לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מה זה יוגה ויניאסה?

יוגה ויניאסה עם אגי - איינגאר יוגה עם אגי - דרך גוף
יוגה ויניאסה עם אגי - איינגאר יוגה עם אגי - דרך גוף


נדמה שהמילה יוגה נפוצה יותר ויותר סביבנו, אך נדמה כי לא תמיד ברור מה זה יוגה...אנסה להסביר בקצרה על "יוגה ויניאסה"...

נדמה שהמילה יוגה נפוצה יותר ויותר סביבנו, בין אם היא צצה מתוך מגזין בריאות, בתכנית כושר בטלויזיה או על שפתיהם של הקרובים אלינו, אך נדמה כי לא תמיד ברור מה זה יוגה. בעוד שחלקינו נקשר את המילה יוגה עם הודי זקן שיושב על הר מבודד בהימלאיה כשרגליו מפותלות ועיניו עצומות, חלקינו נחשוב על תרגול ספורטיבי הכולל תנוחות משונות העוזרות לשיפור התחושה הכללית. זאת ועוד, חלקינו נרצה לנסות לתרגל יוגה בשל תחושת הרוגע שצפויה לנו בסיום התרגול. ובמפתיע, חלקינו נזכר בהמלצת רופא המשפחה לפנות לשיעור יוגה כדי לטפל ביציבה שלנו, בקשיי הנשימה והשינה. אז מה זה בעצם יוגה?

מקור המילה יוגה היא בסנסקריט (שפה הקודש ההודית), ומשמעותיה רבות: בעוד שהפירוש המילולי המקובל הוא "חיבור" או "איחוד" הכוונה במילה יוגה היא לאסכולה פילוסופית מסורתית שהתפתחה בהודו. מקובל להתייחס לחיבורו של פטנג`לי על "היוגה סוטרות" כאל החיבור הראשון שניסה להסביר את היוגה מהמאה השנייה לפנה"ס. חיבור זה תורגם לעברית על ידי מספר מתרגמים שהוסיפו פרשנויות ופירושים אך בכולם עולם תמונה דומה, פטנג`לי בחר לחלק את היוגה לשמונה חלקים, הנקראים גם שמונת איברי היוגה, כאשר מתוכם רק שלושה מזוהים כיום עם היוגה במערב: תרגול תנוחות גוף, תרגילי נשימה ו- ריכוז הידוע גם בשם מדיטציה.

ספרים רבים עוסקים ביוגה, בתיאוריה ובתרגול, אך כשם שספר בישול אינו משביע כך גם קריאה אודות השיטה לא תניב תוצאות – אם כן, ביוגה, הדגש הוא בתרגול. כאמור, במערב תרגול יוגה לרוב יכלול תרגול תנוחות גופניות שונות, הנקראות "אסאנות", תרגילי נשימה, הנקראות "פראנאיאמה", ותרגילי ריכוז או מדיטציה, הנקראים "דהרנה", "דיאנה" ו-"סמדהי". למרות שכעת ברור קצת יותר מה צפוי לנו בשיעור יוגה, נדמה כי יש כל כך הרבה סוגים שונים של יוגה… אולי שמעתם על שיבננדה, איינגאר, ויג`ננה ו-ויניאסה יוגה, אבל מה באמת ההבדל בין השיטות? אין ברצוני לתת פה פירוט על כל שיטה ושיטה כי קצרה היריעה, אבל אקצר ואומר שבכל שיטה יש דגש על דברים אחרים: דיוק בתנוחות, מצב התודעה בתרגול, חוויית התרגול, היכולת להשתרש ולצמוח, הזרימה שבין מצב למצב ועוד. וכמובן שההבדלים בין השיטות השונות הם כאין וכאפס לעומת ההבדלים שבין המורים השונים ולפעמים נראה כי הדרך היחידה לדעת מה הכי מתאים לי הוא פשוט לנסות – לתרגל ולהחליט. ולמזלנו, רוב המורים מציעים כיום שיעורי ניסיון בחינם, כך שאפילו הדלתות פתוחות בפנינו.

עתה, אנסה להסביר בקצרה על "יוגה ויניאסה". שיטת תרגול זו אמנם כוללת בתוכה את כל שמונת אברי היוגה של פטנג`לי אך תרגולי היוגה התאימו את עצמם למערב כאמור. מקור השיטה בדרום הודו וכיום היא ידועה בכל המערב כיוון בשיטת תרגול זו הדגש הוא על המתרגל ולא על התנוחה, או במילים אחרות, על המצב הקיים ולא על המצב הרצוי – עובדים עם מה שיש. כולנו יודעים שכל גוף הוא ייחודי ושונה וכן שאי אפשר שכולנו נגיע לשיעור ומיד נתקפל לתוך תנוחה שתהיה נוחה לכולנו. לכן, ביוגה ויניאסה יש תשומת לב רבה לכל מתרגל בנפרד. בהתאם, כיוון שכיום אנו מתרגלים לרוב בקבוצות המפתח לתרגול אישי בהתאם למתרגל היא הנשימה: הנשימה משתנה בהתאם למצב רוחנו ולמאמצינו הגופני כך שבעזרתה אנו יכולים לדעת כיצד לתרגל, מתי להפסיק ומתי לאתגר את עצמנו.

ביוגה ויניאסה קיים דגש על ההרמוניה שבין התנועה לבין הנשימה, כך שבעצם הנשימה היא זו שמנחה את השיעור. הקצב הפרטי שלנו מוביל אותנו לתוך התרגול שהכי מתאים לנו. בנוסף, משמעות המילה "ויניאסה" הינה "בנייה" או "הנחת יסודות" כך שכל תנוחת גוף נבנית בהדרגה, מרמה פשוטה וקלה לרמה מאתגרת יותר. כך, בעזרת הנשימה, אנו יודעים האם עלינו להמשיך ולהתקדם בתנוחה או שמא עלינו לעצור ולהתבונן לרגע. כך שלמרות שהתרגול הוא בקבוצה, בעזרת הנשימה מתאפשר תרגול אישי וייחודי לכל אחד בהתאם לצרכיו.

אני מזמינה אתכם לנסות ולהתנסות בתרגול יוגה ויניאסה,

לנשום אל תוך התנועה ולנוע עם הנשימה.

המאמר פורסם גם כאן »

אגי ויטיך אגי ויטיך מתרגלת בעשר השנים האחרונות יוגה בארץ ובחו"ל, מלמדת בחמש השנים אחרונות יוגה בירושלים. לומדת לקראת תואר ראשון בפילוסופיה ובמדע הדתות באוניברסיטה העברית ולומדת במכללת מירב לקראת תעודת הרבליסטית קלינית ותזונאית הוליסטית.

כל הפעילויות של איינגאר יוגה עם אגי:

איינגאר יוגה

איינגאר יוגה

תרגול יוגה בדגש ל דיוק בביצוע התנוחות, הרמוניה בין תנועה לנשימה ואליימנט.» עם אגי ויטיך

ראשון, שלישי, רביעי, חמישי
איינגאר יוגה

איינגאר יוגה

עם: אגי ויטיך

מתי: ראשון, שלישי, רביעי, חמישי

שיתוף חברים
עם : אגי ויטיך