לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

תנועה לגיל הרך - חיזוק חגורת הכתפתיים

חיזוק חגורת הכתפתיים לגיל הרך מאת נורית כלב - נורית כלב - דרך גוף
חיזוק חגורת הכתפתיים לגיל הרך מאת נורית כלב - נורית כלב - דרך גוף


ילדים רבים מגיעים אלי בטענה של חולשה בחגורת הכתפיים. במאמר זה אסביר את הקשר בין צורת השכבת התינוק לבין חולשה זו ואציג מספר תרגילים לחיזוק חגורת הכתפיים.

בעקבות ההוראה של משרד הבריאות לא להשכיב ילדים על הבטן בזמן השינה, הורים רבים נמנעים מהשכבת התינוק על בטנו. בתנוחה זו של שכיבה על הגב, אין באפשרותו של התינוק לחזק את שרירי גבו , את כתפיו וידיו.

מלבד התרומה לחיזוק שרירי הגב, הכתפיים והידיים, ולהתפתחות שרירי הצוואר והעורף, בתנוחת השכיבה על הבטן הראש חופשי לנוע לכיוונים שונים והמבט עובר ממקום למקום. הדבר תורם להתפתחות התפיסה החזותית, תפיסת מרחק מתפתחת, גובה ועוד.

*** כיצד לחזק את חגורת הכפתיים של הפעוט? ***

אנחנו מחזקים את חגורת הכתפיים בשלושה מישורים:
*תנועות משיכה (זחילת גחון)
* דחיפה (לדחוף חפצים)
* השענות (זחילת ארבע, הליכת מריצה)
* תלייה

רצוי להשכיב את התינוק על בטנו בכל הזדמנות שהוא ער, כך הוא יוכל להתאמן בהרמת הראש, ההישענות על ידיו תחזק את שרירי גבו, כך שהוא יוכל לזחול על גחונו ומשם יעלה להליכת שש.

כאשר הורים רואים שיש לתינוק קושי בזחילה, או אינו מסוגל לזחול , הסיבה יכולה להיות חולשה בחגורת הכתפיים ובידיים.

בגיל 3-4-5 שנים ,כשהילד מתקשה בטיפוס על סולם, או מסרב לגשת למתקנים בגני שעשועים, , קושי במשחקי כדור, קושי במשחקי הרכבה, או מסרב לשחק במשחקי הרכבה, יש צורך לבדוק האם הסיבה היא חולשה בחגורת הכתפיים שגורמת גם לקשיים במוטוריקה העדינה.

כשהילד לא עובר את כל שלבי ההתפתחות: זחילת גחון, הליכת שש והליכת ארבע, הסיכוי לחגורת כתפיים חלשה גדול. ואז המוטוריקה העדינה נפגמת, וכשהילד מגיע לגן, יש לו קושי בכל העבודות שזקוקות למיומנויות ידיים טובות. ציור, הדבקה, גזירה, השחלה, טיפוס על סולמות וכו`

*** תרגילים לחיזוק חגורת הכתפיים ***

זחילת גחון , על הבטן, הידיים וגם הרגליים עובדות בהצלבה ,יש לשים לב שבזחילה יפעיל הילד ( גם התינוק ) גם את ידיו וגם את רגליו בתנועות הצלבה, יד ורגל נגדיים פועלים לסירוגין. כמו זחילה אינדיאנית.

הליכת ארבע, על כפות הידיים וכפות הרגליים, ישבן גבוה. (קדימה ואחורה והצידה) מתאים לילד מהשלב שהוא יכול להרים את ישבנו למעלה ולהישען על ידיו.

הליכת ארבע עם הרמת יד ורגל באותו הצד, בו זמנית ,הכי גבוה שאפשר. מגיל שנתיים ?שלוש והלאה.

הליכת ארבע עם הרמת יד ורגל נגדיים, בו זמנית , הכי גבוה שאפשר , כשיד ימין מורמת , מרימים את רגל שמאל ולסירוגין. מתאים מגיל ארבע.

הליכת סרטן, בטן גבוהה. בטן ופנים כלפי מעלה, לעודד את הילד להרים את הבטן כמה שאפשר. מגיל שלוש.

קפיצות ארנב, ידיים רגליים. ( לשים לב שהילד ישען חזק על הידיים ולא יגע רק ברצפה ) ? מניחים את הידיים קדימה על הרצפה ומקפיצים את הרגליים למעלה בלי להזיז את הידיים, כשהרגליים נוחתות מזיזים קצת את הידיים קדימה ושוב מקפיצים את הרגליים, למעשה התנועה היא כך שהידיים פועלות לחוד והרגליים לחוד. מגיל ארבע.

