לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

על חבלי לדה של שנה חדשה

מאת: שי גיל


בתשרי נברא העולם, ועל פי קבלת האר"י, מבקש העולם לחזור לקדמות מציאותו הראשונה ( פרי עץ חיים ב, תקמה). זהו אם כן המועד שבו האדם, העולם והאלוהות גם יחד עוצרים את נשימתם, כשהם נעים ונדים בין התכלות לבין התעוררות, בין הבלעות לבין לידה והתהוות מחדש. זה

על חבלי לידה של שנה חדשה
שי גיל

ראש השנה ידוע כיום הדין הגדול. על פי הזוהר, זהו יום רווי צער בו עומדות "שבעים קתידראות לדון דין לעולם" ( זוהר ח"ג ע"א-ע"ב ). זהו יום שבו מתכסה ומתעלמת הלבנה המסמלת את השכינה, והעולם כמו טבול באפילת ראש חודש ובהמתנה לבאות, שכן זהו המועד שבו על פי האמור בתלמוד נפתחים שלושה ספרים, אחד של צדיקים גמורים, אחד של רשעים גמורים ואחד של בינוניים (בבלי, ראש השנה, טז:ע"י). בה בשעה שהצדיקים והרשעים יודעים לאלתר את אחריתם, אלו נכתבים ונחתמים לחיים, ואלו נכתבים ונחתמים למיתה, הרי שהבינוניים, קרי כולנו מי פחות ומי יותר, נתונים למציאות קפקאית נוראה ומצמיתה, שעה שאנו עומדים חשופים על מפתן "החוק", מבקשים לבוא "בשעריו", בעודנו סרים למרותו של "שומר הסף", הנע בין ערנות לנמנום, בין שתיקה לדיבור, בין אדישות לרגעי חמלה. כך ממתינים אנו יחד לחתימת הדין: שעות, ימים, שנים, עשרה ימי תשובה שהם כנצח נצחים. זהו היום על פי רבי נחמן מברסלב, שאפילו הקב"ה בכבודו ובעצמו אינו מתבייש לבקש כפרה (ליקוטי מוהרן תנינא א, יד), ואם הוא עושה חשבון נפש אז אנחנו מה?

כך, בימים אלו שחום הקיץ מאלף וסודק את האדמה, היובש מתיש את הנפש עד כלות, עולה ממעמקי תהום הנפש לחלוחית דקה, עוררות פנימית הנישאת על כנפי תרועת השופר ? זוהי על פי רבי נחמן תפילת הלב המבקיעה מבעד לרקיעים וממתיקה את הדינים הקשים. דוד המלך "נעים הזמירות", הפליא להקיף את עוצמתו של הרגע הנדיר, בו מפגיש קול השופר בין המצוקה והישועה הקיומית כל כך במילותו: "מן המיצר קראתיך יה ענני במרחבה יה" ( תהילים, קי"ח, ט"ו ). לרגע אחד שכמוהו כנצח, ניתן לחוש כיצד משתחרת מתוך הדממה והמועקה הרגשית זעקה אדירה, תשוקת חיים עודפת ובלתי נסבלת, הפורצת מבעד לשופר-קרן האיל העתיק, שמאז ימיו של אברהם אבינו, חובק בראש השנה את נפשנו ומחזיק עבורנו את תחושת ההיעדר וההתקיימות גם יחד.

בתשרי נברא העולם, ועל פי קבלת האר"י, מבקש העולם לחזור לקדמות מציאותו הראשונה ( פרי עץ חיים ב, תקמה). זהו אם כן המועד שבו האדם, העולם והאלוהות גם יחד עוצרים את נשימתם, כשהם נעים ונדים בין התכלות לבין התעוררות, בין הבלעות לבין לידה והתהוות מחדש. זהו גם יומו הגדול של "נחש הקדמוני" האוחז את זנבו בפיו, התנין שעל סנפירו, כדברי הזוהר, משתלשל העולם כולו ( זוהר ח"ב לד ע"א-לה ע"ב), בראש השנה הוא מרים את ראשו כשהוא נושף ומלהט על מנת להחזירו לתוהו הסינגולארי והאורובורי של טרם בריאה.
כאן מזדמנת גם האיילה - השכינה האלוהית הכורעת ללדת, המתוארת בספר הזוהר כשהיא יושבת על המשבר וגועה בבכי גדול ונורא. הקב"ה מתמלא רחמים ומזמן לה את הנחש האימתני בכבודו ובעצמו, הוא ולא אחר מכיש את האיילה, פותח את ריחמה ומנקז את הדינים והדמים, ובכך גואל את הבריאה ומאפשר לידה חדשה ( זוהר חלק ג` רמט ע"א-ע"ב).

