לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

הריקוד החבוי בתוכנו



כל אחד להגיע אל הפוטנציאל הריקודי, עולם חוויתי שלם הנסתר מתודעתנו. הריקוד האישי הזה מתאפיין בתוכנו ולא בצורתו ובעל עוצמה.
נקודת המוצא שלי היא כי בכל אדם טמון פוטנציאל ריקודי, עולם ראשוני ושלם של חוויות תנועתיות אינדיבידואליות שאני מכנה " הריקוד החבוי בתוכנו ".

הריקוד החבוי בתוכנו, סדנאות בתנועה מאת איריס גורן

" הריקוד החבוי בתוכנו"- סדנאות מרוכזות בתנועה מהוה את אחד הערוצים המרתקים בעבודתי. סדנאות אלה, של עבודה מרוכזת, במשך כמה ימים רצופים, המיועדת לכל אדם.
הקבוצות המתארגנות לסדנאות אלה הן תמיד הטרוגניות מבחינת הגיל ומבחינת היכולת הגופנית או הניסיון התנועתי. הסדנאות מובילות אל הקוטב האינדיבידואלי ביותר, ובו בזמן גם האינטנסיבי ביותר- שבו מתפצלת העבודה מן ה"יחד" המונחה אל התרחשויות אישיות (או בקבוצות קטנות), הבונות זרימות עצמאיות של יצירה.
נקודת המוצא שלי היא כי בכל אדם טמון פוטנציאל ריקודי, עולם ראשוני ושלם של חוויות תנועתיות אינדיבידואליות שאני מכנה " הריקוד החבוי בתוכנו ". אל אותו עולם חוויתי, הנסתר מתודעתנו, אני חותרת להגיע. הריקוד האישי מתאפיין בתוכנו ולא בצורתו. הוא מייצג שלב ראשוני במהותו שבו לא הייתה קיימת בנו הפרדה בין התנועה לבין ה" המצאות " (תחושה מחשבה ופעולה) והוא מעלה אל פני השטח מטענים רגשיים ונפשיים בעלי עוצמה רבה.
בתהליך ההתפתחות האנושי, הולך ומתחלף עולם התנועות הראשוני בתנועות "תכליתיות", הנובעות מצרכי התפקוד היום יומי. גם המילוליות, שהיא כלי הביטוי המובהק ביותר ואמצעי הקומוניקציה העיקרי שלנו, גורמת לדחיקת אותו עולם תנועתי אל מחוזות עלומים מתודעתנו.
על קיומם של אותם אוצרות פנימיים, פוטנציאלים חבויים, ניתן לדעתי, ואליהם להתחבר באמצעות העבודה עם הגוף.
הגוף אוצר בתוכו עולם שלם של אינפורמציה לא מודעת. גילויו של "הריקוד החבוי בתוכנו" מתאפשר ע"י התחברות אל הגוף. העבודה התנועתית מושתת על קיומו שלחיבור הכרחי בין מודעות לבין הגוף. חיבור זה נוצר כתוצאה של עבודה טכנית- גופנית מדויקת, שהיא עבודה על תנועות היסוד של ה"חיים" ופירוקן הראשוני. עבודה זו פועלת על אברי הגוף השונים ועל הגוף כמכלול, על פי רעיונות או עקרונות תנועתיים. החיבור החזק הזה אל הגוף מאפשרת "נוכחות גופנית" גבוהה בתודעה שלנו, בפרספציה, ואפילו באה לידי ביטוי מוחשי באופן שבו התנועה נראית לעין.
קיומם הבו זמני של מודעות ונוכחות הוא אפוא, מהותי ביותר. מדובר בתהליך הדורש להיות בשני ממדים רגשיים שונים: זה העושה, הנמצא, וזה המתבונן על עצמו. היכולת להיות בתוך ההתרחשות ועם זאת להתבונן בה ולבחור- היא גורם בסיסי בעבודה.
המודעות והנוכחות, כשהן כרוכות יחדיו, הופכות, לעתים, את העשייה לחוויה ריקודית.
כדי שהריקוד יצא לפועל ללא עכבות מיותרות יש ליצור דינמיקה שתשעה את הביקורתיות והשיפוטיות. בתהליך החיפוש אחרי הריקוד הפנימי, אמות המידה האסתטיות השגורות אינן משחקות תפקיד, אין דמוי מסוים של רקדן, לא במובן הצורני ולא מצד הגיל. אין כאן שאיפות וירטואוזיות, ואין מקום או רמה מסוימת שאליה צריך להגיע. כל אדם מתמסר לעבודה התנועתית ברמה שלו.
כל רעיון יכול להוות נקודת מוצא לעבודה התנועתית: מילה, דמוי, תנועה, ציור ואפילו נוף הנשקף מבעד לחלון.
אנחנו מתחילים לעבוד מתנועות או מצבים שנוצרו מגירוי, שהוא לעתים מקרי לחלוטין, עכשיו משנוצר החומר תנועתי כל שהוא, אפשר לעשות בו סדרים ולכוון את המשתתפים לעבודה היצירתית. תהליך ה" טיפול " בחומרים מוליד אפשרויות רבות ומגוונות, אשר הופכות ל "קומפוזיציה בזמן אמיתי ". האמצעים והרעיונות שבהם אני משתמשת בתהליך העבודה עם תלמידי שזורים אלה באלה. ההתנסויות השונות שעוברים הלומדים מצטברים לכדי מרקם צפוף, ארוג היטב. הנושאים השונים אינם ערוכים באופן ליניארי ויש מעברים בין העשייה הספונטנית, הלא מודעת, לבין מחשבה ועשייה מודעת .
טכניקת העבודה בסדנאות עשויה עבודה עדינה של תודעת האדם אל גופו ואל עצמו, עד שמופעל בו קשב הפרוש על כל גופו. העבודה הזאת היא כה חושנית ונפשית עד כי לתנועות הגוף, ולו הפשוטות ביותר וה"ממילאיות" ביותר, צומחת משמעות פעילה ביחס לזיכרון ומהלכי התודעה: התנועה אינה רק נובעת מן התודעה, אלא מפעילה אותה ממש ומובילה אותה אל התחומים הקשורים בה במעמקי הנפש, הייחודית והארכיטיפים כאחד.

המאמר פורסם גם כאן »

איריס גורן מורה לתנועה, כוריאוגרפית ובימאית. בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ובעלת תואר מאסטר מאוניברסיטת ניו-יורק במחול ובחינוך למחול. ניהלה במשך 27 שנה את סטודיו אופוס בירושלים, בו לימדה התעמלות, תנועה, אימפרוביזציה קומפוזיציה ותנועה אותנטית.

כל המאמרים של איריס גורן:

הקשבה לגוף

הקשבה לגוף

המאמר עוסק בתהליכי העבודה הבסיסיים של עבודתי ובראשם ההקשבה לגוף» מאת איריס גורן

הקשבה לגוף

הקשבה לגוף

» מאת איריס גורן

שיתוף חברים
עם : איריס גורן