לדף מאמרים
חזרה לאתר

ציידי החלומות

מאת: מיכל רון

כבר בימי קדם התייחסו בכובד ראש לחלומות והם מגלמים נקודות מפנה באגדות ומיתוסים רבים. המקרא מעיד על חלומות נבואיים ועל התגלויות של ה' לבני אדם בחלום במקרה של יוסף (בראשית ל"ז), פרעה המצרי (בראשית מ"א), גדעון השופט (שופטים ז'), שלמה המלך (מלכים א' פרק ג'), ועוד.
גם הפסיכולוגיה מראשיתה ראתה בחלומות אמצעי קשר חשוב עם הרבדים הלא מודעים של האדם, ומקום רב מוקדש לנושא זה בכתבים הפסיכולוגיים. פרויד ראה בחלומות שיקוף של תכנים רגשיים ומיניים שה'אגו' לא התיר ל'איד' לבטא ולחוות במודע. מסיבה זו, לדעתו, עולים תכנים אלו מן הלא מודע וזוכים לעיבוד בעת השינה. פסיכולוגים אחרים סברו כי החלומות מבטאים לא רק תכנים מיניים ורגשיים אסורים, אלא גם נושאים נוספים שמעסיקים אותנו בחיי היומיום.
המחקר הפסיכולוגי הראה כי שלב החלימה חיוני והכרחי לבריאותם של בני האדם. שלב זה מאופיין על-ידי מתח שרירים נמוך ותנועות עיניים מהירות (ולכן הוא קרוי שנת REM – Rapid Eye Movement), ובו ככל הנראה מתבצע העיבוד הרגשי של מה שעברנו במשך היום. מניעת שלב החלימה בעת השינה יכולה לגרום לבעיות כדוגמת קשיים רגשיים, בעיות ריכוז, וכד'.
בכל מקרה, נמצא שכל בני האדם חולמים במשך הלילה – בין אם הם זוכרים את חלומותיהם ובין שלא.

למתעניינים בהכרת עצמם ובצמיחה אישית יכולים החלומות להוות מפתח קסום לעולם של 'דע את עצמך'. תכופות החלומות הם יפים, מעניינים ומצחיקים. יש בהם משום חוויה ויצירה אישית ומיוחדת במינה, ונוסף על כך הם גם מגוונים ביותר. לפעמים חלום מסויים חוזר על עצמו מספר פעמים, ובכך מאותת לנו על חשיבותו עבורנו. גם חווית 'פתרון' החלומות היא חוויה 'בלשית' מהנה ביותר.
החלומות אינם רק מסבים לנו הנאה, אלא הם גם יכולים להוות כלים לעבודה עצמית, כדוגמת המדיטציה. עבודה על חלומות, בדרך של דיון למשל, מאפשרת לנו להבין את עצמנו טוב יותר, בלא שנזדקק לעזרה חיצונית מבחוץ - פסיכולוג, מרפא, וכד'.

התכנים שעולים בחלומות משקפים לנו 'בעיות' שתת המודע חש בהם. אלו יכולות להיות מעין 'תחושות בטן' ה'מנבאות' לנו כי דבר מה אינו מתנהל כראוי, או שיקוף רגשותינו לגבי אותו הדבר.
החלומות יכולים גם להכיל תכנים של 'הזדמנויות', ולא רק של מצוקות. כך למשל, חלום מסויים יכול לרמוז לנו כי גם בנו טמונות אותן יכולות השייכות בחלום למישהו אחר.
מתוך שהם מעלים למודעות שלנו רגשות שלא היינו מודעים אליהם קודם לכן ומשקפים לנו בצורה שונה מן הרגיל את מציאות חיי היומיום שלנו, מאפשרים לנו החלומות לנקוט בדרכי פעולה מקוריות, לשים לב לסביבתנו ולהתייחס ל'קולות' שבדרך כלל איננו מתייחסים אליהם.

רוב האנשים מדברים על 'לפתור' חלומות, ומתכוונים למציאת המשמעויות הגלומות באותם החלומות. על כל פנים, ישנן דרכים נוספות להפיק מהחלומות שאנחנו חולמים את המיטב. אין צורך 'להסתפק' בהבנת משמעותו של החלום, אלא ניתן גם להשתמש במידע שרכשנו כדי להמשיך ולהתקדם בדרך אליה רומז החלום.
כך לדוגמא, חברה שלי חלמה על אשה מדהימה בשמלה אדומה. הרגש שעורר בה החלום היה כעס וקנאה. בהמשך השיחה גילינו את אחת האפשרויות שמציע החלום – לפתח את נשיותה כך שתרגיש מינית ו'מדהימה' כמו האשה בחלום. בפגישה שערכנו לא הסתפקנו בהבנת המסר, אלא המשכנו לתרגילי מדיטציה ודמיון מודרך שבהם 'התמזגנו' עם אותה אשה ואיפשרנו לעצמנו לגלם את האיכויות ה'מדהימות' שלה. כאשר סיימנו את הפגישה החברה שלי נראתה פתאום הרבה יותר יפה וזוהרת.

מיכל רון, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, דוקטורנטית במדעי הרוח, ומתרגמת ספרים בנושאי צמיחה אישית: 'המדריך להבנת חלומות ילדים', 'אלות בכל אשה', 'אלים בכל גבר', 'חכמת הדאו', ועוד. מיכל גם מדריכה (שלב 2) בשיטת גרינברג ומנחה את הקבוצה 'מדיטציה שימושית'.
[email protected]