הליכת מריצה ( להחזיק את הילד בירכיים או באגן ) הילד הולך על ידיו. אפשר לשים כדור לפני הילד והוא מגלגל אותו פעם עם יד ימין , פעם עם שמאל. מתאים לכל הגילים , ככל שהילד קטן יותר יש להחזיק אותו או באגן או בירכיים, ככל שהוא מתחזק אפשר להחזיק קרוב יותר לכפות הרגליים. יש להיזהר שהילד לא ייפול על פניו, אם עדיין אין לו כוח להחזיק את עצמו על ידיו יש להחזיקו כפי שכתבתי באגן או בירכיים.

רגליים על מיטה או ספה, ידיים על הרצפה ? לגלגל כדור למטרה, או לבנות עם קוביות במצב הזה, או לבנות פאזל.

על כיסא ? לשכב על הבטן , להרים את הראש ולפתוח את הידיים כמו כנפי צפור.- מתאים מגיל שלוש ארבע.

תליה על מתח. ? המתח צריך להיות בגובה כזה שכפות רגליו של הילד נוגעות בקרקע או ברצפה אם המתח נמצא בתוך הבית, יש לדאוג שהמשטח מתחתיו יהיה רך, כך שהילד לא יפגע אם הוא נופל. בשלב הראשון , הילד רק מחזיק את המתח, אחרי כמה זמן לעודד אותו להרים את רגליו למעלה.

דחיפה של דברים כבדים , או משחק של דחיפות אחד מול השני כפות ידיים נפגשות ודוחפות. מגיל צעיר הילד אוהב להסיע ולדחוף, אפשר להעמיס על העגלה חפצים שונים ולתת לו להסיע את העגלה. בגיל שלוש ומעלה אפשר לקחת קופסת קרטון ולמלא אותה בחפצים שונים.

עמידת ידיים , רגליים מטפסות על קיר או על ספה , ידיים על הרצפה.

במקלחת, למרוח סבון או קצף גילוח על החרסינות הכי גבוה שאפשר.

טיפוס על סולמות בגן שעשועים.

במגלשה לעלות על הבטן או על ארבע קדימה ואחורה.

את התרגילים לעשות בדרך משחקית כך שהילד ייהנה מהם על אף המאמץ והקושי. ההורים צריכים להיות ערניים לתגובותיו של הילד , להיות אמפטיים תומכים, לעודד את הילד על המאמץ שהוא משקיע, ללמד את כללי הזהירות .

אם אין שיתוף פעולה מצד הילד , או אם ההורה מרגיש שאין התקדמות רצוי לגשת לאיש מקצוע , כדי לאבחן ולעבוד עם הילד כדי לשפר את מצבו.



נורית כלב מורה ומאבחנת באמצעות התנועה לגיל הרך. בעלת תעודה הסמכה מטעם "כישורי למידה" של רמי כץ וניסיון של למעלה מ 30 שנה. מפתחת גישת Cognitive Motion Therapy CMT, גישה טיפולית ייחודית של פיתוח כישורים ומיומנויות והתגברות על קשיים דרך החוויה התנועתית.

כל המאמרים של נורית כלב:

ליווי התפתחותי בתנועה - תרגילים לגיל (שנה) שנתיים

ליווי התפתחותי בתנועה -

לגלגל, לרוץ, לדחוף, לטפס, להחזיק, לדהור. הדרך הבריאה של הבריאה לשמח אותנו במשחק, ותוך כך לתמוך בהתפתחות תנועתית ורגשית של הילד, ותרגול של תקשורת מקרבת.» מאת נורית כלב

התפתחות בתנועה לילדים בגיל הרך - תרגילים בזחילת שש

התפתחות בתנועה לילדים בג

תנועותיו של העובר והתינוק הן פרמטר ראשון במעלה בהערכת תקינות התפתחותו, רמת התפתחותו ובריאותו. במאמר זה אציג תרגילי תנועה לגיל הרך» מאת נורית כלב

כל הפעילויות של נורית כלב:

שיעורי תנועה לגיל הרך לאורך השנה

שיעורי תנועה לגיל הרך

שנת הלימודים החלה, קבוצות תנועה לגיל 3-4-5. בסדנה נלמד על השפעת מערכות התנועה על התנהגות הילד בגישה הנוירו - התפתחותית, איתור הקשיים והטיפול בהם.» עם נורית כלב

כל השבוע-יום אחד
שיעורי תנועה לגיל הרך לאורך השנה

שיעורי תנועה לגיל הרך

עם: נורית כלב

מתי: כל השבוע-יום אחד

שיתוף חברים
עם : נורית כלב