אכן, עזים וקשים הם צירי הלידה של היולדת, אך בה במידה הכרחיים על מנת לפתוח, כדברי הזוהר, את "הרחם הצר של האיילה". זעקות הכאב והסבל בשעה שהעובר יוצא ממעי אימו הם כה גדולים, עד שקולן הולך מסוף העולם ועד סופו "ואין קולן נשמע" (פרקי דרבי אליעזר פרק לד). כך גם רגעי המצוקה של נפש האדם היושבת על המשבר, מצרפת ומזקקת את פזורותיה בעודה יולדת את עצמה לדעת.

ראש השנה מזמין אותנו להיות נוכחים וקשובים לרגעי מעבר שבריריים שבין אין ליש. אלו רגעים של כאב נפשי בלתי נסבל, כאב שקולו הולך מסוף העולם ועד סופו, הגם שלא תמיד נשמע. יש ואנו עומדים כשומרי סף בשעריה של מציאות לא נודעת ומתעתעת, ממתינים כמו ה-fisher king (המלך-דייג הפצוע והמדמם מאגדות המלך ארתור) לשאלה הנכונה, שתפתח את סוגר ליבנו לעצמנו כמו גם לממשות נפשו הסובלת של הזולת, המפקיד עצמו בידינו, ואילו ישנן פעמים שאנו מופיעים בדמותו של הנחש, המזדמן לאיילה על מנת לנשוך את רחמה, ללחך את דמיה של נפש פגועה ושסועה, בעודו משמש כמיילדת רחומה, לעיתים דמונית ותקיפה, לעולל הנפש.

על המחבר:שי גיל- פסיכותרפיסט בתנועה, חוקר את הסימבוליקה הנפשית המופיעה במיתוסים ומעשיות בזיקה לטיפול והתפתחות רגשית, ליצירת קשר- [email protected]



שי גיל שי גיל ( M.A ) מטפל בתנועה, מורה לאומנויות תנועה, מגשר ומשפטן, מנחה יחידים וקבוצות
תחום עיסוק נוסף- שילוב מיתוסים, אגדות ומעשיות בטיפול רגשי

כל הרשימות של שי גיל טיפול רגשי וגישור משפחה:

בן פסיכותרפיה לזן בודהיזם

בן פסיכותרפיה לזן בודהיז

על המפגש המורכב בן פסיכתרפיה לזן-בודהיזם:קטעים מתורגמים מתוך מאמר של קרל גוסטב יונג.» מאת שי גיל

`אל גינת אגוז ירדתי`- רשמי מסע תודעתי -גופני

`אל גינת אגוז ירדתי`- רש

מדיטציית ויפאסאנה (vipassana), אלתור בתנועה (contact improvisation) וטיפול רגשי בגישה פסיכודינמית, הן שלוש מסורות של גופי ידע התנסותי-חוויתי, שחולקות זיקה עמוקה לטיפוח קשב, ומחפשות אוטנטיות ביחסיו של אדם עם עצמו ועם זולתו.» מאת שי גיל

אל גינת אגוז ירדתי לראות`- רשמי מסע תודעתי-גופני

אל גינת אגוז ירדתי לראות

`אל גינת אגוז ירדתי לראות`, מתבונן במנעד איכויות של קשב במפגש שבין מדיטציית ויפאסנה, קונטאקט אימפרוביזציה ובזיקה למושגים ותאוריות פסיכואנליטיות.» מאת שי גיל

