לדף מאמרים
חזרה לאתר

 

האם קונטקט אימפרוביזציה יכולה להיחשב כשפה טיפולית?
הרהורים מסדנה חוקרת...

כתיבה: רונן ברגר, דניאל דוגון, יובל בכר, קרולינה וינשלבואם, דן פולק, שלומית סורוקר ואריה בורשטין.

בחודש אוגוסט התקיימה במכללת תל-חי סדנא מעבדתית חוקרת בכותרת: "האם קונטאקט אימפרוביזציה יכולה להיחשב כשפה טיפולית?" בסדנה השתתפו מטפלים מתחומי התנועה, הדרמה, האומנות והגשטאלט. הנחת היסוד שנוסחה מתוך ניסיונם האישי של המשתתפים הייתה שבצורת מחול זו קיימים אלמנטים טיפוליים מגוונים אולם בפועל נראה כי השימוש בקונטקט כשפה טיפולית עצמאית (ולא רק באלמנטים מתוכה) מורכב ואולי בלתי אפשרי. מטרת המפגש הייתה ליצור מרחב למפגש עמיתים בו ניתן יהיה לשחק, לרקוד, לחקור, להתבונן, לשתף ולדון בשאלות היסוד: האם קונטקט אימפרוביזציה יכולה להיחשב כשפה טיפולית?" שאלה הרלוונטית בודאי לתחום המסוים אך שהבטים מתוכו מעלים גם תהיות לגבי תחום הטיפול בכלל והטיפול באומנויות בפרט.
מטרות המפגש עוצבו סביב שאלת יסוד זו והיו:
1. אלו אלמנטים מרפאים קיימים בקונטקט אימפרוביזציה וכיצד ניתן להשתמש בהם בטיפול?
2. האם ניתן להתייחס לקונטקט כאל שפה טיפולית עצמאית או שניתן להשתמש רק באלמנטים מתוכה?
3. מה מורכבות השדה הנ"ל ואילו השלכות רלוונטיות נובעות ממנה?
נושאים ספציפיים בתוך השדה הרחב שהמפגש התעתד לבחון היו:
1. עבודה קבוצתית / פרטנית בקונטקט
2. גבולות גוף ומגע פיזי בהקשר טיפולי
3. המרחב הפוטנציאלי וקיומו במפגש הקונטקט
4. כיצד הסטינג הייחודי משפיע על עמדת המטפל והקשר הטיפולי: נבדלות, ריחוק, עדות
וההדהוד , השלכה והשלכה נגדית - כיצד מושפעים נושאים אלו ממפגש בלתי אמצעי, מאולתר
המתרחש במרחב משותף?
5. ביטחון ואתגור – מה על שימוש בשפה תנועתית שהמילים לקיחת סיכון, אימפרוביזציה ומומנטום מהווים את אבני היסוד שלה בתוך קונטקסט טיפולי.
6. אתיקה – האם יש צורך בהגדרות יחודיות לסטינג?
נושאים אלו נחקרו בארבע סדנאות שהונחו על-ידי המשתתפים הן בהתייחסות לעבודה פרטנית והן לעבודה קבוצתית. אלמנט מרתק נוסף בסדנה היה בצורת התנהלותה שהתקיימה כבקבוצת עמיתים שוויונית – ללא הנחיה חיצונית, עם חוזה קבוצתי שבסיסו לקוחים עקרונות משפת הקונטקט: הקשבה, דיאלוג ואחריות אישית.
הסדנה שכאמור הורכבה ממטפלים מרקעים שונים שילבה בנוסף לשפת הקונטקט גם אלמנטים מתחומי האומנות והדרמה שתמכו בקידום ועיבוד התהליך ואף הוסיפו לו צבע וטקסט...
האלמנטים הטיפולים הבולטים שצוינו על ידי משתתפי המפגש כטיפוליים בקונטקט היו נושאי הספונטאניות והיצירתיות, ההצטרפות שמתוכה יכולה לצמוח הובלה, המרחב הלא שיפוטי והלא פרשני, המגע, השותפות המאפשרת נבדלות,האימפרוביזציה והמשחק. בנוסף לאלמנטים אלו דובר גם על נושאים כנשימה, קשר עם האדמה וקרקוע, יציבה ומודעות לגוף ולמרחב.
המפגש, שהתקיים בחסות מכללת תל-חי והיה הראשון מסוגו בעולם הסתיים בתחושה אישית מצוינת של כל המשתתפים, עם שאלות לא פתורות והרבה טעם של עוד; למפגש, למשחק וחקירה משותפת. בעקבות הצלחת המפגש יתקיים בחודש ינואר 2004 מפגש נוסף שיפתח למטפלים נוספים גם כאלו מתחומי הטיפול האלטרנטיבי ולבעלי עניין בתחום.
סדנה המציגה את הנושא תועבר על-ידי רונן ברגר, יוזם ומארח המפגש בכנס הקרוב לטיפול אומנויות בספרד. מאמר רחב יותר הסוקר את המפגש ואת הנושא בפרוט יוצג יפורסם בהמשך.
פרטים נוספים על הסדנה הבאה ועל קונטקט אימפרוביזציה בכלל ניתן למצוא באתר הקונטקט הישראלי: www.bodyways.org

* מה זה "קונטקט אימפרוביזציה": קונטקט אימפרוביזציה היא צורת מחול – משחק – ספורט המתרחשת כששני אנשים או יותר רוקדים תוך ששומרים על נקודת מגע פיזית במהלך הריקוד.
הריקוד נרקד כשתלות הדדית ותקשורת מתמדת מתקיימת בין בני הזוג כאשר חוקי היסוד הם: הקשבה ואחריות אישית לצד חוקים פיזיקאליים הקשורים בגרביטציה ומומנטום. מכיוון שהריקוד מאולתר הוא מזמין שינויים והתפתחויות אשר אופיים תלוי בשיתוף הפעולה, איכות התקשורת והקשר של הרוקדים. זהו מרחב פתוח ושוויוני המאפשר התנסות ומחקר של נושאים כגון: תלות זרימה ושליטה, אקטיביות ופאסיביות, אי-ודאות, יצירתיות, מניות וגבולות ועוד.


* סדנת המשך תתקיים בתל-חי בפברואר
פרטים אצל רונן ברגר