לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

על בניה של ערך עצמי נמוך

ליזי בר יהושע, עובדת סוציאלית M.A, פסיכותרפיסטית - ליזי בר יהושע - דרך גוף
ליזי בר יהושע, עובדת סוציאלית M.A, פסיכותרפיסטית - ליזי בר יהושע - דרך גוף


קשיים רגשיים של בוגרים שלא זכורה להם טראומה ספציפית קשורים במרחב ההתפתחותי שהותווה להם לאורך חוויות הילדות וההתבגרות.

ערך עצמי נמוך נבנה כשם שנבנה ערך עצמי גבוה - דרך תהליכים של עיצוב התנהגות, קביעת מרחב החשיבה והיצירתיות, קביעת היכולת לקבלת החלטות ועוד.

אנשים רבים מגיעים אל הבגרות כשהם חסרים כלים להשתלב במרחב החברתי והתעסוקתי. הקשיים בולטים עוד יותר אל מול הישגים לימודיים כאשר ניכר פער בין הפוטנציאל המקצועי לבין חוסר המימוש התעסוקתי.

גם בתחום היחסים הבין אישיים והזוגיים מתקיים הפער הזה, כאשר אדם בעל תכונות אינטליגנציה ואיכויות אישיות אינו מצליח לתקשר, להשתלב בשיחה, ליצור מערכת יחסים מספקת או לממש את רצונותיו.

הפער הזה מקורו בהגבלת מרחב ההתפתחות. בכדי להצליח בכל התחומים האלו אין די בפוטנציאל לימודי או באיכות אישית. יש צורך במספר פרמטרים נוספים אשר קיומם והמידה בה הם מפותחים נקבע על ידי האופן בו אפשרו לאדם לפתח אישיות, להביע רצונות, לגלות עניין ולהושיט יד אל ומעבר.

הביטוי האחרון הזה של "אל ומעבר" מתקשר בבגרות אל החלומות ואל הכוח לממש אותן. המונח המקצועי הוא תחושת חוללות ? כלומר היכולת להאמין שאני מסוגל לבצע, ליזום, להקים ולתפעל. התחושה הזו היא במתאם למי שאנחנו מאמינים שאנחנו ולא בהכרח לנתונים האובייקטיביים. זו הסיבה למה אנשים עם פחות פוטנציאל ויצירתיות מעיזים יותר, מקודמים יותר ומשיגים יותר לעתים מאשר עמיתיהם המוכשרים.

אפשר לראות כבר בילדות המוקדמת את ההבדלים ברמת הסקרנות של ילדים, ביכולת שלהם להתרכז ולבצע משימה בנחישות מתוך אמונה שהם יפתרו את הקשר או החידה ויפצחו את האתגר. אפשר לזהות שמחת חיים ואופטימיות ומנגד הסתגרות ומאפיינים שבהמשך יתפתחו לאפתיה ודכאון. אפשר לראות כישורים חברתיים, את האמונה שאני רצוי ושמישהו יתייחס למה שיש לי להציע אל מול התפיסה של "מה הטעם לנסות, אני בלתי נראה".

התפתחות האישיות משפיעה על הבחירות שלנו ועל האומץ לקבל החלטות. לפעמים נראה אדם שלכאורה יש מאחוריו רשימת הישגים, מתקשה לחתום על חוזה שכירות או לשכור צלם לאירוע. כאילו כל החלטה זקוקה לתיקוף עמוק וחזק שאין לו אותו מבפנים. זה קורה כי התהליך הראשוני בו למד לבחור היה רווי ביותר מדי התערבויות מבחוץ. לא מספיק שאלו אותו מה אתה רוצה או אוהב, ויותר מדי החליטו בשבילו, או גרוע מזה ביקרו אותו על החלטות שקבל. "הלמה עשית ככה" שהורים חושבים שהוא לטובת הילד לא יאפשר לו בעתיד לעשות.