מבשרי אחזה

מבשרי אחזה

במאמר זה אני בוחן מנקודת מבט סובייקטיבית-חווייתית את האפשרות למפגש מחודש וחי עם הגוף בתוך שגרת התבנית התנועתית או האלתור ואת התולדות האפשריות הנובעות מכך.» מאת שי גיל

מבשרי אחזה

מבשרי אחזה

» מאת שי גיל

מראה שעל הקיר, או בין  גוף לדימוי גוף

מראה שעל הקיר, או בין ג

המאמר מתבונן בתהליך של הפצעת סובייקטיביות נפשית בזיקה לחוויות גופניות ראשוניות של טיפול והחזקה פיסיים, בשסע שנפער בין הגוף לבין דימויי הגוף ובאפשרויות לאיחויו.» מאת שי גיל

מבעד למסך ההשלכות נפגשות העיניים

מבעד למסך ההשלכות נפגשות

מתוך המאמר: כל מטופל עמו אני נפגש, הוא הזמנה ללכת לאיבוד ביער לא נודע, לפגוש באין ספור השתקפויות הדדיות ולמצוא מחדש את "הדרך".» מאת שי גיל

מבעד לחלון האבחון: בין אבחון לטיפול רגשי בילדים

מבעד לחלון האבחון: בין א

כמטפל רגשי הפוגש מדי יום בילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז ובהוריהם, אני מבקש להפנות את תשומת הלב למורכבות עבודת המטפל הרגשי וזיקתה לאבחון הפרעת קשב בילדים.» מאת שי גיל

פסיכותרפיה באורן של אומנויות הלחימה

פסיכותרפיה באורן של אומנ

מאמר זה מבקש לבחון את נקודות ההשקה בין אומנויות הלחימה הפנימיות שצמחו מתוך התורות הפילוסופיות של אסיה ובין התפיסות והתובנות שעליהן מתבססת הפסיכותרפיה המערבית.» מאת שי גיל

אומן הסיף ונושא כליו

אומן הסיף ונושא כליו

בכוונתי להתבונן בסיפור יפני קצר ופיוטי, המגולל את שהתרחש בין אומן סיף לנושא כליו הצעיר,תוך בחינת התהליך התוך-אישי והבין-אישי שעוברים גיבוריו.» מאת שי גיל

גישור משפחתי: בלבול השפות

גישור משפחתי: בלבול השפו

בלבול השפות" הנו מצב טבעי שנובע בעיקרו מסמיכות הזמנים שבין טלטלת הפרידה המסעירה את הנפש של כל אחד מבני הזוג, לבין הצורך לשתף פעולה ולהגיע להחלטות נכונות ומושכלות בזמן קצר על מנת להיפרד ולהתגרש» מאת שי גיל

הנסיך הגאוותן- סיפור מאת שי גיל

הנסיך הגאוותן- סיפור מאת

סיפור על מסע של צמיחה והשתלמות פנימית» מאת שי גיל

תרפיה בתנועה עם ילדים הסובלים מ- ADHD בש

תרפיה בתנועה עם ילדים הס

המאמר מציג מהי תרפיה בתנועה עם ילדים הסובלים מ- ADHD בשילוב אומנויות לחימה» מאת שי גיל

הורות ביום שלאחר הגירושין

הורות ביום שלאחר הגירושי

הרשימה מציגה קווים מנחים וטיפים חשובים לעיצוב הורות משותפת, אפקטיבית ומיטיבה לאחר הגירושין» מאת שי גיל

הדרקון מההר המעשן/ סיפור טיפולי

הדרקון מההר המעשן/ סיפור

סיפור טיפולי לילדים מאת שי גיל» מאת שי גיל

המפלצת מהחלומות ומבית הספר

המפלצת מהחלומות ומבית הס

סיפור טיפולי המדגים כיצד ניתן לסייע לילד הסובל מפחדים וחרדות» מאת שי גיל

היא רוצה להיפרד, הוא רוצה להמשיך יחד

היא רוצה להיפרד, הוא רוצ

כיצד מתמודדים עם קיומם של פערים משמעותיים בצרכיהם, בכוונותיהם ובמוכנותם של בני זוג המגיעים לגישור למטרת גירושין? בכך נעסוק ברשימה זו.» מאת שי גיל

