית שגדלנו בו ולבית שבנינו או שנבנה בעתיד -:
האם גדלנו בבית שמח ומלא חיים או שמא הוא היה עצוב וחסר חיים? אלו אנשים היו בבית? האם היו תומכים, אוהבים, קשים ונוקשים, רכים, מחבקים, שמחים או שמא היו אלו אנשים שהכאיבו או ביטלו אותנו? אלו רהיטים היו בבית? האם היה חסר משהו בבית? האם אהבנו או שנאנו את הבית ו/או את מה שבתוכו ו/או את האנשים שבתוכו? האם אהבנו את הבית במידה כזו שהיה לנו קשה להיפרד ממנו או שעזבנו אותו ברגע הראשון שהתאפשר לנו?

מי מאיתנו אינו מתעסק בחלום או בשאלה כיצד ייראה הבית שלו - האם הוא יהיה בית פרטי או בית משותף? איפה יהיה הבית? האם יהיה זה בית מפואר או בית צנוע? האם נהיה משועבדים לבית או שהבית ישרת אותנו? האם יהיה זה בית מואר או חשוך? האם יהיו בו ג'קוזי או בריכה, או פשוט גינה צנועה  ונעימה?  האם הבית שנבנה יספק אותנו ונהיה מאושרים מהיצירה הפרטית שלנו, או שמה נהיה עסוקים כל הזמן להזיז או להחליף רהיטים וחפצים בתוכו?

רוב השאלות הללו מתעסקות בבית אחד בלבד והוא"הבית החומרי". מדוע אף אחד אינו מלמד או מסביר לנו כי קיימים בתים נוספים מלבד ביתנו החומרי וכי קיים לו "בית פנימי" בכל אחד מאיתנו? מי מאתנו שואל את אותן השאלות לגבי הבתים הנוספים שבתוכו - "הבית הפנימי", "הבית הרגשי" או "הבית הרוחני"?

מי מאיתנו באמת ובתמים מוכן להשקיע שנים של עבודה פנימית של הגוף והנפש שעולות לו כמו בית חומרי כדי לגלות ולבנות את "הבתים האחרים" שבתוכו?

האם ישנו ספר ילדים שמלמד אותנו לחלום על "הבית הפנימי", כפי שישנם ספרים רבים אודות בתים חומריים? כמה טוב היה, לו היו מעודדים ומנחים אותנו להיות מי שאנחנו. מלמדים אותנו קודם כל לכבד את עצמנו, להכיר ולאהוב את עצמנו, להיות נאמנים לעצמנו, בעצם להיות נשואים לעצמנו עוד בטרם נדרש לאהוב מישהו אחר. ללא ספק שאז היינו בונים "בתים" יציבים יותר בכל ההיבטים.

אודות איזה "בית" מדובר?

"ביתנו הפנימי", הינו פאר היצירה ששוכן בתוכנו מהרגע בו נולדנו, ומשקף לנו את עצמנו.

מהו אותו בית? היכן הוא ממוקם בתוכנו? האם בטוח לגלות אותו? האם נרוויח מגילויו או שמה נפסיד? האם נאהב אותו בכלל או שגם אותו נרצה להחליף במהרה? מה יש בתוכו כבר ומה חסר בו עדיין? האם הבית הוא אנחנו, משקף את האופן שבו אנו מתיחסים לעצמנו? האם הבית משקף את האהבה, הערכה, השנאה או הביטול שקיימים בתוכנו? למרות הכל אנחנו מתרחקים ממנו ולא מכירים אותו כלל, מכירים אותו מעט, או לא מספיק בכלל?

"ביתנו הפנימי" הוא יצירה  מעניינת ומרשימה שקיימת בתוכנו, גם אם עוד לא פגשנו בה כלל, או פגשנו בה מעט. הפתעות רבות צפויות לנו בתוכנו, אודות רגשותנו, תחושותנו ומחשבותנו. לרוב, "ביתנו הפנימי" משקף לנו את מי שאנו, את הנאמנות לעצמנו את הריחוק ו/או העויינות בתוכנו.