עדיף לתת לילד מרחב טעות רחב, ולהגביל רק את המקומות שיש בהן סכנה ממשית. ילד שלא אפשרו לו להתנסות, לא הביטו בו במבט מתפעל ומחאו לו כפיים אמיתיות ובלי ציניות מהסוג של "או, הנה, הוא עובד (כשהוא משחק בחנות וסוחר בעגבניות מהמקרר), הוא פרופסור...שחקן השנה (מחמם את הספסל)" לא באמת מאמין בעצמו כי הוא לא רכש את תחושת החוללות.

לעתים אנשים טועים בבחירה הזוגית שהם עושים, או לחילופין אינם מסוגלים לעשות אותה כלל. הטעות מתרחשת כאשר הבחירה מתבצעת על פי דברים שהחדירו בהם. הילדה שבוחרת אדם כוחני מאמינה שהיא צריכה גבר שיגן עליה, הגבר שבוחר בת זוג שאינה משכילה מאמין שהוא צריך אישה שתקדיש את חייה לתמוך בקריירה שלו.

אלו רק שתי דוגמאות אבל יש אינסוף אפשרויות. התקיעות נוצרת כאשר יש קונפליקט בין מה שאני מרגיש שאני צריך לבין מה שאני חושב שאני צריך. אני לא מצליח להיות שלם עם החלטה שלא עומדת בקריטריונים שקבעתי לעצמי. או ששוב, אני לא מאמין בנכונות הבחירות שלי, או ביכולת שלי בכלל להיות בתפקיד הבן זוג, להיות "גדול", הרי נישואין זה משהו שעושים גדולים. הרבה קשיים להכנס להריון גם יושבים על חוסר היכולת של האישה לראות את עצמה גדלה, את הבטן שלה תופחת ואת עצמה הופכת לאם.

בטיפול דינאמי המאפשר לחשוף את מקורות הפחד והתסכול, כמו גם את החסמים והבלמים אנחנו מתבוננים בסיטואציות מחיי היום יום ומנסים להבין אותן. לאורך הטיפול מתקיימת תנועה קדימה ואחורה במרחבי הזמן, כששברי זכרונות עולים ומסייעים להבין התרחשויות בהווה לאור חוויות העבר. התהליך נעשה בעדינות ובהדרגה, בבנייה של תובנה שמצטרפת לתובנה שמצטרפת לתובנה. יחד עם העבודה הקוגניטיבית נעשית עבודה רגשית שמאפשרת עיבוד ותהליכי התחזקות ושינוי פנימי. זה לא סשן של סוף שבוע אלא מסע עצמי בליווי מקצועי.





ליזי בר יהושע עובדת סוציאלית טיפולית, M.A , פסיכותרפיסטית. טיפול נפשי מוזל בבוגרים למשך 30 מפגשים ראשונים.
קליניקה פרטית בתל מונד

כל הפעילויות של ליזי בר יהושע:

טיפול נפשי - פסיכותרפיה בגישה דינאמית

פסיכותרפיה טיפול רגשי

טיפול נפשי פרטי בבוגרים באמצעות שיחות בלבד. עובדת סוציאלית טיפולית, M.A ופסיכותרפיסטית. תעריף מוזל למשך 30 מפגשים ראשונים.» עם ליזי בר יהושע

שני, רביעי
טיפול נפשי - פסיכותרפיה בגישה דינאמית

פסיכותרפיה טיפול רגשי

עם: ליזי בר יהושע

מתי: שני, רביעי

טיפול רגשי פסיכותרפיה קלינית דינאמית

טיפול רגשי, פסיכותרפיה

טיפול נפשי , פסיכותרפיה. עובדת סוציאלית טיפולית מטפלת דינאמית. טיפול נפשי מקצועי במחיר מופחת בימי רביעי בערב. קליניקה פרטית בתל מונד.» עם ליזי בר יהושע

טיפול רגשי פסיכותרפיה קלינית דינאמית

טיפול רגשי, פסיכותרפיה

עם: ליזי בר יהושע

שיתוף חברים
עם : ליזי בר יהושע