לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מתי תינוקות מתחילים ללכת?



בתור הורים אנחנו לא יכולים לחכות לרגע שבו התינוק שלנו יתחיל ללכת ובכך הופך בעינינו לפעוט, לילד "גדול". אז מתי זה אמור לקרות? ומתי אפשר כבר לקנות נעליים?

נתחיל בשאלה הבוערת, מתי העובדה שתינוק עוד לא הולך נחשבת לעיכוב התפתחותי ?
* אם עד שלב ההליכה התינוק בצע את כל שלבי ההתפתחות בזמן המתאים ורק בין עמידה להליכה הוא נעצר לפרק זמן ארוך. (שכיבה על הבטן, הרמת ראש, השענות על המרפקים בשכיבה על הבטן, הושטת ידיים בשכיבה על הגב וגם בשכיבה על הבטן, התהפכות מהבטן לגב, התהפכות מהגב לבטן, סיבוב סביב הציר בשכיבה על הבטן, זחילה על הגחון, זחילה על 6, התיישב בצורה עצמאית, נעמד בצורה עצמאית)
* תינוק שעבר את גיל שנה ועשרה חודשים

רוב הילדים מתחילים ללכת בערך גיל שנה עד שנה וחודשיים, שנה ושלושה חודשים. כמובן שגיל התחלת ההליכה תלוי בקצב ההתפתחות של כל תינוק עד לאותה נקודה. תינוק שעד לשלב ההליכה עבר את כל שלבי ההתפתחות מוקדם, קרוב לודאי שגם יתחיל ללכת מוקדם. תינוק שעבר את שלבי ההתפתחות בקצב איטי יותר, יכול להתחיל ללכת מאוחר יותר. אצל תינוק שנראה לנו שהוא מאחר ללכת חשוב לבדוק אם היה העיכוב עקבי לכל אורך שלבי ההתפתחות.

מה יכול להיות המקור להליכה משובשת ?
* ילד שנעמד מוקדם מדי, תינוק שהעמידו אותו ולא נעמד קודם באופן עצמאי, העמדות מוקדמת מדי גרמה לו לדלג על שלבי התפתחות או לא "לשהות" מספיק זמן בכל שלב התפתחותי.
* ילד שמתח השרירים שלו נמוך יוכל אמנם ללכת בצורה מאורגנת אך הוא עלול למעוד הרבה. עלול להתעייף מהר, או לא יוכל ללכת הרבה.
* ילד עם בעיית שיווי משקל, הרפלקסים של שיווי משקל לא מספיק מפותחים, יכול להתקשות לאזן את גופו בזמן ההליכה.
* ילד ששרירי הגב שלו מכווצים עלול ליפול הרבה. נוכל לראות אותו למשל הולך על קצות האצבעות, ומשקל גופו - קדימה. או שמפעיל כוח רב כדי לא ליפול.
* ילד שהתחיל ללכת תוך השענות על חפצים והזזתם, והמשיך ללכת בצורה כזו, לא רכש מיומנות הליכה ללא תמיכה.
* ילד שלא מספיק בטוח בעצמו וביכולות שלו, מפחד מנפילה, מפחד להעז ולהתנסות בחוויות חדשות.

"נורות אדומות" שיעזרו לנו לזהות הליכה משובשת
* נפילות לעיתים קרובות – חשוב לשים לב שהכוונה, אחרי שהילד הולך עצמאית תקופה מסויימת, לא בצעדים הראשונים!
* לא מעז לבצע דברים חדשים, התנסויות חדשות מבחינה מוטורית. מביע חשש, נמנע.
* הליכה כשמרכז הגוף של הילד, נוקשה. התנועה של ההליכה נעשית דרך מפרקי הירך.
* הליכה בנוקשות, אין "קפיציות" וגמישות בתנועות. הכתפיים והשכמות משוכות לאחור.
* הליכה על קצות האצבעות ובצורה מהירה.
* הליכה מאוד מהירה ואף ריצה – כל הזמן, לא הולך לאט.

ומה לגבי הצורך בנעליים?
בראשית ההליכה וברמה העקרונית, לכף הרגל כל הדרוש בכדי לשאת את התינוק ולשרת ההליכה והיציבה.
אנחנו רוצים לשמר לכף הרגל את הגמישות והתנועתיות שלה. ברגע שהילד יממש את היכולות הללו, זה ישפיע לטובה על היציבה שלו ועל ותפקודי עמוד השדרה.
כף הרגל מעבירה מידע למוח כשהיא מונחת על הרצפה – את מיקום הגוף ביחס לרצפה – ובדרך זו נשלחת פקודה לאיזון. כשיש נעל עם סוליה עבה או קשה המידע מכף הרגל למוח, לא עובר.
בכף הרגל עצמות ומפרקים רבים שמאפשרים לה להתגמש ולהתרגל לסוגי משטחים שונים ולסוגי מגע שונים. בעולם המודרני הרצפה בעיקר שטוחה, כף הרגל מתנוונת ובתוך נעל ההתנוונות גדולה עוד יותר.
תינוק שהתחיל את צעדיו הראשונים, כדאי לקחת אותו לסביבה בטוחה שמאפשרת ללמוד ולתרגל את ההליכה : סוגים שונים של חול, דשא וכדומה.

אז מתי כן לנעול נעליים?
כשחם מאוד, כשקר מאוד או שנמצאים במקום ועל משטח שעלול לפצוע. אפשר להגן על כף הרגל ע"י גרב מונעת החלקה או נעליים עם סוליות רכות וגמישות שמאפשרות תנועתיות של כף הרגל והקרסול.
כאשר ההליכה כבר יציבה ובטוחה ניתן לנעול לילד נעליים עם סוליות רכות ובולמת זעזועים כדי שיוכל ללכת על כמו משטחים קשים מרצפות, מדרכה , אספלט וכדומה.

הליכה נעימה לכל ההולכים החדשים....

המאמר פורסם גם כאן »

ליטל ירון בשביל ההתחלות - המקום הנכון לאמהות עם תינוקות מגיל לידה עד שנתיים. סדנאות ליווי התפתחותי,מפגשי אמהות ותינוקות, אבחונים ושיעורים פרטיים,שירותי דולה אחרי לידה, מענה ומתן כלים מעשיים לראשית ההורות.כדי להתחיל בטוב...

כל המאמרים של בשביל ההתחלות-ליטל ירון:

ליווי התפתחותי מההתחלה, מה צריך התינוק?

ליווי התפתחותי מההתחלה,

כהורים אנחנו רוצים לדעת שאנחנו נותנים לתינוק שלנו את כל הדברים הטובים ביותר. כל הדברים החומריים חשובים. יש דברים שאנחנו יכולים להעניק שהם חשובים הרבה יותר» מאת ליטל ירון

שיתוף חברים
עם : ליטל ירון