לדף מאמרים
חזרה לאתר

סיישן קיטאדו
מאת אביב טטרסקי

האימון בסיישין קיטאידו מבוסס על ההכרה בקשר גוף-נפש כפי שהוא מתבטא בתנועה. מאמנויות הלחימה היפניות מקבל הקיטאידו את השאיפה לגעת בשורש נפשו של האדם, שאיפה שמתבטאת בשאלה "מי אני?". ההשפעה של שיטות תנועה מערביות מתבטאת בניסיון למצוא ביטוי אישי ואינדיוידואלי לשאלה הזו ולניסיונות להשיב עליה.
האימון מפתח יכולות תנועתיות רבות כגון קרקוע, חיבור למרכז, רכות ועוצמה. תוך כדי כך נבחנות שאלות של התמסרות, התנגדות והמפגש בין הרצון שלי לרצון של מישהו אחר.



סיישין קיטאידו משלב שני תכונות שעשויות להחשב מנוגדות:
צורה – למשל דרך תרגילים מדוייקים, הישמעות לגוריי(*הערת שוליים – גוריי ההובלה הניתנת על ידי המאמן) והחיפוש אחר עקרונות אוניברסליים ובלתי משתנים.
ספונטניות – למשל דרך ביטוי עצמי, יצירתיות ואינטואיציה.

בזכות השילוב של שתי האיכויות הללו מצליח האימון בסיישין קיטאידו לחבר בין הצורך בביטוי אישי והתאמה אינדיוידואלית יחד עם טיפוח החיבורים העמוקים שמתאפשרות דרך אמנויות הלחימה המזרחיות. השילוב הזה שומר על הרוח של אמנויות הלחימה המסורתיות ששאפו לחולל תמורה בגוף בנפש וברוח של העוסק בהן.

מושג מרכזי באמנויות הלחימה המזרחיות הוא הצ`י – החיות הנמצאת בכל, או אנרגיה כפי שמקובל לתרגם מילה זו. סיישין קיטאידוייחודית בכך שהיא מכילה הן את ההיבט הפנימי והן את הביטוי החיצוני של צ`י.
קיטאידו הוא החלק היאנגי, החיצוני של השיטה. התנועות של החלק הזה פותחות את הגוף ואת הלב כלפי חוץ ומאפשרות ביטוי ברור ומשוחרר.
סיישין הוא החלק הייני, הפנימי שמכיל תרגילי נשימה ותנועות זורמות ורכות. החלק הזה של האימון מפתח את המודעות לתנועה הפנימית שקורית בגוף ובנפש.

ההפרדה לשני חלקים היא בחלקה מלאכותית. עם ההעמקה באימון גדלה היכולת לחבר בין שתי איכויות העבודה הללו.

המבנה של האימון
החלק הראשון של האימון אחרי החימום יוקדש לריכוך הגוף ולהשתחררות ממתח גופני ורגשי. זהו חלק דינאמי יחסית והוא מתאפיין בתנועות זורמות וגדולות. המטרה של החלק הזה היא לעורר את זרימת הצ`י בגוף, וליצור חוויה פיסית-נפשית אחרת, מאוחדת יותר. תוך כדי כך יכולים לעלות קשיים עימם אנו מתמודדים במודע או שלא במודע בחיינו. זו היא הזדמנות לעבור דרכם – מעבר שהוא לפעמים דרמטי מאוד.
החלק השני מוקדש לתרגול הקיהון שהן התנועות הבסיסיות. חלק זה מפתח קרקוע, חיבור למרכז, ריכוז וקואורדינציה.

בחלק השלישי משתמשים בתנועות הקיהון לקומיטה – תרגילי זוגות. תרגילים אלו מבוססים על המודל של אמנויות הלחימה אולם במקום תפקידים של תוקף ומקבל, מבוססת האינטראקציה על מוביל ומובל. בקומיטה מתאפשר לנו ליישם את היכולות שלנו תוך אינטראקציה עם בן זוג מה שהוא כמובן דבר מורכב מאוד. הדגש בתרגילים הללו הוא על תזמון, מרחב, התמסרות וניסיון בלתי פוסק למצוא אחדות עם בן או בת הזוג.

האימון מסתיים בקאטה – רצף של תנועות. בסיישין קיטאידו יש מגוןן של קאטות המבטאות איכויות שונות של צ`י ותנועה.

סיישין קיטאידו מציעה לנו דרכים רבות להכיר את עצמנו תוך כדי שאנו מתפתחים ומשכללים את היכולות שלנו. האימון מגביר את החיות שלנו ומחדש חיבורים בין פנים לחוץ. התרגילים מפתחים ריכוז ועם הזמן נבנים כוח פנימי ואיזון. באופן טבעי הדבר משפיע על חיינו בכלל. תהליך זה דורש משמעת ומחוייבות ופירותיו הם הרמוניה פנימית, וגדילה שמאפשרות לנו לחיות באופן מלא יותר ולבוא במגע עם העולם באופן חיובי ושלם יותר.

אביב טטרסקי מתאמן בקיטאידו מזה אחת עשרה שנים ומאמן מזה שבע שנים. למד שיאצו וקיטאידו בבי"ס "מגע" להכשרת מטפלי שיאצו ושנתיים נוספות בטוקיו, יפן. מאמן קיטאידו, מטפל ומלמד שיאצו בבי"ס "מגע".