לחזות מלך ביופיו

לחזות מלך ביופיו

במאמר זה בכוונתי לתהות על משמעות הסכנות האורבות למיסטיקן היורד אל תוככי מרכבת האל, כמו גם אל פנימיות סתרי נפשו» מאת שי גיל

לחזות מלך ביופיו

לחזות מלך ביופיו

» מאת שי גיל

על המרחב הרגשי בגישור משפחתי

על המרחב הרגשי בגישור מש

רשימה זו עוסקת במקומם של רגשות בגישור משפחתי, זאת בהחשב בכאוס,בבלבול ובטלטלה הרגשית עימה מתמודדים מרבית הזוגות המעוניינים להתגרש» מאת שי גיל

גישור משפחתי טיפולי- גשר של תקווה

גישור משפחתי טיפולי- גשר

מודל של גישור משפחתי טיפולי הנותן מענה לזוגות/ משפחות שבעיתים של קשיים ומצוקה רגשית מתקשים לתקשר ולנהל משא ומתן על מנת להגיע להסכם גירושין הוגן העונה על צרכיהם» מאת שי גיל

סיפורי מעשיות של ר` נחמן בהבט טיפולי

סיפורי מעשיות של ר` נחמן

מאמר זה ינסה לתאר כיצד המעשיות שסיפר ר` נחמן מברסלב רלבנטיות לאדם בתקופה הפוסט-מודרנית, תקופה של חיפוש משמעות ושל "אובדן נפש". ננסה להראות כיצד ר` נחמן עשה שימוש מודע וייחודי במדיום הסיפורי, באופן המעלה תכנים ארכיטיפיים מן הלא מודע אל התודעה» מאת שי גיל

בין חושך לאור בלב המאפליה: עיונים בדמותו

בין חושך לאור בלב המאפלי

ברשימה זו (שהתפרסמה בכתב העט מעגלי נפש, יוני 2010 ), אתבונן במתח הדיאלקטי השורה במעמקי האלוהות, במחול הניגודים הקוסמי הנע בין "אין ל"יש", בין אור לחושך, בכוונה לפנות בתודעתנו מקום לפן האפל והחשוך אשר בהוויית האל, כמו גם במציאות התוך נפשי» מאת שי גיל

מחולי למחול-סיפורו של הקבצן חסר הרגלים

מחולי למחול-סיפורו של הק

המעשייה שסיפר רבי נחמן מברסלב "מעשה בשבעה קבצנים" , עוסקת בתהליכי שבירה, תיקון וגאולה, המתחוללים הדדית בנפש האדם כמו גם בתוך עולם האלוהות.בתוך סיפור המסגרת אנו שומעים על מלך שמסר את מלכותו לבנו בחייו ובהמשך מתוודעים אל שני ילדים בן ובת א» מאת שי גיל

איכה? עיונים בשיח אל-אדם במיתוס הבריאה

איכה? עיונים בשיח אל-אדם

רשימה זו תעסוק בראשיתו של השיח האלוהי-אנושי, כפי שהוא מופיע בסיפור הבריאה המקראי, בקריאתו של האל לאדם "איכה" וזאת מנקודת מבט בין סובייקטיבית ובזיקה למשנתו הדיאלוגית של בובר, להגות החסידית והקבלית ולתהליכים התפתחותיים דינמיים» מאת שי גיל

לרקוד מבלי להשאיר עקבות

לרקוד מבלי להשאיר עקבות

על היחס בן אומנות המחול לאומנות התנועה» מאת שי גיל

מחולי למחול- סיפורו של הקבצן חסר הרגלים

מחולי למחול- סיפורו של ה

המעשייה "מעשה בשבעה קבצנים", עוסקת בתהליכי שבירה, תיקון וגאולה, המתחוללים הדדית בנפש האדם כמו גם בתוך עולם האלוהות.» מאת שי גיל

שתפו חברים