במהלך השנים יש ובית זה נהרס, החלונות הפנימיים בתוכו כבר לא קיימים, כך גם הקירות והחדרים הפנימיים, לפחות לא אלו שהיו בתחילת דרכו. חשוב לדעת ולזכור כי גם בית שנהרס ניתן לבנות מחדש, ובנייה מחודשת לרוב מולידה בית איכותי לא פחות.
הבית משקף לנו את עצמנו.

כיצד יוצרים עם "הבית הפנימי" קשר, לומדים לטפח אותו ולאהוב אותו מחדש? כיצד ממשיכים לאהוב אותו כפי שהוא ומגדילים את האהבה שלנו אליו? האם זה אפשרי? את כל זאת ניתן לגלות ככל שהעניין בוער בעצמותנו, בנשמתנו ובסקרנותנו.

האם ישנם מחירים שעלינו לשלם על מנת לגלות אותו? האם המחירים הם כבדים, קלים, ולכולם יש את היכולת והזכות לגלות אותו באותה המידה, או שמה זה דורש כוחות מיוחדים שלא לכל אחד יש בתוכו? האם לדבר הזה יש רווח והאם ניתן לגלות אותו בטרם יצאנו למסע?

כמו בכל דבר גם בגילוי "הבית הפנימי" יש מחיר ורווח, רק שהרווח במקרה הזה הוא אדיר ונדיר. הגילוי הוא של עצמנו יחד עם אין סוף של חלקים שונים ומגוונים לצד קוטביות בתוכנו. יכול שזו תהיה יישות בונה ועוד כהנה וכהנה יישויות. אל תתבלבלו לרגע - את כל אותן הדמויות אנחנו עשויים לפגוש בכל אחד מאיתנו.

לעתים נגלה סודות כמוסים אותם שכחנו או שלא רצינו לזכור כלל. נגלה כי חשבנו שאנחנו אוהבים את עצמנו או כלל לא. נגלה כי האמנו שאנו נאמנים לעצמנו ואת ההפך פגשנו. אנו עשויים לפגוש קולות שונים ומשונים: חלקם שלנו, חלקם של אנשים שהטמענו בתוכנו, כאלו שהם לטובתנו וכאלו  שהם לרעתנו. אנחנו עשויים לגלות כי בתוך "ביתנו הפנימי" קיימים צבעים שונים ומגווונים- רגשות מכל הסוגים, נעימים ו/או מפחידים, מצחיקים ו/או דכאוניים, חיים ו/או מוות וכל מה שיש בתוכם.

האם  ייתכן שכל זה נמצא לו "בביתנו הפנימי"? כיצד לומדים לחיות עם כל הגילויים השונים? האם זו בדיחה או שזה אמיתי? ומה לנו ולזה? זה נשמע כמו תהליך בנייה ארוך ומפרך. האם יש ויהיה לנו כח להמשיך בבניית "הבית הפנימי", בהתקנת החלונות, התאמת הדלתות וצביעת הקירות? מה יקרה אם בוקר אחד לא יהיה לנו מספיק כח או רצון להמשיך את עבודת הבנייה של "הבית הפנימי" ולסיים את המשימה, להחיות את כל החלקים ואת כל יושבי הבית?

בחיפוש אחר הבית האידאלי ובבנייתו אנו עשויים לגלות אותו בתוכנו, וכשזה יקרה נחוש שקט שלווה, אהבה, סדר, חיות, יצירה, מנוחה, ביטחון, אושר, תקווה, אמון ואמונה, חרות, בחירה, נאמנות לעצמנו, חופש, הערכה עצמית, קבלה עצמית, שלמים אך לא מושלמים, שלום עם עצמנו, חיוניים, גמישים וסלחנים.

אין ספק שהבית הזה הוא יקר ושאין לו מחיר, והוא בוודאי ובוודאי לא למכירה.

אז מה אתם אומרים? האם אתם מוכנים להשקיע "בבית הפנימי"?!

 

באהבה גדולה, מהבית הצהוב בסוף הרחוב עם החלונות הגדולים והמוארים, עם הדלת הכתומה והקירות הורודים.

טלי כנפי, מטפלת גוף-נפש, בשילוב אומנויות המתמחה בתהליכים פנימיים, עבודת "הילד הפנימי".
WWW.SPIRALAROSE.CO.IL/[email protected] /  [email protected]